X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Ochrona środowiska to jeden z trzech kluczowych kierunków działalności w Grupie VIVE. W ramach troski o otoczenie firma wykorzystuje przetworzone surowce do wytworzenia produktów o wyższej jakości. O tym, w jaki sposób na działalności proekologicznej zyskuje przedsiębiorstwo i jego otoczenie, opowiada Agnieszka Servaas, prezes zarządu VIVE Management.

Jakie tendencje w obszarze CSR dostrzega pani na rynku i w jaki sposób wpływają one na Grupę VIVE?

Nadajemy nowe życie tekstyliom

Będąc liderem recyklingu w Polsce i Europie, z dużą uwagą przyglądamy się naszemu otoczeniu biznesowemu. W skali globalnej wiodącym trendem, na którym się koncentrujemy, jest działalność badawcza i rozwojowa w zakresie przetwarzania tego, co dla jednych jest odpadem, a dla innych – materiałem wyjściowym. W ten sposób prowadzimy innowacyjne projekty i badania służące nadawaniu nowego życia już użytym surowcom. W przypadku Grupy VIVE są to wszelkiego rodzaju tekstylia, w tym odzież, naturalne i syntetyczne materiały z wnętrz samochodów, pościel. Uwagę koncentrujemy również na inwestycjach w nowe technologie wspierające proces przetwórstwa tekstylnego. Wciąż poszukujemy nowatorskich metod przetwarzania tekstyliów i sposobów zastosowania nowych produktów wytworzonych z ubrań. Już dziś wykorzystujemy tekstylia jako paliwo alternatywne i granulat m.in. do produkcji desek kompozytowych.

Naszą misją jest nadawanie drugiego życia tekstyliom, stosujemy się do idei 3R: reuse (użyj ponownie), reduce (zredukuj), recycle (przekaż do ponownego przetworzenia). Nasze główne działania biznesowe koncentrują się na projektach ukierunkowanych na rozwój innowacji i technologii w obszarze wykorzystania i przetworzenia materiałów oraz tekstyliów używanych. W naszych zakładach przetwarzamy 500 ton tekstyliów używanych dziennie i w ten sposób wpływamy na ochronę środowiska naturalnego.

Jakie znaczenie dla państwa działalności ma troska o otoczenie, w tym ochrona środowiska?

Ochrona środowiska jest jednym z trzech kluczowych dla nas kierunków działalności, pozostałe dwa to sport i edukacja. W kontekście ochrony środowiska koncentrujemy się na nurcie Textile Upcycling, w ramach którego dążymy do wykorzystania używanych materiałów do stworzenia produktów o wyższej jakości. Zrealizowaliśmy takie projekty, jak TRANSPLANTACJA czy ADAPTACJA. W przypadku pierwszego z nich połączyliśmy siły VIVE Textile Recycling z projektantem mody Mariuszem Przybylskim. Naszą wspólną energię przenieśliśmy na stworzenie oryginalnej kolekcji ubrań, kilkunastu stylizacji przygotowanych z materiałów używanych, tekstyliów pochodzących z naszych zakładów. W przypadku projektu ADAPTACJA podjęliśmy współpracę z międzynarodową organizacją ekologiczną WWF i ponownie – z Mariuszem Przybylskim. W tym projekcie przedstawiliśmy nowe możliwości wykorzystania materiałów używanych, zastosowaliśmy technologię przetworzenia naszych ubrań na włókninę, z której zostały wytworzone piękne ekotorby. Każdy, kto kupuje u nas ekotorbę, przyczynia się do ochrony zasobów naturalnych, dokładnie 2600 litrów wody, bo tyle potrzeba tego surowca do wyprodukowania podobnej torby z bawełny.

Jak zarządzać kulturą organizacyjną? »

Przewodnik biznesowy: Kultura organizacyjna 

Liderzy zdecydowanej większości firm znajdujących się na szczycie, zapytani o tajemnicę sukcesu przedsiębiorstwa, wskażą ją: kulturę organizacyjną. Tak, to właśnie ona w dużej mierze decyduje o tym, że jedne firmy odnoszą długofalowe sukcesy, a inne pozostają w tyle. Poznaj ją lepiej i dowiedz się, jak nią dobrze zarządzać w drodze po zwycięstwo.

Jaką rolę w podejmowanej przez państwa działalności odgrywa współpraca z interesariuszami? Jakie korzyści przynosi ona firmie i otoczeniu?

Działalność Grupy VIVE opiera się na współpracy. Wspólne wartości łączące nas z interesariuszami pozwalają wierzyć, że razem możemy osiągnąć więcej, dbając o środowisko, społeczność lokalną, rozwój i edukację młodzieży. Współpraca, nastawienie na wspólne korzyści przynoszą zyski obu stronom, dzięki czemu możemy się razem rozwijać. Prowadząc biznes społecznie odpowiedzialny, przestrzegając wysokich standardów zatrudnienia, troszcząc się o bezpieczeństwo w procesie produkcji, zachęcamy pracowników i współpracowników do tego, aby utożsamiali się z firmą. W ten sposób stają się oni naszymi ambasadorami.

Aktywnie wspieramy środowisko, w którym prowadzimy działalność biznesową. Dzięki działaniom podejmowanym przez Fundację VIVE Serce Dzieciom edukujemy ekologicznie dzieci i młodzież. Zapraszamy je do udziału w kreatywnych działaniach, które pokazują, jak troszczyć się o środowisko. Świadomość konieczności recyklingu tekstyliów promujemy również wśród dorosłych. Dbamy o rozwój i promocję regionu, od wielu lat wspierając piłkę ręczną. Stale poszukujemy nowych obszarów i sposobów współpracy z interesariuszami. To wszystko wymaga zaangażowania i zasobów, które pomogą sprostać rosnącym wciąż oczekiwaniom. Proaktywnie poszukujemy więc rozwiązań problemów w relacjach, zachęcamy interesariuszy do partycypacji, poszerzania kontraktu o kooperację i budowanie zaufania.

Czy i w jaki sposób Grupa VIVE wykorzystuje innowacje i nowe technologie do tworzenia nowej wartości?

Od kilku lat prowadzimy badania, sprawdzając, jakie są możliwości przetworzenia tekstyliów używanych na nowe produkty. Efektem naszych badań jest kompozyt tekstylny, który ma bardzo szerokie zastosowanie. Przetworzone tekstylia lub inne materiały odpadowe można wykorzystać do stworzenia materiałów konstrukcyjnych, z których później powstają słupy, bele, elementy tarasów, przystani, krzesła, ławki, różnego rodzaju donice, wieszaki lub łopaty do śniegu. Przetworzone przez nas tekstylia wzmacniają wały w Holandii. Natomiast jeden z naszych partnerów w Niemczech wykorzystał je do stworzenia blisko tysiąca słupów oświetleniowych, które będą miały zastosowanie w parku rozrywki. Produkty stworzone z materiałów, które zazwyczaj trafiają na wysypisko śmieci, są stabilne i bezpieczne.

Które inicjatywy społeczne realizowane przez Grupę VIVE dają pani najwięcej satysfakcji?

Angażujemy się przede wszystkim w działalność sportową. Od 15 lat jesteśmy sponsorem piłki ręcznej w Polsce, klubu sportowego VIVE. Dzięki temu przeżywamy niesamowite emocje, których – jako społeczność biznesowa – nie mielibyśmy szansy doświadczyć, i sporo się uczymy. Kluczową wartością – zarówno na boisku, jak i w biznesie – jest praca zespołowa, granie do jednej bramki. Te wartości propagujemy również w naszych programach edukacyjnych realizowanych przez Fundację VIVE Serce Dzieciom. W jej ramach od 14 lat realizujemy turniej Małej Ligi Piłki Ręcznej, w którym uczestniczą szkoły z województwa świętokrzyskiego. Prowadzimy również projekty edukacyjne związane z ochroną środowiska.

Koncentrujemy się na nurcie Textile Upcycling, w ramach którego dążymy do wykorzystania używanych materiałów do stworzenia produktów o wyższej jakości.

Do moich ulubionych inicjatyw należy projekt: Dbam o Świat od Najmłodszych Lat, skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym. Realizujemy go we współpracy z firmą MAC Edukacja. Wraz z naszym partnerem biznesowym przygotowaliśmy program dla przedszkolaków o ochronie środowiska. W ten projekt angażujemy również naszych menedżerów – pracownicy różnych działów odwiedzają przedszkola i czytają dzieciom bajki. Prowadzimy też programy edukacyjne dla młodzieży mające na celu rozwój talentów; jednym z nich jest program stypendialny Mistrzowie Matematyki, realizowany wraz z Fundacją mBanku i z Uniwersytetem im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, skierowany do młodzieży utalentowanej matematycznie.

Jest pani czytelniczką „Harvard Business Review Polska”. Jakie artykuły publikowane w naszym magazynie stanowią dla pani największe źródło inspiracji?

Wszelkie artykuły związane z zarządzaniem zmianą są dla mnie szczególnym źródłem inspiracji. Uważam bowiem, ze zmiana towarzyszy nam na co dzień – zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Poza tekstami o zmianie bardzo interesują mnie artykuły związane z zasobami ludzkimi, budowaniem kultury organizacyjnej i wartościami. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Kto powinien odpowiadać za CSR? »

Szefem CSR powinien być prezes 

Grzegorz Blachowski PL, Ada Konczalska-Bogucka , Monika Kallista PL, Małgorzata Chmielecka PL, Agnieszka Siarkiewicz PL, Iwona Jarzębska PL, Joanna Socha PL, Liliana Anam PL, Michał Proszewski PL

Przedstawiciele firm zaproszeni do debaty redakcyjnej „Harvard Business Review Polska” rozmawiają o tym, w jaki sposób koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu realizowana jest na gruncie polskim i jaka jest zależność między sukcesami przedsiębiorstw i ich zaangażowaniem w działalność społeczną.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy