Magazyn

Sekret mądrosci
Najnowsze wydanie

Nr 19, wrzesień 2004

Sekret mądrosci

Lista artykułów

Nr 19, wrzesień 2004

Trendy

Czy twojej firmie grozi kryzys?

PREMIUM

W każdej branży, niezależnie od koniunktury, są firmy, które przeżywają poważne trudności. Wiele z nich mogłoby uniknąć kryzysu, gdyby dużo wcześniej rozpoznało zbliżające się niebezpieczeństwo. Symptomy kryzysu można wszakże zdiagnozować nawet na cztery lata przed utratą płynności.

Kiedy chaos organizacyjny jest przydatny

PREMIUM

Alfred Sloan napisał książkę o hierarchicznym zarządzaniu. Okazuje się, że nie praktykował tego, co głosił; fakt ten nabiera nowego znaczenia dzisiaj, kiedy firmy wskazówek na przyszłość szukają w przeszłości.

Jak stworzyć przebój rynkowy

PREMIUM

Stworzenie fantastycznie udanego produktu wymaga czegoś więcej niż tylko kreatywnych ludzi z przełomowymi pomysłami. Również dyrektorzy muszą zakasać rękawy i zaangażować się w projekt. Ponieważ to oni kontrolują zasoby i mają możliwości przedarcia się przez biurokratyczny gąszcz przeszkód, mogą ułatwić swoim ludziom misję opracowywania produktów, które staną się hitami.

Lojalność na wynajem

PREMIUM

Przygotuj swoich menedżerów do odejścia, podnosząc kwalifikacje zwiększające ich atrakcyjność rynkową, a pozostaną z zaangażowaniem na swoich stanowiskach. To paradoksalne odkrycie, poparte badaniami wśród czterystu menedżerów średniego szczebla, nie działa jednak bezwarunkowo. Jeśli nie dotrzymasz złożonej obietnicy i nie zagwarantujesz swoim ludziom szansy na rozwój, utracisz ich lojalność.

Prezesi spółek oceniają funkcjonowanie rad nadzorczych

PREMIUM

Stabilna sytuacja firmy bardzo często zależy od dobrej współpracy między prezesem a radą nadzorczą.W praktyce te relacje nie są poprawne i wymagają od właścicieli i udziałowców wprowadzenia szybkich zmian – wynika z badania Ray & Berndtson i Polskiego Instytutu Dyrektorów, przeprowadzonego wśród prezesów największych polskich spółek giełdowych.

Komentarz

Ważne ogniwa... - komentarz 3

PREMIUM

Kwiecień i maj były miesiącami nasilonych zakupów samochodów. Klienci brali wszystko, co stało w salonach i od czego można było odliczyć podatek VAT. Nie jest jednak łatwo działać na rynku, na którym każdy dzień może przynieść zmianę przepisów dla branży motoryzacyjnej. Przygotowanie oferty dla klientów trwa zazwyczaj kilka tygodni, a potem okazuje się, że z powodu nowych regulacji trzeba ją zmieniać. Małe firmy, zamiast kupić czy wynająć nowe auto, będą wolały sprowadzić używany samochód z Niemiec czy Holandii.

Marka czy private label... - komentarz 1

PREMIUM

Tom musi zdać sobie sprawę z faktu, że branża detaliczna znajduje się w trakcie poważnej konsolidacji.

Marka czy private label... - komentarz 2

PREMIUM

Marka oferuje klientowi komfort rozpoznawalności czegoś stałego w nieprzyjaznym świecie, a papierowy kubeczek czy talerzyk nie stanowią żadnego wyjątku od tej reguły.

Marka czy private label... - komentarz 3

PREMIUM

Moje badania sugerują, że postawienie na najwyższą jakość to jedyna dobra droga.

Oferta szyta na miarę - komentarz 3

PREMIUM

DHL jest firmą, która cały czas się rozwija, chcąc sprostać nowym wyzwaniom rynku i oczekiwaniom klientów. Od 1 maja, dzięki nowej usłudze, dostarczamy dokumenty i paczki do wszystkich krajów Unii Europejskiej już na następny dzień. Wysyłanie towaru jest obecnie równie łatwe, jak dokumentów. W ramach linii biznesowych Express, Freight, Solutions i Air & Ocean stworzyliśmy najbogatszą ofertę w historii, zapewniając klientom usługi ekspresowe, frachtowe, logistyczne oraz fracht morski i lotniczy. Priorytetem jest dalszy rozwój. Nie staramy się jednak konkurować ceną, tylko różnorodnością naszej oferty i jakością usług. Tworzymy tzw. wartość dodaną w postaci usług dodatkowych i w ten sposób wypracowujemy długofalowe, partnerskie relacje z klientami.

Ważne ogniwa... - komentarz 1

PREMIUM

Samochód jest dla handlowca jednym z najważniejszych narzędzi pracy. Radfarm dysponuje 196 autami, które w większości wynajmujemy, bo taka formuła jest dla naszej działalności najlepsza. Przy obecnych przepisach podatkowych zakup nowego samochodu jest całkowicie nieopłacalny. Nasi handlowcy muszą być mobilni, ale nie potrzebują dostawczych samochodów, które umożliwiają odpisy podatkowe. Poza tym koszt takich aut miaby wpływ na ceny lekarstw w aptekach. Jeśli zaś chodzi o sam rynek aut firmowych, to niewątpliwie cieszy rosnący poziom usług związanych z obsługą flot.

Ważne ogniwa... - komentarz 2

PREMIUM

Szefowie firm coraz częściej zwracają uwagę na to, jak ich flota jest zarządzana, jakie są koszty jej utrzymania i co można zrobić, żeby je obniżyć. Niestety, nadal wiele firm ponosi spore straty, okazuje się bowiem, że zarządzać taborem kilkudziesięciu czy kilkuset samochodów nie jest wcale łatwo. A zarządzać nim oszczędnie – jest jeszcze trudniej. Sądzę więc, że usługi związane z zarządzaniem taborem samochodowym będą coraz popularniejsze.

Usługi kurierskie... - komentarz 1

PREMIUM

Naszymi silnymi atutami są: bezpieczeństwo powierzonych przesyłek, elastyczność i indywidualne podejście do klienta. Wielomilionowe inwestycje w naszej firmie sprawiły, że możliwe stało się śledzenie każdej przesyłki w systemie dystrybucji Stolicy. W ubiegłym roku dokonaliśmy segmentacji naszych klientów, co pozwoliło na indywidualne podejście do ich oczekiwań: zarówno na poziomie branży, jak i pojedynczej firmy. Klientom w Warszawie zaproponowaliśmy unikatowy system dystrybucji przesyłek lokalnych, gdyż wiemy, że zależy im na terminowym ich doręczeniu. W ramach usługi proponujemy dostarczenie przesyłki w ciągu godziny. Jeśli przekroczymy ten termin, nie pobieramy od klientów opłat.

Marka czy private label... - komentarz 4

PREMIUM

Dyskusje zespołu kierowniczego firmy Rose były pełne emocji, lecz ubogie w fakty.

Usługi kurierskie... - komentarz 2

PREMIUM

Swoją przewagę konkurencyjną opieramy m.in. na specjalizacji w obsłudze sektorów wymagających niestandardowych rozwiązań transportowych, najbardziej wśród firm kurierskich rozbudowanej sieci połączeń drogowych i lotniczych w Europie oraz na zindywidualizowanej obsłudze klienta, który ma łatwy i szybki dostęp do informacji. Niestandardowe rozwiązania stosujemy przede wszystkim we współpracy z tymi firmami, dla których najważniejsze jest zapewnienie odpowiednich (często bardzo zaawansowanych technologicznie) warunków transportu przesyłki oraz niezawodności w realizacji takiej usługi. Specjalizujemy się także w przewozach próbek badawczych, substancji organicznych oraz tkanek, obsługując około 60% wszystkich realizowanych w Europie programów badawczych w przemyśle farmaceutycznym. Specjalizacja będzie nadal jednym z celów długofalowej strategii naszej firmy. Stawiamy także na wysoką jakość obsługi klienta. Nie chcemy konkurować ceną, gdyż taka walka w dłuższej perspektywie prowadzi nieuchronnie do pogorszenia jakości usług.

Oferta szyta na miarę - komentarz 1

PREMIUM

Nasi klienci zaczynają pytać „jak?”, „czy?”, a nie „za ile?”. I to trend, który – mam nadzieję – będzie się na rynku umacniał. Cena powinna pojawiać się dopiero na końcu całego procesu konsultacji i negocjacji, po tym jak obie strony zadeklarują chęć i możliwość współpracy w zakresie nie tylko samego transportu, ale również przygotowania przesyłki do dystrybucji. Klienci bowiem coraz częściej powierzają naszej firmie nie tylko konfekcjonowanie przesyłek, ale również ich magazynowanie, przepakowywanie, etykietowanie oraz raportowanie, a sami zajmują się swoim podstawowym biznesem. Natomiast wszystko, co towarzyszy procesowi dystrybucji, powinno być oddane w ręce firmy, która się w tym specjalizuje – na przykład firmy logistycznej. Coraz ważniejsza dla klientów jest również informacja. Nie chodzi przy tym o raporty tygodniowe czy miesięczne, tylko o informację przekazywaną w czasie rzeczywistym. Jestem przekonany, że systemy informatyczne – zwłaszcza u operatorów logistycznych – powinny być dzisiaj tworzone tak, żeby dało się je integrować z różnego rodzaju systemami istniejącymi u klientów.

Oferta szyta na miarę - komentarz 2

PREMIUM

Firma UPS jest najstarsz i największą firmą transportową na świecie. Oznacza to, że jesteśmy w stanie zapewnić naszym klientom kompleksową obsługę przewozów krajowych i międzynarodowych do ponad 200 krajów. Skala naszego działania pozwoliła na zastosowanie modelu one‑stop shopping, czyli jeden dział obsługi klienta przyjmuje zlecenia krajowe i zagraniczne, jeden kurier obsługuje wszystkie rodzaje przesyłek, jedna sieć logistyczna przewozi paczki i jedna firma wystawia faktury. Obok usług kurierskich zapewniamy kompleksową ofertę logistyczną. W UPS zajmuje się tym odrębna jednostka UPS SCS (UPS Supply Chain Solutions), specjalizująca się między innymi w logistyce i dystrybucji, magazynowaniu, cargo lotniczym, frachcie morskim i oferująca pełne rozwiązania w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw. Priorytetem są dla nas kwestie zabezpieczenia i ochrony ładunków. To podstawowy wyznacznik jakości usług.

Ważne ogniwa... - komentarz 4

PREMIUM

Zarzàdzanie wynajętą flotą jest jeszcze w Polsce nowym zjawiskiem. Ale wprowadzane regulacje prawne powodują, że kupowanie samochodów przez firmy jest coraz mniej opłacalne, a tym, czego rynek potrzebuje, jest wynajem. Szefowie dużych i małych firm przekonują się, że wygodniej jest płacić miesięczną ratę za kilka czy kilkanaście samochodów i nie martwić się o to, jak je serwisować i gdzie kupować opony. Wszak producent cegły czy papieru nie potrzebuje w strukturach swojej firmy specjalnego działu, który zajmuje się obsługą taboru.

Ważne ogniwa... - komentarz 5

PREMIUM

Po 1 maja zmieniła się sytuacja nie tylko w naszej branży, ale w całej gospodarce. Naszym rynkiem jest nie tylko Polska, ale także wiele państw europejskich. Firmy logistyczne będą rozwijać się dalej, choć nie będzie to już tak dynamiczny rozwój jak kilka czy kilkanaście lat temu. Nasza branża ma dużo różnych opłat i obciążeń podatkowych, a nasze marże są bardzo niskie. Na pewno z wejścia Polski do Unii skorzystają nie tylko najwięksi gracze, ale też te firmy transportowe, które są dobrze przygotowane do działania w nowej rzeczywistości.

Ważne ogniwa... - komentarz 6

PREMIUM

Fuzje, które w minionym roku miały miejsce w naszej branży, tylko w niewielkim stopniu zmieniły kształt sektora transportowo‑spedycyjno‑logistycznego. Zarówno w Polsce, jak i w krajach Unii jest to bardzo rozdrobniona branża, a udziały nawet największych firm wynoszą najwyżej kilka procent. Konsolidacja w takich warunkach to naturalny sposób powiększania wpływów. Wielkość sektora, liczba i jakość taboru, jakim dysponują polscy przewoźnicy, i oczywiście jak na razie niższe koszty pracy decydują o tym, że polskie firmy transportowe są bardziej konkurencyjne niż ich rywale z Unii. Jeśli nie zaniechamy poprawy jakości usług i ich innowacyjności, możemy mieć wpływ na unijną politykę transportową.

Marka czy private label... - komentarz 5

PREMIUM

Tom powinien zabrać zespół kierowniczy na dwudniową sesję w ustronnym miejscu, gdzie w spokoju będzie można przedyskutować oba warianty rozwoju firmy, ich plusy i minusy oraz osobiste aspiracje menedżerów. Wszyscy powinni odpowiedzieć sobie na pytanie, czy bardziej inspiruje ich przyszłość oparta na marketingu, czy też doskonałości w zarządzaniu łańcuchem dostaw?

GlaxoSmithKline wykorzystuje nowatorskie pomysły z poznańskiej fabryki

PREMIUM

Niskie koszty pracy i – w efekcie – niższe koszty produkcji były do niedawna silnym atutem polskich producentów w starciu z firmami z krajów Unii Europejskiej. Jednak te różnice zmniejszają się i firmy muszą szukać oszczędności gdzie indziej. Poznańskie zakłady farmaceutyczne, należące do koncernu Glaxo‑SmithKline, postawiły na innowacyjność.

Marek Tarnowski: udziały prywatnych marek będą rosły

PREMIUM

Wejście w tzw. prywatną markę daje z reguły zwiększoną, regularną sprzedaż. Z drugiej jednak strony stawia znak zapytania nad „sprawiedliwym” podziałem marży.

Artykuł

Od czego zależy skuteczność menedżera?

PREMIUM

Skuteczny menedżer nie musi być przywódcą w potocznym znaczeniu tego słowa.

Brakujące powiązania rady nadzorczej

PREMIUM

Gdy przecieka zapora, można zareagować na kilka sposobów. Można na przykład rzucić się do zatykania szczelin. Ale można też – co jest roztropniejsze – odkryć przyczynę przecieków i usunąć ją. Na gruncie biznesowym zbyt długo stosowaliśmy to pierwsze podejście. A przyczyny wielu problemów związanych z kierowaniem organizacją tkwią bardzo często głęboko pod powierzchnią i dotyczą podstawowych relacji biznesowych, których obecny kształt nie służy dobrze procesom zarządzania. Fundamenty systemu się chwieją. Dopóki się ich nie naprawi, powierzchowne zmiany nie będą miały trwałego wpływu na stan przedsiębiorstwa.

Wzrost za małe pieniądze

PREMIUM

Wszyscy wiedzą, że wzrost firmy – prawdziwy wzrost, a nie jedynie powiększanie jej – jest skutkiem innowacji. Zgodnie zaś z konwencjonalną wiedzą, jeżeli firmy chcą wprowadzać innowacje, muszą hojnie sypać pieniędzmi na działalność badawczo‑rozwojową. Tymczasem w dzisiejszych czasach ostrożności finansowej wiele firm robi coś dokładnie przeciwnego. Zaciskają pasa, poddają proponowane programy opracowania nowych produktów ostrej selekcji i szkolą pracowników badawczo‑rozwojowych w myśleniu kategoriami biznesowymi. Zdaniem autorów artykułu, Gary’ego Hamela i Gary’ego Getza, takie działania na rzecz oszczędności zasługują na dużą pochwałę. Twierdzą bowiem, że w rzeczywistości występuje tylko niewielka korelacja między efektywnością korporacji a wielkością nakładów na innowacje. Firmy, takie jak Southwest, Cemex i Shell Chemicals, wykazały, że nie trzeba wydawać majątku na prace badawczo‑rozwojowe, żeby zbierać owoce innowacji.

Przywództwo, które prowadzi do przełomu

PREMIUM

Gdy w 1994 r. William Bratton został powołany na stanowisko komendanta nowojorskiej policji, kwitła w niej walka o wpływy i fundusze, a przestępczość wymykała się spod wszelkiej kontroli. Jednak w ciągu niespełna dwóch lat i przy tym samym budżecie Bill Bratton uczynił z Nowego Jorku najbezpieczniejsze miasto w USA. A nowojorska policja to tylko jeden z pięciu sukcesów, jakie podczas pracy w różnych instytucjach porządku publicznego zanotował na swoim koncie Bratton. Za każdym razem dokonywał tego w rekordowo krótkim czasie i pomimo napotykania przeszkód w postaci ograniczonych zasobów, braku motywacji pracowników, występowania silnego oporu ze strony mocno zakorzenionych grup interesów oraz przywiązania organizacji do istniejącego status quo.

Usługi kurierskie – ważne ogniwo w codziennej działalności firmy

PREMIUM

Coraz więcej firm będzie korzystać z wyspecjalizowanych usług kurierskich. Ich usługi staną się już niebawem częścią procesów biznesowych w wielu firmach.

Oferta szyta na miarę

PREMIUM

Kompleksowa obsługa klienta to kierunek, w jakim zmierzają firmy kurierskie. Nie oznacza to unifikacji usług.

Ważne ogniwa działalności poza przedsiębiorstwem

PREMIUM

Transport międzynarodowy, spedycja, car fleet management, logistyka, wynajem długoterminowy – to usługi, bez których wiele przedsiębiorstw nie mogłoby sprawnie funkcjonować.

Studium przypadku

Marka czy „private label”, a może jedno i drugie?

PREMIUM

Tom Rose miał napięty harmonogram. Szykował się właśnie do wysłuchania prezentacji swojego dyrektora ds. marketingu Cassie Martin, która miała przedstawić szanse największej inicjatywy strategicznej w historii firmy Rose Partyware: uruchomienia markowej linii akcesoriów na przyjęcia.

Klasyka HBR

Strategia w warunkach niepewności

PREMIUM

Tradycyjne podejście do strategii zakłada, że zestaw efektywnych narzędzi analitycznych pomoże menedżerom wybrać jasny kierunek rozwoju dla dowolnej firmy. Co jednak robić, kiedy środowisko jest tak niepewne, że żadna analiza nie wystarczy do dobrego prognozowania przyszłości? Co składa się na dobrą strategię w sytuacji dużej niepewności?

Najlepsze praktyki

Tajemnica znakomitej rady nadzorczej

PREMIUM

Po upadku takich niegdyś potężnych firm, jak Enron, Tyco czy WorldCom, pod pręgierzem opinii publicznej znalazły się rady nadzorcze przedsiębiorstw. Nie do pomyślenia wydaje się fakt, że katastrofa biznesowa na taką skalę mogła odbyć się bez rażącego, a nawet noszącego znamiona przestępstwa, zaniedbania ze strony rady nadzorczej firmy. Tymczasem analiza działalności rad nadzorczych wymienionych wyżej firm nie ujawniła braku kompetencji czy skorumpowania. Wprost przeciwnie, zazwyczaj te rady nadzorcze przestrzegały wszystkich powszechnie stosowanych standardów działalności: ich członkowie byli obecni na zebraniach, zainwestowali w firmę znaczące sumy własnych pieniędzy, na miejscu istniały komisje nadzoru finansowego, komisje ds. wynagrodzeń i kodeks etyczny, rady miały odpowiedni skład i nie były zdominowane przez nieproporcjonalny udział byłych menedżerów firmy.

Raport

Wyspecjalizowane usługi dla firm

PREMIUM

Przedsiębiorstwa chcąc poprawić i usprawnić swoje funkcjonowanie, coraz częciej korzystają z usług zewnętrznych firm. Powierzają specjalistom te zadania, które wykraczają poza ich podstawową działalność. Przy wyborze konkretnych ofert większą uwagę zwracają na ich kompleksowość i niezawodność, mniejsze znaczenie przywiązując do ceny tych usług.

Ty mówisz „omlety”, ja słyszę „kotlety”

PREMIUM

Komunikowanie się to trochę jak rozmowa ze ślepym o kolorach.