X
Następny artykuł dla ciebie

Pracownicy chcą być krytykowani, a ty unikasz negatywnych informacji zwrotnych

Jack Zenger, Joseph Folkman

Co wolisz usłyszeć: pozytywne uwagi na temat swoich wyników w pracy czy sugestie, w czym możesz się poprawić?

Przez ostatnie dwa tygodnie poszukiwaliśmy odpowiedzi na to pytanie, a także zbieraliśmy opinie na temat ogólnego stosunku ludzi do informacji zwrotnej, zarówno pozytywnej, jak i korygującej. Jak dotąd, mamy informacje od 899 osób, z których 49% mieszka i pracuje w Stanach Zjednoczonych, pozostali zaś za granicą.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Informacje zwrotne pozytywne vs korygujące

Analiza, którą przeprowadziliśmy, mierzy stopień preferencji wobec przekazywania oraz otrzymywania pozytywnej i korygującej informacji zwrotnej, a także poziom pewności siebie respondentów. Dla potrzeb tego badania pochwały, wyrazy poparcia i uznania zaklasyfikowaliśmy do jednej grupy – pozytywnej informacji zwrotnej. Jednocześnie wszelkie sugestie poprawy, poszukiwania nowych, lepszych metod pracy oraz wypunktowanie niedociągnięć trafiły do kategorii korygującej informacji zwrotnej.

Naszym zdaniem, jest to ważne rozróżnienie, ponieważ – co potwierdzają przytoczone poniżej dane – badani bardziej niż pochwały chcą słyszeć uwagi korygujące (czyli te zaklasyfikowane do drugiej kategorii), pod warunkiem że zostaną zakomunikowane w konstruktywny sposób. Mniej więcej trzy czwarte respondentów żywi przekonanie, że sugestie poprawy bardziej pomagają im się doskonalić niż uwagi pozytywne.

Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów »

Decyzje doskonałe 

Decyzje doskonałe. Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów i tak jak oni dokonuj świetnych wyborów.
Sięgnij po przewodnik myślenia zintegrowanego dla przywódców – bestseller „Wall Street Journal” i najlepszą książkę biznesowa według The Glob and Mail. To bezcenne źródło praktycznych wskazówek dla każdej osoby, która chce podejmować lepsze decyzje w życiu i biznesie!

Reakcje na dobre i złe uwagi

Poniższy wykres ilustruje, jak badani z naszej początkowej próby traktują udzielanie oraz otrzymywanie zarówno pozytywnej, jak i korygującej informacji zwrotnej. Czy mają tendencję do unikania obu tych sytuacji, czy raczej przyjmują je z aprobatą.

Pracownicy chcą być krytykowani, a ty unikasz negatywnych informacji zwrotnych

Pierwsza kolumna pokazuje, że mniej więcej tyle samo osób chce udzielać pozytywnych uwag, ile pragnie unikać udzielania ich. To zadziwiające, zważywszy na liczbę badanych, którzy lubią słuchać pochwał, oraz wpływ tych pozytywnych komentarzy na poprawę wyników.

Druga kolumna pokazuje, jak bardzo badani chcieliby uniknąć udzielania negatywnych uwag współpracownikom (i to absolutnie nas nie zaskoczyło). W trzeciej kolumnie widać, że ludzie lubią odbierać pozytywną informację zwrotną w takim samym stopniu, w jakim nie lubią przekazywać innym krytyki. I znowu – nic w tym dziwnego.

Żądni konstruktywnych uwag na swój temat?

Zadaliśmy respondentom jeszcze jedno pytanie: Czy wolisz usłyszeć pochwałę / wyrazy uznania czy konstruktywną krytykę? I tym razem odpowiedzi nas zaskoczyły. Znacznie większa grupa badanych (57%) wybrała tę drugą opcję; tylko 43% wybrało pochwałę / wyrazy uznania. Zresztą może to wcale nie jest takie dziwne, skoro najbardziej dobitny wniosek z naszego badania dotyczył właśnie tego, jaki rodzaj informacji zwrotnej ma największy wpływ na poprawę wyników w pracy. Gdy zapytaliśmy, co najbardziej pomogłoby respondentom w karierze, aż 72% odparło, że taką rolę spełniłaby korygująca informacja zwrotna ze strony szefów.

Jednak ogromne znaczenie ma sposób przekazywania tych informacji – 92% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że negatywna (korygująca) informacja zwrotna, gdy jest właściwie zakomunikowana, stanowi skuteczne narzędzie poprawy wyników”. W tym kontekście znamienny wydaje się fakt, że osoby, dla których przekazywanie negatywnych uwag jest trudne i stresujące, same również niechętnie przyjmują komentarze o takim zabarwieniu. Tymczasem badani, których przełożeni umiejętnie komunikują szczere i otwarte opinie na temat wyników pracy, osiągnęli wyższy poziom gotowości do otrzymywania nawet uwag krytycznych. Ponadto, co ilustruje wykres poniżej, istnieje silna dodatnia korelacja między poziomem pewności siebie a otwartością na negatywne uwagi szefa.

Postawy wobec krytyki ze względu na wiek

Pracownicy chcą być krytykowani, a ty unikasz negatywnych informacji zwrotnych

Byliśmy ciekawi, czy różne pokolenia mają odmienne postawy wobec przekazywania i przyjmowania informacji zwrotnej. 12% badanych należało do pokolenia powojennego, 50% było z pokolenia X, a 38% z pokolenia Y. Jak pokazuje ostatni wykres, wszyscy wykazywali awersję do komunikowania innym uwag negatywnych (choć, co ciekawe, przedstawiciele pokolenia X w nieco mniejszym stopniu). Do tego wszystkie grupy wiekowe były otwarte zarówno na informacje pozytywne, jak i – jeszcze bardziej – na uwagi krytyczne.

Pracownicy chcą być krytykowani, a ty unikasz negatywnych informacji zwrotnych

Jednak, ogólnie rzecz biorąc, wraz z wiekiem wzrastało wśród respondentów oczekiwanie informacji zwrotnej obu typów. Przedstawiciele pokolenia powojennego wykazywali znacznie silniejszą preferencję w kierunku udzielania pozytywnych uwag i otrzymywania krytycznych niż dwie pozostałe grupy (tymczasem młodzi ludzie z pokolenia Y nie czują się jeszcze komfortowo nawet wtedy, gdy to oni komunikują komuś coś pozytywnego). Pojawiają się tezy, że pokolenie Y jest głodne informacji zwrotnej, zwłaszcza pochlebnej, jednak tutaj okazało się, że ta preferencja nie jest tak silna jak w przypadku pokolenia powojennego i generacji X. Nie mamy pewności, czy za te różnice w głównej mierze odpowiada wiek czy może krótszy staż pracy.

Niemniej nasze badanie ujawniło pewien paradoks. Ludzie są przekonani, że konstruktywna krytyka jest kluczem do rozwoju zawodowego. I oczekują jej od swoich przywódców. Tymczasem menedżerowie często czują się nieswojo, przekazując krytyczne uwagi. Z tego wnosimy, że umiejętność udzielania korygujących opinii i komentarzy w budujący sposób jest jedną z najważniejszych cech przywódczych – sekretnym atrybutem, który pomoże ci podnieść skuteczność zespołu i zabłysnąć jako lider.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Bezzasadna krytyka ze strony szefa? »

Jak reagować na bezpodstawne informacje zwrotne od szefa 

Jack Zenger , Joseph Folkman

W ostatecznym rozrachunku liczy się to, jak opinie te są odbierane i przetwarzane. 

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy