X
Następny artykuł dla ciebie

Jeśli kiedykolwiek miałeś wątpliwości, czy twój szef poświęca ci całkowitą uwagę, będąc zatopionym w to, co czyta na ekranie laptopa, przestań wątpić. Pomimo zapewnień typu: „słucham, mów dalej”, nie słucha. Dziesiątki lat temu badania odpowiedziały na pytanie, czy jesteśmy w stanie robić dwie rzeczy jednocześnie. Nie jesteśmy. Najnowsze badania wskazują ponadto, że sama obecność telefonu komórkowego w zasięgu wzroku zakłóca naszą zdolność do nawiązywania kontaktu.

Problem polega na tym, że dobre obyczaje nie nadążają za technologią. Ankieta internetowa, którą przeprowadziłem razem ze współpracownikami, ujawniła, że niemalże dziewięć na dziesięć osób twierdzi, że przynajmniej raz na tydzień ich przyjaciele lub ktoś z rodziny przestaje poświęcać im uwagę, wybierając coś, co się dzieje na ekranie urządzenia cyfrowego. Jedna na cztery osoby mówi, że tego typu zakłócenia wywołały poważny rozdźwięk w relacji z przyjacielem lub członkiem rodziny.

Co więc robimy w takich sytuacjach? Z innej ankiety przeprowadzonej przez VitalSmarts wynika, że niewiele. Jedynie jedna na dziesięć osób zwraca na to uwagę rozmówcy, podczas gdy większość milczy, ignorując zachowanie (37%), patrząc wymownie lub okazując niezadowolenie w inny pozawerbalny sposób (26%) albo też po prostu odchodząc (14%).

Zbyt często czekamy, aż normy społeczne wykształcą się w naturalny sposób i dostosują do wielu nowych sytuacji społecznych, z którymi mamy do czynienia. Ale tak nie będzie. Normy się wykształcają, kiedy masa krytyczna ludzi zaczyna konfrontować się z osobami, które je łamią. Za każdym razem, kiedy zwraca się komuś uwagę na jego zachowanie, prowadzi to nie tylko do nauki, lecz również powoduje, że wszyscy obserwujący tę kłopotliwą sytuację robią sobie w myślach notatkę: „Uwaga: Odbieranie telefonu w trakcie pogrzebu nie przysporzy mi popularności”.

STRES - TWÓJ PRZYJACIEL CZY WRÓG? »

HBRP Excellence „Zarządzanie stresem” – ebook 

Skąd się bierze stres? Jak z nim sobie radzić?
Czy z największego wroga może stać się Twoim przyjacielem?
Poznaj odpowiedzi na te i wiele innych pytań i osiągnij przewagę nad stresem – jednym z największych współczesnych zagrożeń.

Jak możemy przyśpieszyć tę niezbędną zmianę, szczególnie w miejscu pracy? Powiedzmy na przykład, że frustrują cię współpracownicy, którzy przerywają ci, aby odebrać telefon lub odpowiedzieć na SMS‑a. Albo masz dosyć spotkań biznesowych, podczas których obecni sprawdzają e‑maile.

Wszystko zaczyna się od wyraźnego zwrócenia uwagi. Choć może się to wydawać niezręczne i kłopotliwe, nasze wspólne reakcje na te zachowania stworzą nowe normy współczesnej grzeczności. Oto kilka sposobów na rozpoczęcie tego procesu.

Omów dane

Jeśli zależy ci na zmianie norm w grupie, warto zacząć od przedstawienia powodów. Powołaj się na wspomniane przez nas wcześniej badania. Jeśli rozmówcy nie są przekonani co do ich wpływu na kontakty społeczne, przedstaw dowody mówiące o tym, jak obecność telefonu komórkowego negatywnie wpływa na wydajność. Nie zaczynaj tego typu rozmowy po oczywistym naruszeniu norm, kiedy członek zespołu może się czuć zawstydzony lub reagować obronnie. Rozmowę ułatwi wtedy rozluźnienie nastroju lub żartowanie z sytuacji. Zaangażuj grupę w rozmowę na temat zalet i wad trzymania przed sobą urządzeń, które kuszą swoim widokiem w sytuacjach, kiedy zależy nam na wysokiej jakości rozmowy. Zaproponuj zasady typu: „Bądź w pełni obecny” albo „Trzymaj telefon w torebce”.

Spersonalizuj problem

Jeśli norma, którą starasz się zmienić, dotyczy jednej osoby (szefa, współmałżonka, przyjaciela), nie zarzucaj jej danymi. Spersonalizuj problem. Ponownie nie poruszaj sprawy, kiedy rozmówca siedzi z nosem w telefonie. Odczekaj, aby nie czuł się zawstydzony lub że umniejsza się jego pozycję. Następnie powiedz: „Zauważyłem, że zupełnie inaczej czuję się w rozmowach z ludźmi, kiedy mojej lub ich uwagi nie odciąga technologia. Chciałbym się zobowiązać do czegoś wobec ciebie i poprosić cię o to samo. Poświęcajmy sobie całkowicie uwagę, gdy ze sobą rozmawiamy. Jeśli nie będzie to dobry moment, abyś się w pełni skupił, poczekam, kiedy będziesz mógł to zrobić. Czy możemy się tak umówić?”.

Przestrzegaj granic

Teraz najtrudniejsza część. Trzeba przestrzegać normy – zwracać uwagę, kiedy ktoś ją przekracza. Oznacza to, że jeśli zerkasz na urządzenie, choć umówiłeś się, że nie będziesz tego robić, należy się do tego przyznać. W chwili, w której zobaczysz, że ktoś w ten sposób się zachowuje, przygotuj się, aby nazwać naruszenie umowy w jasny, niekażący sposób. Jeśli starasz się zmienić normę grupową, poproś poszczególnych członków grupy, aby wzięli odpowiedzialność za zmianę. Uzgodnij z nimi prosty i jasny zwrot, np. „Piotr, kontrola techniczna” – aby przypomnieć mu o czasie wolnym od technologii. Podczas indywidualnego spotkania możesz powiedzieć: „Wygląda na to, że chcesz sprawdzić pocztę. Czy mógłbyś to zrobić później?”. Przygotuj się, szczególnie na początku, na czyjąś rozdrażnioną reakcję, irytację lub postawę obronną, kiedy zwrócisz uwagę na naruszenie zasady. Ale pamiętaj, że dostosowanie się do nowej normy nie zajmie dużo czasu.

Współczesna technologia umożliwia szybką i skuteczną komunikację z dużą siecią przyjaciół i znajomych, z którymi – bez niej - nie mielibyśmy kontaktu. Choć wraz z jej postępem wiążą się ogromne korzyści, nie powinny one naruszać norm społecznego szacunku, uprzejmości oraz grzeczności – szczególnie w kontaktach z osobami, na których najbardziej nam zależy. Najwyższy czas, abyśmy nauczyli się otwarcie zwracać uwagę na tego typu zachowania i dochodzić do wzajemnego porozumienia na temat stosownego sposobu prezentowania ich w naszym życiu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Odkładanie i opóźnianie »

Przestań marnować czas na telefony w pracy 

Dorie Clark

 Wkraczamy w erę w której rozmowy telefoniczne staną się w większym stopniu utrudnieniem niż pomocą.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy