Magazyn

Wartość szczęścia
Najnowsze wydanie

Nr 112, czerwiec 2012

Wartość szczęścia

Lista artykułów

Nr 112, czerwiec 2012

Trendy

Jak stadiony powinny zarabiać na swoje utrzymanie?

PREMIUM

Organizacja piłkarskich Mistrzostw Europy ma przynieść Polsce szereg korzyści o charakterze ekonomicznym, sportowym i wizerunkowym. Jednak aby poniesione nakłady zwróciły się w najbliższych latach, nowe stadiony muszą na siebie zarabiać – a do tego niezbędne jest nowoczesne zarządzanie oraz skuteczny proces komercjalizacji.

Piłkarski wyścig zbrojeń, czyli dlaczego tak trudno zarobić na futbolu

PREMIUM

W polskiej Ekstraklasie występuje kilka klubów, których właścicielami są solidne, często giełdowe korporacje, a także biznesmeni, którzy odnieśli poważne sukcesy gospodarcze. Jednak nawet ci wytrawni przedsiębiorcy nie gwarantują klubom dobrych wyników finansowych. Dlaczego tak się dzieje?

Ludzie nie potrzebują perspektywy zysku, by tworzyć innowacje

PREMIUM

W wielu sektorach gospodarki innowacje udostępniane za darmo coraz częściej konkurują z projektami prowadzonymi przez organizacje nastawione na zysk, które chronią swoje rozwiązania patentami.

Kreatywność wymaga szczypty konformizmu

PREMIUM

Wyższy poziom innowacyjności wykazują zespoły złożone z osób prezentujących różne sposoby myślenia. A kluczem do sukcesu jest to, by istniały pomiędzy nimi odpowiednie proporcje.

Dobre informacje nie są gwarancją dobrych decyzji

PREMIUM

Jest niemal pewne, że właśnie w tej chwili ktoś z twojej firmy podejmuje złą decyzję na podstawie informacji, których uzyskanie bardzo drogo ją kosztowało. Przedstawiamy cztery obszary, które uniemożliwiają firmom osiągnięcie wyższego zwrotu z inwestycji w gromadzenie dużych ilości danych.

„Dobre” firmy wytwarzają więcej nowych produktów

PREMIUM

Polityka CSR, poza ogólnie znanymi zasadami, daje firmom jeszcze jedną korzyść: oparte na niej programy mogą zwiększyć innowacyjność firm. Widziana z tej perspektywy koncepcja CSR przestaje być kwestią marginalną, a staje się potencjalnie ważnym czynnikiem konkurencyjności i wzrostu.

Rady nadzorcze wczoraj i dziś

PREMIUM

Rady nadzorcze są świadome rosnącego zaangażowania czasowego i zwiększonej odpowiedzialności, których dziś wymaga się od ich członków. Firmy dostrzegają potrzebę atrakcyjnego ich wynagradzania i coraz częściej zatrudniają emerytowanych menedżerów.

Zarządzanie sobą

Zoom, czyli raz bliżej, raz dalej

PREMIUM

Najlepsi liderzy wiedzą, kiedy koncentrować się na szczegółach, a kiedy spojrzeć na wszystko z dalszej perspektywy.

Temat numeru

Historia szczęścia

PREMIUM

Dziś w świecie Zachodu panuje kultura szczęścia, ale nie zawsze tak było. Dopiero w XVIII wieku ideały Oświecenia wprowadziły koncepcję, że szczęście jest godnym celem życia uczciwego człowieka. Od tamtej pory dążenie do szczęścia stawało się coraz silniejsze i ogarniało wszystkie aspekty naszego działania, od religii przez politykę po życie zawodowe i rodzinne.

Naukowa teoria uśmiechu

PREMIUM

Dopiero stosunkowo niedawno odkryliśmy, że możemy powiązać jedno z najstarszych pytań na świecie – o naturę ludzkiego szczęścia – z nauką. Przed kilkoma dekadami kwestia szczęścia pozostawała w rękach filozofów i poetów. Badania potwierdzają to, co zawsze wydawało nam się prawdą. Na przykład, że – ogólnie rzecz biorąc – osoby znajdujące się w udanych związkach są szczęśliwsze niż te, które nie mają takich pozytywnych doznań. Ludzie zdrowi są szczęśliwsi niż chorzy. Ludzie należący do jakiegoś kościoła są szczęśliwsi niż osoby bez takiej duchowej przynależności. Bogaci są szczęśliwsi niż biedni. I tak dalej.

Jak zadbać o trwałą efektywność personelu

PREMIUM

Badania dowodzą, że menedżerowie mogą wykonać cztery kroki, by pomóc swoim pracownikom osiągnąć stan uskrzydlenia w miejscu pracy. Wszystkie cztery są niezbędne dla rozwoju kultury propagującej stan ożywienia i dającej szanse uczenia się.

Szczęście to nie wszystko

PREMIUM

Wielu badaczy bagatelizuje znaczenie szczęścia, przypisując mu rolę czynnika niezwykle ulotnego i niemierzalnego. Tymczasem szczęście można badać i ma ono związek z wielkością dochodów jednostek czy gospodarstw domowych w poszczególnych krajach.

Ekonomia dobrostanu

PREMIUM

Istnieją trzy główne powody, dla których PKB jest pod ostrzałem krytyki. Po pierwsze, nawet według tych kryteriów, na których sam się opiera, PKB jest wadliwym wskaźnikiem: pomija wiele działań ekonomicznych (na przykład niezarobkowe prace domowe), a sprowadzając funkcjonowanie ogromnych, złożonych systemów do jednej liczby, w nieuchronny sposób zniekształca rzeczywistość. Druga przyczyna to ta, że PKB nie uwzględnia osiągnięć w wymiarze ekonomicznym i środowiskowym. Wreszcie istniejące, łatwo dostępne mierniki – osiągnięcia edukacyjne, oczekiwana długość życia i tym podobne – mogą stanowić o wiele lepsze odzwierciedlenie dobrostanu społeczeństwa niż dorobek gospodarczy.

Jak to zrobiłem

Jak firma Rohm and Haas zawarła lukratywną transakcję na przekór złej sytuacji rynkowej

PREMIUM

Porozumienie w kwestii sprzedaży firmy Rohm and Haas gigantowi Dow Chemical za cenę przewyższającą jej wartość rynkową osiągnięto w lipcu 2008 roku. Umowa pomiędzy firmami miała charakter bezwarunkowy. Wkrótce potem doszło do krachu na rynkach finansowych.

Punkt widzenia

Społeczeństwo w sieci licencji

PREMIUM

Skutki nadmiernego licencjonowania usług z zakresu ochrony zdrowia uderzają bezpośrednio w biznes.

Refleksje

Kareem Abdul-Jabbar

PREMIUM

Kareem Abdul‑Jabbar, jedna z najjaśniejszych gwiazd w historii koszykówki, był urodzonym liderem na boisku. Jednak nigdy nie zabłysnął w roli głównego trenera, do której swego czasu aspirował. Ostatnio jest bardziej znany jako poczytny autor, historyk i filmowiec, mający na swoim koncie kilka dobrze przyjętych książek oraz dokument o zapomnianych przez historię afroamerykańskich bohaterach.

Artykuł

Jak z nowicjuszy stworzyć sprawny zespół

PREMIUM

Szkoła pod Żaglami już od niemal 30 lat przeprowadza rejsy oceaniczne, których załogę stanowią nastolatkowie ze szkół z całej Polski. Mówimy tu o corocznych, wielomiesięcznych i długodystansowych rejsach, z których część bez przesady można określić mianem wypraw dookoła świata. W czasie rejsu uczniowie są zarazem członkami załogi pełniącymi konkretne funkcje na pokładzie. W zdecydowanej większości przypadków nie dysponują profesjonalnym przygotowaniem żeglarskim, a mimo to od pierwszych chwil po zaokrętowaniu muszą stać się sprawną załogą, zdolną nie tylko do udziału w wyprowadzeniu żaglowca z portu, ale też zapewnienia mu bezpiecznej żeglugi w czasie sztormu

Przekształcanie firm we wspólnoty

PREMIUM

Praktykowane przez dziesięciolecia zarządzanie zorientowane na wyniki krótkookresowe wzmocniło pozycję prezesa, natomiast pozostałe osoby w firmie zredukowało do zasobów ludzkich, które mogą być „zmniejszane”, kiedy tylko spada cena akcji. Takie podejście prowadzi do izolowania osób na stanowiskach przywódczych od pozostałych pracowników, niszcząc poczucie wspólnoty w organizacjach. Tymczasem przynależność do wspólnoty sprawia, że poważnie traktujemy nasze obowiązki zawodowe, troszczymy się o kolegów z pracy i szanujemy swoje miejsce, a to z kolei pobudza nas do działania.

Paradoks sukcesu Samsunga

PREMIUM

Dwadzieścia lat temu mało kto przewidywał, że Samsung zostanie światowym liderem w dziedzinie badań i rozwoju, marketingu oraz designu. Jeszcze mniej osób oczekiwałoby sukcesu w obliczu objętej przez firmę drogi: nałożenia zachodnich praktyk biznesowych na zasadniczo japoński model.

Korzyść, jaką daje fuzja

PREMIUM

Fuzje i przejęcia stanowią niedocenianą często okazję do rozwijania umiejętności przywódczych w trakcie kierowania procesem integracji.

Studium przypadku

Rozwód z deficytowym klientem

PREMIUM

Firmy, które mimo rosnących przychodów od jakiegoś czasu borykają się z systematycznym spadkiem rentowności, starają się znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy. Nic dziwnego, że menedżerowie doznają szoku, kiedy po szczegółowych analizach odkrywają, że większość zysków „zjadana” jest przez deficytową obsługę części klientów. Jeszcze większe zaskoczenie budzić musi fakt, że wśród nierentownych kontrahentów są długoletni, najwięksi partnerzy, z którymi firma ma dobre relacje biznesowe.

Komentarz

Bez zaangażowania menedżerów żadna fuzja nie spełni oczekiwań

PREMIUM

Celem fuzji czy przejęcia prawie zawsze jest uzyskanie docelowych efektów ekonomicznych w postaci wyższych przychodów, niższych kosztów operacyjnych czy też redukcji nakładów inwestycyjnych. Pod tym kątem planowany jest docelowy model operacyjny przyszłej organizacji, jak również integracja łączących się firm. Doświadczenie KPMG pokazuje, ze zazwyczaj główną przyczyną porażki biznesowej fuzji jest brak zaangażowania liderów i pracowników w „scalenie” przedsiębiorstw.

Rozwód z deficytowym klientem - komentarz 1

PREMIUM

Firma Waldmebel przegapiła bardzo istotne zmiany, jakie nastąpiły w ostatnim czasie na rynku. Pojawienie się niskokosztowych konkurentów to test dla menedżerów, którego kierujący przedsiębiorstwem nie zdali. Chcąc naprawić sytuację, firma powinna najpierw wdrożyć szybkie zmiany optymalizacyjne dla ratowania rentowności w krótkim okresie, a następnie zastanowić się nad sposobem budowania przewagi konkurencyjnej w nowych realiach rynkowych.

Rozwód z deficytowym klientem - komentarz 2

PREMIUM

Gdyby Waldmebel zrezygnował z dużego klienta, zachowałby się jak lekarz, który właśnie chce dokonać eutanazji na pacjencie z wysoką gorączką. Efekt osiągnie – temperatura ciała niechybnie spadnie, ale czy o takie rozwiązanie nam chodzi?

Rozwód z deficytowym klientem - komentarz 3

PREMIUM

Rozstanie z klientem, który generuje dużą część obrotów i z którym łączą nas długotrwałe relacje biznesowe, jest ostatecznością. Warto – wspólnie z nim – podjąć próbę wypracowania mechanizmów i zasad współpracy, które pozwolą nam na optymalizację obsługi i poprawę rentowności. Rozwiązania te zwykle nie dotyczą samej renegocjacji cen, lecz muszą uwzględniać cały proces produkcji i dostarczania produktów.

Przyszłość badań nad szczęściem

PREMIUM

Wydawać by się mogło, że nietrudno jest stwierdzić, co nas uszczęśliwia. Do niedawna jednak naukowcy musieli polegać głównie na deklaracjach ankietowanych osób na temat ich „uśrednionego” stanu emocjonalnego w dłuższych okresach, a także na łatwo mierzalnych czynnikach wpływających na szczęście, takich jak zmienne demograficzne. W wyniku tych prac badawczych odkryto, że ludzie w związkach małżeńskich, podobnie jak ludzie zamożni, są przeciętnie szczęśliwsi niż ci, którzy nie założyli rodziny lub są gorzej sytuowani. Ale co jest takiego w małżeństwie czy w posiadaniu pieniędzy, co daje ludziom szczęście?

Przywództwo filarem zaangażowania pracowników

PREMIUM

Nowe techniki budowania zaangażowania i motywacji pracowników cieszą się coraz większą popularnością w polskich organizacjach. Wdrażając rozwiązania stosowane na rynkach rozwiniętych, polskie firmy muszą pamiętać o kilku uniwersalnych regułach, które wpływają na efektywność pracy zatrudnionych.