X
Następny artykuł dla ciebie

Nawet menedżerowie wyższego szczebla potrzebują pobocznych aktywności

Dorie Clark

Tak zwana kariera portfelowa (czyli praca na kilku etatach – przyp. tłum.) nie jest zarezerwowana wyłącznie dla niepracujących rodziców, którzy biorą zlecenia na parę godzin, kiedy dzieci są w szkole, lub studentów dorabiających sobie na przykład jako kierowcy Ubera.

Nawet menedżerowie wyższego szczebla, którzy pragną kontynuować korporacyjną karierę, powinni zastanowić się nad zdobyciem przynajmniej jeszcze jednego źródła dochodu – jako konsultanci, prelegenci, coachowie lub kreatorzy innych produktów bądź usług. Oto pięć powodów, dla których może to odmienić twoją karierę.

Zabezpiecz się przed niepewnością

Trendy, takie jak robotyka i sztuczna inteligencja, mają nieprzewidywalne konsekwencje oraz przebieg, dlatego też trudno jest prognozować, czy i kiedy bezpośrednio wpłyną na twoją branżę. W istocie obecnie rynek pracy po prostu się skurczył. Od 1948 r. do 2000 r. liczba stanowisk w USA rosła 1,7‑krotnie szybciej niż liczba mieszkańców. Ale od 2000 r. do 2014 r. liczba mieszkańców rosła 2,4‑krotnie szybciej niż liczba stanowisk. Procent Amerykanów na rynku pracy jest obecnie najniższy od ponad 40 lat. O stanowiska konkuruje się teraz globalnie i coraz trudniej znaleźć pracę – a zatem jeśli dojdzie do wstrząsu, który wpłynie na twoją firmę lub branżę, dobrze mieć plan rezerwowy.

Naucz się nowych umiejętności

Lenny Achan, który zaczął swoją karierę jako pielęgniarz, ostatecznie awansował na stanowisko szefa komunikacji w prestiżowym nowojorskim zespole opieki zdrowotnej Mount Sinai. Jak udało mu się dokonać tego niezwykłego skoku w karierze? Zaintrygowany technologią i innowacją Achan postanowił opracować dwie aplikacje na iPhone’a. Kiedy dowiedział się o tym jego szef, zrobiło to na nim takie wrażenie, że zaproponował mu przejęcie opieki nad mediami społecznościowymi w szpitalu. Kiedy okazało się, że dobrze sobie z tym radzi, mianowano go dyrektorem ds. komunikacji. Dodatkowe innowacyjne przedsięwzięcia mogą być niezwykle skutecznym sposobem opanowania nowych umiejętności i wyróżnienia się na tle konkurencji.

Zbuduj swoją sieć

Skuteczni profesjonaliści mają ogromną sieć kontaktów, ale zbyt często składa się ona z osób podobnych do nich, które pracują w tej samej firmie lub tej samej branży. Socjolog Robert Putnam twierdzi, że w zdrowej sieci występuje zarówno kapitał „scalający”, jak i „pomostowy”, tzn. relacje homogeniczne i heterogeniczne. W rolnictwie, kiedy uprawia się monokulturę – sadząc na przykład wyłącznie kukurydzę – naraża się na ogromne ryzyko – czy to związane z pogorszeniem koniunktury (nikt nie chce już kupować kukurydzy), czy też klęski ekologicznej (niespodziewana choroba upraw).

Podobnie gdy ma się homogeniczną sieć, znajduje się w niebezpiecznej sytuacji, jeśli dojdzie do załamania branży, a zna się wyłącznie wywodzące z niej osoby, które same nie mają teraz pracy. Poza tym dłuższy kontakt z jednym punktem widzenia ogranicza zakres pomysłów. Rozwijanie przedsięwzięć na boku umożliwia poszerzenie sieci w nowy, interesujący sposób, bez konieczności rezygnowania ze swoich podstawowych kontaktów. Zwiększa to zarówno naszą odporność, jak i wartość dla innych.

Zostań mistrzem zarządzania sobą »

HBRP Masters „Zarządzanie sobą” – ebook 

Zdobywaj wiedzę od najlepszych.
Sprawdź, jakie wskazówki na temat skutecznego zarządzania sobą i stawania się lepszym przywódcą ma dla Ciebie Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych umysłów XX wieku.

Wzmocnij swoją markę

Niektórych może niepokoić, że ich firma będzie patrzeć krzywo na realizowane przez nich dodatkowe działania przedsiębiorcze. Ale pogląd ten coraz bardziej się dezaktualizuje. Mądre kierownictwo zdaje sobie sprawę z tego, że eksperymenty przedsiębiorcze stanowią często wyraźną oznakę pozwalającą wyróżnić osoby zmotywowane i potrafiące nowatorsko myśleć. Tak jak szef Achana postrzegają to jako pozytywny sygnał potencjału przywódczego. W istocie badania dotyczące sponsoringu przeprowadzone przez Center for Talent Innovation pokazują, że jednym z najlepszych sposobów na przyciągnięcie upragnionego sponsora wyższego szczebla jest stworzenie silnej marki osobistej. Bycie przedsiębiorcą jest oznaką ambicji i innowacji – dwóch cech, z którymi uwielbia się utożsamiać większość liderów.

Rozwijaj swoje przychody

Nie każde innowacyjne przedsięwzięcie się udaje, dlatego nie powinno stanowić twojego głównego celu. Ale niektóre eksperymenty tego typu naprawdę odnoszą sukces. Pat Flynn – obecnie popularny bloger i autor podcastów – stracił pracę w firmie architektonicznej podczas kryzysu w 2008 r. Na szczęście zaledwie miesiąc wcześniej zaczął sprzedaż swojego pierwszego e‑booka (jak zdać egzamin z ekologicznego projektowania), który okazał się natychmiastowym przebojem, przynosząc mu w tamtym miesiącu ponad 7900 dolarów. We wpisie na blogu napisał, że w dniu, w którym stracił pracę, pomyślał: „Nie podchodziłbym aż tak optymistycznie do przyszłości po stracie pracy, gdyby nie dodatkowe pieniądze, które zarabiam dziś w internecie... Nawet jeśli nigdy nie porzucisz swojej pracy, posiadanie drugiego źródła przychodów jest bez wątpienia miłą perspektywą”.

Budowanie wielu źródeł przychodu może nie wydawać się priorytetem, kiedy ma się już wygodny dochód na poziomie klasy średniej lub wyższej klasy średniej. Ale, jak przekonałam się w 2001 r., kiedy nagle straciłam pracę w gazecie, otrzymując zaledwie tygodniową odprawę, dobrze jest mieć opcje. A nawet jeśli uwielbiasz swoją pracę i uda ci się ją długo utrzymać, niewielka doza przedsiębiorczości może nauczyć cię nowych umiejętności, wzbogacić twoją perspektywę i sprawić, że staniesz się osobą znacznie bardziej niezastąpioną w pracy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wiarygodność i zaangażowanie kluczem do sukcesu »

Aktywności budujące zaangażowanie 

Jolanta Jędrysek PL

Pracownicy Benefit Systems są aktywni sportowo, społecznie oraz ekologicznie – a podejmowane przez nich działania, przy czynnym wsparciu Spółki, wpływają pozytywnie na jakość ich życia, społeczności lokalne oraz środowisko.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy