X
Następny artykuł dla ciebie

Wallace Stevens był jednym z największych amerykańskich poetów. W roku 1955 napisał m.in. The Emperor of Ice‑CreamThe Idea of Order at Key West - uzyskał nagrodę Pulitzera w kategorii twórczości poetyckiej oraz otrzymał prestiżową ofertę pracy na Uniwersytecie Harvarda. Stevens jednak odrzucił tę propozycję. Nie chciał odchodzić ze stanowiska wiceprezesa Hartford Accident and Indemnity Company.

W łączeniu biznesu z poezją ów dyrektor firmy ubezpieczeniowej o lirycznym spojrzeniu na świat nie był wcale osamotniony. Dana Gioia, poeta, a przy okazji absolwent Stanford Business School i były dyrektor General Foods przypomina, że T.S. Eliot przepracował dziesięć lat w Lloyd's Bank of London; a wielu innych poetów, w tym James Dickey, A.R. Ammons czy Edmund Clarence Stedman miało w swoim życiu jakąś przygodę z biznesem.

Pisałem już kiedyś, jak ważny dla liderów biznesu jest częstszy kontakt z literaturą piękną, ale nawet ci z nas, którzy lubią czytać ograniczają się głównie do współczesnej literatury faktu i powieści. Czyniąc tak, pomijamy gatunek, który może okazać się cenny dla naszego osobistego i zawodowego rozwoju - poezję. A oto kilka powodów, dla których nie powinniśmy tego robić.

Poezja uczy, jak zmagać się ze złożonością rzeczywistości i jak ją upraszczać

Założyciel Harman Industries Sidney Harman powiedział kiedyś w wywiadzie dla „The New York Timesa”:

Mówiłem moim menedżerom wyższego szczebla, by na stanowiskach kierowniczych zatrudniać poetów. Poeci byli pierwszymi myślicielami, którzy tworzyli systemy. Obserwują najbardziej złożone układy, z jakimi mamy do czynienia, i obniżają poziom złożoności do szczebla, na którym można je zrozumieć.

Na przykład Emily Dickinson po mistrzowsku w prostych słowach ujęła skomplikowaną rzeczywistość życia w wierszu Because I could not stop for Death (Nie mogłam stanąć i czekać na śmierć) - wielu poetów wykazuje podobne zdolności. Liderzy biznesu żyją w wielowymiarowym, dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Ich zadanie polega na nadaniu sensu chaosowi, z którym się zmagają, czyniąc go możliwym do okiełznania. Czytanie i pisanie poezji może rozwijać tę umiejętność, poprawiając naszą zdolność do porządkowania świata) i opowiadania o nim - czy to poprzez prezentacje, czy też tworzenie tekstów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pisanie jest kluczowe w biznesie »

Dlaczego twoja organizacja potrzebuje kliniki pisania 

Josh Bernoff

Czy kontrolerzy bankowi mogą być wzorem pisania tekstów biznesowych?

Poezja może pomóc w wypracowaniu w sobie wyższego stopnia empatii

W wierszu Celestial music [Niebiańska muzyka] Louise Glück pisze o swoich uczuciach, które rodzą się na myśl o niebie i śmiertelności, patrząc na problem oczami przyjaciela, a wielu poetów z zapałem koncentruje się na problemie zrozumienia otaczających ich ludzi.

W styczniu 2006 r. Poetry Foundation opublikowała ważne badanie pt. Poetry in America [Poezja w Ameryce], wymieniając trendy w czytaniu poezji oraz kreśląc profil jej czytelników. Korzyścią numer jeden, którą podawali miłośnicy poezji, było „zrozumienie” - świata, siebie i innych. Stwierdzono, że są nawet bardziej towarzyscy niż ich koledzy, którzy poezji nie czytują.

Według najnowszych badań czytanie literatury pięknej i poezji znacznie bardziej rozwija w nas empatię. Raymond Mar przeprowadził badania, które wykazały, iż czytanie literatury pięknej jest kluczowym czynnikiem w rozwoju empatii wśród małych dzieci oraz empatii i odczytywania stanów emocjonalnych wśród dorosłych. Poezję włączono nawet do programu szkoleniowego Medical Humanities & Arts realizowanego na wydziale medycyny Uniwersytetu Kalifornijskiego. Celem tej decyzji było rozwinięcie postaw empatii i współczucia w środowisku lekarskim, a silna empatia, która stała się udziałem tak wielu poetów, jest postawą niezbędną dla osób zasiadających na kierowniczych stanowiskach, które regularnie muszą odczytywać uczucia i motywacje pozostałych członków zarządu, kolegów z pracy, klientów, dostawców, członków społeczności czy wreszcie pracowników.

Czytanie i tworzenie poezji rozwija również naszą kreatywność

W rozmowie z Knowledge@Wharton wspomniany już Dana Gioia powiedział, że kiedy budował swoją karierę w biznesie, czuł, że ma ogromną przewagę nad swoimi kolegami ze względu na o wiele solidniejsze podstawy w warstwie wyobraźni, języka i literatury. Zauważając, że grecki rdzeń wyrazu poezja oznacza „twórcę”, Dana zwraca uwagę na to, że menedżerowie wyższego szczebla potrzebują nie tylko umiejętności sprowadzających się do chłodnej analizy danych, lecz także umiejętności pozwalających odczytać kryjące się za nimi wartości, uruchomić wyobraźnię i wydawać twórcze opnie. Jego zdaniem tworzenie i czytanie poezji jest drogą prowadzącą do rozwoju tych umiejętności.

W rzeczywistości poezja może być nawet lepszym narzędziem w rozwoju kreatywności niż konwencjonalna literatura popularna. W książce What Poetry Brings to Business (Co biznesowi po poezji) autorka Clare Morgan przytacza wyniki badania, które mówią, że wiersze pobudzają czytelników do wytwarzania prawie dwukrotnie większej liczby alternatywnych znaczeń niż „opowieści”, a czytelnicy poezji mają lepiej rozwinięte strategie „autoobserwacji”, które podnoszą efektywność ich procesów myślowych. Tego typu twórcze myślenie może pomóc menedżerom w utrzymaniu ducha przedsiębiorczości w organizacjach, w znajdowaniu pomysłowych rozwiązań oraz nawigowaniu w niepewnym otoczeniu - żeby robić postępy, suche dane już nie wystarczą.

Poezja może nauczyć, jak nadawać życiu sens i wypełnić je pięknem

We współczesnym zarządzaniu trzeba doprowadzić do tego, byśmy my sami - i nasi koledzy - działali z rozwagą i mieli w tym działaniu cel. Jak udokumentował to m.in. Simon Sinek, najlepsze spółki i ludzie nigdy nie tracą z oczu tego, dlaczego robią to, co robią. Podobnie poeci. Wisława Szymborska w tekście przemówienia pt. „Poeta i świat” wygłoszonego z okazji przyznania jej nagrody Nobla napisała:

Świat, cokolwiek byśmy o nim pomyśleli zatrwożeni jego ogromem i własną wobec niego bezsilnością... jest zadziwiający. Zgoda, w mowie potocznej, która nie zastanawia się nad każdym słowem, wszyscy używamy określeń: „zwykły świat”, „zwykłe życie”, „zwykła kolej rzeczy” ... Jednak w języku poezji, gdzie każde słowo się waży, nic już zwyczajne i normalne nie jest. Żaden kamień i żadna nad nim chmura. Żaden dzień i żadna po nim noc. A nade wszystko żadne niczyje na tym świecie istnienie.

A co gdybyśmy to my, profesjonaliści pielęgnowali w sobie podobne spojrzenie na świat? Moglibyśmy dostrzec większe zaangażowanie naszych kolegów, ich cel działania, a nasza praca stałaby się dla nas bardziej zaskakująca, istotna i nasycona pięknem.

Poezja nie jest rozwiązaniem, które jest skrojone dla każdego problemu biznesowego. Jest mnóstwo liderów biznesu, którzy nigdy nie czytali poezji, a mimo to znakomicie sobie radzą. Ci jednak, którzy są na nią otwarci, czytają ją i piszą własne utwory, dodają cenny kamyczek do ogródka swojego rozwoju zawodowego.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jaka jest rola estetyki, przywództwa i... głupoty? »

Idee jako dzieła sztuki 

Diane Coutu , James G. March

Siedem lat temu konsultanci Laurence Prusak i Thomas H. Davenport poprosili liczących się autorów w dziedzinie zarządzania o wymienienie swoich autorytetów, a następnie przedstawili wyniki ankiety na łamach HBR. James G. March pojawił się na większej liczbie stworzonych przez ankietowanych list niż ktokolwiek inny, z wyjątkiem Petera Druckera.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy