X
Następny artykuł dla ciebie

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy twój szef poświęca ci wystarczająco dużo uwagi, zerkając w tym samym czasie w komputer, przestań mieć wątpliwości. Pomimo zapewnień typu: „słucham, mów dalej” bądź pewien, że nie słuchał. Kilkanaście lat temu wyniki badań rozstrzygnęły odpowiedź na pytanie, czy jesteśmy w stanie robić dwie rzeczy jednocześnie. Odpowiedź jest prosta: nie. Najnowsze obserwacje pokazują jednak, że już sama obecność telefonu komórkowego – nie tylko świecący ekran i ciągłe jego brzęczenie – zakłóca naszą zdolność do nawiązywania rozmów z innymi.

Problem polega na tym, że dobre praktyki nie dotrzymują kroku rozwijającym się technologiom. Ankieta internetowa, którą przeprowadziłem ze współpracownikami, pokazała, że dziewięć na dziesięć osób twierdzi, że przynajmniej raz w tygodniu ich znajomi lub rodzina przestają poświęcać im uwagę, wybierając ekran swojego telefonu. Jedna na cztery osoby mówi, że tego typu zachowania wywołały poważny konflikt w relacji z przyjacielem lub członkiem rodziny.

Zostań mistrzem zarządzania sobą »

HBRP Masters „Zarządzanie sobą” – ebook 

Zdobywaj wiedzę od najlepszych.
Sprawdź, jakie wskazówki na temat skutecznego zarządzania sobą i stawania się lepszym przywódcą ma dla Ciebie Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych umysłów XX wieku.

Co większość z nas robi w takich sytuacjach? Z innego badania przeprowadzonego przez VitalSmarts wynika, że niewiele. Jedynie jedna na dziesięć osób zwraca uwagę rozmówcy, podczas gdy większość milczy, ignorując denerwujące ją zachowanie (37%), patrząc wymownie albo okazując niezadowolenie w inny pozawerbalny sposób (26%) lub po prostu odchodząc (14%).

Zbyt często czekamy, aż normy społeczne wykształcą się w naturalny sposób i dostosują do nowych sytuacji, z którymi mamy do czynienia. Jednak nie tak to wygląda. Normy powstają, kiedy masa krytyczna zaczyna konfrontować się z osobami, które je łamią. Za każdym razem, kiedy zwraca się komuś uwagę na jego zachowanie, prowadzi to nie tylko do nauki, lecz powoduje także, że wszyscy obserwujący rzeczoną kłopotliwą sytuację przyswajają informację: „Uwaga: odbieranie telefonu w trakcie pogrzebu nie przysporzy mi sympatii”.

Jak możemy przyśpieszyć zmianę w postrzeganiu rzeczywistości, szczególnie w miejscu pracy? Frustrują cię współpracownicy, którzy ciągle przerywają innym, aby odebrać telefon lub odpowiedzieć na SMS‑a? Masz dość spotkań biznesowych i prezentacji, podczas których inni sprawdzają e‑maile? Chcesz zmienić podejście współpracujących z tobą osób, ale nie wiesz jak?

Każde działanie, które miałoby na celu zmianę sposobu myślenia, powinieneś zaczynać od wyraźnego zwrócenia uwagi. Choć może się to wydawać kłopotliwe, wspólne reakcje ludzi na te zachowania stworzą nowe normy grzeczności. Oto kilka rozwiązań pomocnych w rozpoczęciu tego procesu:

  • Omów dane. Jeśli zależy ci na zmianie norm w grupie, warto zacząć od przedstawienia powodów. Powołaj się na wspomniane przez nas wcześniej badania. Nawet jeśli rozmówcy nie są przekonani co do ich znaczącego wpływu na kontakty społeczne, przedstaw dowody mówiące o tym, jak obecność telefonu negatywnie wpływa na efektywność. Pamiętaj, aby nie zaczynać rozmowy na ten temat tuż po naruszeniu przez współpracownika norm. Wybierając ten moment, popełnisz kolosalny błąd – może się on czuć zawstydzony lub zareagować nerwowo, a w rezultacie przyjąć postawę obronną i starać się zabezpieczyć przed twoimi zarzutami. Rozmowę z pewnością ułatwi rozluźnienie atmosfery, np. żarty z zaistniałej sytuacji. Zaangażuj zespół w rozmowę o zaletach i wadach ciągłego używania telefonów, które kuszą swoim widokiem w sytuacjach, w których zależy nam na wysokiej jakości rozmowy. Zaproponuj zasady typu: „bądź obecny nie tylko ciałem” albo „trzymaj telefon w torebce”.

  • Spersonalizuj problem. Jeśli norma, którą starasz się zmienić, dotyczy jednej osoby (szefa, współmałżonka, przyjaciela), nie zarzucaj jej dużą ilością danych. Postaraj się spersonalizować problem. Pamiętaj, aby nie poruszać tego samego tematu, kiedy rozmówca jest zapatrzony w swój telefon. Odczekaj kilka chwil, tak aby nie miał wrażenia, że umniejszasz jego pozycję. Nie pozwól, żeby przez swoje zachowanie odczuwał zawstydzenie. Postaraj się przekazać mu łagodnie, ale rzeczowo swój punkt widzenia. Możesz zrobić to na przykład tak: „Zauważyłem, że zupełnie inaczej czuję się, rozmawiając z innymi, kiedy mojej lub ich uwagi nie rozpraszają poboczne sprawy. Chciałbym się zobowiązać do czegoś i ciebie również poprosić o pewną deklarację. Podczas rozmowy chcę, żebyś miał moją pełną uwagę, dlatego ciebie proszę o to samo. Jeśli konwersacja akurat w tym momencie nie będzie ci odpowiadała, powiedz. Poczekam, aż będziesz mógł w pełni zaangażować się w rozmowę. Możemy się tak umówić?”.

  • Przestrzegaj granic. Teraz zaczyna się jedna z trudniejszych części. Pamiętaj, aby przestrzegać norm. Oznacza to także zwracanie uwagi każdemu, kto je przekracza. Musisz wiedzieć, że zerkając na telefon, chociaż sam nalegałeś, aby tego nie robić, dajesz zły przykład. W takim momencie musisz stawić czoła faktom i przyznać się do popełnienia błędu. W chwili, w której zobaczysz, że ktoś zachowuje się podobnie, przygotuj się do powiedzenia wprost o naruszeniu obowiązującej między wami umowy. Komunikuj swoje wątpliwości w sposób pozbawiony karzącego tonu. Natomiast jeśli starasz się zmienić normę grupową, zmobilizuj poszczególnych członków grupy do wzięcia odpowiedzialności za zmiany. Uzgodnijcie jasny zwrot, np. „Piotrze, kontrola techniczna” – aby przypomnieć mu o czasie wolnym od technologii. Podczas indywidualnego spotkania, możesz powiedzieć: „Widzę, że chcesz sprawdzić pocztę. Czy mógłbyś to zrobić później?”. Przygotuj się na różne, często skrajne reakcje, takie jak irytacja lub postawa obronna. Mogą się one zdarzyć szczególnie podczas kilku pierwszych sytuacji, w których zwrócisz uwagę na naruszanie zasad. Próbując wprowadzić nowe normy, miej na uwadze, że dostosowanie się do nich nie zajmie dużo czasu.

To jasne, że współczesna technologia umożliwia szybką i skuteczną komunikację z przyjaciółmi i znajomymi, z którymi nie mielibyśmy kontaktu w innych okolicznościach. Chociaż z jej postępem wiążą się ogromne korzyści, nie powinny one naruszać norm społecznego szacunku, uprzejmości oraz grzeczności. Dotyczy to w szczególności kontaktów z osobami, na których najbardziej nam zależy. Najwyższy czas, abyśmy nauczyli się otwarcie zwracać uwagę na drażniące nas zachowania. Dzięki zmianie podejścia łatwiej będziemy dochodzić do wzajemnego porozumienia na temat właściwego sposobu prezentowania ich w naszym życiu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak wykształcić w sobie lepsze nawyki? »

Jak telefon może ci pomóc w wykształceniu lepszych nawyków 

Często winimy technologię za nasze najgorsze nawyk. Ale telefony, komputery i inne gadżety mogą nam równie dobrze pomóc w budowaniu dobrych nawyków.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy