X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Rozwój wpisany w DNA firmy

3 min

Rozwój wpisany w DNA firmy

Mimo znaczącej konkurencji LEK‑AM to firma z ugruntowaną pozycją na polskim rynku farmaceutycznym. Za sukcesem przedsiębiorstwa stoi przyjęta 17 lat temu i konsekwentnie realizowana strategia intensywnego rozwoju. W ciągu tych lat firma osiągnęła wiele z założonych celów.

Partnerem materiału jest:

Rozwój wpisany w DNA firmy

W Zakroczymiu powstał jeden z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych wyposażony nie tylko w nowoczesne technologie i sprzęty najnowszej generacji do produkcji leków, ale również w rozwiązania proekologiczne i systemy poprawiające jakość oraz bezpieczeństwo pracy. Firma ogromny nacisk kładzie na pozyskiwanie pracowników o najwyższych kompetencjach. Ponadto rokrocznie przeznacza ogromne nakłady na wysoko specjalistyczne prace naukowo‑badawcze. W efekcie LEK‑AM regularnie wprowadza na rynek kolejne preparaty medyczne cieszące się dużym uznaniem pacjentów. W chwili obecnej posiada blisko 60 produktów – głównie wydawanych na receptę leków stosowanych w alergologii, pulmonologii, urologii, psychiatrii, gastroenterologii i kardiologii, ale również leków dostępnych bez recepty oraz suplementów diety. „Przez te wszystkie lata skutecznie pracowaliśmy nad pozycją rynkową. W przypadku większości produktów znajdujących się w naszym portfolio udało nam się zrealizować zakładane cele ilościowe lub jakościowe. Miniony rok był bardzo udany. Założony plan sprzedaży zrealizowaliśmy w 101%, uzyskując łączną sprzedaż na poziomie ponad 211 milionów złotych. Co ważne, na rynku farmaceutycznym odnotowującym wzrost na poziomie 4,8% w stosunku do roku poprzedniego LEK‑AM urósł aż o 16%. To powód do dumy” – podkreśla Andrzej Wyrzykowski, prezes zarządu LEK‑AM.

Generyczny sukces

Jako firma generyczna LEK‑AM produkuje leki, do których wygasły już prawa patentowe. Nie są one jednak ich całkowitym odwzorowaniem. Mimo że posiadają identyczną substancję czynną, niejednokrotnie stanowią udoskonalenie oryginału dzięki nowej formie podania, poprawieniu smaku, wyglądu, ułatwieniu dawkowania czy zmianie wielkości opakowania. Ich kolejną, niepodważalną zaletą jest cena – znacznie niższa niż leków oryginalnych. „W centrum naszych zainteresowań są preparaty będące w zasięgu możliwości finansowych pacjenta. Leki innowacyjne są niezwykle potrzebne, ale wymagają gigantycznych nakładów finansowych, co każdorazowo musi przełożyć się na ich finalną cenę” – uważa Michał Tarnowski, szef zespołu pulmonologicznego w firmie LEK‑AM.

Choć przedsiębiorstwo produkuje leki z różnych obszarów medycyny, istotnymi zakresami działalności naukowej, produkcyjnej i edukacyjnej firmy są alergologia i pulmonologia. Schorzenia dróg oddechowych – astma oskrzelowa oraz POChP – to choroby, które na skutek stylu i warunków życia obejmują coraz większą część społeczeństwa. Mając świadomość problemu, LEK‑AM od lat specjalizuje się w produkcji leków wziewnych, która jest trudna i wymaga przestrzegania wielu standardów technologicznych oraz prawnych.

Przełomowe rozwiązania

Chociaż LEK‑AM ma już w portfolio kilka preparatów z zakresu alergologii i pulmonologii, ten rok jest dla firmy przełomowy. Wprowadzono bowiem na rynek polski preparat, który stanowi połączenie dwóch istotnych w leczeniu chorób płuc substancji czynnych: salmeterolu i flutikazonu, z których jedna działa objawowo, a druga przyczynowo. W Polsce dostępny był dotąd tylko jeden tego typu preparat, jednak jego cena (tym bardziej przy leczeniu przewlekłym) przekracza możliwości finansowe większości pacjentów. LEK‑AM prowadzi obecnie rozmowy z Ministerstwem Zdrowia w sprawie refundacji produktu, który będzie dostępny w przystępnej cenie. To nie jedyna jego zaleta. Dzięki innowacyjnemu licznikowi umieszczonemu na inhalatorze ułatwia on pacjentom przyjmowanie właściwych dawek. Zastosowanie inhalatora ciśnieniowego pozwala z kolei na precyzyjniejsze i w większej dawce dotarcie leku bezpośrednio do płuc – to znacząca przewaga nad szeroko dostępnymi w kraju produktami w inha‑latorach proszkowych. Realizacja tych, jak i wszystkich ostatnio wprowadzonych rozwiązań (np. uruchomienie nowej linii produkcyjnej służącej do wytwarzania większych opakowań), wiązała się z koniecznością poniesienia znaczących inwestycji.

Firma LEK‑AM równie aktywna jest w obszarze urologii oraz leczenia chorób psychicznych. W pierwszej z dziedzin jest największym dostawcą leków na receptę stosowanych w przeroście gruczołu krokowego, a najważniejszy produkt firmy (finasteryd) jest wytwarzany na jednej z najnowocześniejszych linii produkcyjnych w Europie. W drugiej wskazanej dziedzinie (psychiatrii) firma nie tylko produkuje leki (w najbliższym czasie rozszerzy portfolio o kolejne ważne preparaty przeznaczone dla tej grupy pacjentów), ale również organizuje liczne akcje o charakterze edukacyjnym. Wiedza o własnej chorobie, świadomość wynikających z niej ograniczeń i możliwości radzenia sobie z nimi, m.in. dzięki nowoczesnej farmakoterapii, w zasadniczy sposób poprawiają współpracę pacjenta z lekarzem i osiągane efekty terapeutyczne.

Plany na przyszłość

„Zamierzamy dalej rozwijać to, czego się podjęliśmy i w czym jesteśmy dobrzy. Choć pracujemy nad różnymi lekami, naszą grupę docelową na pewno stanowić będą osoby przewlekle chore na astmę oraz POChP” – podkreśla Michał Tarnowski. Ale na tym nie koniec. Jeszcze w tym roku firma wprowadzi na rynek preparat z witaminą D3 do stosowania raz w tygodniu lub miesiącu. To kolejny przykład wyjścia naprzeciw potrzebom pacjentów, którym zdarza się regularnie pomijać przyjmowanie dziennych dawek.

Mimo odniesionych sukcesów LEK‑AM nie planuje wyhamowania, wręcz przeciwnie, systematycznie chce podnosić sobie poprzeczkę, na przykład pracując nad lekami będącymi połączeniem trzech substancji w jednym preparacie. Firma, choć z założenia znajduje się po stronie biznesu, bardzo intensywnie działa również naukowo. Wspiera ona towarzystwa naukowe, dzięki czemu dobrze zna potrzeby tych środowisk. Ponadto, posiadając własne centrum badawczo‑rozwojowe, współpracuje z wieloma naukowcami, co przynosi korzyści obu stronom. W ciągu kolejnych trzech lat LEK‑AM planuje dalszy rozwój poprzez inwestycje w badania naukowe, a to z całą pewnością zaowocuje kolejnymi wysokiej jakości lekami dostępnymi w relatywnie niższych cenach. Taką bowiem LEK‑AM ma misję: poszukiwać nowych wyzwań, będąc jednocześnie jak najbliżej pacjentów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jaką receptę na innowacyjność mają polskie firmy farmaceutyczne? »

Sektor farmaceutyczny - wzrost dzięki innowacjom 

Agnieszka Bartusiak

Polskie firmy tracą przewagę kosztową, która zapewnia im zdolność do skutecznego rywalizowania z zachodnimi konkurentami. Dlatego, by realnie myśleć o konkurowaniu w przyszłości na globalnych rynkach, muszą zdobyć inne atuty, takie jak innowacyjność.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy