X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Myślimy, że wiemy, jak wygląda porażka. Produkty się nie sprzedają. Zamiast ją poprawić, reorganizacja pogarsza sytuację w firmie. Przesyłki nie dochodzą na miejsce. Przemowy nie są nagradzane oklaskami. Coś wybucha. Zdarzają się wypadki i katastrofy, które śnią nam się później po nocach.

Myślimy, że porażka jest przeciwieństwem sukcesu i optymalizujemy nasze organizacje, żeby jej uniknąć. Wprowadzamy kolejne warstwy zarządzania, żeby wyeliminować ryzyko i zapobiec katastrofom. Jednym z pewnych sposobów na uniknięcie porażki, jaki odkryliśmy, jest wąskie definiowanie tego, czym ona jest - innymi słowy, traktowanie niemal wszystkiego, co się dzieje, jako niebędące porażką. Jeśli efekt naszych działań nie jest porażką, to nie ma powodu do paniki, zgadza się? Porażka stwarza poczucie, że nie ma czasu do stracenia. Porażka może sprawić, że stracimy pracę. Porażka nie może trwać, wymaga reakcji. Jednak łatwo nam przychodzi akceptowanie status quo, a także, co niesamowite, jego ochrona.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Z uwagi na nasze uwarunkowane kulturowo silne nastawienie przeciwko porażce - prawdopodobnie to, co napiszę, nie przysporzy mi zwolenników - uważam, że nie mamy innego wyjścia, jak tylko agresywnie zredefiniować to pojęcie, tak aby obejmowało ono znacznie więcej rezultatów naszych działań, niż te, które obejmuje bieżąca definicja.

Każdego dnia przed damską toaletą na Grand Central w Nowym Jorku ustawia się kolejka (w której czasami trzeba odstać nawet 10 minut). To jest porażka. Jest to porażka w zakresie projektu, relacji międzypłciowych i wykorzystania zasobów. Ponieważ jednak aktualnie nie traktuje się tego, jak porażkę, nikt się tym nie zajmuje. Akceptujemy ją jako status quo.

Każdego dnia tysiące ludzi dzwoni na numer telefonicznej obsługi klienta w Twojej firmie, ponieważ nie wiedzą, jak używać jednego z twoich produktów. To jest porażka. Jest to jeszcze większa porażka, niż gdyby ci klienci w ogóle nie kupili twojego produktu. W przypadku zerowej sprzedaży mogłoby ci się zaświecić światełko alarmowe - jednak rozdzwonione telefony wydają się normalną interakcją, a nie porażką. 

Każdego dnia jakieś zasoby i aktywa Twojej firmy są marnowane. Nadużywasz dobrej woli swoich najlepszych klientów, którzy zgodzili się, żebyś kierował do nich prowadzone przez Twoją organizację działania marketingowe, kiedy wysyłasz im niechciane oferty. Rozmach twojej nowej linii produktów, której zbudowanie kosztowało Cię tyle pracy, idzie na marne, ponieważ Twoi specjaliści ds. marketingu są zajęci innymi rzeczami. To są porażki. Porażki wymagające tak samo pilnej reakcji, jakiej wymagałaby taczka pieniędzy płonąca bez niczyjej kontroli na parkingu przed twoim budynkiem.

Zmiany w biznesie sa nieuniknione - sprawdź, jak nimi zarządzać »

HBRP Masters „Zarządzanie zmianą” – ebook 

Zdobywaj wiedzę od najlepszych.
Sięgnij po wskazówki profesora Harvard Business School Johna P. Kottera – światowego autorytetu w dziedzinie przywództwa i przeobraź firmę w maszynę do zarabiania coraz większych pieniędzy!

Jeśli zależy Ci na Twojej firmie, na klientach, na znaczeniu wartości, to powinno Ci zależeć na nich na tyle, byś zredefiniował swoje pojęcie porażki. Oto kilka jej rodzajów, których uwzględnienie w swojej definicji powinieneś rozważyć:

  • Porażka w zakresie projektu. Jeśli Twój produkt czy usługa są źle zaprojektowane, to ludzie nie będą ich rozumieli, nie kupią ich, a mogą nawet zrobić sobie krzywdę, kiedy będą ich używać. A to będzie oznaczało Twoją porażkę.

  • Porażka w zakresie wykorzystania szans. Jeśli Twoje aktywa są źle rozlokowane, ignorowane lub marnotrawione, to tak, jakbyś je niszczył. A to będzie oznaczało Twoją porażkę. 

  • Porażka w zakresie zaufania. Jeśli dobra wola i szacunek Twoich interesariuszy idą na marne przez to, że wybierasz drogę na skróty w zamian za krótkoterminowe zyski, będzie to oznaczało twoją porażkę.

  • Porażka w zakresie silnej woli. Jeśli Twoja firma przedwcześnie rezygnuje z ważnych działań z powodu oporu wewnątrz organizacji czy tymczasowego opóźnienia w dostosowywaniu się do warunków na rynku, będzie to oznaczało Twoją porażkę.

  • Porażka w zakresie priorytetów. Jeśli Twoja kadra zarządzająca postanowi skoncentrować się na pracy, która nie będzie tworzyć wartości, to tak samo, jakbyś wysyłał pieniądze bezpośrednio swoim konkurentom. Będzie to oznaczało Twoją porażkę.

  • Porażka w zakresie umiejętności wycofania się. Jeśli Twoja organizacja będzie się zbyt długo kurczowo trzymała przeciętnego pomysłu, obiektu czy zespołu, ponieważ będzie jej brakowało odwagi, by stworzyć coś nowego, będzie to oznaczało Twoją porażkę.

  • Porażka w zakresie szacunku. Jeśli odniesiesz sukces, nie traktując przy tym swoich ludzi, klientów i zasobów z szacunkiem i uczciwością, będzie to oznaczało Twoją porażkę.

I oczywiście najbardziej autoreferencyjną formą porażki jest nieumiejętność dostrzeżenia, że się ją poniosło.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Kiedy porażka jest nauką »

Kiedy nie świętować niepowodzeń? 

Ron Ashkenas

Kiedy nie należy cieszyć się ze swojej porażki? Dlaczego? Czy można wyciągnąć z niej odpowiednie wnioski?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy