Magazyn

Nauka na błędach
Najnowsze wydanie

Nr 105, listopad 2011

Nauka na błędach

Lista artykułów

Nr 105, listopad 2011

Trendy

Planowanie w nieprzewidywalnych czasach

PREMIUM

Ogromna rynkowa zmienność i rosnący poziom ryzyka sprawiają, że przewidzenie potencjalnych kierunków rozwoju jest coraz trudniejsze. Nie zwalnia to jednak menedżerów z konieczności przygotowania się na nawet najbardziej nieprzewidywalne i zaskakujące zdarzenia. Jednym z narzędzi wykorzystywanych do tego celu jest metoda planowania scenariuszowego.

Multikasking a wydajność pracy

PREMIUM

Unikaj wielozadaniowości, sprawdzaj pocztę elektroniczną tylko dwa razy dziennie i nie ulegaj pokusie porzucenia bieżącego zajęcia po to, by ugasić pożar w innym miejscu. Dzięki temu nie stracisz koncentracji i zdolności do wykonywania zadań. 

Jaka jest twoja strategia wykorzystywania mediów społecznościowych?

PREMIUM

Polscy przedsiębiorcy znajdują się pod silnym wpływem pewnych utrwalonych wzorców i stereotypów obecnych w polskiej kulturze, które przeszkadzają im w realizacji kulturowych wizji przedsiębiorczości.

Polskie spojrzenie na przedsiębiorczość

PREMIUM

Polscy przedsiębiorcy znajdują się pod silnym wpływem pewnych utrwalonych wzorców i stereotypów obecnych w polskiej kulturze, które przeszkadzają im w realizacji kulturowych wizji
przedsiębiorczości.

Jak zaaranżować przestrzeń biurową

PREMIUM

Sytuacja, w której pracownicy wiedzy rodem z XXI wieku korzystają z przestrzeni biurowej rodem z XX wieku, przynosi niższą produktywność, wyższe wydatki inwestycyjne i brak dostępu do menedżerów.

Coming out w pracy ma swoje korzyści

PREMIUM

Pracownicy homoseksualni ukrywający swoją orientację seksualną odczuwają strach przed reakcją kolegów i wkładają ogromny wysiłek w nieujawnianie prawdy, a to z kolei pozbawia ich energii do pracy.

Skuteczni menedżerowie powtarzają swoje polecenia co najmniej raz

PREMIUM

Menedżerowie niemający władzy formalnej częściej powtarzają wysyłane przez siebie komunikaty niż ci, którzy tę władzę posiadają. Z drugiej strony jednak to właśnie oni szybciej realizują zadania i napotykają po drodze mniej komplikacji.

Jak pomagać kobietom w awansie na stanowiska zarządcze

PREMIUM

Wprowadzenie elastycznego czasu i miejsca pracy, zapewnienie pracującym matkom możliwości zawodowego rozwoju oraz dbanie o równość płci na stanowiskach menedżerskich - to zadania
dla firm, które chcą wspierać obecność kobiet w biznesie i ich awans na stanowiska kierownicze.

Debata redakcyjna

Liderzy w czasach kryzysu

PREMIUM

W okresie prosperity kwestia przywództwa schodzi często na dalszy plan. Posłuch zyskują wówczas takie koncepcje, jak: ciche przywództwo, demokratyzacja przywództwa, a nawet idea płaskich struktur pozbawionych wyraźnej hierarchii. W czasach dekoniunktury i wzrostu niepewności ludzie zaczynają jednak poszukiwać autorytetów i szukają oparcia w wyrazistych liderach. Jakiego przywództwa potrzebują zatem dzisiejsze firmy i współczesna, zmagająca się z częstymi kryzysami, gospodarka? Przedstawiamy zredagowany zapis dyskusji na ten temat z udziałem profesora Josepha L. Badaracco, światowego autorytetu w dziedzinie przywództwa i etyki, przeprowadzonej przez Harvard Business Review Polska.

Temat numeru

Dlaczego nie wyciągamy nauk z sukcesu

PREMIUM

Dlaczego tak wiele przedsiębiorstw, które zdominowały rynki, potem traci wiodącą pozycję albo wręcz upada? Odpowiedź na to pytanie dają w artykule dwaj profesorowie Harvard Business School. Stawiają oni tezę, że sukces staje się ojcem porażki wówczas, gdy hamuje proces uczenia się jednostek i całego przedsiębiorstwa.

Moje porażki traktuje jak cenny dar

PREMIUM

Były prezes Procter & Gamble należy do grona prezesów, którzy w ostatnich latach odnieśli najwięcej sukcesów. Nie ukrywa jednak, że do jego sukcesów przyczyniły się nauki wyciągnięte z porażek. Jako przykłady nauki na błędach były szef P&G wymienia nietrafione nowe marki i produkty, jak Dryel do prania chemicznego w domu czy płukanka z naturalnych składników do mycia żywności Fit Fruit & Vegetable Wash, które nauczyły menedżerów firmy o wiele więcej niż wielkie sukcesy, jak odświeżacz do tkanin Febreze czy mop Swiffer.

Strategie uczenia się na niepowodzeniach

PREMIUM

Wielu menedżerów uważa, że każda porażka jest zła (choć można z niej wyciągnąć pewne wnioski) i że uczenie się na błędach jest prostym procesem. Amy Edmondson, profesor Harvard Business School, nie podziela tych poglądów. Jej zdaniem, w świecie organizacji niektóre niepowodzenia są nieuniknione, a część z nich jest nawet korzystna. Dowodzi też, że wyciąganie z nich nauk nie jest proste, gdyż wymaga zrozumienia kontekstu sytuacyjnego. W pierwszej kolejności jednak zaleca, by liderzy umieli oddzielić winę od porażki i dokładali starań, by zbudować kulturę organizacyjną gwarantującą psychologiczne bezpieczeństwo pracownikom. W ten sposób nie będą się oni obawiali informować o niepowodzeniach.

Jak to zrobiłem

Prezes Best Buy opowiada jak pokochał media społecznościowe

PREMIUM

Chociaż Twitter, Facebook i YouTube mogą człowieka przyprawić o ból głowy, to stanowią potężne narzędzia umożliwiające wychwytywanie trendów oraz komunikowanie się z pracownikami i klientami. Dlatego Brian Dunn zamierza z nich korzystać, nie zważając na drobne problemy.

Punkt widzenia

Współpraca dla wspólnego dobra

PREMIUM

Firmy angażujące się w działalność społeczną mogą uzyskać lepsze wyniki, jeżeli stłumią w sobie chęć rywalizacji i podejmą współpracę z równorzędnymi podmiotami.

Sekcja specjalna

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej: źródło uniklanych szans

PREMIUM

Nadchodzące Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej przyniosą korzyści ekonomiczne i społeczne, dostrzegalne długo po zakończeniu imprezy. Wydarzenie to stanie się także okazją do promocji marek i nawiązania oraz utrwalenia relacji z partnerami biznesowymi i klinetami.

Raport

FINANSE OSOBISTE: zyski z ochroną kapitału / BEZPIECZNE INWESTYCJE Z ZYSKOWNYMI OPCJAMI

PREMIUM

Produkty strukturyzowane pozwalają na osiąganie zysków nawet w okresach przeceny giełdowej, gdyż można je powiązać z rosnącymi wówczas cenami surowców.

FINANSE OSOBISTE: zyski z ochroną kapitału / OFERTA, W KTÓRĄ UWIERZY KLIENT

PREMIUM

Zamożni klienci bankowości prywatnej najchętniej inwestują w te produkty, które są w stanie zrozumieć. Dodatkowo chcą też zachować większą kontrolę nad swoim kapitałem.

FINANSE OSOBISTE: zyski z ochroną kapitału / LEKCJA Z KRYZYSU: NIECHĘĆ DO RYZYKA

PREMIUM

Klienci coraz uważniej analizują każdy zakup. Równocześnie wraz z rozwojem internetu otrzymali do tego skuteczne narzędzia. Inwestorzy kładą większy nacisk na transparentność, jakość obsługi, a przede wszystkim na zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwo ich majątku.

Refleksje

Desmond Tutu

PREMIUM

Rozmowa z Desmondem Tutu

Artykuł

Nowe zasady fuzji i przejęć

PREMIUM

Dlaczego za najlepszych kandydatów do przejęcia warto płacić bajońskie sumy oraz inne nowe reguły dokonywania udanych transakcji.

Pokieruj swoimi klientami tak by dokonywali lepszych wyborów

PREMIUM

Gdy agencje wynajmu samochodów każą ci dodatkowo zapłacić za ubezpieczenie, jeżeli nie oświadczysz, że z niego rezygnujesz, lub gdy dostawcy oprogramowania zalecają ci, byś przy użyciu opcji „dalej” dokonał jego szybkiej instalacji, wybierają za ciebie opcje domyślne - skrycie lub otwarcie kierując twoim postępowaniem. Dobrze zaprojektowane opcje domyślne przynoszą korzyści zarówno firmom, jak i konsumentom, gdyż upraszczają proces decyzyjny, zwiększają zadowolenie klientów, ograniczają ryzyko i zachęcają do opłacalnych zakupów.

Nauka o mózgu podpowiada nam, jak się doskonalić

PREMIUM

Dla milionów ludzi praca jest ciężkim kawałkiem chleba. Niektórzy zajmują źle dopasowane stanowiska. Inni nie czują więzi ze współpracownikami lub nie angażują się w wykonywane zadania. W efekcie rośnie niezadowolenie pracowników, a firmy osiągają wyniki poniżej oczekiwań. Psychiatra dziecięcy Edward Hallowell, zajmujący się na co dzień zaburzeniami rozwoju dzieci, przedstawia Cykl Doskonalenia - autorską metodę mającą pomóc ludziom osiągnąć maksymalny poziom efektywności i szczytową formę.

Nowa rewolucja naukowa

PREMIUM

Od dziesięcioleci informatycy próbują nauczyć komputery myśleć na wzór ludzi. Większość ich wysiłków szła na marne, gdyż nie udawało się stworzyć maszyn zdolnych proponować kreatywne rozwiązania, które najlepszym naukowcom, lekarzom i inżynierom przychodzą dość naturalnie. Ale wiceprezes Microsoft Research Tony Hey twierdzi, że obecnie jesteśmy świadkami rodzenia się nowej generacji potężnych narzędzi komputerowych, które są w stanie zestawiać ze sobą ogromne ilości danych z różnych źródeł, analizować je i które przyczyniają się do przełomowych odkryć naukowych.

Studium przypadku

Dwie wizje świata

PREMIUM

Osoby urodzone na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, nazywane często pokoleniem Y, wchodzą właśnie na rynek pracy. To ogromna rzesza ludzi często lepiej wykształconych niż ich rodzice, nastawionych na sukces, ale nie za wszelką cenę. Potrafią zaangażować się, gdy widzą szybkie efekty i sens swojej pracy. Jednak bez ekscytujących i stymulujących działań szybko się nudzą i demotywują. Choć zależy im na realizacji ciekawych projektów za atrakcyjne wynagrodzenie, w gronie międzynarodowych specjalistów i w przyjaznym środowisku, to od pracodawców oczekują też, że praca pozwoli zachować im równowagę między życiem zawodowym i prywatnym. 

Komentarz - raport

DORADCA WIZYTÓWKĄ BANKOWOŚCI PRYWATNEJ

PREMIUM

Już od dłuższego czasu w rozmowach z klientami zwracamy uwagę na to, że na rynku panuje podwyższona zmienność, co przekłada się m.in. na ceny aktywów.

ZARZĄDZANIE MAJĄTKIEM W TRUDNYCH CZASACH: FUNDAMENTEM JEST OCHRONA

PREMIUM

Menedżerowie i eksperci pomimo tego, że opanowali sztukę korzystania z inwestycyjnych okazji, nadal zaskakująco często zapominają o tym, co wydawałoby się oczywiste: w trudnych czasach oprócz inwestowania podstawową potrzebą jest zabezpieczenie tego, co posiadamy.

Komentarz

Technoewolucja. Między ideą a innowacją

PREMIUM

Produkty postępu technologicznego i przełomowe innowacje, będąc efektem rozwoju wiedzy, przynoszą jednocześnie zmianę w modelach pojęciowych, na których budujemy nasze rozumienie świata, a w rezultacie generują rozwój nowej wiedzy.

W Polsce dominują transakcje zasobowe

PREMIUM

Wartość synegrii wynikającej z transakcji M&A jest bardzo często przeszacowywana. Dlatego też należy najpierw ocenić samodzielną wartość przejmowanej firmy a dopiero potem pokusić się o szacowanie synergii.  

Drobnymi krokami do sukcesu

PREMIUM

Sukces, którego nie można powtórzyć, może być dla firmy równie destrukcyjny jak porażka. Nieudany projekt zmusza firmę do szukania nowych i lepszych rozwiązań, tymczasem powodzenie przedsięwzięcia często usypia biznesową czujność, uniemożliwiając właściwą ocenę sytuacji. Organizacja, która chce być konkurencyjna, musi umieć wyciągać wnioski z obu tych zdarzeń.

Kiedy aspekty prawne mogą zagrozić fuzji

PREMIUM

Wśród przyczyn niepowodzeń transakcji fuzji i przejęć znajdują się aspekty prawne. Nie wszystkie źródła ryzyka prawnego można zidentyfikować przed transakcją, jednak warto przyjrzeć się tym najważniejszym.

Dwie wizje świata KOMATARZ 3

PREMIUM

Jeśli współpraca w zespole marketingu PSGroup ma być efektywna, to zarówno Wioletta Kozłowska, jak i Adam Wójcik muszą mieć świadomość dzielących ich różnic pokoleniowych oraz wynikających z nich atutów, które mogą być korzystne w budowaniu sukcesu zespołu i organizacji.

Dwie wizje świata - KOMENTARZ 2

PREMIUM

Wioletta Kozłowska jako lider zespołu powinna dać szansę swojemu pracownikowi, aby mógł wykazać się swoimi pomysłami i zaangażowaniem. Nie może wychodzić jedynie z założenia, że za sukcesem jej działu stoi ona sama.

Dwie wizje świata - KOMENTARZ 1

PREMIUM

Zła komunikacja w zespole to najważniejsza przyczyna niewłaściwej współpracy między Adamem Wójcikiem a jego szefową Wiolettą Kozłowską. Sytuację można poprawić, ale inicjatywę zbudowania płaszczyzny do poprawy relacji powinna wziąć na siebie dyrektor marketingu.

Poważne lekcje płynące z kryzysu

PREMIUM

¦wiatowy kryzys bardzo mocno uderzył w Inter Groclin Auto. W rezultacie firma musiała ograniczyć produkcję w Polsce i sprzedać część aktywów, rozszerzyć grono klientów i na nowo zdefiniować swoje miejsce w łańcuchu dostaw światowych koncernów motoryzacyjnych.