X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Szkolenia dla kadr kierowniczych – jak wykorzystać ich potencjał?

Michael Schrage  · 3 min

Szkolenia dla kadr kierowniczych – jak wykorzystać ich potencjał?

Najważniejszą rzeczą, jakiej nauczyłem się w ciągu ponad 10 lat prowadzenia kursów dla kadr kierowniczych, jest to, że rozwijanie nowych kompetencji jest ważniejsze niż komunikowanie swojej wiedzy fachowej.

Menedżerom będącym w połowie kariery nie zależy na większej wiedzy, tylko na doskonaleniu swoich umiejętności. Takie podejście nie ogranicza się jedynie do sali wykładowej – pragnienie doskonalenia się stało się ogólnoświatowym trendem. Oto siedem wniosków, które menedżerowie wszystkich szczebli powinni wziąć pod uwagę, inwestując we własny rozwój:

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Umysł Lidera 

Umysł lidera (The Leading Brain)
Wykorzystaj przełomowe odkrycia neuronauk, które zmieniają podejście do zarządzania sobą i innymi
Książka dla Trenera 2018 w prestiżowym konkursie Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.
Najlepsza książka biznesowa 2017 roku w kategorii Zarządzanie wg startegy+business.
Lektura obowiązkowa dla osób, które chcą pokonać swoje ograniczenia i poznać szczyt swoich możliwości!

1. Wpływ organizacyjny jest równie ważny co rozwój zawodowy

Kiedy, znajdując się w połowie kariery, otrzymasz propozycję rozwoju zawodowego, musi się ona wiązać z bezpośrednim wpływem na twoją organizację. Treść i program kursu powinien mieć bezpośredni związek z tym, co liczy się dla twoich współpracowników oraz klientów. Może cię ekscytować możliwość zdobycia szerszej perspektywy lub lepszego zrozumienia technologii, ale czy przełoży się to na istotny efekt organizacyjny w ciągu 100 dni?

2. Głębsza introspekcja umożliwia osiągnięcie większego wpływu zewnętrznego

Nie dziwi mnie już, kiedy uczestnicy szkolenia wysyłają do mnie e‑maile lub zwierzają się, że sesja zmusiła ich do głębszego wglądu w samych siebie. Większa samoświadomość zmusza nas do ponownego przyjrzenia się temu, co faktycznie chcemy robić. Na moim kursie uczestnicy zastanawiają się, jakimi innowatorami chcieliby być oraz do jakich innowacji chcieliby zachęcać innych. Im lepszy mieli wgląd we własne priorytety w dziedzinie innowacji, tym jaśniej potrafili je później komunikować i do nich motywować. Bez względu na to, czy rozwijasz się na szkoleniach, czy samodzielnie, ważne jest szukanie okazji, aby przemyśleć nie tylko to, co możesz zrobić, ale też to, co chcesz zrobić. W miarę zwiększania kompetencji w jednej dziedzinie szukaj obszarów im pokrewnych lub które je uzupełniają.

3. Ponownie przemyśl cele, przeformułuj je i odśwież to, co już robisz

Rewolucja oraz nowe paradygmaty nie były priorytetami dla uczestników moich szkoleń. Głównym ich celem było ponowne przyjrzenie się podstawom realizowanych codziennie projektów oraz procesów. Zamiast zaczynać od zera, moi słuchacze szukali innowacyjnych sposobów wykorzystania tego, co już robiła ich organizacja. Zastanawiali się, jakie proste i łatwe do wprowadzenia zmiany w określonych procesach mogłyby przynieść znacząco większe korzyści? W ten sam sposób należy podchodzić do każdego projektu, szukając możliwości wprowadzenia niewielkich poprawek, które stworzą lub pozwolą wykorzystać nową wartość. Nie ma sensu starać się wymyślać wszystkiego od nowa.

4. Spójrz na coś inaczej

Energia wygenerowana podczas zajęć dawała uczestnikom możliwość indywidualnego i zbiorowego spojrzenia na innowację w inny sposób. Uczestnikom zależało na nowych perspektywach i punktach widzenia, które umożliwiały im zaobserwowanie lub docenienie czegoś w potencjalnie wartościowy sposób. Podobnie jak dzięki mikroskopowi lub rezonansowi magnetycznemu zyskujemy nową parę oczu, zmiana schematu pozwala na zobaczenia czegoś w całkiem innym świetle. Odmienne spojrzenie nie jest jednak wystarczające; wizja ta musi zostać zakomunikowana. W tym celu warto wykorzystać media społecznościowe. W jaki sposób podzielić się nie tylko wizją, ale i sposobem jej wizualizacji?

5. Zrób coś innego

Skuteczni liderzy i menedżerowie nie mogą być jedynie wizjonerami i prorokami. Czyny mówią głośniej niż słowa. Rozwijanie i pielęgnowanie umiejętności oznacza, że to, „co widzimy odmiennie”, należy przełożyć na konkretne działania. W przypadku moich szkoleń oznaczało to wspólne opracowanie prostych modeli, prototypów i eksperymentów. Przekształcanie nowatorskiego „punktu widzenia” w dającą się sprawdzić innowacyjną hipotezę było oznaką odmiennego podejścia do kreowania wartości. Ale „zrobienie czegoś inaczej” musi być czymś dostępnym i zrozumiałym. Zastanów się na przykład, czy możesz zwiększyć swój wpływ dzięki jakiejś aplikacji lub metodzie obliczeń?

6. Zmierz zmianę

Tworzenie nowych umiejętności polega na zobaczeniu i zrobieniu czegoś w inny sposób. Wprowadzone zmiany należy jednak rzetelnie zmierzyć. Na ile różnica, jaką zapewniają, sprawia, że stajemy się bardziej wydajni lub skuteczni? Jak nasi klienci reagują na tę zmianę? Jednym jest twierdzenie, że posiada się nową umiejętność, czym innym rygorystyczny jej pomiar. Poważni uczestnicy szkoleń dla kadr zarządzających zawsze szukają nowych sposobów mierzenia oddziaływania, wpływu oraz udoskonaleń. Podobnie, bez względu na to, czy nauka przebiegała na szkoleniu, czy w pracy, musisz się zastanowić, w jaki sposób chcesz rozmawiać o tych miernikach. Tym, co można zmierzyć, można zarządzać. To samo w istocie dotyczy zachęt.

7. Zbuduj most

Jak dalej należałoby kierować swoim rozwojem zawodowym, aby osiągać duże wpływy? Jak często zadajesz sobie – lub swojemu szefowi – to pytanie? Wniosek, jaki wyciągam, dzięki współpracy i uczeniu się od uczestników szkoleń, brzmi tak, że rozwój zawodowy wymaga zaangażowania w rozwój interpersonalny. Chodzi o to, że umiejętności, które pielęgnujemy, nie polegają na doskonaleniu się w doskonaleniu – ich sensem jest również umożliwienie doskonalenia się w doskonaleniu naszym kolegom i współpracownikom.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dlaczego różnorodność jest ważna? »

Nawet menedżerowie wyższego szczebla potrzebują pobocznych aktywności 

Nawet menedżerowie wyższego szczebla, powinni zastanowić się nad zdobyciem przynajmniej jeszcze jednego źródła dochodu. Poznaj powody, dla których może to odmienić twoją karierę.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy