X
Następny artykuł dla ciebie

Czy wiesz, że jeżeli myślisz, że jesteś kreatywny, to twoje szanse na to, by rzeczywiście być kreatywnym, rosną? Ten zdumiewający fakt wciąż znajduje potwierdzenie w naszych badaniach.

Dysponujemy bazą danych z odpowiedziami zebranymi od ponad 6 tys. pracowników umysłowych, którzy przeprowadzili test na własne DNA innowatora oraz odpowiedzieli na 360 pytań testowych. Wynika z nich, że ludzie (tak przedsiębiorcy, jak i menedżerowie), którzy „zgadzają się” z twierdzeniem „jestem kreatywny” są niewyczerpanym źródłem twórczych rozwiązań - tworzą nowe firmy, produkty, usługi czy procesy, których nikt wcześniej nie zdołał wymyślić. Myślą o sobie, że są kreatywni - i tak też się zachowują.

Co się jednak dzieje, kiedy nie myślimy o sobie w ten sposób? **Czy stajemy się wtedy mniej twórczy?

Jest to ważne pytanie, gdyż – prawdopodobnie połowa z was – ma wątpliwości co do swojej kreatywności. „Czy jesteś twórczy?” – to pytanie zadajemy ludziom na całym świecie, grupom menedżerów i dyrektorów liczącym od 100 do 1000 osób. I jakby się umówili, ręce podnosi w najlepszym razie połowa uczestników i to wcale nieśpiesznie. Metoda ta nie jest wprawdzie do końca naukowa, ale wystarczy, by dostrzec, iż większość menedżerów nie uważa się za osoby kreatywne (a co istotne, odpowiedzi na pytanie „Czy jesteś innowacyjny?”, w końcu bardziej poprawne politycznie, wyglądają podobnie).

Wiadomość jest taka, że jeżeli nie uważasz się za osobę twórczą, to nasze badanie najprawdopodobniej to potwierdzi. Mamy jeszcze jednak dobrą wiadomość: możesz stać się bardziej kreatywny, wystarczy zmienić swoje nastawienie. Każdy może wprowadzać innowacje, jeżeli postanowi, że będzie to robił. Autorzy innowacji niszczących robią to z wyboru, a nie przez przypadek. Ich codzienne działania zamieniają postawę „Nie jestem kreatywny” na „Jestem twórczy”. I wtedy właśnie dzieją się „czary” (nie mylić z procesami mistycznymi).

DNA innowatora. Zostań mistrzem we wdrażaniu innowacji! 

Innowacyjne pomysły zapewniły pionierskim przedsiębiorcom potężną przewagę konkurencyjną i ogromne bogactwo.
Pytanie za milion dolarów brzmi: jak oni to zrobili?
A pytanie za 10 milionów to: jak ja to mogę zrobić?
Dowiedz się, co składa się na DNA innowatora: poznaj inspirujące historie przełomowych innowacji i wykorzystaj doświadczenie wizjonerów biznesu, by osiągnąć własny sukces!

Wszyscy możemy być innowatorami

Czary zaczynają się materializować, kiedy ludzie na co dzień zaprzęgają do pracy swoje wyjątkowe umiejętności innowacyjne (coś, co my nazywamy DNA innowatora). Np. zadając prowokacyjne pytania, myśląc jak antropolog, kontaktując się i łącząc się w sieci z ludźmi, którzy patrzą na świat z zupełnie innej perspektywy oraz intensywnie eksperymentując, innowatorzy kruszą barierę przekonania „Nie jestem kreatywny” i najczęściej wyłamują się z peletonu, zajmując pozycję liderów.

Stepan Pachikov, twórca Evernote (oprogramowania, które pomaga przypomnieć sobie każdą informację, kiedy tylko jej potrzebujemy) wykorzystał swoje DNA innowatora, by stworzyć produkt, który cieszy się jednym z najlojalniejszych fanklubów na świecie. Pachikov był całkowicie opętany jednym pytaniem: „Jaki system porządkowania danych pomoże mi w zapamiętywaniu?” Podjął się próby odpowiedzi na to pytanie, nie tylko dla siebie, ale dla milionów ludzi na świecie. Najpierw zwrócił uwagę na to, jak zwykle zapamiętujemy. Rozmawiał z ludźmi, którzy mają różne podejścia do kwestii zapamiętywania (dowiadując się, o co nam chodzi, kiedy czegoś chcemy). Szybko stworzył prototypową wersję oprogramowania, by wykorzystać zebrane spostrzeżenia w praktyce.

Z jakim wynikiem? Powstał produkt, który zmienia życie ludzi na całym świecie, pozwalając zapominalskim pamiętać to, czego nigdy wcześniej nie byli w stanie sobie przypomnieć. Naprawdę poprawia jakość życia. Za każdym razem kiedy wspominamy Evernote podczas prezentacji, przynajmniej 20% słuchaczy potwierdza, dalekim od obojętności tonem, że produkt ten faktycznie pozytywnie wpłynął na ich życie. Wykorzystując własny zasób zdolności innowacyjnych, Pachikov podjął współpracę z kolegami z Evernote, w tym z prezesem Philem Libinem, by stworzyć przebojowy produkt, który ma bardzo szerokie i pozytywne oddziaływanie.

Wiele zależy od twojego nastawienia

Jeżeli uważasz, że twoje wysiłki mogą rozbić się o barierę przekonania „Nie jestem kreatywny”, przeprowadź na sobie poniższy pięciopunktowy test diagnostyczny (wyjęty z naszego sześćdziesięciopunktowego testu, który z jeszcze większą precyzją bada obecność DNA innowatora) albo poleć go komuś, kto najwyraźniej utknął w grząskiej koleinie myśli.

Czy zgadzasz się z poniższymi stwierdzeniami? Wystarczy odpowiedzieć „tak” lub „nie”:

Myślenie asocjacyjne: Kreatywnie rozwiązuję trudne problemy, posługując się opiniami lub wiedzą z różnych źródeł.

Zadawanie pytań: Często zadaję pytania, które podważają fundamentalne przekonania innych.

Obserwacja: Wpadam na innowacyjne pomysły dzięki bezpośredniej obserwacji tego, jak ludzie reagują na produkty i usługi.

Sieć idei: Regularnie rozmawiam z różnymi ludźmi (np. z różnych pionów organizacyjnych, branż czy regionów świata), by tworzyć i rozwijać nowe idee biznesowe.

Eksperymentowanie: Często eksperymentuję, by tworzyć nowe sposoby na robienie różnych rzeczy.

Jeżeli udzieliłeś negatywnej odpowiedzi na więcej niż dwa pytania, najwyraźniej borykasz się z barierą pt. „Nie jestem kreatywny”.

Aby rozniecić w sobie kreatywność, trzeba zachowywać się bardziej twórczo - i to na co dzień - by pokonać najbardziej dokuczliwe problemy, z jakimi borykasz się w życiu zawodowym i prywatnym. Brzmi to podejrzanie łatwo, ale zmiana sposobu myślenia i działania zmienia również nas samych. Aby się zmienić, trzeba do tego dążyć. Trzeba temu poświęcić wiele czasu - o wiele więcej niż dotychczas. Sęk w tym, że jeżeli myślisz, że czegoś nie potrafisz, to w tedy rzeczywiście tego nie potrafisz. Pamiętaj o starym powiedzeniu: „Niezależnie czy uważasz, że coś potrafisz lub nie, za każdym razem najprawdopodobniej masz rację”. Kiedy zaczynamy mówić o sobie, że jesteśmy kreatywni, zmieniamy nasze zachowania, co w konsekwencji pozwala nam pobudzić naszą kreatywność. Takie działania są kluczowe z punktu widzenia utrzymania lub odzyskania naszego twórczego potencjału.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zrozum czym jest przełomowa innowacja, by uniknąć poważnych błędów »

Czym jest przełomowa innowacja 

Mark P. McDonald , Michael E. Raynor , Clayton M. Christensen

Na czym polega klasyczny przełom rynkowy?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy