Magazyn

Na wschodzącej fali
Najnowsze wydanie

Nr 52, czerwiec 2007

Na wschodzącej fali

Lista artykułów

Nr 52, czerwiec 2007

Trendy

Duża firma nie znaczy lepsza

PREMIUM

Najbardziej zaangażowanych i usatysfakcjonowanych pracowników mają przedsiębiorstwa średniej wielkości, działające głównie w branży IT. Najmniej zadowolonych – firmy usługowe.

Większa świadomość ryzyka, słabe przeciwdziałanie

PREMIUM

Podejmując różne wyzwania biznesowe, polscy przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi związanych z nimi zagrożeń. Niestety, wzrostowi świadomości nie towarzyszy wzrost działań prewencyjnych.

Znajdź złoto w niepochlebnej informacji zwrotnej

PREMIUM

Nawet nietaktowna czy nieprzystająca do rzeczywistości informacja zwrotna może się przydać. Jednak tylko niewielu menedżerów potrafi na chwilę zapomnieć o urażonej dumie i wydobyć ukrytą w tej informacji cenną treść.

Bogactwo ukryte w markach B2B

PREMIUM

Menedżerowie firm B2B stale skąpią funduszy na budowanie marki. To kosztowny błąd.

Powiedz mi, co myślisz, a dam ci 152 tysiące dolarów

PREMIUM

Gdy pracownicy muszą sami dowieść, że ich innowacje mają szanse powodzenia, pojawiają się lepsze pomysły i wzrasta motywacja. Menedżerowie powinni dać pracownikom narzędzia, dzięki którym będą oni w stanie wykazać wartość swoich propozycji.

Komentarz

Polskie firmy stawiają na wiedzę i potencjał pracowników

PREMIUM

Dogłębna znajomość lokalnego rynku, wykorzystanie potencjału pracowników oraz dostrzeganie nowych sposobów i obszarów działania – to główne atuty, które pozwalają polskim firmom skutecznie konkurować z zagranicznymi koncernami. I to nie tylko w kraju, ale również poza jego granicami.

Kocha, lubi, szanuje... - komentarz 3

PREMIUM

Maciej Woźniak ma jeszcze szansę zawalczyć o stanowisko dyrektora zarządzającego Pproton Ccomponents. Mmusi jednak udowodnić Jjanuszowi Kkorczowi, właścicielowi firmy, że potrafi dostosować swój styl zarządzania do nowej funkcji i do nowych wyzwań, jakie czekają firmę.

Kocha, lubi, szanuje... - komentarz 2

PREMIUM

Choć Maciej Woźniak przegrał pierwsze starcie o stanowisko dyrektora zarządzającego Pproton Ccomponents, to jednak nie przegrał całej bitwy. Nawet jako druga osoba w kolejce do tego stanowiska ma jeszcze czas i szansę, aby pokazać, że chce i potrafi być skutecznym liderem, który może wdrożyć nową strategię firmy.

Kocha, lubi, szanuje... - komentarz 1

PREMIUM

Znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy Mmaciej Woźniak powinien zostać dyrektorem zarządzającym Pproton Ccomponents, to zadanie dla Janusza Korcza, szefa i właściciela firmy. Nie jest jednak wykluczone, że żaden z kandydatów nie ma tych wszystkich cech, które powinien mieć idealny następca. Mmożna także zastanawiać się, czy proponowany proces wyboru nowego szefa firmy jest właściwy.

CSR to nie filantropia

PREMIUM

Dla coraz większej grupy firm działających na polskim rynku kwestie społecznej odpowiedzialności stają się ważnymi decyzjami strategicznymi. W praktyce jednak firmy te niechętnie pokazują, jak ich działania społeczne przekładają się na sukces w prowadzeniu biznesu.

Artykuł

Sześć zasad budowy efektywnego rozwiązania outsourcingowego

PREMIUM

Z badania Harvard Business Review Polska i firmy Deloitte wynika, że mniej niż połowa polskich firm korzystających z outsourcingu jest w pełni zadowolona ze sposobu w jaki przekazali na zewnątrz realizację procesu biznesowego. W tej części raportu przedstawiamy sześć zasad ułatwiających stworzenie efektywnego i satysfakcjonującego obie strony rozwiązania outsourcingowego.

Czym jest sukces w outsourcingu?

PREMIUM

Zmienia się rola outsourcingu. Choć redukcja kosztów nadal pozostaje nadrzędnym celem przy przekazywaniu na zewnątrz części działalności firmy, menedżerowie zaczynają przywiązywać coraz większą wagę do podniesienia jakości i zwiększenia efektywności procesów biznesowych.

Na czym polega magia pracy w naszej firmie

PREMIUM

Co odróżnia firmę, która cieszy się głęboko oddanymi i zaangażowanymi pracownikami, od takiej, która ich nie ma? Nie jest to określony schemat wynagrodzeń czy sposób zarządzania talentami. Jest to natomiast umiejętność komunikowania obecnym i przyszłym pracownikom, co czyni firmę wyjątkową. Firmy posiadające wysoce zaangażowanych pracowników wyrażają swoje wartości i walory poprzez „charakterystyczne doświadczenie” (signature experience) – widoczne, wyróżniające elementy środowiska pracy, które są źródłem istotnych informacji na temat tego, jakich umiejętności, jakiej wytrzymałości i jakiego zaangażowania będą potrzebować pracownicy, żeby odnieść sukces w tej firmie.

Narzędzia wspierające współpracę na rzecz zmian

PREMIUM

Menedżerowie mają do dyspozycji wiele narzędzi wspierających współpracę całego zespołu na rzecz realizacji nowych celów firmy. Umiejętność oceny, które narzędzia okażą się w danej sytuacji skuteczne, jest jedną z najrzadziej spotykanych zdolności menedżerskich.

Strategia a społeczeństwo: społeczna odpowiedzialność biznesu – pożyteczna moda czy nowy element strategii konkurencyjnej?

PREMIUM

Rządy, działacze społeczni i media to grupy, które ostatnio wyspecjalizowały się w rozliczaniu firm ze społecznych konsekwencji ich działalności. Wskutek tego koncepcja CSR (Corporate Social Responsibility) zaczęła stawać się priorytetem liderów biznesu na całym świecie.

Wschodzący giganci: o powstawaniu firm na światowym poziomie w krajach rozwijających się

PREMIUM

W ciągu ostatnich 20 lat kolejne fale liberalizacji zniosły niemal wszystkie bariery chroniące rynki krajów rozwijających się. Z chwilą gdy międzynarodowe korporacje z Ameryki Północnej, Europy Zachodniej, Japonii i Korei Południowej wdarły się na wschodzące rynki, wiele firm lokalnych utraciło dawną pozycję rynkową lub zlikwidowało działalność. Były jednak i takie, które podjęły wyzwanie. Indyjska firma Machindra & Machindra, chiński koncern Haier Group i wiele innych korporacji z krajów rozwijających się wytrzymało napór zagranicznych konkurentów, zreorganizowało swoją działalność, wykorzystało nowe możliwości rynkowe i stało się światowej klasy przedsiębiorstwami, które dziś same depczą po piętach globalnym rywalom. Opierając się na wynikach swoich sześcioletnich badań nad „wschodzącymi gigantami”, autorzy artykułu opisują trzy strategie, które pozwoliły tym firmom stać się konkurencyjnymi graczami o zasięgu globalnym – mimo finansowych i biurokratycznych przeszkód, jakie musiały pokonać na rynkach macierzystych.

Metody

Większe zyski dzięki spójnemu systemowi bonusów i rabatów

PREMIUM

W gospodarce centralnie planowanej, gdzie właściwie cały czas występowały niedobory produktów, siłę miał ten, kto posiadał produkt. Dziś, w gospodarce rynkowej, ma ją ten, kto posiada dostęp do klientów. O ile bowiem na początku przemian w Polsce w latach 90., gdy konkurowała ze sobą znaczna liczba niewielkich firm handlowych, producenci mogli stosunkowo łatwo przeforsować własną strategię dystrybucji, o tyle obecnie postępująca konsolidacja dystrybutorów, hurtowników i detalistów sprawia, że pozycja producenta wyraźnie słabnie.

Studium przypadku

Kocha, lubi, szanuje: na co postawić, by zostać prezesem?

PREMIUM

Wspinanie się po szczeblach zawodowej kariery aż do samych szczytów to aspiracja i cel, do jakiego dąży wielu menedżerów. Jednak tylko nieliczni mają szansę wejść na sam szczyt i zająć w firmach najwyższe stanowiska zarządcze. Co ich wyróżnia spośród reszty doświadczonych, ambitnych i w pełni zaangażowanych kandydatów? Przed wyzwaniem objęcia stanowiska dyrektora zarządzającego stanął Maciej Woźniak, menedżer fikcyjnej firmy software’owej Proton Components. Liczy, że to właśnie na dzisiejszym spotkaniu Janusz Korcz, właściciel firmy, który chce odsunąć się od bieżącego zarządzania, zaproponuje mu objęcie nowej funkcji. Wszystko bowiem na to wskazuje: i dotychczasowe dobre relacje szefa z Woźniakiem, i powierzenie mu opracowania nowej strategii ekspansji firmy. Maciek przygotowuje się do spotkania, ale okazuje się, że brakuje ważnych danych, które miała przygotować Dorota Brzozowska. Zamiast tego opiekuje się ciężko chorą siostrą. I choć Maciej znów się na niej zawiódł, nie chce jednak myśleć, że mógłby ją zwolnić z pracy. Sam więc uzupełnia potrzebne dane. Z problemami przychodzą do niego także inni pracownicy, przeszkadzając w przygotowaniu się do spotkania. Kiedy wreszcie dochodzi do rozmowy z Korczem, okazuje się, że zamiast spodziewanej informacji o awansie Maciej słyszy od niego, że nie jest jedynym kandydatem na stanowisko dyrektora zarządzającego. Właściciel firmy bierze pod uwagę nie tylko kandydaturę lubianego przez kolegów i klientów Woźniaka, ale również twardego i bezwzględnego w relacjach Rafała Kuczewskiego. Uważa bowiem, że on lepiej się nadaje do pełnienia tej funkcji i kierowania firmą w nowych realiach rynkowych.

Relacja z pierwszej ręki

Znowu w modzie, czyli jak wskrzesiliśmy ikonę brytyjskiego handlu

PREMIUM

W 1998 roku Marks & Spencer był pierwszym brytyjskim detalistą, któremu udało się wygenerować miliard funtów zysku. Zaledwie kilka lat później zyski drastycznie spadły do 145 milionów funtów, a ceny akcji – do dwóch trzecich dawnej wartości. Zdaniem dyrektora naczelnego (CEO) Stuarta Rose, kryzys ten wynikał z faktu, że firma odeszła od wartości i praktyk, które przez ponad sto lat przyczyniały się do jej ogromnego sukcesu i ustanowiły jej reputację.

Raport

Wykorzystaj outsourcing lepiej od konkurencji

PREMIUM

Menedżerowie pytani o najważniejszy cel stosowania outsourcingu bez wahania odpowiadają: obniżenie kosztów. Niewielu z nich kładzie podobny nacisk na podniesienie jakości i efektywności przekazanego na zewnątrz procesu biznesowego. Tymczasem w długim okresie o sukcesie outsourcingu decyduje nie obniżenie kosztów, ale przede wszystkim usprawnienie procesu, prowadzące do poprawy sprawności operacyjnej firmy i zwiększenia jej konkurencyjności. Z badania przeprowadzonego przez Harvard Business Review Polska i firmę konsultingową Deloitte wynika, że polskie firmy korzystające z outsourcingu popełniają błędy, które negatywnie wpływają na efektywność i jakość przekazanego na zewnątrz procesu biznesowego. W rezultacie ponad połowa z nich nie jest w pełni zadowolona z przyjętego rozwiązania. Jak uniknąć błędów i w pełni wykorzystać możliwości outsourcingu?