X
Następny artykuł dla ciebie

Narzędzia IT wspomagające marketing i sprzedaż

CAŇBI optymalizuje procesy m.in. sprzedażowe i okołosprzedażowe klientów, korzystając z narzędzi IT, aby ostateczny rezultat w postaci wyniku finansowego był zadowalający. Do tego celu oferuje aplikację wspomagającą działy marketingu, bez których trudno dziś mówić o skutecznym handlu.

Partnerem materiału jest CAŇBI.

Technologicznym partnerem CAŇBI jest firma Oracle. Natomiast merytoryczne wsparcie zapewniają eksperci z własnego zespołu oraz dyrektorzy ze stowarzyszenia finansowego FINEXA, którego CAŇBI jest partnerem strategicznym.

Usługi i produkty oferowane przez firmę powstały w efekcie analizy potrzeb dyrektorów marketingu (CMO), oczekiwań dyrektorów finansowych (CFO) zgłaszanych przez członów FINEXY, własnych doświadczeń oraz wyników ankiety Oracle podsumowanej w raporcie Removing the Barriers to the Experience Economy. CFO oraz CMO zwracają głównie uwagę na efektywność – chodzi o ponoszone koszty oraz procesy wpływające na sprzedaż. Natomiast respondenci spółki technologicznej Oracle wypowiadali się na temat tego, jakiego rodzaju wsparcia oczekują działy marketingowe prowadzące kampanie sprzedażowe.

Zbieranie danych

Oracle pytał respondentów, na co kładą nacisk szefowie marketingu. Z odpowiedzi wynika, że chcą docierać do różnych danych o klientach, które są zgromadzone w systemach organizacji, oraz umiejętnie posługiwać się takimi informacjami. Poza tym większość respondentów twierdziła, że dla ich nabywców najistotniejsze są co prawda innowacje, ale niekoniecznie technologiczne. „Innowacyjność nie dotyczy tylko nowych technologii informatycznych, ale całościowego podejścia do procesów – wyjaśnia Marcin Gołębiowski, menedżer marketingu w firmie Ceramika Paradyż. – Kluczowe staje się uatrakcyjnienie zarówno oferty dla klienta końcowego, jak i dystrybucji, co z kolei łączy się z wieloma innowacjami produktowymi, jak i organizacyjnymi. Ostatecznie liczy się również czas realizacji, stąd narzędzia, które wypracowujemy z partnerem, firmą CAŇBI, są na miarę naszych potrzeb i wpasowują się w ekosystem rozwiązań IT, na przykład produkcyjnych i sprzedażowych, zaspokajają potrzeby klientów i ułatwiają wykorzystanie rynku pracownika”. Ta opinia tłumaczy, dlaczego tylko dwóch na dziesięciu respondentów Oracle twierdziło, że chatboty zapewnią klientom lepszą obsługę w ciągu najbliższych trzech lat, a tylko 1⁄3 marketingowców uważała, że AI zrewolucjonizuje technologię w ramach ich działalności.

„Mnogość gotowych rozwiązań na rynku nie gwarantuje, że procesy zostaną kompleksowo zoptymalizowane, że wystarczy je dostosować do rynku klienta. Zmieniający się rynek pracy i dostawców wymusza stosowanie efektywniejszych narzędzi, pozwalających lepiej realizować działania” – dodaje Marcin Gołębiowski.

CAŇBI wspiera działy marketingu w procesie planowania kampanii sprzedażowych, oferując wiele narzędzi optymalizujących te procesy. Dostarczane rozwiązania są w każdym przypadku mocno personalizowane. CAŇBI za każdym razem korzysta z danych, które klient zgromadził o swoich nabywcach, uzupełniając je danymi ściąganymi z aplikacji mobilnych przedstawicieli handlowych. Wyposażając aplikacje w te treści, proponuje najbardziej efektywny model ekspozycji danego towaru na półkach sklepowych w różnych lokalizacjach i różnych punktach. Wspomaga się też technologią Oracle – jego bazami danych, narzędziami programistycznymi do tworzenia aplikacji, w tym aplikacji mobilnych.

Udostępnienie wybranej aplikacji od strony technicznej przebiega następująco. Firma dostarcza ją klientowi bezpośrednio na serwery albo umieszcza w chmurze Oracle. Dostęp do niej umożliwia zwykła przeglądarka internetowa, system Android na smartfonach i telefony komórkowe iPhone.

Możliwości aplikacji

Jeżeli potencjalny klient CAŇBI określił w strategii marketingowej sposób, w jaki chce docierać z ofertą do konsumentów, wie, jak zachowują się klienci, CAŇBI może te informacje wykorzystać, indywidualizując własny system. Jest w stanie określić, w których miejscach, w jakim czasie, w ramach jakiego budżetu i jakiego wolumenu powinna nastąpić ekspozycja produktu, aby się jak najlepiej sprzedawał, był obecny tam, gdzie jest konkurencja, i skutecznie z nią wygrywał. Aplikacja pozwala też potwierdzić, czy dany towar faktycznie stoi na półce, czy jest prawidłowo wyeksponowany w wystarczającej liczbie sklepów. Jeżeli sklep nie ma odpowiednio dużej powierzchni, podpowiada, gdzie można wyeksponować produkty lub co podmienić, oferując nowości. Prowadzona w ten sposób optymalizacja pozwala uchronić firmę klienta przed kanibalizacją poszczególnych placówek.

Innowacyjność nie dotyczy tylko nowych technologii informatycznych, ale całościowego podejścia do procesów.

Informatycy CAŇBI mogą w dowolnym momencie skonfigurować aplikację i dostosować ją do oczekiwań użytkownika. Z kolei zadaniem użytkownika jest wpisanie danych na temat konkretnych lokalizacji, wystawianych produktów, powierzchni handlowej i formatu sklepu. Często istotna jest też informacja o warunkach handlowych, na przykład czy wskazane towary w strefie kasowej generują większe bonusy dla placówki, przez co są ustawione w dobrym miejscu, lub czy punkt dołączył do programu promocji na wskazanym poziomie. System sam zasygnalizuje, czy zaproponowane przez marketing ustawienie jest optymalne pod względem wyników sprzedaży. Produkty kupowane impulsywnie, znajdujące się poza strefą kasową, będą zaznaczone jako źle wyeksponowane. Aplikacja pokazuje całą sieć placówek klienta, a zaznaczenie kursorem konkretnego punktu na mapie przenosi zainteresowaną osobę pod wskazany adres.

Wszystko dzieje się w ekosystemie IT użytkownika. Dostawca aplikacji może współpracować z takimi systemami sprzedażowymi, jak Salesforce, Oracle Sales Cloud czy innymi rozwiązaniami CRM, z systemami produkcyjnymi, takimi jak SAP, IFS w wersji przeglądarkowej wykorzystywanej w pracy stacjonarnej, jak i wersji na urządzenia mobilne. Przedstawiciel handlowy może na przykład zrobić zdjęcie czy zainicjować wniosek zakupowy po zakończonych negocjacjach z klientem. Końcowym efektem ma być precyzyjny plan działań marketingowych.

Narzędzia są intuicyjne, mają wiele udogodnień na zasadzie „przeciągnij‑upuść” oraz podpowiedzi. Dlatego nowi pracownicy bardzo szybko mogą z nich korzystać.

„Ponadto w firmie CAŇBI przyjęliśmy założenie, że obszary biznesowe nie rozwijają się równomiernie – wyjaśnia prezes spółki Grzegorz Janowski. – To założenie było podstawą do zdefiniowania podejścia, że potrzeby dotyczące raportowania organizacji jako całości mogą być inne niż danej części biznesu. Z tego względu podczas budowy rozwiązań IT proponujemy, aby linia biznesowa, z którą współpracujemy, po spełnieniu potrzeb organizacji co do raportów również skupiła się na własnych potrzebach w ramach wdrażanych zmian. Podpowiadamy, żeby w tym celu zaimplementowała nasze moduły analityczne. Takie podejście gwarantuje szybsze wdrożenie nowych raportów i dokładniejszą analizę bez obaw wprowadzenia tych zmian w module głównym raportowania. Dodatkową wartością jest możliwość włączania raportów lokalnych do głównego repozytorium, jeżeli okażą się one wartościowe dla pozostałych linii biznesowych”.

Niezależnie od podejścia do wdrażanej zmiany firma CAŇBI oferuje swoje rozwiązania, jak i platformę low‑code CAN.BI w chmurze Oracle oraz on‑premise (instalacja w infrastrukturze sprzętowej klienta). Klient wybiera odpowiadający mu wariant w zależności od tego, czy będzie to wydatek jednorazowy czy inwestycja finansowana w czasie. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zostań liderem innowacji »

Być liderem dzięki innowacjom 

Rick Lash

Co łączy firmy General Electric, Procter & Gamble oraz IBM? Dbają o rozwój utalentowanych pracowników, którzy w przyszłości staną się ich liderami.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy