X
Następny artykuł dla ciebie

Profesjonaliści na całym świecie odczuwają coraz większą presję czasu, rezygnując z ważnych dla siebie spraw. Opublikowany niedawno w HBR artykuł zwraca uwagę na fakt, że w ankietach większość osób „wymienia szereg działań, np. poświęcanie się swojemu hobby, na które chciałaby mieć więcej czasu”.

Zagadnienie to jest ważniejsze, niż mogłoby się wydawać. Tracą bowiem na tym nie tylko jednostki. Kiedy pracownicy nie mają czasu na swoje pasje, wysoką cenę płacą za to firmy. Hobby sprawia, że ludzie znacznie lepiej wykonują swoją pracę. Wiem to z własnego doświadczenia. Zawsze uwielbiałem grać na gitarze i komponować. Zdarza się jednak, że –podobnie jak inni – ulegam błędnemu przekonaniu, że brak mi na to czasu. Odpowiadając za generowanie popytu w firmie, każdorazowo mam wystarczająco dużo do zrobienia przez całą dobę. Łatwo wtedy wpaść w pułapkę „72‑godzinnego tygodnia pracy”, jeśli uwzględnić zawodowe rozmowy przez telefon po zakończeniu oficjalnych godzin pracy.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Kiedy padam ze zmęczenia, zawsze ogarnia mnie pokusa, żeby zrobić coś niewymagającego wysiłku zarówno fizycznego, jak i intelektualnego. Nie dziwi więc, że oglądanie telewizji stanowi bez wątpienia najpopularniejszy sposób spędzania wolnego czasu w Stanach Zjednoczonych, zajmując również pierwsze miejsce na listach w Niemczech i Anglii.

Poświęcając czas na granie, wzmacniam natomiast część najważniejszych umiejętności przydatnych w pracy.

Kreatywność

Aby się wyróżnić i konkurować we współczesnym przepełnionym i nieustannie zmieniającym się środowisku biznesowym, organizacje potrzebują nowych, innowacyjnych pomysłów, które umożliwią im przebicie się przez szum informacyjny. Moim zadaniem jest nieustanne szukanie nowych sposobów przyciągnięcia uwagi potencjalnych nabywców. Ale wymyślanie w pełni oryginalnych koncepcji może być trudne, kiedy umysł zaprzątnięty jest celami, miernikami i terminami.

Kreatywne hobby pozwala oderwać się od tego. Bez względu na to, czy jest się muzykiem, artystą, pisarzem czy kucharzem, często zaczynamy, mając w głowie czyste płótno. Pojawia się proste pytanie: co mogę stworzyć, żeby wywołać emocje, na których mi zależy?

Nic dziwnego, że dając sobie tę przestrzeń mentalną i koncentrując się na odczuciach, można pobudzić kreatywność. Neurobiolodzy odkryli, że racjonalne myślenie angażuje inne części mózgu niż emocje. Aby wyzwolić kreatywność, należy zaangażować obydwa te obszary.

Perspektywa

Jednym z najtrudniejszych zadań w procesie twórczym jest zastanowienie się, jak inni doświadczają twoich pomysłów. Zajmując się kreatywnym hobby, ludzie mają otwarty umysł przez cały czas. Garncarz wyobraża sobie, jak użytkownik zareaguje na wykonany przez niego dzban. Autor kryminałów zastanawia się, czy niepodejrzewającego niczego czytelnika zaskoczy nagły zwrot akcji. Kiedy robię przerwę od pracy, aby komponować, przyjmuję tę perspektywę. Zastanawiam się, jak mógłby zareagować ktoś, kto po raz pierwszy usłyszy moją piosenkę. Staram się zobaczyć (lub usłyszeć) świat jego oczami (lub uszami). A potem, kiedy wracam do pracy, zabieram ze sobą to nastawienie.

Pewność

Kiedy w pracy stoją przede mną trudne wyzwania, a mam poczucie, że utknąłem w martwym punkcie, wydaje mi się, że nigdy nie znajdę skutecznego rozwiązania. Łatwo wtedy stracić kreatywną pewność siebie. Ale po godzinie gry na gitarze i bezbłędnego wydobywania wszystkich nut czuję się świetnie. Mój mózg potrzebuje tego rodzaju satysfakcji. Kiedy więc na nowo zaczynam pracować nad projektem, wraca pewność siebie.

Zostań mistrzem zarządzania sobą »

HBRP Masters „Zarządzanie sobą” – ebook 

Zdobywaj wiedzę od najlepszych.
Sprawdź, jakie wskazówki na temat skutecznego zarządzania sobą i stawania się lepszym przywódcą ma dla Ciebie Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych umysłów XX wieku.

Naukowcy postanowili przebadać ludzi takich jak ja. W jednym z badań odkryli, że „twórcze działanie pozytywnie wiązało się z doświadczeniami regeneracji (tj. opanowaniem, kontrolą i relaksem) oraz efektami wpływającymi na wydajność (tj. kreatywnością zawodową oraz zachowaniami wykraczającymi poza zakres obowiązków)”. Doszli też do wniosku, że: „twórcza działalność pozazawodowa może stanowić aktywność rekreacyjną, która zapewnia pracownikom niezbędne zasoby do pracy na wysokim poziomie”.

Polecam więc innym profesjonalistom poświęcanie czasu na podtrzymywanie kreatywnego hobby. Nie musi ono zajmować dużo czasu. W jednym z badań wykazano, że poświęcenie 45 minut na działalność artystyczną zwiększa pewność siebie i zdolność realizacji zadań.

Zachęcam również organizacje, aby doceniały pasje swoich pracowników. Zappos na przykład prezentuje dzieła pracowników na ścianach firmy i zachęca ich do ozdabiania biurek zgodnie z ich własnymi preferencjami. Niektóre firmy organizują pokazy talentów. Do kreatywnej działalności i zabawy warto również zachęcać tych pracowników, którzy nie deklarują, że mają jakiekolwiek hobby. Najlepiej, gdy przykład idzie z góry.

I na koniec pamiętaj: jeśli znajdziesz czas na kreatywną pasję, nie obwiniaj się z tego powodu. Ostatecznie wszyscy zyskają, kiedy to zrobisz.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Umiejętnego zarządzania czasem można się nauczyć »

Czy jesteś dumny z tego, jak spędzasz czas? 

Elizabeth Grace Saunders

W jaki sposób spędzasz czas? Jakie czynności zabierają ci go najwięcej? Z czego, w pierwszej kolejności, powinieneś zrezygnować?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy