W celu świadczenia Państwu jak najlepszych usług, wykorzystujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Zawsze mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Waszych przeglądarkach lub konfiguracjach usługi.
Rozumiem Więcej
MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
0

Powiadomienia

Newsletter
Harvard Business Review Polska MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
0

Powiadomienia

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
Newsletter
Newsletter
Harvard Business Review Polska
Strategia
Zarządzanie i przywództwo
Marketing i sprzedaż
Technologie
Efektywność i finanse
Zarządzanie sobą
Wszystkie tematy
Harvard Business Review Polska
0

Powiadomienia

Menu Ukryj

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
Newsletter
Powiększ tekst Pomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
Zarządzanie i przywództwo | Kierowanie zespołami, Miejsca pracy

Sposób na szczęśliwych pracowników

Małgorzata Niewińska
Powiększ tekstPomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
Sposób na szczęśliwych pracowników

Zadowolony, zgrany i skuteczny zespół to marzenie każdej firmy. Jak je spełnić? Wystarczy słuchać ludzi, którzy z nami pracują.

Naukowcy z Uniwersytetu Technologicznego w Queensland udowodnili, że gwar i brak intymności zakłócają aktywność mózgu i powodują zaburzenia koncentracji. Cierpi na tym nie tylko efektywność pracy: zmęczony organizm łatwiej ulega infekcjom i częściej choruje, a absencja pracowników to już wymierna szkoda dla firmy. Nie może więc dziwić, że aż 90% osób, które pracują w open space’ach, narzeka na warunki pracy. Sześciu na dziesięciu skarży się na brak spokojnej przestrzeni, a ponad połowa na brak prywatności.

Niestety, nie wystarczy po prostu zlikwidować otwartych przestrzeni, aby problem zniknął. Klucz do prawdziwego sukcesu leży dwa kroki dalej. Tak, dokładnie dwa.

Pierwszy krok: wdrożenie programu wellness

Pierwszym krokiem jest zrozumienie strategii wellness, czyli tzw. fizycznego dobrostanu pracownika. Polega ona na stworzeniu takich warunków w biurze, żeby praca sprawiała przyjemność. Ważny jest nie tylko układ przestrzeni, ale również kolory, dźwięki, dobre światło, odpowiednia temperatura oraz elementy wyposażenia. Dobrze zorganizowane biuro powinno też mieć jasno wyznaczone przestrzenie: osobne do pracy w skupieniu, inne do intensywnej pracy zespołowej lub spotkań. Nie wolno też zapominać o miejscach naturalnej integracji zespołu.

Ważne, żeby taki podział przebiegał według potrzeb, a nie według hierarchii. Im bardziej otoczenie będzie dopasowane do ludzi, którzy w nim pracują, tym większa będzie ich efektywność, kreatywność i innowacyjność. Wniosek jest taki, że inteligentna przestrzeń pracy jest po prostu bardziej efektywna. Badania są jednoznaczne – przyjazne otoczenie może wpłynąć na wzrost efektywności aż o 12,5%, źle dopasowane może natomiast zredukować wydajność pracy nawet o 17%.

Ten tekst jest częścią projektu Biura: nowa definicja przestrzeni. Architektura. Design. Komfort pracy. Funkcjonalność przestrzeni i efektywność pracowników. Podpowiadamy, co warto zmienić w otoczeniu biurowym, by codzienna praca była bardziej efektywna i przyjemna. Odkrywaj i zmieniaj swoje biuro »

Nic więc dziwnego, że już trzy czwarte korporacji pracuje nad wdrożeniem programów wellness. A jeśli w jej tworzenie zaangażowani zostaną pracownicy – efekty mogą być błyskawiczne i naprawdę korzystne. Zespół szybciej przyzwyczaja się do zmian, podpowiada kreatywne rozwiązania i utożsamia się z nową przestrzenią, gdy zostaje zaangażowany w proces. Projekty aranżacji przestrzeni biurowej, w których zastosowano efektywne zarządzanie zmianą, okazały się sześć razy skuteczniejsze w osiąganiu celów biznesowych niż te, w których ten element pominięto! Trudno przejść obojętnie obok takich wyników.

Drugi krok: zastosowanie filozofii wellbeing

Jednak wellness to nie tylko architektura i aranżacja wnętrza. Żeby wyzwolić w ludziach motywację do wykorzystania pełni zdolności, potrzeba jeszcze szczypty ekonomii, psychologii społecznej, biznesu i technologii. To jest właśnie krok drugi – filozofia wellbeing, która dotyczy tzw. dobrostanu mentalnego. Jej wyznacznikiem jest activity based thinking, czyli elastyczne myślenie i uwzględnianie nawyków zachowań w nowoczesnej przestrzeni.

Przyjazna firma musi uwzględniać potrzeby pracowników i reagować na zmieniającą się rzeczywistość. Jak choćby na to, że co trzeci pracownik, odpowiedzialny za rozwój firmy, najczęściej pracuje poza biurem. W erze pracy zdalnej oraz mobilności trzeba zadbać, by dostępne narzędzia i warunki taki model ułatwiały i wspierały. Tym bardziej że elastyczność podnosi poziom satysfakcji z pracy. Deklaruje ją 60% osób pracujących w ten sposób. To o 16 punktów więcej niż globalna średnia.

CBRE prowadzi również badania pod hasłem „praca, moc, energia”, które prezentują obraz kondycji pracowników w aspekcie aktywności fizycznej, odżywiania, umiejętności odpoczywania oraz stanu emocjonalnego. Te wszystkie aspekty mają duże znaczenie w czerpaniu satysfakcji z pracy. Dlatego w ramach strategii łączącej wellness i wellbeing warto wykorzystać kilka sprawdzonych już na świecie rozwiązań:

  • Edukacja na temat zdrowego i zbilansowanego odżywiania, co dla wielu osób jest ważnym elementem stylu życia.
  • Organizacja szkoleń na temat wpływu odżywiania na poziom energii do działania oraz pracę mózgu.
  • Konkursy na najbardziej aktywne zespoły w firmie.
  • Szkolenia i konsultacje indywidualne w miejscu pracy z fizjoterapeutą, trenerem personalnym lub specjalistą ds. ergonomii.
  • Prowadzenie szkoleń dla pracowników na temat efektywnych przerw w pracy oraz sposobu organizacji pracy, który uwzględnia indywidualne rytmy dobowe.

Instytut Gallupa i technologiczno‑medyczna firma Sharecare na podstawie wieloletnich badań opracowały też specjalny wskaźnik – Well‑Being Index, który składa się z pięciu kluczowych elementów:

  • purpose – poczucie celu i satysfakcji z pracy,
  • social – dobre relacje i przyjazna atmosfera,
  • financial – zadowolenie z wynagrodzenia,
  • community – świadomość bycia częścią zespołu,
  • physical – zdrowie i dobra kondycja.

Jeśli zespół pod każdym z tych punktów może się podpisać – nie tylko będzie bardziej kreatywny i wydajny, ale również praca będzie sprawiała mu większą przyjemność. A zaangażowani pracownicy są w stanie podnieść wartość generowanych zysków organizacji o 20%! Firmy, które potrafią stworzyć warunki dla wysokiego poziomu zaangażowania, wygrywają też w wojnie o talenty. I zwyciężają na rynku – bo doświadczają efektu kuli śnieżnej: zaangażowani pracownicy przyciągają (jak magnes) innych, a to już prosta droga do kultury zaangażowania w całej firmie. Warto więc posłuchać, o jakim miejscu pracy marzą!

PRZECZYTAJ TAKŻE: Koncentruj się na pozytywach »

Szczęśliwe miejsca pracy to też takie, w których można się czegoś o sobie dowiedzieć 

Zarządzanie i przywództwo | Zarządzanie ludźmi, Praca Kim Cameron, Emma Seppälä

Można być szczerym, a jednocześnie dbać o pracownika – nie ma w tym żadnej sprzeczności.

Polecamy również:
Co każdy z nas powinien wiedzieć o polityce biurowej?
Zarządzanie sobą | Kooperacja, Kultura organizacyjna
Dana Rousmaniere
Jak zminimalizować stres przed i po urlopie
Zarządzanie sobą | Work life balance, Stres
Tristan Elizabeth Gribbin
Kiedy jednostka nie ma znaczenia
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
Michael J. Mauboussin
Jak najlepiej zakończyć spotkanie?
Zarządzanie sobą | Spotkania, Zarządzanie czasem
Paul Axtell
Jak poprawić koncentrację i być bardziej efektywnym? Poznaj cztery strategie.
Zarządzanie sobą | Mierzenie wydajności, Zarządzanie czasem
Chris Bailey
Zarządzanie to nie przywództwo
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
John P. Kotter

Małgorzata Niewińska Head of Change Management, Workplace Strategies w CBRE.

To artykuł z kategorii: Zarządzanie i przywództwo
Polecamy również:
Co każdy z nas powinien wiedzieć o polityce biurowej?
Zarządzanie sobą | Kooperacja, Kultura organizacyjna
Dana Rousmaniere
Jak zminimalizować stres przed i po urlopie
Zarządzanie sobą | Work life balance, Stres
Tristan Elizabeth Gribbin
Kiedy jednostka nie ma znaczenia
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
Michael J. Mauboussin
Jak najlepiej zakończyć spotkanie?
Zarządzanie sobą | Spotkania, Zarządzanie czasem
Paul Axtell
Jak poprawić koncentrację i być bardziej efektywnym? Poznaj cztery strategie.
Zarządzanie sobą | Mierzenie wydajności, Zarządzanie czasem
Chris Bailey
Zarządzanie to nie przywództwo
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
John P. Kotter
Harvard Business Review Polska
Poznaj HBRP
PrenumerataAplikacjaRedakcjaInformacje dla autorówSklep biznesowyNewsletterCzęsto zadawane pytaniaPolityka prywatności
Współpraca
KontaktDla prasyPatronatyReklamaKariera
Dołącz do nas
FacebookLinkedInTwitterYoutube
wydawca „Harvard Business Review Polska”

ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.
al. Niepodległości 18,
02-653 Warszawa

Dział obsługi klienta:
tel. 22 11 33 444
tel. 22 250 11 44
fax. 22 250 20 99
infolinia@hbrp.pl

© 2019 ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone
Polityka prywatności
  • Logowanie
  • Rejestracja