X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Nie przynosisz pracy do domu? Nie obwiniaj się za to

Art Markman  · 2 min

Nie przynosisz pracy do domu? Nie obwiniaj się za to

Większość osób, które znam, ma tak długą listę rzeczy do zrobienia, że nie wiadomo, czy w ogóle ma ona koniec. Część z nich, nawet tych bardzo ważnych, pozostaje przez długi czas niedokończona, co wywołuje w nas poczucie winy lub wstydu.

Poczucie winy bywa czasem motywujące. Może na przykład zwiększyć skłonność do współpracy lub przyspieszyć projekty, które utknęły w martwym punkcie. W każdym razie nie przyczynia się do gorszego wykonywania zadań. Niemniej odczuwanie winy, kiedy jest się poza pracą i nie można tego zmienić, bywa bardzo bolesne. Może pogorszyć nastawienie do wykonywanych zadań i popsuć chwile, które spędza się z przyjaciółmi, rodziną lub poświęca na przyjemności.

Czym innym jest jednak poczucie wstydu. Istnieją dowody na to, że ludzie odwlekają działania, aby go uniknąć. Takie postępowanie pogłębia jednak problem i nie przybliża do jego naprawienia.

Co można zrobić, aby uniknąć negatywnych skutków poczucia winy i wstydu?

Czynnikiem, który potęguje odczuwanie tych nieprzyjemnych emocji, jest ich roztrząsanie. Zamiast więc po raz kolejny myśleć o tym, co wywołuje niepokój, lepiej odeprzeć negatywne skojarzenia i zastosować się do kilku rad.

Osiągnij równowagę pomiędzy życiem osobistym a zawodowym »

KOMPENDIUM: Jak osiągnąć równowagę w życiu. Work-life balance 

Idealna równowaga pomiędzy życiem osobistym a zawodowym: czy to w ogóle możliwe w świecie zdominowanym przez wieczny pośpiech, stres, piętrzące się obowiązki i kolejne nadgodziny? Jak osiągnąć mityczny work-life balance? Okazuje się, że proste rozwiązania na szczęśliwe życie osobiste i zawodowe są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy, że skorzystasz z naszych praktycznych wskazówek.

Ćwicz współczucie

Okazuje się, że życzliwość i skłonność do wybaczenia łagodzą negatywne skutki wstydu. Wyobraź sobie, że dajesz radę komuś, kto znajduje się w takiej samej sytuacji co ty, np. przyjacielowi, który ma zaległości w realizacji kilku projektów. Niewykluczone, że poradzisz mu, aby sobie odpuścił. Spróbuj samemu sobie udzielić takiej rady!

Skoncentruj się na swoich osiągnięciach

Badania Gabriele Oettingen pokazują, że skupienie się na rozbieżności pomiędzy własnymi osiągnięciami a tym, co chce się osiągnąć, wywołuje niezadowolenie. Uczucie to może zmotywować cię do działania, jeśli nie masz jednak takiej możliwości, lepiej skoncentruj się na własnych osiągnięciach. Będziesz dumny z tego, co zrobiłeś. Pozbądź się poczucia winy, wzbudzając w sobie pozytywne odczucia wobec swoich wcześniejszych dokonań. Kiedy będziesz już mógł podjąć działanie, np. siedząc przy biurku w poniedziałek rano, lepiej wykorzystasz niezadowolenie płynące ze skupienia się nad czymś, co jeszcze nie zostało zrobione.

Praktykuj akceptację

Efektem praktykowania wielu technik uważności jest akceptacja swojej obecnej sytuacji. Pamiętaj, że bez względu na to, czy czujesz się winny, czy nie, wszystkie zadania, które masz wykonać, będą na ciebie czekać do czasu powrotu do pracy. Innymi słowy, zrozum, że odczuwanie winy w tym momencie nic ci nie pomoże.

Poczucie winy warto wykorzystywać jako narzędzie motywujące w sytuacjach, w których możesz działać. Kiedy nie jest to możliwe, wypracuj metody, które pomogą ci o tym nie myśleć. Poszukaj też sposobów na ograniczenie poczucia wstydu. To, że nie wykonujesz wszystkich zadań, nie świadczy o tym, że jesteś złym pracownikiem. To oznacza, że jesteś człowiekiem.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pozostaw pracę w biurze »

5 sposobów na to, aby nie przynosić stresu z pracy do domu 

Jackie Coleman , John Coleman

Stres w pracy jest wyzwaniem dla życia rodzinnego. Jak nauczyć się z nim żyć?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Art Markman

Profesor katedry Annabel Irion Worsham na wydziale psychologii i marketingu na University of Texas w Austin oraz dyrektor i założyciel programu Human Dimensions of Organizations.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy