Magazyn

Prenumerata

Pokaż numery archiwalne

Harvard-Nr-29/30-lipiec-sierpień-2005-Strategia

Nr 29-30, lipiec - sierpień 2005

Strategia

Kup prenumeratę

W tym numerze

Trendy

Ostrożne inwestycje

Artykuł

Kierunek świat: jak radzą sobie ci, którzy późno przychodzą

| Christopher A. Bartlett, Sumantra Ghoshal

Brak przekonania o własnej wartości należy uznać za jedną z przyczyn tego, że firmom ze światowej prowincji tak trudno stanąć w szranki z globalnymi gigantami z Europy, Japonii i USA – Wielkiej Trójki dominującej w międzynarodowej wymianie handlowej. A jeśli już przystępują do rywalizacji, to ich niepewność potęgują często przykre doświadczenia innych firm. Choćby takie jak te, które były udziałem indyjskiego producenta konfekcji o nazwie Arvind Mills. W połowie lat 90. stał się on dostawcą dżinsu dla czołowych zachodnich przedsiębiorstw odzieżowych. Zachęcony wzrostem sprzedaży na rynkach zagranicznych oraz rosnącą wartością akcji na giełdzie w Bombaju, prezes Arvind Mills z przekonaniem oświadczył, że jego firma jest na najlepszej drodze do objęcia pozycji liczącego się światowego gracza. Jednak po kilku latach przedsiębiorstwo stało się ofiarą wahań popytu oraz zaciekłej konkurencji pomiędzy wytwórcami odzieży, walczącymi o kurczący się amerykański rynek ubrań dżinsowych.

»
Dźwignia wzrostu: jak zwiększyć sprzedaż, nie poświęcając zysków

Dźwignia wzrostu: jak zwiększyć sprzedaż, nie poświęcając zysków

Chcąc zwiększyć skalę działalności swojej firmy, menedżerowie wybierają zazwyczaj albo stopniową ekspansję własnymi siłami firmy (wzrost organiczny), albo skokowy rozwój firmy przez przejęcie innych przedsiębiorstw. Obie metody mają jedną wspólną cechę: wymagają zdobycia na własność nowych składników majątku (aktywów). Dążenie do wzrostu tymi sposobami niemal zawsze owocuje obniżeniem marży zysku – na krótko lub w najgorszym razie na zawsze. Inny rodzaj strategii wzrostu, tzw. strategia dźwigni wzrostu, nie wymaga od firmy poświęcenia zyskowności na rzecz rozwoju. Dzieje się tak dlatego, że zamiast nabywać aktywa na własność, firma posługuje się aktywami innych przedsiębiorstw.

»
Ryzyko strategiczne – najgroźniejsze, choć niedoceniane
Jak naprawdę myślą stratedzy
Wyjdź poza ramy obecnych rynków: strategie ponadprzeciętnego wzrostu firmy

Wyjdź poza ramy obecnych rynków: strategie ponadprzeciętnego wzrostu firmy

| Rita Gunther McGrath, Ian C. MacMillan

Gdyby jakaś złota rybka obiecała szefom firm, że spełni tylko jedno ich życzenie, najczęstszą prośbą byłoby z pewnością znalezienie pewnego sposobu na wykreowanie nowych szans wzrostu. Powszechne zainteresowanie, jakim cieszy się ten temat wśród praktyków biznesu, skłoniło autorów do przeprowadzenia trzyletnich badań nad wzrostem firmy. Celem tego przedsięwzięcia było ustalenie, które strategie wzrostu przynoszą najlepsze owoce. Wyniki badań dowiodły – ku pewnemu zaskoczeniu ich autorów – że nawet firmy reprezentujące dojrzałe branże potrafiły znaleźć bogate, nowe źródła wzrostu wtedy, gdy zdecydowały się na rekonfigurację swojej jednostki oferty (czyli podstawy rozliczeń z klientami) lub swoich kluczowych mierników (czyli sposobów pomiaru swoich osiągnięć).

»
Strategia błękitnego oceanu

Komentarz

Bez własnej sieci sprzedaży

Debata redakcyjna

Fuzje i przejęcia: bilet do raju czy gwóźdź do trumny?

Fuzje i przejęcia: bilet do raju czy gwóźdź do trumny?

| , Duleep Aluwihare, Zbigniew Bąk , Jacek Chwedoruk, Witold B. Jankowski , Marcin Krakowiak, Aleksander Morozowski, Charles Phillips, Krzysztof Rozen, Jacek Siwicki 

Fuzje i przejęcia nie cieszą się dobrą sławą w literaturze biznesu. Dlaczego?

»

Wypowiedzi liderów

W poszukiwaniu wygrywającej strategii

W poszukiwaniu wygrywającej strategii

| Leszek Czarnecki, Zofia Dzik , Grzegorz Esz, Janusz Filipiak, Witold B. Jankowski , Mariusz Karpiński, Marek Karwan, Zofia Leśniewska , Robert Lubański , Wojciech Mądalski , Piotr Nesterowicz, Marek Roleski, Tomasz Sielicki , Władysław Szwoch 

Redakcja HBRP poprosiła wybranych liderów firm działających w Polsce o podzielenie się swoimi doświadczeniami i refleksjami na temat ich strategii biznesowych.

»

Klasyka HBR

Czym jest strategia?
Jak konkurować z gigantami: strategie przetrwania dla lokalnych firm ze wschodzących rynków

Jak konkurować z gigantami: strategie przetrwania dla lokalnych firm ze wschodzących rynków

| Niraj Dawar, Tony Frost

W miarę pękania kolejnych protekcjonistycznych barier wschodzące rynki na całym świecie stają się szybko areną działania międzynarodowych korporacji, które szukają nowych szans rozwoju. Ich napływ stanowi gratkę dla lokalnych konsumentów, którzy zyskują szersze możliwości wyboru. Jednak wiele lokalnych firm czuje się wtedy tak, jakby wydano na nie wyrok śmierci. Nawykłe do odgrywania dominującej roli na chronionych rynkach, stają nagle oko w oko z zagranicznymi rywalami, którzy dysponują imponującym zestawem atutów: pokaźnymi zasobami finansowymi, zaawansowaną technologią, wyśmienitymi produktami, silnymi markami oraz dojrzałymi umiejętnościami w zakresie marketingu i zarządzania. W wielu przypadkach stawką, o jaką toczy się gra, staje się nawet samo przetrwanie lokalnych firm.

»

Raport