X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Pięć sposobów na zapewnienie sobie stosownej uwagi

John Seely Brown, John Hagel III  · 3 min

Pięć sposobów na zapewnienie sobie stosownej uwagi

Niezależnie od tego, jak bardzo jesteś utalentowany czy wykształcony, nie możesz zawsze liczyć na to, że uda ci się przyciągnąć i utrzymać uwagę innych. Zbyt wiele podmiotów konkuruje o uwagę otoczenia, a ich liczba rośnie z każdym dniem. Coraz trudniej będzie przebić się przez szum i utrzymać zainteresowanie osób, na których nam zależy.

Dzięki uwadze możemy potęgować nasz wpływ. Im większą liczbę ludzi umiemy zainteresować i zachęcić, by do nas przystąpiły, tym silnie jesteśmy w stanie oddziaływać na otoczenie. Jak więc możemy skutecznie wzbudzić i utrzymać zainteresowanie, które pomoże nam sprostać wyzwaniom, które przed nami stoją? Oto pięć kroków, wśród których każdy staje się punktem wyjścia dla kolejnego.

  1. Podejmujcie trudne tematy - mówcie o naprawdę poważnych problemach, które są dla was istotne i wymagają rozwiązania. Pomóżcie ludziom zrozumieć, dlaczego problemy te są tak ważne i dlaczego tak wiele osób „poległo”, próbując je rozwiązać. Zapewne nie zainteresują one osób, które szukają łatwych odpowiedzi czy bezpiecznych rozwiązań, mogą natomiast przyciągnąć uwagę tych, którzy są z natury ciekawi świata i poszukują inspirujących wyzwań.

  2. Podkreślajcie potrzebę poszukiwania - nie podsuwajcie gotowych odpowiedzi. Zamiast tego zadawajcie ciekawe pytania. Pomóżcie innym, by sami znaleźli punkt zaczepienia, stawiając intrygujące pytania i rozbudzając w nich chęć rozwiązywania zagadek, które przed nimi stoją.

JAK MÓWIĆ, BY SŁUCHALI? JAK SŁUCHAĆ, BY MÓWILI? »

KOMPENDIUM: Jak mówić, by słuchali. Komunikacja w biznesie 

Jak stać się autentycznym mówcą i dobrym słuchaczem? Jakie tajniki skutecznej komunikacji interpersonalnej powinien zgłębić każdy wysokoefektywny przywódca? Jak umiejętnie operować perswazją? To tylko część pytań, na które uzyskasz odpowiedzi w naszym najnowszym kompendium wiedzy przeznaczonym dla ambitnych specjalistów, menedżerów i liderów.

  1. Pobudzajcie wyobraźnię - przedstawcie kilka hipotetycznych scenariuszy - „co by było, gdyby...?” - aby zobrazować możliwości, które czekają na tych, którzy potrafią zaproponować twórcze rozwiązania. Malujcie obrazy, ale przypominajcie, że to są tylko obrazy. Stymulujcie ludzi do tego, by twórczo i z zaangażowaniem szukali odpowiedzi na stawiane pytania.

  2. Ograniczcie dostęp do siebie - ludzie sami was znajdą, jeżeli będziecie skutecznie rozpalać wyobraźnię słuchaczy. Jeżeli będziecie kontaktować się ze wszystkimi, nadmiar rozmów może osłabić wasz przekaz. Ograniczajcie liczbę osób, dla których będziecie osiągalni - takie postępowanie może stać się dla innych dodatkowym bodźcem do rozwiązania problemów, co jest skuteczniejsze niż dążenie do tego poprzez rozmowę.

  3. Bądźcie uczciwi - jeżeli będziecie uciekać się do sztuczek, ktoś to odkryje i konsekwencje mogą być bardzo przykre. W tym więc tkwi haczyk - jeżeli nie jesteście autentycznie zainteresowani rozwiązaniem określonych problemów, nie uda wam się utrzymać ani uwagi waszych adresatów, ani ich pracy, która mogłaby przynieść twórcze rozwiązania. Z kolei, jeżeli rozwiązanie danego problemu jest sprawą, na której wam naprawdę zależy i to widać, wasze zaangażowanie może być zaraźliwe, a spotkania z innymi mogą pomóc obu stronom w czerpaniu obopólnej nauki.

Ten tekst jest częścią projektu HBRP na start kariery. Chcesz przeczytać więcej artykułów pomagających stawiać pierwsze kroki na zawodowej ścieżce? Nic prostszego.

Przejdź »

Czy te techniki naprawdę działają? Przypomnijcie sobie Martina Luthera Kinga, jak poderwał i zmobilizował do działania szerokie masy społeczne w celu rozwiązania trudnych problemów społecznych. Albo przykład z zupełnie innej beczki: pewna znana spółka technologiczna z Doliny Krzemowej regularnie przyciąga do siebie inwestorów venture capital, dzieląc się z tym środowiskiem najpoważniejszymi problemami technologicznymi, jednocześnie proponuje im inwestycję w start‑upy, które pracują nad rozwiązaniami. Albo zobaczcie, jak zawodowi astronomowie zainteresowali swoją dziedziną szerokie rzesze amatorów na całym świecie, zachęcając ich, by rozwijali wiedzę o bezmiarze kosmosu.

Tego rodzaju zainteresowanie jest bezcenne i jest źródłem wielkiego potencjału. Wszyscy będziemy musieli nauczyć się, jak je generować i okiełznać. Jest to nie tylko szansa, ale w coraz częściej również konieczność. Wszyscy - pojedynczy obywatele i instytucje - odczuwamy narastającą presję ekonomiczną. Funkcjonując w takim środowisku, powinniśmy nie tylko podnosić naszą efektywność, ale również musimy robić to sprawniej. Poprzez nawiązywanie współpracy jesteśmy w stanie szybciej się doskonalić. Aby jednak do tego doszło, najpierw musimy wzbudzić zainteresowanie potencjalnych partnerów. Jeżeli nam się to nie uda, zostaniemy w tyle za coraz bardziej rozpędzoną, konkurencyjną gospodarką globalną i w konsekwencji damy się wykluczyć z grona liczących się podmiotów. Dlatego właśnie musimy stale zabiegać o uwagę innych, choć trzeba przyznać - jest o nią coraz trudniej.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Problem - rozwiązanie »

Jak wiele zależy od trafnego zdefiniowania problemu 

Dwayne Spradlin

Zachowanie optymizmu i ciągły rozwój, kiedy stale towarzyszy ci niepokój to nie lada wyzwanie. Jednak tak jak każdy kryzys, tak ten wywołany recesją i pandemią koronawirusa kiedyś się skończy. Dlatego – nawet jeśli napotykasz na swojej drodze problemy – nie przestawaj myśleć o nowych przedsięwzięciach biznesowych.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy