X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Najlepiej prosperujące międzynarodowe firmy osiągają ponadprzeciętne wyniki, szybko powiększają udziały w rynku i tworzą miejsca pracy na całym świecie. W czterech na pięć z nich można odnaleźć unikalne cechy, wdrożone jeszcze przez ich założycieli. Tak zwane Founder’s Mentality to zestaw wyróżników, dzięki którym firmy osiągają przewagę konkurencyjną.

Czynniki sukcesu

W ciągu ostatnich dwóch lat przeprowadziliśmy 450 spotkań i warsztatów w ponad 50 krajach, podczas których wraz z Chrisem Zookiem staraliśmy się znaleźć odpowiedź na pytanie, co sprawia, że firmy osiągają ponadprzeciętne wyniki? W efekcie zidentyfikowaliśmy zestaw cech, które w prosty sposób definiują determinanty sukcesu. Podczas badania zaskoczyło nas istnienie szczególnego wyróżnika – największe i najbardziej stabilne przedsiębiorstwa często mają co najmniej jeden atut, który wpisany jest w ich kulturę i tożsamość.

Trafną analogią tej sytuacji jest gra w tenisa, gdzie dzięki doskonaleniu podstawowych umiejętności teoretycznie każdy może wygrać. Jednak wydaje się, że prawdziwi zwycięzcy zawsze mają co najmniej jedną wyróżniającą ich cechę: topspin forehand Nadala, strategiczny umysł Federera, woleje Johna McEnroe, backhand Graf czy serwis Sereny Williams.

Podobne zjawisko obserwujemy w firmach, które wyróżnia pielęgnowanie wartości wynikających z idei Founder’s Mentality. W przeciwieństwie do większości organizacji utrzymujących pewien podstawowy poziom efektywności – czy to finansowej, czy operacyjnej – odznaczają się one konkretnymi cechami. Jedną z nich jest na przykład sposób traktowania pieniędzy tak, jakby stanowiły własność zarządzających – wpływa to na podejście do kosztów, ryzyka czy reinwestycji w biznes. Taką postawę postrzegamy jako wyróżniający walor – na przykład w firmie Reliance Industries w Indiach, gdzie prezes Mukesh Ambani nazywa ją owner’s mentality.

Widzimy ją też w meksykańskiej América Móvil, gdzie główną zasadą byłego prezesa Carlosa Slima było przeznaczanie zysków na ciągły rozwój biznesu. Możemy ją również dostrzec w sposobach inwestowania wg Warrena Buffetta z Berkshire Hathaway w Stanach Zjednoczonych. Jest obecna także w AB InBev, największym browarze na świecie, w którym wartości założyciela firmy znajdują odzwierciedlenie w wartościach organizacji: Jesteśmy firmą właścicieli. Właściciele odpowiadają za wyniki osobiście – takie cechy są prawdziwymi wyróżnikami danej organizacji.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jaka cecha generacji Y jest najgorsza? »

Klient, wizja i cele długoterminowe

Kolejnymi wyróżnikami firm, w których wartości założyciela są wyznacznikiem kursu rozwoju firmy, są koncentracja na obsłudze klienta, podkreślenie roli pracowników i ciągła potrzeba poznawania profilu konsumenta. Przykładem pielęgnacji takich wartości, pomimo rozwoju firmy, jest sieć hoteli Oberoi w Indiach, gdzie prezes Shib Sanker Mukherji dba o każdy szczegół – od długości spodni lokajów po oznakowanie hotelu. Zwrot ku fundamentalnym wartościom założyciela przy budowaniu biznesu to trend, który pojawił się też w globalnych korporacjach. Powrót prezesa Howarda Schultza do Starbucksa w celu odbudowy firmy to jeden z takich przypadków. Jednym z jego pierwszych działań było zamknięcie ponad siedmiu tysięcy kawiarni na kilkanaście godzin tylko po to, by ponownie przeszkolić baristów. Większość korporacji zapewne nie podjęłaby takiego kroku z obawy o straty finansowe.

Elementami Founder’s Mentality są również świadomość oraz wizja celów długoterminowych. Po wielu latach od założenia IKEA wciąż utrzymuje swój unikalny model angażowania klienta, aby dostarczać dobre meble do szerokiej grupy odbiorców. Zanim Ratan Tata ustąpił ze stanowiska prezesa grupy Tata, w swoim wystąpieniu przed pięciuset najważniejszymi menedżerami podkreślał długoterminową perspektywę. W dyskusji przeprowadzonej na szczycie przedsiębiorców w San Francisco w czerwcu 2013 roku twórcy Twittera podkreślali, że to właśnie poczucie unikalnego celu jest dla nich głównym motywatorem.

Pochwała indywidualności

Pod względem siły oddziaływania na otoczenie indywidualność to jedna z najważniejszych cech – tworzy ona unikalną wartość dodaną dla firmy. Na myśl przychodzi analogia dotycząca wydobycia diamentów – w dawnych czasach szlifierki były ustawione ostrzej niż dzisiaj, ich wydajność była mniejsza, z kolei wydobycie niesamowitych, dużych i trwałych diamentów – częstsze. Natomiast gdy proces wydobywczy został bardziej uprzemysłowiony, szlifierki zaczęto ustawiać tak, by dawały więcej przeciętnych diamentów kosztem mniejszej liczby wyjątkowych okazów.

W biznesie liderzy są jak te duże, unikatowe diamenty. Posiadane przez nich wyróżniki, związane często z Founder’s Mentality, przekładają się na osiąganie ponadprzeciętnych wyników oraz mają istotny wpływ na budowanie oraz umacnianie rynkowych przewag konkurencyjnych.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy