Magazyn

Podejmowanie trafnych decyzji
Najnowsze wydanie

Nr 152, październik 2015

Podejmowanie trafnych decyzji

Do kluczowych zadań menedżera należy bezsprzecznie podejmowanie decyzji. Najlepsi liderzy wiedzą, na jakich decyzjach się skoncentrować, kiedy je podjąć oraz jakie jest ryzyko związane z brakiem decyzji. Jednak nawet im zdarzają się błędne wybory mogące zagrozić ich karierze oraz kondycji firmy, którą kierują. Dzieje się tak, gdyż wielu liderów traktuje decyzję jak zdarzenie, podczas gdy podejmowanie decyzji jest procesem, którym należy odpowiednio zarządzać.

Trudnej sztuce podejmowania decyzji poświęcamy specjalny blok artykułów. Podpowiadamy, jak dokonywać trafnych wyborów we współczesnym, niezwykle złożonym i zmiennym otoczeniu.

Polecam też Państwu pozostałe artykuły i życzę sukcesów personalnych przekładających się na sukcesy biznesowe w dobrych i złych czasach.

Witold Jankowski
redaktor naczelny "Harvard Business Review Polska"

Lista artykułów

Nr 152, październik 2015

Trendy

Dobry handlowiec ma sprzedaż w genach

PREMIUM

O tym, jak rekrutować i rozwijać dobrych handlowców, mówi Dave Kurlan, światowy ekspert w dziedzinie sprzedaży. 

Dyskretny branding dóbr luksusowych

PREMIUM

Jakie korzyści mogą czerpać firmy z powszechnego unikania wystawnej konsumpcji?

Boom na internetowe biura pośrednictwa pracy

PREMIUM

Globalizacja i zmiany technologiczne przeobrażają rynek pracy, ale mimo to miliony ludzi wciąż mają trudności ze znalezieniem zatrudnienia. Równocześnie firmy narzekają na problemy z rekrutacją dobrych specjalistów. 

Miasta z gęstymi sieciami kontaktów mają dobrą kondycję ekonomiczną

PREMIUM

Kontakty nawiązywane w mediach społecznościowych mogą odgrywać rolę akceleratora wzrostu zatrudnienia.

Brakuje chętnych do sukcesji w firmach rodzinnych

PREMIUM

Stosunkowo niewiele studiujących dzieci przedsiębiorców deklaruje chęć przejęcia w przyszłości rodzinnych firm – to główny wniosek płynący z raportu Powrót do domu czy wolność? przygotowanego przez firmę EY. 

Jaki partner życiowy pomoże twojej karierze

PREMIUM

Dla osób chcących rozwijać karierę zawodową małżonka lub małżonek może być istotnym źródłem rad, współczucia i wsparcia. Nasuwa się jednak pytanie: jaka żona lub jaki mąż mogą najbardziej pomóc w zrobieniu zawodowego kroku naprzód? 

Przekonanie o złej jakości snu może obniżyć sprawność umysłową i fizyczną

PREMIUM

Uczestnicy eksperymentu, którym powiedziano, że ich faza REM była krótsza od średniej , zdali sprawdzian z matematyki z wynikami niższymi od średniej.

Temat numeru: podejmowanie decyzji

Przywódcy jako architekci decyzji

PREMIUM

Zorganizuj pracę firmy w sposób, który zachęca do podejmowania mądrych decyzji.

Pokonać własne uprzedzenia

PREMIUM

Zbyt mocne przywiązanie do automatycznych ocen dokonywanych na podstawie zachowanych w pamięci skojarzeń, może być niebezpieczne.

W pułapce doświadczenia

PREMIUM

Doświadczenia, jakie dotychczas zgromadziłeś, mogą wprowadzić cię w błąd. Radzimy jak wyciągać trafne wnioski.

Od człowieka racjonalnego do ekonomii behawioralnej

PREMIUM

Krótka historia nowoczesnego podejścia do podejmowania decyzji.

Jarosław Wajer: Przygotuj Ramy Procesu

PREMIUM

W procesie decyzyjnym bardzo ważne jest, by nie ulegać modzie.

Artykuły

Likwiduj branżowe wąskie gardła

PREMIUM

Gdzie szukać wielkich wyzwań, których pokonanie pozwoli zrewolucjonizować branżę.

Fabryki talentów z branży artykułów luksusowych

PREMIUM

W jaki sposób takie firmy, jak: LVMH, Kering i Richemont, szkolą projektantów i menedżerów.

Udane spotkanie na szczycie

PREMIUM

Co zrobić, aby nie usypiać w czasie konferencji najważniejszych ludzi w firmie.

Michał Nitka: Spotkanie na szczycie powinno skutkować działaniem

PREMIUM

Dobrze przeprowadzony szczyt przywódczy angażuje uczestników na wszystkich etapach prac.

Jak to zrobiłem

Mariaż intuicji z analizą danych

PREMIUM

Dzięki tradycji sprzedaży katalogowej sieć detaliczna Williams-Sonoma była przygotowana do tego, by gromadzić i wykorzystywać dane dostarczane przez klientów oraz pochodzące z innych źródeł.

Firma dostępna dla klientów

PREMIUM

Optima, poszukując kierunków rozwoju, przeszła na rynku pożyczkowym długą drogę realizując strategię, którą symbolicznie nazwała Quattro.

Zarządzanie sobą

Nie pozwól się zdekoncentrować

PREMIUM

Wielu ludzi nie może żyć bez komputerów, tabletów i smartfonów – zarówno w pracy, jak i w domu. Dwoje ekspertów proponuje dwie zupełnie odmienne strategie unikania cyfrowej dekoncentracji. Ich połączenie może okazać się najlepszą bronią w walce z cyfrowymi złodziejami czasu i uwagi.

Studium przypadku

Zmowa cenowa: plama na wizerunku

PREMIUM

Jak zminimalizować straty związane z ewentualnym oskarżeniem o zmowę cenową?

Piotra Czarnowski: kryzysowy PR może być prowadzony na kilka sposobów

PREMIUM

We wszystkich cywilizowanych krajach udział w zmowie cenowej uznaje się za jedno z najpoważniejszych i bardzo surowo karanych przestępstw biznesowych.

Dr Marta Sendrowicz: warto pozyskać niezależnego doradcę

PREMIUM

Zdarzenia opisane w studium przypadku nie są aż tak bardzo obce niektórym przedsiębiorcom. 

Refleksje

Salman Rushdie: pisanie jest powołaniem

W powieściach można odnaleźć prawdę o tym, jak my, ludzie, odnosimy się do siebie nawzajem, do miejsc, do idei oraz systemów wartości.

Raport

Oszczędności dzięki liberalizacji rynku gazu

PREMIUM

Uwolnienie rynku gazu sprawiło, że dziś przedsiębiorcy kupują go taniej niż przed zmianami. Uzyskane w ten sposób oszczędności przeznaczają na rozwój i poprawę konkurencyjności swoich firm.

Badania

Sukces z etykietą Made in Poland

PREMIUM

Polskie firmy coraz chętniej wychodzą na zagraniczne rynki i lepiej sobie na nich radzą. Zyski osiągane na działalności zagranicznej systematycznie rosną i w opinii ankietowanych ten trend powinien się utrzymać w najbliższej przyszłości. 

Czynniki skutecznej ekspansji

PREMIUM

Redakcja „Harvard Business Review Polska” zapytała sześciu liderów polskich przedsiębiorstw, jakie kluczowe czynniki pozwoliły odnieść im sukces na zagranicznych rynkach. 

Sekcja specjalna

Duże zbiory danych - duże zyski

PREMIUM

Z danych ONZ wynika, że w rozmaitych środowiskach informatycznych na świecie mamy obecnie około 4 zetabajtów danych (tryliardów bajtów). Współczesne firmy w analizie tych przepastnych zbiorów zaczynają dostrzegać szansę na znalezienie potencjalnych korelacji o znaczeniu biznesowym. 

Firmy tracą klientów przez nieprzyjazną rekrutację

PREMIUM

Profesjonalnie i przyjaźnie prowadzona rekrutacja przekłada się na działalność biznesową i wyniki sprzedażowe przedsiębiorstwa.