X
Następny artykuł dla ciebie

Najlepsze firmy nie mają więcej gwiazd, ale świetnie wykorzystują talenty

Michael C. Mankins

Talent to coś, co odróżnia najlepszych od całej reszty. Najskuteczniejsze firmy mają po prostu lepsze zasoby ludzkie. Prawda?

Tak też się nam wydawało, zanim firma Bain & Company podjęła kompleksowe badanie wydajności pracowników. Dzięki ocenie praktyk stosowanych przez globalne firmy oraz zbadaniu menedżerów wyższego szczebla odkryliśmy, że najlepsze firmy mają mniej więcej taki sam procent utalentowanych gwiazd co pozostałe – ani większy, ani mniejszy. Najwyraźniej czynnikiem odróżniającym najlepsze firmy od innych jest sposób wykorzystania talentów.

Bain przeprowadził szczegółowe audyty organizacyjne w 25 globalnych spółkach. Porównywaliśmy praktyki tych organizacji w zestawieniu z firmami powszechnie uznawanymi za najlepsze w swojej klasie. W uzupełnieniu tego badania wspólnie z Economist Intelligence Unit przeanalizowaliśmy ponad 300 menedżerów wyższego szczebla w dużych firmach na całym świecie. Poprosiliśmy ich o ocenę pracowników oraz opisanie stosowanych praktyk zarządzania ludźmi, starając się zrozumieć czynniki wpływające na wydajność pracowników. Ustalenia były dla nas niespodzianką – przynajmniej jeśli chodzi o największe talenty:

  • Przeciętnie 15% personelu firmy – około jednej osoby na siedem zatrudnionych – to pracownicy wybitni, czyli gwiazdy.

  • Liczba gwiazd nie różni się drastycznie między najlepszymi firmami w naszej próbie (górny kwartyl) i resztą (średnia z pozostałych trzech kwartyli). Gwiazdy stanowią 16% personelu w najlepszych firmach i 14% w pozostałych.

Tym, co w istocie odróżnia najlepszych od reszty, jest sposób wykorzystania gwiazd. Ustaliliśmy, że korzysta się tu z dwóch odmiennych modeli.

Jak maksymalnie uwolnić potencjał pracowników?»

Przewodnik biznesowy: Motywowanie pracowników 

Poszukiwanie sposobów na skuteczną motywację podwładnych to kwestia, z którą ma problem wielu liderów – niezależnie, czy kieruje małym zespołem czy wielką organizacją. Ale o co tak naprawdę chodzi w motywacji? Czy motywowanie zawsze powinno kojarzyć się z zachętami finansowymi? Jak maksymalnie uwolnić potencjał pracowników i zachęcić ich do działania?

Najlepsze firmy celowo unikają egalitaryzmu

Najlepsze firmy wykorzystują swoje największe talenty, celowo odżegnując się od egalitaryzmu. Oznacza to, że koncentrują gwiazdy w obszarach, w których mogą one mieć największy wpływ na wyniki firmy.

W rezultacie znaczna większość – ponad 95% – istotnych dla działalności ról jest obsadzonych największymi talentami. Na przykład w niektórych firmach technologicznych źródłem sukcesów jest tworzenie oprogramowania. Dlatego też najlepsze firmy z tej branży dbają, aby na stanowiskach związanych z programowaniem pracowały gwiazdy. W innych branżach większe znaczenie może mieć zarządzanie marką, przez co to tam gromadzi się najbardziej utalentowanych pracowników. Gwiazdy koncentruje się w miejscach, w których ich obecność może mieć decydujące znaczenie, co oczywiście oznacza mniejszą dostępność talentów na innych stanowiskach.

Pozostałe firmy stosują niezamierzony egalitaryzm

Reszta firm w naszej próbie wykorzystuje swoje największe talenty w niezamierzony, egalitarny sposób. Innymi słowy firmy te starają się rozdzielić swoje gwiazdy mniej więcej po równo we wszystkich rolach, tak że jeden na siedmiu specjalistów w każdej roli jest gwiazdą, a pozostałych sześć osób prezentuje przeciętny poziom. Żaden zespół nie ma więcej gwiazd niż inne, żadnych ról nie postrzega się jako ważniejsze od pozostałych.

Egalitarne podejście może się wydawać sprawiedliwe, a nawet godne podziwu, ale nie daje najlepszych wyników.

Nasze badania pokazują, że to, jak się wykorzystuje pracowników, odpowiada w znacznym stopniu za różnice w wydajności oraz wynikach między najlepszymi firmami a całą resztą. Niewątpliwie rolę odgrywa też wiele innych praktyk. Ale sposób wykorzystania ma znaczenie kluczowe.

Jakie kroki powinny wykonać organizacje, aby optymalnie wykorzystać swoje największe gwiazdy? Nasze badania wskazują na pięć najlepszych praktyk.

Zidentyfikuj gwiazdy w swojej organizacji

Trudno skutecznie wykorzystywać największe talenty w firmie, jeśli się najpierw nie określi, kto jest gwiazdą. Większość firm wykorzystuje jakąś formę oceny na podstawie wyników oraz potencjału, co zwykle służy określeniu wynagrodzenia oraz progresji kariery. Zgodnie z tym podejściem jako największe talenty będzie się określać osoby, które plasują się wysoko w obydwu tych wymiarach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pieniądze czasem dają szczęście »

Jak mało możesz zapłacić gwieździe? 

Magdalena Milewska PL

Pieniądze szczęścia nie dają, a może jednak wszystko jest na sprzedaż?

Określ, jak są (i mogą być) wykorzystywane najlepsze talenty

Świadomość, kim są gwiazdy w twojej organizacji, to dopiero początek. Musisz również wiedzieć, w jaki sposób są wykorzystywane. W odniesieniu do każdej gwiazdy w twojej firmie zadaj dwa ważne i powiązane ze sobą pytania:

  • Gdzie się je obecnie wykorzystuje? Jaką rolę każda z nich odgrywa obecnie w organizacji? Ta informacja pomoże ci określić, na ile skutecznie wykorzystujesz swoje deficytowe zasoby.

  • Jaką prezentują wymienność? Czy mogą pełnić inną rolę, osiągając takie same (lub podobne) wyniki? Twoimi najcenniejszymi pracownikami są osoby nie tylko świetnie radzące sobie w obecnej roli, lecz również niezwykle wszechstronne. Jeśli się okaże, że w niewystarczającym stopniu wykorzystywałeś deficytowe zasoby w rolach mających kluczowe znacznie dla firmy, wszechstronne gwiazdy mogą ci pomóc w obsadzaniu tych stanowisk.

Określ role kluczowe z punktu widzenia działalności firmy

Nie wszystkie role są równie ważne. Niektóre są ważniejsze od innych z punktu widzenia skutecznej realizacji strategii oraz zapewnienia doskonałych wyników. Najlepsze firmy dokładnie określają takie role. Zadają sobie pytania: „Które role najbardziej skorzystają dzięki naszym gwiazdom?” i, co za tym idzie: „Które role możemy obsadzić ‘wystarczająco dobrymi’ talentami?”. Posiadanie najlepszych programistów na świecie nie będzie się liczyć, jeśli firma produkuje paczkowane artykuły konsumpcyjne. Znaczenie będzie miało posiadanie najlepszych menedżerów marki oraz specjalistów od marketingu. Firmy, które osiągają najlepsze wyniki, lokują talenty tam, gdzie są pieniądze.

Traktuj największe talenty jako zasoby dla całej firmy

Organizacje zwykle mają kłopoty z przenoszeniem talentów z jednej części organizacji do drugiej. Twoje największe gwiazdy mogą się stać własnością jednej jednostki biznesowej lub funkcji, jeśli nie wprowadzisz procesów oraz praktyk, dzięki którym będzie się inwestować te deficytowe zasoby na rzecz całej firmy, a nie tylko działu, pionu, obszaru geograficznego lub funkcji, którą obecnie pełnią. Organizacje, które wdrażają takie praktyki, lepiej wykorzystują swoje obecne talenty i unikają sztucznych niedoborów, które mogą być spowodowane „chomikowaniem” gwiazd.

Zadbaj, aby talenty mogły jako pierwsze wybierać role o decydującym znaczeniu biznesowym

Kiedy kierownictwo ma informacje niezbędne do tego, by ustalić kim są i gdzie znajdują się gwiazdy w organizacji, ich przydział musi być bezwzględnie nieegalitarny. Należy zadbać o pierwszeństwo w obsadzaniu talentami ról o decydującym znaczeniu biznesowym, a następnie skierować uwagę na role, które są ważne, lecz mniej istotne dla firmy. Dopiero wtedy można mieć pewność odpowiedniego obsadzenia największych gwiazd.

Od chwili rozpoczęcia wojny o talenty firmy zainwestowały miliardy w przyciąganie, doskonalenie i utrzymywanie najlepszych z najlepszych. Obecnie najwyraźniej panuje impas: w większości firm przeciętna liczba gwiazd się nie zmienia. Te, które osiągają najlepsze wyniki, traktują największe talenty jako deficytowe, ciężko zdobyte zasoby, którymi przecież są.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jeśli firma chce podnieść wyniki sprzedażowe, nie może polegać jedynie na gwiazdach »

Zatrudnianie gwiazd sprzedaży nie jest najlepszą drogą do rozwoju 

Frank V. Cespedes , Jacco van der Kooij

Nie chcemy powiedzieć, że gwiazdy nie mają znaczenia – bez wątpienia mają. Firmy nie mogą jednak polegać wyłącznie na nich...

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy