X
Następny artykuł dla Ciebie

Szybko osiągane sukcesy, duży i natychmiastowy odzew społeczny mają w sobie pożądaną efektowność, która nie jest niczym złym, ale nie może być czynnikiem decydującym w procesie obierania korporacyjnej drogi CSR i CSV.

Partnerem materiału jest WIŚNIOWSKI.

Efektowność lepiej zastąpić zyskami z działalności długoterminowej, która być może nie zachwyci nagłym – choć punktowym najczęściej – olśnieniem, ale mozolnie będzie budowała świadomość misji wewnątrz korporacji, zrozumienie społeczeństwa oraz pozytywne konotacje.

Projekty długoterminowe wymagają znacznie więcej nakładów niż te, które opierają się na trendach czy modnych medialnych tematach. Wartości, które są w ich ramach promowane, nie mogą być ulotne, bo taki dobór decyduje w praktyce o długości ich życia. Powinny być uniwersalne w grupie, która będzie celem tych działań, oraz ponadczasowe.

Zarówno CSR, jak i CSV opierają się na wartościach. Tu jednak podobieństwa się kończą. Społeczna odpowiedzialność biznesu najczęściej odnosi się do tych, które mają w danym momencie odpowiedni „klimat” do rozwoju i dają się „konsumować” w krótkim czasie. Tworzenie wspólnych wartości wymaga czasu i pilnego doglądania w całym okresie rozwoju.

O ile CSR łączy w sobie oczekiwania firmy i społeczeństwa na równych pozycjach, o tyle CSV dopuszcza początkowe położenie nacisku na dobro społeczne, aby w dłuższej perspektywie mogło zyskać na tym przedsiębiorstwo. To podejście pozwala na wybranie obszaru działań, które głęboko zakorzeniają się w DNA firmy. Marka WIŚNIOWSKI w planowaniu swoich działań na rzecz społeczeństwa stawia właśnie na ideę CSV.

Nieśmiertelność produktu 4.0

Które elementy produktu są najbardziej podatne na starzenie? Odpowiedź wydaje się oczywista – części mechaniczne wykonane z delikatnych i nietrwałych materiałów. Okazuje się jednak, że najsłabszym punktem każdego produktu – bez względu na branżę – jest jego zgodność z modą i gustem czasów. Naturalnie niska jakość produktów ciągle stanowi problem fundamentalny, ale ich obecność na rynku nie boli, bo i tak część szybko trafi do kosza tylko dlatego, że stały się już niemodne.

W przypadku produktów, których wartość jest dla klienta istotna, ani jakość i trwałość, ani przystawanie do trendów nie zdobywają dominującej pozycji w procesie decyzyjnym. Każdy z nas, wydając pieniądze, stara się przecież znaleźć to, co mu odpowiada wizualnie i funkcjonalnie.

Jeśli oba te wymiary uznajemy za ważne, muszą się uzupełniać: jakość powinna opierać się na ponadczasowym pięknie, a estetyka musi być trwała. Zależność ta nie zawsze wynika z myślenia o potrzebach biznesowych. Oprócz tego, że jest to podejście uczciwe, równocześnie jest odpowiedzialne – producent, gwarantując długie życie swoich produktów, pomaga klientom i przyrodzie.

Odpowiedzialność skupiona na przyszłości

Coraz częściej myślimy o środowisku w kontekście przyszłości – nie tylko najbliższej dekady, ale kolejnego półwiecza i stulecia. Ta perspektywa coraz częściej towarzyszy nam też w procesie zakupu. Odchodzimy – powoli, lecz sukcesywnie – od charakterystycznej wcześniej „tymczasowości”. Dziś świat docenia produkty trwałe, łatwo poddające się renowacji lub przetworzeniu, odrzuca jednocześnie i piętnuje wszystko, co szybko staje się bezużyteczne, a więc i szkodliwe.

Produkty stworzone na miarę natury

Nim nastały czasy produkcji masowej, było drogo i powoli. Dbano za to o trwałość i niezawodność produktów. Później – gdy pojawiły się odpowiednie procesy – produkowano szybko i tanio, ale oszczędzano najczęściej na jakości półproduktów.

Dziś, w czasach przemysłu 4.0, można połączyć te dwie niedoskonałe ścieżki. Ekonomiczny i szybki, a równocześnie zapewniający jakość i trwałość proces produkcji sprawia, że znacznie łatwiej można ograniczyć produkcję zbędnych dóbr i w konsekwencji zmniejszyć ilość odpadów.

Marka WIŚNIOWSKI stawia na produkcję „na wymiar”. Zwiększanie wolumenu wymagało zmian, które utrzymałyby elastyczność producenta. Ich rdzeniem były inwestycje w rozwiązania określane współcześnie mianem przemysłu 4.0 – który wpływa na samą produkcję i na całość procesu zakupowego. Pozwala klientowi na dostosowanie produktu do własnych potrzeb – również funkcjonalnie, w zakresie bezpieczeństwa i wzornictwa. Jak czwarta rewolucja przemysłowa wpływa na środowisko?

Linie produkcyjne firmy WIŚNIOWSKI w ramach przemysłu 4.0 mogą na bieżąco dostosowywać się do składanych zamówień, co znacznie ogranicza ryzyko marnotrawstwa i utylizacji.

Pracę dla środowiska zaczynamy od siebie

Linie produkcyjne w ramach przemysłu 4.0 mogą na bieżąco dostosowywać się do składanych zamówień. Realizowane są więc jedynie realne potrzeby klientów, w mniejszym stopniu produkuje się stany magazynowe, co pozwala oszczędzić miejsce, a więc i energię. Linię produkcyjną opuszczają produkty, które już mają kupców, dlatego ryzyko ich zmarnowania lub konieczność utylizacji jest znikome.

Ponadto dobra, które zaspokajają konkretne potrzeby klienta, dłużej będą dla niego atrakcyjne, a więc później zaistnieje potrzeba ich wymiany. Personalizacja wydłuża życie produktu, bo nie jest kompromisem, który po pewnym czasie przestaje być wystarczający.

Wszystkie te zalety produkcji „na wymiar” muszą być wspierane czymś jeszcze: odpowiednią jakością. Tylko ona może sprawić, że przez dekady produkt będzie spełniał swoje zadania. Jej osiągnięcie wymaga jednak kolejnych nakładów pracy. Nie może być ona również czymś, co producent deklaruje: sama obietnica w tym wypadku nie wystarcza. Świat wymaga gwarancji.

Każdy zakup to inwestycja

Marka WIŚNIOWSKI – zaspokajając obecne potrzeby – myśli również o tych, które będą powstawały w ciągu lat. Odpowiednio długa gwarancja jest polisą dla klienta i środowiska. Produkt nie musi być w jej trakcie wymieniany – co rodziłoby koszty ekologiczne i ekonomiczne. Nawet po ewentualnej naprawie odzyskuje początkową wartość.

Ogrodzenia WIŚNIOWSKI, zabezpieczane za pomocą technologii Duplex, są objęte gwarancją przez dekadę od momentu zakupu. Odpowiednie materiały i doskonalony przez 30 lat proces produkcyjny sprawiają, że przetrwają znacznie dłuższej.

Zachęcamy klientów do podejmowania odpowiedzialnych decyzji na podstawie szerszego kontekstu. Wyższy nakład początkowy przy długim użytkowaniu ostatecznie się niweluje, a do tego dochodzi satysfakcja z zakupu i korzyści dla środowiska naturalnego.

Podobnie jest ze stolarką otworową. Wyższy początkowy koszt może w skali kilkunastu lat nie tylko się zwrócić – dzięki niższym opłatom za ogrzewanie – ale wciąż pracować dla dobra domowników. Mniejsze zużycie energii w domu oraz dłuższe życie produktu wpłyną korzystnie zarówno na portfel, jak na środowisko.

Nowoczesny CSV marki WIŚNIOWSKI uczy, że dobra decyzja to taka, która opłaca się nie tylko klientowi i przedsiębiorcy, ale – pośrednio lub bezpośrednio – wszystkim, na których ten wybór może wpływać. Odpowiedzialność za teraźniejszość oraz za wszystko, co spotka kolejne pokolenia, powinna brać górę nad dobrem jednostki – tego uczymy się sami i staramy się uczyć innych.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak wypracować wspólne stanowisko? »

Podejmowanie wspólnych decyzji 

Jonathan Hughes , Jeff Weiss , Sarah Cliffe

Większość inicjatyw jest realizowana przez zespoły z różnych działów, jednostek biznesowych, a czasami nawet z zagranicy. Wspólne wybory są nieuniknione! Ale jak ich dokonywać?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy