X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Osobie, którą właśnie poznałeś, zadaj jedno z tych 8 pytań

David Burkus  · 3 min

Osobie, którą właśnie poznałeś, zadaj jedno z tych 8 pytań

Wszystkim zdarzyło się znaleźć w niezręcznej sytuacji, kiedy poznając kogoś nowego, chcieliśmy szybko nawiązać kontakt. Mogło to być podczas spotkania networkingowego, konferencji branżowej, imprezy charytatywnej, uroczystej kolacji czy innej okazji towarzysko‑zawodowej.

Jeśli jesteś jak wiele innych osób – szczególnie Amerykanów – przerywasz niezręczne milczenie standardowym pytaniem:

„A ty czym się zajmujesz?”. (ang. So, what do you do?)

Niestety pytanie to może się okazać nie najlepszym sposobem budowania kontaktu z inną osobą. W istocie może się to okazać najlepszym sposobem, aby w ogóle uniknąć rozmowy o pracy.

Wyniki badań dotyczących budowania znajomości oraz psychologii sugerują, że mamy tendencję do szukania relacji, kiedy łączy nas z inną osobą więcej niż jeden kontekst. Socjolodzy nazywają to wielorakimi więziami, powiązaniami, w których nakładają się na siebie role lub znajomości z różnych kontekstów społecznych. Jeśli współpracownik działa tej samej organizacji pozarządowej co ty lub ćwiczy obok ciebie na rowerku w lokalnej siłowni, łączy was wspólna wieloraka więź.

Mamy skłonność do preferowania relacji charakteryzujących się wielorakimi więziami. Dlaczego? Dzieje się tak ponieważ relacje takie są zwykle bogatsze, opierają się na większym zaufaniu i trwają dłużej. Przekonujemy się o tym w codziennym życiu. Zmieniając pracę, mamy znacznie większą szansę na utrzymanie kontaktu ze współpracownikiem, jeśli wiąże nas wspólna autentyczna przyjaźń. Działa to również w drugą stronę: osoby, które mają co najmniej jednego autentycznego przyjaciela w pracy, przyznają się do większej satysfakcji z pracy.

I tak wracamy do problemu stawiania pytania „Czym się zajmujesz?” jako sposobu rozpoczynania rozmowy.

Przyjmijmy, że jesteś już na imprezie związanej z pracą lub spotykasz się z kimś w formalnym kontekście. Pytanie to szybko ustawia rozmówcę w pozycji znajomości zawodowej. Tracisz okazję do poznania innych wspólnych cech i zbudowania wielorakiej więzi.

Zamiast tego zastanów się nad celowym skierowaniem swoich pytań ku tematom niezwiązanym z pracą oraz zaufaj, że rozmowa w końcu powróci na tematy zawodowe ze względu na kontekst spotkania. W tym celu możesz skorzystać z kilku pytań, które ułatwią ci rozpoczęcie rozmowy i znalezienie różnych wspólnych cech. Możesz dzięki nim również sprawić, że nowa znajomość przerodzi się w wieloraką więź, a może nawet w przyjaźń.

Co cię obecnie pasjonuje?

Na to pytanie istnieje wiele możliwych odpowiedzi. Rozmówca może udzielić odpowiedzi związanej z pracą lub opowiedzieć o dzieciach, nowej łódce lub czymkolwiek, co go pasjonuje.

Czego nie możesz się doczekać?

To pytanie sprawdza się z tych samych powodów, ale zwraca ku przyszłości, a nie przeszłości, umożliwiając rozmówcy dokonanie wyboru z szerszego zestawu możliwych odpowiedzi.

Informacja jest dziś droższa niż złoto »

Jaka najlepsza rzecz przytrafiła ci się w tym roku?

Podobne do dwóch poprzednich pytań, tyle że skupia się dla odmiany w większym stopniu na przeszłości niż przyszłości. Tak czy inaczej, to pytanie otwarte, które daje okazję wyboru z szerokiej gamy odpowiedzi.

W jakiej okolicy dorastałeś?

To pytanie zanurza się w przeszłości (ale jest mniej asertywne i nacechowane podtekstem niż pytanie „Skąd pochodzisz?”). Umożliwia też podzielenie się prostymi wspomnieniami z dzieciństwa lub opowiedzenie historii, jak rozmówca doszedł do tego, kim jest obecnie oraz czym się zajmuje.

Zostań mistrzem zarządzania sobą »

HBRP Masters „Zarządzanie sobą” – ebook 

Zdobywaj wiedzę od najlepszych.
Sprawdź, jakie wskazówki na temat skutecznego zarządzania sobą i stawania się lepszym przywódcą ma dla Ciebie Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych umysłów XX wieku.

Czym się zajmujesz dla przyjemności?

To pytanie odciąga rozmowę od pracy, chyba że rozmówca akurat zajmuje się zawodowo rzeczami, które i tak by robił dla przyjemności. Tak czy inaczej, rozumie się je jako pytanie niezwiązane z pracą, a odpowiedź najprawdopodobniej pomoże w nawiązaniu więzi pozazawodowych.

Jaki jest twój ulubiony superbohater?

To pozornie niezwiązane z niczym pytanie należy do moich ulubionych. Czasami, zadając je, buduję więź wokół wspólnej fascynacji jakąś postacią, ale częściej znajduję poczucie wspólnoty ze względu na powody, dla których rozmówca wybrał danego superbohatera... lub powody, dla których niespecjalnie lubi superbohaterów.

Czy wspierasz jakieś akcje charytatywne?

Kolejne szerokie pytanie otwarte (zakładające, że rozmówca wspiera przynajmniej jedną akcję charytatywną). Ważne jest zdefiniowanie wsparcia jako czegoś, co wykracza poza samo wsparcie finansowe, co obejmuje wolontariat czy działanie na rzecz upowszechniania świadomości jakiegoś problemu. Pytanie to umożliwia znalezienie wspólnego gruntu, ale równie dobrze dowiedzenie się o akcji, której wcześniej nie znaliśmy.

Networking biznesowy - jest to nawiązywanie oraz utrzymywanie kontaktów biznesowych i pozabiznesowych z osobami, które w pewien sposób mogą być przydatne do prowadzenia czy rozwoju naszego biznesu.

Jaka jest najważniejsza rzecz, którą powinienem o tobie wiedzieć?

To skuteczne pytanie z wielu podobnych powodów, co wcześniejsze przykłady. Ponadto zapewnia najszerszy zestaw odpowiedzi, z których można dokonać wyboru. Samo pytanie może sprawiać wrażenie dość obcesowego, a jego zastosowanie zależy od kontekstu sytuacyjnego.

Bez względu na to, o co zapytamy, najważniejsze jest to, aby pytanie było na tyle otwarte, żeby rozmówca mógł wybrać odpowiedź niezwiązaną z pracą, jeśli sobie tego życzy. W ten sposób zwiększamy szansę nie tylko na to, że nieznana nam wcześniej osoba stanie się nowym kontaktem, który wpiszemy sobie do telefonu, lecz również na to, że faktycznie się z nią zaprzyjaźnimy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pułapki podczas rozmowy kwalifikacyjnej »

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy