X
Następny artykuł dla Ciebie

Menedżer przekazał pracownikowi świetnie dopracowane informacje zwrotne – konkretne, zrozumiałe i konstruktywne. Ton jego wypowiedzi był pełen troski i współczucia, a mimo to działał motywująco. W efekcie każda krytyczna uwaga została wysłuchana, zaakceptowana i zrozumiana. Komunikat dotarł do adresata; uzgodniono następne kroki. Potencjalnie niezręczna i bolesna rozmowa przerodziła się w doświadczenie służące budowie więzi. Lepiej być nie mogło.

Niestety, 50 dni później okazało się, że nic istotnego się nie zmieniło. Po dwóch krótkich tygodniach samoświadomości nastąpił powrót do normy. Jak gdyby ta otwarta i szczera wymiana myśli nigdy nie miała miejsca.

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

Nic nowego? No cóż, ludzie poświęcają sporo czasu i troski, aby coraz lepiej przekazywać ważne opinie zwrotne. Niestety, inwestycja ta zazwyczaj się nie zwraca. Powody są proste i oczywiste: prawdziwym celem lepszego przekazywania opinii zwrotnych nie jest poprawianie ich odbioru ani rozumienia, tylko wprowadzanie wymiernych zmian.

Informacje zwrotne są środkiem do celu. Nieważne, jak będą przekazywane. Nawet miło i sugestywnie udzielane wskazówki, jeśli nie prowadzą do poprawy wyników, są nieskuteczne. Kiedy lekarz doradza chorobliwie otyłym pacjentom, aby mniej jedli i więcej ćwiczyli, prawdopodobnie przekazuje im informacje ratujące życie. Dopóki jednak pacjenci nie zrzucą rozsądnej liczby kilogramów, nie poczują się lepiej. Koniec końców nie chodzi o to, aby informacje zwrotne były bardziej empatyczne czy przekonujące.

Dlaczego nie działa?

Tak naprawdę nieskuteczność informacji zwrotnych nie jest wynikiem źle dobranych środków wyrazu czy przekazywanych treści, tylko lekceważenia metrologii (nauka dotycząca sposobów dokonywania pomiarów oraz zasad interpretacji uzyskanych wyników). Opinie zwrotne muszą być wyraźnie powiązane z miernikami, pomiarami i mechanizmami śledzenia pożądanych i mile widzianych zmian. Informacje zwrotne, którym nie towarzyszą sposoby monitorowania wymiernych zmian, należy postrzegać jedynie jako udzielane w dobrej wierze rady. Innymi słowy, efektywne informacje zwrotne wymagają efektywnego zbierania informacji zwrotnych.

Spraw, by Twój biznes był SMART »

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie? 

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie?
Poznaj tajemnice sukcesu giganta internetowego z Chin i dowiedz się, jak wykorzystać je w swojej firmie – niezależnie od jej wielkości oraz branży!

Aby więc zrozumieć, jaka będzie przyszłość procesu przekazywania informacji zwrotnych, trzeba wprowadzić pojęcie tożsamości autoanalitycznej (quantified self). Rosnące możliwości wszechobecnego cyfrowego i graficznego automonitorowania zmienią sposób formułowania, opracowywania i dostarczania zawodowych informacji zwrotnych. Dzisiaj osoby, które praktykują cyfrową autokontrolę, liczą kalorie, kroki i czas poświęcany na poszczególne działania, jutro zaczną śledzić to, czego poprawy na płaszczyźnie zawodowej będą oczekiwać od nich przełożeni, współpracownicy, a także klienci. Poważnym informacjom zwrotnym będą towarzyszyć autopomiary (i stąd będzie wiadomo, że są poważne).

Przyszłość informacji zwrotnych to przyszłość autopomiarów. I na odwrót. Ta ważna i kontrowersyjna przemiana wymaga oczywiście naszego przyzwolenia. Dzisiaj prowadzimy cyfrową autokontrolę z własnej woli. Jak będzie jutro?

Istnieje spora różnica między konstruktywną krytyką ze strony przełożonego, współpracownika lub klienta a zawodowymi informacjami zwrotnymi wspieranymi przez aplikacje zaprojektowane do monitorowania naszych wysiłków zmierzających do poprawy. Elektroniczna opaska Fitbit, która zlicza wykonywane kroki, nie jest takim obciążeniem jak urządzenie kontrolujące nasz ton głosu, temperament czy umiejętność współpracy.

Co może pomóc?

Jednak sprzężenie informacji zwrotnych z urządzeniami śledzącymi i kontrolującymi wyniki wydaje się zarówno nieuniknione, jak i oczywiste. Czy współpracownicy i podwładni uważają, że twoje e‑maile i wpisy w mediach społecznościowych są zbyt złośliwe lub odpychające? W ofercie koncernu IBM istnieje obecnie „analizowanie odczuć jako usługa”, można więc zamówić śledzenie tonu i wydźwięku prywatnej i zawodowej komunikacji. Już dziś są sposoby, by wiarygodnymi metodami nakłaniać ludzi do grzeczniejszego i bardziej uprzejmego porozumiewania się.

Masz problemy z zarządzaniem harmonogramami i doprowadzaniem zadań do końca? Jeśli tak, możesz zaprogramować kalendarz i listy kontaktów, aby dostawać alerty umożliwiające koordynację pracy z częstotliwością i niezawodnością, jakiej oczekuje twój szef lub na jaką liczą twoi współpracownicy. Innymi słowy, wdrażanie wniosków z informacji zwrotnych zostaje zintegrowane z sieciową strukturą codziennych obowiązków i procesów.

Wymyśliłem termin „promptware” dla oprogramowania, które może być używane przez osoby zainteresowane prowadzeniem pomiarów służących samodoskonaleniu się. Ale warto byłoby wykorzystywać takie aplikacje także na potrzeby zawodowe – jako element firmowych systemów informacji zwrotnych następnej generacji.

Nowe technologie i wszelkie innowacje sprawiają, że tworzenie kultury odpowiedzialności jest bardziej wykonalne i przejrzyste. Prawdę mówiąc, sednem opinii zwrotnych powinno być umożliwianie pracownikom doskonalenia się i przekazywanie im odpowiedzialności za ten proces. Moglibyśmy wręcz nazywać aplikacje wzmacniające skuteczność informacji zwrotnych „aplikacjami zaprojektowanymi w duchu odpowiedzialności”. Organizacje, którym zależy na kaizen, czyli na procesie ciągłego doskonalenia, oraz na przekazywaniu efektywnych opinii zwrotnych, będą wykorzystywać te aplikacje, aby zapewnić pracownikom zdolność do (samo)doskonalenia. Jeśli chodzi o przyszłość informacji zwrotnych, bardziej niż słowa liczyć się będą działania i dane.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak uzyskać informację zwrotną? »

Jak wydobyć informację zwrotną, kiedy nikt nie kwapi się jej udzielić 

Barbara Mistick , Karie Willyerd

W miarę rozwoju kariery musisz brać na siebie coraz większą odpowiedzialność za poszukiwanie rzetelnej informacji zwrotnej.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy