X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Popełniłeś błąd. I co teraz?

Amy Gallo  · 6 min

Popełniłeś błąd. I co teraz?

Każdy, kto kiedykolwiek pracował w biurze dłużej niż jeden dzień, popełnił błąd. Choć większość ludzi akceptuje fakt, że pomyłki są nieuniknione, nikt nie chce brać za nie odpowiedzialności.

Dobra wiadomość brzmi, że błędy - nawet te poważne - nie muszą odcisnąć trwałego piętna na twojej karierze. W rzeczywistości pomagają zdobywać wiedzę zarówno w wymiarze osobistym jak i organizacyjnym; stanowią niezbędny element procesu eksperymentowania oraz warunek wstępny innowacji. Dlatego nie martw się: jeśli popełniłeś błąd w pracy - a jeszcze raz powtarzam - komu się to nie zdarzyło? - możesz wyjść z niego z twarzą i wykorzystać to doświadczenie do nauki i rozwoju.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Zdaniem ekspertów

Zdaniem Paula Schoemakera, dyrektora ds. badań w Mack Center for Technological Innovation w Wharton School przy University of Pennsylvania oraz współautora książki Brilliant Mistakes, większość ludzi podchodzi do swoich potknięć zbyt emocjonalnie. Dokonują „nierównej oceny zysków i strat, w wyniku której straty wydają się znacznie przewyższać zyski”, tłumaczy Schoemaker. W efekcie, mogą ulec pokusie zatajenia swoich błędów lub co gorsza kontynuowania bezproduktywnych działań. Mit utopionych kosztów może być niebezpieczny i kosztowny.

Znacznie korzystniej jest zaakceptować własne błędy, wyciągnąć z nich wnioski i iść dalej. „Patrz wprzód i podejmuj decyzje z myślą o przyszłości zamiast o przeszłości”, radzi Schoemaker. Christopher Gergen, dyrektor Entrepreneurial Leadership Initiative w Duke University i współautor Life Entrepreneurs: Ordinary People Creating Extraordinary Lives, potwierdza te słowa. Najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić jest „przekształcenie błędu w cenny moment dla rozwoju przywództwa”, podkreśla.

Oto kilka pożytecznych wskazówek jak przekształcić błędy w złoto:

Przyznaj się, że popełniłeś błąd

Przede wszystkim powinieneś być otwarty, szczery i odpowiedzialny za swój błąd. Nie próbuj zwalać winy na innych. Nawet, jeśli był to błąd całego zespołu, przyznaj, że miałeś w nim swój udział. Jeśli ktoś ucierpiał, przeproś. Ale nie kajaj się zbytnio ani nie przyjmuj postawy defensywnej. Rzecz w tym, żeby skupić się na działaniu i na przyszłości. Jak możesz naprawić błąd? Na co będziesz uważał w przyszłości?

Kiedy już przyznasz się do pomyłki, warto spojrzeć na nią z innej perspektywy. Zmiana sposobu patrzenia nie ma na celu usprawiedliwiania się, lecz pomoc innym w spojrzeniu na całą sprawę świeżym okiem. Do błędów prowadzą czasem złe decyzje lub nieefektywne procesy, lecz to nie znaczy, że każdy niepożądany rezultat jest błędem. Gergen podkreśla, że należy przede wszystkim zrozumieć czynniki wewnętrzne i zewnętrzne, czyli co znajdowało się w zasięgu twojej kontroli, a co poza nią. Spokojne wytłumaczenie, co doprowadziło do błędu może pomóc ludziom w lepszym zrozumieniu jego przyczyn i sposobów ich unikania w przyszłości.

Zmień sposób działania

Błędy odkrywają kluczową rolę w rozwoju przywództwa. „Najlepszy błąd to taki, który pociąga za sobą niskie koszty, ale cenne lekcje”, twierdzi Schoemaker. Jeśli błąd wynikał ze złej decyzji, wytłumacz przełożonemu i innym zainteresowanym, jak zamierasz uniknąć powtórzenia takiej samej lub podobnej pomyłki w przyszłości. Powinieneś reagować szybko, zanim ludzie zaczną kwestionować twoje kompetencje czy wiedzę. „Musisz jako pierwszy wziąć byka za rogi i się z nim rozprawić” radzi Gergen.

Udowadniając, że wyciągnąłeś wnioski, upewniasz swoich przełożonych, kolegów i podwładnych, że można ci ufać i powierzyć równie ważne zadania czy decyzje w przyszłości. „Skoro masz zapłacić cenę za swój błąd, musisz wyciągnąć z niego naukę” przekonuje Schoemaker. O wiele łatwiej to zrobić w kulturze pracy, która stawia na uczenie się niż w tej, która jest zorientowana na wyniki, gdzie błędy traktuje się na ogół bardziej surowo. Jednak bez względu na środowisko, w jakim pracujesz, musisz wymyślić „jak przekształcić błąd ze zobowiązania w zasób” podkreśla Gergen. 

Polegaj na swojej sieci wsparcia

Silna sieć wsparcia bywa bardzo pomocna. „Nasze badania dowiodły, że zdrowa sieć wsparcia składa się z trzech elementów: relacji opartych na prawdziwym zaufaniu, różnorodnych punktów widzenia oraz wzajemności” pisze Gergen. Zapytaj swoich kolegów lub ludzi spoza o firmy o to, co myślą o twojej pomyłce i co ich zdaniem możesz zrobić, aby ją naprawić. Prawdopodobnie dadzą ci pożyteczne rady na temat tego, jak powinieneś spojrzeć na swój błąd i naprawić swoją reputację.

Zostań mistrzem zarządzania sobą »

HBRP Masters „Zarządzanie sobą” – ebook 

Zdobywaj wiedzę od najlepszych.
Sprawdź, jakie wskazówki na temat skutecznego zarządzania sobą i stawania się lepszym przywódcą ma dla Ciebie Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych umysłów XX wieku.

Wróć do gry

Odbudowanie wiary w siebie po pomyłce może być trudne. Przede wszystkim nie możesz pozwolić, aby błędy zniechęciły cię do eksperymentów. Kiedy już naprawisz swój błąd, skup się na przyszłości. Jeśli w skutek wpadki, ludzie zaczęli kwestionować twoje kompetencje, przedstaw im więcej twardych danych, aby odbudować utracone zaufanie. Pamiętaj, że błędy nie są oznaką słabości czy niekompetencji; umiejętność ich naprawiania świadczy o twojej odporności i wytrwałości. Zarówno Gergen jak i Schoemaker podkreślają, że pracodawcy szukają ludzi, którzy popełnili błędy i potrafili wyciągnąć z nich wnioski.

Błąd błędowi nierówny

Błędy różnią się wagą i jedne trudniej naprawić od innych. Schoemaker zauważa, że łatwiej poradzić sobie ze zbiorowym błędem, ponieważ dochodzi wówczas do rozproszenia odpowiedzialności. Błędy, które pociągają za sobą utratę zaufania mogą mieć trwałe konsekwencje. W takim wypadku niezmiernie istotne jest okazanie szczerej skruchy. Jeśli na skutek pomyłki zawiodłeś czyjeś zaufanie, musisz złożyć tej osobie szczere przeprosiny. Zapytaj wprost, co możesz zrobić, aby odbudować wasze wzajemne relacje. I bądź cierpliwy - przebaczanie wymaga czasu.

Czytaj także: Lider w nowej roli: między sukcesem a porażką >>

Zasady, o których warto pamiętać

Należy:

  • Wziąć na siebie odpowiedzialność za błąd

  • Pokazać, że wyciągnąłeś wnioski i w przyszłości zachowasz się inaczej

  • Udowodnić, że można ci powierzyć równie ważne decyzje w przyszłości

Nie należy:

  • Przyjmować postawy defensywnej albo obwiniać innych

  • Popełniać błędów, które niszczą zaufanie innych ludzi - gdyż te najtrudniej naprawić

  • Zaprzestać eksperymentów lub stracić wiarę w siebie z powodu pomyłki

Przypadek #1: Wspierający szef i zespół mogą przyspieszyć proces naprawy błędu

Katie Silberman jest zastępcą dyrektora Science & Environmental Health Network (SEHN), organizacji nonprofit. W zakres jej zadań wchodzi zarządzanie wnioskami o dofinansowanie. W sierpniu ubiegłego roku Katie stworzyła kalendarz, aby śledzić wszystkie ważne daty - terminy sporządzania raportów z bieżącego wykorzystania funduszy jak również terminy ponownego wnioskowania o dalsze dofinansowanie. Pod koniec stycznia Katie wysłała e‑mail do jednego z głównych sponsorów organizacji, aby potwierdzić termin wnioskowania o dofinansowanie na 2010 rok, w przekonaniu, że ma jeszcze dużo czasu. Ale urzędnik fundacji poinformował ją, że termin na 2010 rok właśnie upłynął. Katie nie mogła w to uwierzyć. Według jej kalendarza termin upływał w marcu - wtedy też należało złożyć raport za wykorzystanie środków z grantu za 2009 rok i Katie spodziewała się, że przy tej okazji omówi kwestie ponownego wnioskowania o fundusze. SEHN potrzebował środków z Fundacji, aby dalej funkcjonować. „W naszej branży utrata sponsora nie jest zwykłym problemem, lecz prawdziwą katastrofą” wyjaśnia Katie. Okazało się, że w styczniu każdego roku ktoś z SEHN dzwoni do urzędnika fundacji, aby omówić cykl finansowania w danym roku. Katie nie wiedziała o istnieniu takiego nieformalnego kontaktu, choć do jej obowiązków należało poznanie wszystkich relacji ze sponsorem i upewnienie się, że jej organizacja wykorzystuje każdą okazję pozyskania funduszy.

Szkolenie, które zbliży Cię do kolejnych sukcesów na Twojej profesjonalnej ścieżce »

Szkolenie online ICAN Business Advisor - Zarządzanie karierą 

Jak odnieść sukces w pracy?
O czym warto pamiętać, decydując się na zmianę pracy?
Jak będą wyglądać nasze kariery w przyszłości?

Szkolenie zawiera 5 lekcji, które pomogą Ci zaprojektować karierę, jakiej pragniesz.

Produkt cyfrowy - dostęp ważny przez 3 miesiące od daty zakupu.

Katie natychmiast skontaktowała się ze swoją przełożoną, wytłumaczyła, na czym polegał jej błąd oraz przedstawiła propozycje zabezpieczenia nowych źródeł finansowania, aby utrzymać ciągłość finansową organizacji. Ponieważ otwarcie przyznała się do błędu, szefowa oraz pozostali pracownicy SEHN okazali jej ogromne wparcie, oferując swoją pomóc w poszukiwaniu dodatkowych sponsorów. Urzędnik z fundacji poinformował Katie, że w maju upływa termin składania wniosków o odrębne granty. SEHN postanowił przedłożyć propozycję nowego projektu. Katie ma nadzieję, że otrzymają środki na jego realizację.

Choć Katie wiedziała, że popełniła poważny błąd, wyciągnęła z niego wnioski. Oprócz formalnych terminów składania wniosków wyznaczonych przez fundacje, jej kalendarz zawiera obecnie nieformalne terminy i daty spotkań. 

Przypadek #2: Zamiast winić gospodarkę, zmień sposób działania

Pod koniec lat 90 Christopher Gergen, jeden ze wspomnianych wyżej ekspertów, był współzałożycielem Smarthinking.com, firmy organizującej korepetycje online dla uczniów i studentów. Wraz ze swoim wspólnikiem Christopher pozyskał pierwsze fundusze wiosną 1999 roku. Firma szybko się rozrastała: na początku 2000 roku zatrudniała 30 pracowników i była gotowa na dalszy rozwój. Wtedy „bańka internetowa” pękła. W ciągu zaledwie kilku tygodni załamały się wszystkie źródła finansowania. Środki zgromadzone w banku starczały na sześć tygodni działalności. W tych okolicznościach dla Christophera i jego wspólnika stało się jasne, że popełnili życiowy błąd. Jak wielu innych przedsiębiorców, nie przewidzieli kryzysu i narazili siebie i firmę na poważne ryzyko.

Christopher widział już firmy w kryzysie i liderów kryjących się za drzwiami gabinetów. Wraz ze swoim wspólnikiem postanowił przyjąć inne podejście. Zorganizował spotkanie ze wszystkimi pracownikami i wytłumaczył im dokładnie, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby firma przetrwała. Podkreślił, że nie może sami zaradzić katastrofie i wyraźnie określił obowiązki każdego pracownika i działu.

Spółka z trudem przebrnęła przez wiosną i lato. W drugiej połowie roku udało jej się pozyskać 5 milionów dolarów. Christopher mógł z łatwością obarczyć gospodarkę winą za kryzys, ale wziął na siebie pełną odpowiedzialność za to, że firma znalazła się w tak trudnym położeniu. „Okoliczności zewnętrzne były poza naszą kontrolą, ale zdolność radzenia sobie z nimi już nie”, mówi. Ten błąd nauczył go znacznie bardziej zdyscyplinowanego podejścia do przepływów gotówkowych. Dzięki mądrym działaniom podjętym po fakcie firmie udało się przetrwać. Obecnie może się pochwalić spójną kulturą organizacyjną i praktycznie zerową rotacją kadr. Właśnie świętowała 11 rocznicę istnienia, a z ostatniej recesji wyszła prawie bez szwanku.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak wyciągać wnioski z błędów? »

Uczyć się na błędach 

Dlaczego inżynierowie nie powinni skupiać się na niegdysiejszych sukcesach? Bo, jak utrzymuje profesor nauk inżynieryjnych Henry Petroski, historie porażek mogą ich nauczyć o wiele więcej.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy