Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Nowe źródło wiedzy marketingowej

· · 3 min

Nowe technologie sprawdzają się jako narzędzia pozwalające na dialog z klientem i pozyskiwanie wiedzy o nim samym i jego potrzebach. W praktyce przełożyło się to na usprawnienie roli marketingu w firmie. W przypadku takiej branży, jak nasza wsparcie nowoczesną technologią wydaje się oczywiste i ma miejsce na wielu obszarach.

Od kilku lat spotykamy się z coraz szerszym wykorzystywaniem nowych technologii w marketingu. Dotyczy to zwłaszcza firm, które są świadome zmian zachodzących w świecie technologii i komunikacji, podążają za tym trendem i inwestują zarówno w nowe technologie, jak i w kompetentne kadry. Ten trend ten jest szczególnie widoczny w sektorach technologicznych, wśród firm, które prowadzą badania nad rozwojem IT oraz wdrażają innowacje w produkowanych przez siebie urządzeniach. Dotyczy to również Samsunga, w którego przypadku marketing zawsze odgrywał kluczową rolę w strukturach firmy i miał olbrzymi wpływ zarówno na wdrażane innowacje, jak na efekty sprzedażowe innowacyjnych rozwiązań stosowanych w naszych urządzeniach.

Czytaj więcej >> Uwolnij pełen potencjał marketingu

Jednak rozwój technologii wpłynął nie tylko na produkty, ale i na sam marketing, który dostał do ręki niespotykane dotychczas narzędzia. Wykorzystanie w codziennej pracy marketingowców zaawansowanych technologicznie rozwiązań wymaga ścisłej współpracy z pozostałymi strukturami w organizacji, w tym również tymi zajmującymi się IT i innowacją technologiczną, w których jesteśmy ekspertami i nierzadko światowymi liderami. Nasze doświadczenia zebrane podczas współpracy na linii IT‑marketing pokazują, że szczególną rolę we współczesnej komunikacji odgrywają trzy obszary: nowe kanały marketingowe, nowe reguły komunikacji oraz gromadzenia i analiza olbrzymich zbiorów danych.

Innowacje, o których mówimy, mocno zmieniają narzędzia i znaczenie poszczególnych kanałów komunikacji marketingowej. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na dwa zjawiska: urządzenia mobilne i media społecznościowe, ponieważ niezależnie do ogólnego postępu technologicznego, to Internet odegrał w tej rewolucji rolę kluczową, a dostęp do sieci stał się katalizatorem zmiany. Współczesne smartfony i tablety są dużo wydajniejsze niż stacjonarne komputery sprzed dekady. Ich moc obliczeniowa jest dziesiątki bądź setki razy wyższa niż popularnych niegdyś pecetów, nie mówiąc już o innych atutach, jak jakość obsługi, standard obrazu lub dźwięku. Te urządzenia przenośne stają się coraz wydajniejsze, dlatego ich sprzedaż rośnie, kosztem komputerów i laptopów. Co to oznacza z perspektywy marketingu takiej firmy, jak Samsung? Otóż, konieczność podążania za trendami, które dominują wśród konsumentów, a niekiedy – ich wyznaczanie, wspieranie oraz działania edukacyjne. W praktyce sprowadza się to do zaangażowania marki w media społecznościowe, pełniące rolę przede wszystkim wizerunkową. Poza tym, wiąże się to z koniecznością rewizji budżetów reklamowych. Dotąd tort reklamowy w dużej mierze zajmował ATL, a więc komunikacja w offline’owych mediach takich jak telewizja, prasa, outdoor. Dziś rola Internetu w wydatkach reklamowych znacząco wzrosła. W przypadku Samsunga budżet marketingowy jest zrównoważony między ATL‑em a komunikacją cyfrową. Trudno bowiem wyobrazić sobie, by firma, która stawia na innowację i technologię, ignorowała te rozwiązania w komunikacji z klientem i obecności w przestrzeni publicznej. Dla nas jest to szczególnie ważne ze względu na jakość komunikacji (na przykład wykorzystanie aplikacji mobilnych, pozycjonowanie w wyszukiwarkach, multimedia etc.) oraz efektywność (mierzalność wydatków reklamowych).

Czytaj więcej >> Tweetuj, zawieraj znajomości, sprzedawaj

Nowe rozwiązania technologiczne oznaczają nowe reguły komunikacji z klientem i budowania z nim więzi. Przełomowym rozwiązaniem, które jako pierwsze zaczęły wdrażać takie organizacje jak nasza, jest komunikacja przebiegająca w obie strony, i to na wielu frontach. Producent sprzętu technologicznego przekazuje klientom informację o nowym produkcie, jego specyfice, zastosowaniu i cenie. Jednocześnie jednak komunikacja biegnie w drugą stronę. Firma uzyskuje wiedzę dotyczącą oczekiwań klientów odnośnie do nowego sprzętu i tego, jak odebrali ofertę. To niezbędne, aby zaspokoić potrzeby konsumentów, i do niedawna w zasadzie nieosiągalne na taką skalę, precyzję i czas uzyskiwania informacji. Za sprawą rozwiązań technologicznych, po które sięgamy, i które współtworzymy, obustronna komunikacja obejmuje media społecznościowe, ale też szereg innych rozwiązań, jak aplikacje mobilne (poświęcone marce, kategorii produktów etc.) oraz serwis i obsługę klienta, dotąd zdominowane przez tradycyjne call center.

Nowe rozwiązania IT, nie wyłączając wyżej wymienionych procesów, służą gromadzeniu i przetwarzaniu olbrzymich zbiorów danych właśnie na potrzeby marketingu. Big data pomaga na wielu etapach planowania strategicznego, ale i działań doraźnych mających na celu przygotowanie oferty, która w sposób unikalny w skali całego rynku, odpowie na potrzeby konsumentów. Należy również wyodrębnić dwa obszary działań. Pierwszy dotyczy wczesnych etapów działania marketingowego, kiedy produkt jest w fazie projektowania, przed premierą rynkową. Drugi obejmuje działania równoległe do procesów sprzedażowych, takie jak polityka cenowa i komunikowanie oferty. Wiedza zebrana dzięki analizie danych pozwala też na zaplanowanie i zaproponowanie klarownych reguł współpracy na przykład z operatorem telefonii komórkowej, który w ofercie uwzględni nasze cele biznesowe oraz dostosuje nowy produkt Samsunga do potrzeb klienta na danym rynku lokalnym. Zatem wiedza, która pochodzi w dużej mierze z dialogu z konsumentem, służy nam do tego, aby projektować urządzania jeszcze lepiej odpowiadające potrzebom rynku oraz planować i wdrażać najbardziej efektywne rozwiązania w komunikowaniu nowego produktu.

Czytaj więcej >> Strategie kształtujące w  świecie ciągłych zawirowań

Olaf Krynicki

Komunikacja marketingowa i PR, Samsung Electronics Polska.

Polecane artykuły