X
Następny artykuł dla Ciebie

Zdarza się, że objęcie stanowiska kierowniczego pogłębia u niektórych osób skłonność do nieetycznego postępowania. Ale władza nie wszystkich zmienia. Nasze badania sugerują, że nieetyczne zachowania liderów można przewidzieć na podstawie pewnych cech osobowości.

W przeprowadzonym badaniu wzięło udział 3500 liderów z 30 organizacji, przede wszystkim międzynarodowych firm różniących się wielkością i branżą. Naszym celem była analiza relacji pomiędzy osobowością a etycznym przywództwem w różnych zakresach i obszarach. Ustaliliśmy, że niektóre cechy kierownictwa wykazują silniejszą korelację z nieetycznym zachowaniem. Co zatem powinni robić dzisiejsi liderzy, aby zdobyć zaufanie swoich pracowników? Jak być liderem? Oto kilka wskazówek, które wynikają z naszych ustaleń.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Kontrolowana charyzma

To naturalne, że największe zainteresowanie budzą ludzie, których postrzegamy jako inspirujących, zabawnych i ciekawych. Wiadomo też, że charyzma jest niezbędna, aby wyróżnić się na tle innych. Przydatna jest też w sytuacjach, które wymagają zaangażowania i inspirowania innych do misji organizacji. Niemniej jej nadmiar bywa źle widziany przez członków zespołu. Nieposkromiona charyzma sprawia, że inni widzą taką osobę jako skupioną jedynie na sobie i promującą siebie. Kiedy więc koncentrujesz się nadmiernie na własnych pomysłach czy problemach, twój zespół nie czuje, że go wspierasz. Może też uznać, że nie potrafisz już dbać o jego najlepszy interes, ponieważ myślisz tylko o sobie.

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Umysł Lidera 

Umysł lidera (The Leading Brain)
Wykorzystaj przełomowe odkrycia neuronauk, które zmieniają podejście do zarządzania sobą i innymi
Książka dla Trenera 2018 w prestiżowym konkursie Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.
Najlepsza książka biznesowa 2017 roku w kategorii Zarządzanie wg startegy+business.
Lektura obowiązkowa dla osób, które chcą pokonać swoje ograniczenia i poznać szczyt swoich możliwości!

Stabilność i niezawodność

Choć być może charyzmie zawdzięczasz to, że cię zauważono i awansowano, niezawodność, przestrzeganie zasad oraz odpowiedzialność mają większe znaczenie dla twojego zespołu. Jako lider dysponujesz ogromną autonomią i władzą decyzyjną. Zespół musi mieć jednak pewność, że będziesz w stanie dotrzymać słowa i działać w najlepszym interesie organizacji. Zdobędziesz znacznie większe zaufanie zespołu, jeśli będziesz wykazywać się ostrożnością, podejmować skalkulowane ryzyko oraz przestrzegać zasad organizacyjnych.

Przede wszystkim odpowiedzialność

Spora część ludzi lubi pracować w mniej formalnym środowisku lub chce mieć szefa, który potrafi być na luzie. Od lidera wymaga się jednak również odpowiedzialności i profesjonalizmu. Dążenie do zjednania sobie sympatii i opinii „wyluzowanego szefa” może na dłuższą metę zaszkodzić twojej reputacji. Nie musisz być ciągle w centrum uwagi, lepiej, gdy zachowasz pewien dystans w relacjach z zespołem. W ten sposób pokażesz, że dbasz o zawodowe korzyści jego członków, a także dasz im poczucie, że mogą na tobie polegać, kiedy zaistnieje taka potrzeba.

Równowaga pomiędzy analizą a działaniem

Choć ludzie doceniają logikę i racjonalizm w procesie podejmowania decyzji, musisz uważać, aby nie koncentrować się nadmiernie na danych i analizie, zapominając o szerszym kontekście lub konsekwencjach swoich decyzji. Poświęcanie zbyt wiele czasu na analizę danych może hamować cię przed podejmowaniem istotnych decyzji, szczególnie w sytuacjach, które wymagają szybkiego działania. Dane mogą wyznaczać najlepszy kierunek działania z punktu widzenia finansów, a niekoniecznie szerszego zespołu lub ważnych interesariuszy. Będąc liderem, musisz potrafić podejmować decyzje oraz działania korygujące, nawet jeśli początkowo negatywnie odbiją się one na wyniku finansowym.

Zachowanie uwagi; wraz z czasem wzrasta podatność na błąd

Poznawanie i dostosowywanie się do roli może zająć nieco czasu. Pierwsze miesiące na nowym stanowisku to z reguły obserwacja tego, co się wokół dzieje, ostrożne interakcje z innymi i poświęcanie czasu na wywieranie odpowiedniego wrażenia na innych. Z czasem jednak, czując się bardziej komfortowo w swoim otoczeniu, przestaje się zwracać uwagę na własną reputację.

Uważaj, ponieważ zwykle po upływie sześciu miesięcy wzrasta niebezpieczeństwo, że do głosu dojdą twoje negatywne skłonności, co może uniemożliwić ci odniesienie sukcesu lub zniweczyć dalszą karierę. Dlatego też miej się na baczności, uważaj na to, jak postępujesz, i stale zabiegaj o informację zwrotną.

Cechy osobowości, dzięki którym zostałeś liderem nie zawsze gwarantują skuteczność w tej roli. Jakie powinny być cechy dobrego lidera? Zbyt duże angażowanie się w zdobywanie uwagi innych lub dążenie do sukcesu za wszelką cenę może zwiększyć ryzyko nieetycznych zachowań. Świadomość otoczenia oraz zrozumienie sposobu, w jaki wpływasz na zespół pomoże tobie oraz twojemu zespołowi utrzymać się na właściwej drodze.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy potrafisz przeprosić? »

Wychowaj szefa 

Daniel Jastrun PL

Trudno pogodzić karierę zawodową i życie rodzinne. Z drugiej strony, czy obie te sfery tak bardzo się od siebie różnią? A może wręcz przeciwnie – uzupełniają lub pokrywają? 

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy