X
Następny artykuł dla ciebie

Peter Vogel: Pozyskanie najlepszych talentów nie uczyni firmy bardziej przedsiębiorczą [WIDEO]

Peter Vogel, Joanna Socha PL

Coraz więcej organizacji stawia na wewnętrzną przedsiębiorczość jako sposób generowania nowych pomysłów i rozwijania innowacyjności. Firmy starają się w związku z tym przyciągnąć najlepsze talenty z rynku, mając nadzieję, że dzięki temu zaprezentują światu przełomowe idee i wyznaczą nowe trendy. Rzeczywistość okazuje się jednak o wiele bardziej skomplikowana.

Postęp technologiczny i zmienność rynku sprawiają, że coraz więcej przedsiębiorstw planuje wykorzystać wewnętrzną przedsiębiorczość (intrapreneurship) do budowania przewagi konkurencyjnej. Innowacyjne pomysły w ramach korporacji, a nie start‑upu, zamierza również generować coraz więcej milenialsów. Przedsiębiorczość jest dziś niezwykle modna i wielu osobom wydaje się atrakcyjna, ale prowadzenie start‑upu wiąże się z dużą odpowiedzialnością, ryzykiem i niepewnością. Nie wszyscy chcą brać na swoje barki tak duże obciążenie. Stąd decyzja niektórych innowatorów o zatrudnieniu się w korporacji, gdzie mogą rozwijać się w kulturze wspierającej przedsiębiorczość, ale ponoszą mniejsze ryzyko związane z ewentualnym niepowodzeniem śmiałych pomysłów.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Firmy wykorzystują fakt, że mnóstwo młodych ludzi chce dziś zostać przedsiębiorcami, ale wielu z nich nimi nie zostanie właśnie ze względu na potencjalne ryzyko. Coraz popularniejsze wśród twórców nowych rozwiązań stają się obecnie centra innowacyjne, korporacyjne huby i wewnętrzne akceleratory. Organizacje chcą w ten sposób przyciągnąć talenty z rynku – kreatywne, odważne osoby, które będą w stanie zakwestionować status quo firmy.

Ekosystem wspierający wewnętrzną przedsiębiorczość

Samo przyciągnięcie talentów z rynku to zdecydowanie za mało, żeby stworzyć ekosystem wspierający wewnętrzną przedsiębiorczość. Zdaniem Petera Vogla, eksperta w dziedzinie przedsiębiorczości i profesora IMD Business School, aby ukształtować taki ekosystem, należy zwrócić uwagę na cztery elementy: pozyskanie odpowiednich talentów (ludzi, którzy są odważni, nie boją się śmiałych pomysłów i przełamywania schematów); wygenerowanie odpowiednich idei (nie liczy się liczba pomysłów, ale ich jakość); pozyskanie odpowiedniego kapitału finansowego; opracowanie procesów, systemu i zbudowanie kultury.

O tym, jak kształtować wewnętrzną przedsiębiorczość i jakie czynniki ryzyka brać pod uwagę przy okazji budowania innowacyjnej organizacji, Peter Vogel opowiada w wywiadzie przeprowadzonym przez Joannę Sochę, redaktorkę „Harvard Business Review Polska”.

Zobacz cały wywiad:

PRZECZYTAJ TAKŻE: Porozmawiajmy o przedsiębiorczości »

Przedsiębiorczość dla zaawansowanych: każdy wasz ruch tworzy waszą kulturę 

Stever Robbins

Ludzie, którym dobrze pracuje się w ramach danej kultury, szybko dokonują autoselekcji. Ci, którzy nie pasują, odchodzą.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy