X
Następny artykuł dla Ciebie

Sektor farmaceutyczny - wzrost dzięki innowacjom

Agnieszka Bartusiak

Polskie firmy tracą przewagę kosztową, która zapewnia im zdolność do skutecznego rywalizowania z zachodnimi konkurentami. Dlatego, by realnie myśleć o konkurowaniu w przyszłości na globalnych rynkach, muszą zdobyć inne atuty, takie jak innowacyjność. Doskonałym przykładem tego, jak wygrywać dzięki innowacjom jest polski sektor farmaceutyczny i medyczny. Jaką receptę na innowacyjność mają polskie firmy farmaceutyczne?

W 2010 roku sprzedaż leków w Polsce osiągnęła wartość 20,1 mld złotych. To sprawia, że w ujęciu wartościowym jesteśmy szóstym rynkiem farmaceutycznym w Europie. Na naszym rynku funkcjonuje blisko 450 firm farmaceutycznych, jednak ponad połowę wartości wytwarza 10 największych przedsiębiorstw tego sektora. W tej pierwszej dziesiątce znajduje się aż osiem firm innowacyjnych.

Większość działających w Polsce firm farmaceutycznych zajmuje się produkcją generyków, czyli tańszych odpowiedników oryginalnych leków. Jednak firmy te przeznaczają środki na działalność badawczo‑rozwojową i wydając na ten cel ponad 15 proc. przychodów są w Polsce absolutnym liderem. Inne branże, kojarzone z innowacjami, takie jak sektor IT czy lotnictwo przeznaczają na ten cel dwukrotnie lub czterokrotnie mniej, a telekomunikacja nawet dziesięciokrotnie mniej swoich środków na tę działalność.

Dzięki swojej zdolności do skutecznej komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań, wpływ sektora farmaceutycznego na polską gospodarkę systematycznie rośnie. Jak wynika z opracowanego przez PwC raportu „Wkład innowacyjnego przemysłu farmaceutycznego w rozwój polskiej gospodarki” w 2010r. , łączny wpływ firm farmaceutycznych na tworzenie wartości dodanej w polskiej gospodarce wyniósł 0,80% PKB, w tym blisko 2/3 tego efektu wytworzyły innowacyjne firmy farmaceutyczne. Zdaniem ekspertów PwC wpływ ten nadal może rosnąć i to szybciej niż cała gospodarka.

Innowacyjne firmy farmaceutyczne w 2010 roku dostarczyły na polski rynek produkty o wartości 9,4 mld PLN, co stanowi 58% wartości rynku leków na receptę i leków szpitalnych. Produkują one ponad 70% leków stosowanych w szpitalach, a w przypadku rynku aptecznego udział ten wynosi 55%. Wartość eksportu w 2010 roku wyniosła ok. 3,6 mld PLN, co stanowi 34% całkowitej sprzedaży innowacyjnego przemysłu farmaceutycznego w Polsce. Firmy te inwestują w rozwój i modernizację swoich fabryk, prowadzą badania kliniczne i tworzą centra, świadczące usługi na rzecz ponad stu rynków międzynarodowych w obszarach outsourcingu, takich jak IT, badania kliniczne, finanse i księgowość oraz dystrybucja i logistyka. Zapowiadają dalszy wzrost wydatków na cele badawczo‑rozwojowe.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy