X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Najbardziej niebezpieczna cecha pokolenia Y

Andrew McAfee  · 3 min

Najbardziej niebezpieczna cecha pokolenia Y

Kilka lat temu zacząłem dostrzegać pierwsze symptomy zmian w zachowaniu moich studentów MBA. Coraz częściej zdarzało się, że spotkania, na które mnie zapraszali zaczynali od mówienia o sobie, nierzadko w całej rozciągłości i szczegółach. Wydało mi się to dziwne, tym bardziej, że tematy, które chcieli ze mną omówić, nie wymagały ode mnie dogłębnej znajomości uczestników dyskusji.

Pomyślałem, że oto jestem świadkiem niezdrowego trendu, ale nie wiedziałem jeszcze, jaką wagę przypisać tym obserwacjom. Być może zapomniałem już, jacy byli moi dawni studenci albo zrobiłem się czepialski.

Młodość, narcyzym

Niezależnie od tego, czy jestem zrzędą czy też nie, nie ulega wątpliwości, że współcześni młodzi ludzie są coraz bardziej narcystyczni. Dowiedziałem się tego ze świetnej książki zatytułowanej The Narcissism Epidemic, autorstwa Jean Twenge i Keitha Campbella, współtwórców przełomowych badań nad zjawiskiem narcyzmu przeprowadzonych w 2008 roku.

Autorzy piszą: Odkryliśmy, że studenci w pierwszej dekadzie XXI są zdecydowanie bardziej narcystyczni niż przedstawiciele pokolenia X czy powojennego wyżu demograficznego w latach 70, 80 i 90. Tzw. generacja Baby Boomers, o której mówiło się, że jest bardzo zaabsorbowana sobą, została pokonana przez własne dzieci. Do 2006 roku dwie trzecie studentów osiągnęło pod tym względem wyniki, które nie mieściły się w skali wykorzystywanej w badaniach w latach 1979‑85. W ciągu zaledwie 20 lat nastąpił wzrost o 30%... Zjawisko narcyzmu wydaje się nabierać tempa: skok w latach 2000‑2006 był wyjątkowo wysoki. Twenge i Campbell konkludują, że nasilenie tego zjawiska to zła wiadomość. Przedstawiają dowody na to, że „nadmierna pewność siebie przynosi odwrotny od zamierzonego skutek” i że narcyzm utrudnia ludziom odniesienie sukcesu we współczesnym, wysoce konkurencyjnym świecie. Wiele osób uważa, że zdrowe poczucie własnej wartości pomaga im w karierze. Tymczasem wygląda na to, że znacznie częściej im to utrudnia.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Millennialsi nie wyobrażają sobie życia bez narzędzi cyfrowych. I w pracy, i prywatnie. »

Smartfon nieodłącznym towarzyszem 

Piotr Gozdowski PL

Zwyczaje pokolenia Y pokazują, jak bardzo potrzeba bycia w sieci kieruje każdym aspektem ich życia: od pracy po robienie zakupów, od przyjaciół do rodziny.

Skorzy do ryzyka indywidualiści?

Posłużmy się jednym przykładem. Książka opisuje druzgocące efekty badań przeprowadzonych przez psychologa Dona Forsytha i jego współpracowników, których celem było głębsze poznanie relacji między poczuciem własnej wartości a osiąganymi wynikami. Studenci psychologii, którzy odnosili słabe wyniki w nauce, zostali podzieleni na chybił trafił na dwie grupy. Grupa kontrolna otrzymywała co tydzień maile zawierające przykładowe pytania, które miały jej pomóc w przygotowaniu do egzaminu końcowego. Grupa eksperymentalna dostawała te same wiadomości poszerzone o afirmacje mające na celu podniesienie ich poczucia własnej wartości takie jak „Zasada pierwsza: trzymaj głowę wysoko i pewność siebie też”.

Grupa kontrolna poradziła sobie na egzaminie mniej więcej tak samo jak na wcześniejszych testach. Grupa eksperymentalna osiągnęła słabszy wynik - 38/100 na egzaminie końcowym w porównaniu do 57/100 na pierwszym teście. Wygląda na to, że osoby narcystyczne dobrze radzą sobie solo i częściej zostają przedsiębiorcami, ponieważ mają mniejsze opory przed podejmowaniem ryzyka. Jednak w pozostałych okolicznościach narcyzm stanowi formę upośledzenia. Sprawia, że stajesz się mniej cenionym pracownikiem i mniej lubianym kolegą.

Zdolność do myślenia z perpektywy drugiego człowieka

Filozof Martha Nussbaum opublikowała niedawno pracę pt.: Not For Profit: Why Democracy Needs the Humanities, będącą silnym argumentem za wszechstronnym kształceniem w obszarze humanistyki i sztuk pięknych. Autorka przekonuje w wywiadzie, że część tej edukacji „musi polegać na pielęgnowaniu zdolności myślenia z perspektywy drugiego człowieka, którą można określić jako wyobraźnię współczującą. Wszyscy rodzimy się z tą zdolnością w formie podstawowej, lecz jeśli jej nie ćwiczymy, staje się prymitywna i niewłaściwie ukształtowana”. Prymitywna i niewłaściwie ukształtowana umiejętność myślenia z perspektywy drugiego człowieka to celna robocza definicja narcyzmu.

Dlaczego o tym piszę? Po części dlatego, że jestem naprawdę zmęczony narcyzami (zarówno młodymi jak i starymi) i tymi, którzy ich stymulują. Jestem zmęczony ludźmi, których jedyną pasją i zainteresowaniem są oni sami oraz rodzicami, którzy nie potrafią odciąć pępowiny. Jestem zmęczony nastolatkami, którzy mówienie o tym, ile zamierzają zrobić na rzecz świata, traktują jako warunek niezbędny do podjęcia działań i całym gronem „chałupników”, którzy zachęcają ich do takiego gadania i je nagłaśniają. 

Egocentrycy na Facebooku

Jestem wielkim fanem wykorzystywania mediów społecznych do różnych celów, lecz Twenge i Campbell zwrócili moją uwagę na fakt, że te technologie są wymarzonym narzędziem dla osób cierpiących na nadmiar dobrego mniemania o sobie. Musimy pamiętać, aby korzystać z narzędzi cyfrowych ery Web 2.0, tak aby stać się dobrym kolegą, a nie narcyzem.

PRZECZYTAJ TAKŻE: 3 metody mentoringu, które pomogą millennialsom odnieść sukces. »

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy