Magazyn

Prenumerata

Pokaż numery archiwalne

Harvard-Nr-52-czerwiec-2007-Na wschodzącej fali

Nr 52, czerwiec 2007

Na wschodzącej fali

Kup prenumeratę Kup numer

W tym numerze

Trendy

Duża firma nie znaczy lepsza
Bogactwo ukryte w markach B2B
Powiedz mi, co myślisz, a dam ci 152 tysiące dolarów

Komentarz

Artykuł

Sześć zasad budowy efektywnego rozwiązania outsourcingowego
Czym jest sukces w outsourcingu?
Na czym polega magia pracy w naszej firmie

Na czym polega magia pracy w naszej firmie

| Tamara J. Erickson, Lynda Gratton

Co odróżnia firmę, która cieszy się głęboko oddanymi i zaangażowanymi pracownikami, od takiej, która ich nie ma? Nie jest to określony schemat wynagrodzeń czy sposób zarządzania talentami. Jest to natomiast umiejętność komunikowania obecnym i przyszłym pracownikom, co czyni firmę wyjątkową. Firmy posiadające wysoce zaangażowanych pracowników wyrażają swoje wartości i walory poprzez „charakterystyczne doświadczenie” (signature experience) – widoczne, wyróżniające elementy środowiska pracy, które są źródłem istotnych informacji na temat tego, jakich umiejętności, jakiej wytrzymałości i jakiego zaangażowania będą potrzebować pracownicy, żeby odnieść sukces w tej firmie.

»
Narzędzia wspierające współpracę na rzecz zmian
Strategia a społeczeństwo: społeczna odpowiedzialność biznesu – pożyteczna moda czy nowy element strategii konkurencyjnej?
Wschodzący giganci: o powstawaniu firm na światowym poziomie w krajach rozwijających się

Wschodzący giganci: o powstawaniu firm na światowym poziomie w krajach rozwijających się

| Tarun Khanna, Krishna G. Palepu

W ciągu ostatnich 20 lat kolejne fale liberalizacji zniosły niemal wszystkie bariery chroniące rynki krajów rozwijających się. Z chwilą gdy międzynarodowe korporacje z Ameryki Północnej, Europy Zachodniej, Japonii i Korei Południowej wdarły się na wschodzące rynki, wiele firm lokalnych utraciło dawną pozycję rynkową lub zlikwidowało działalność. Były jednak i takie, które podjęły wyzwanie. Indyjska firma Machindra & Machindra, chiński koncern Haier Group i wiele innych korporacji z krajów rozwijających się wytrzymało napór zagranicznych konkurentów, zreorganizowało swoją działalność, wykorzystało nowe możliwości rynkowe i stało się światowej klasy przedsiębiorstwami, które dziś same depczą po piętach globalnym rywalom. Opierając się na wynikach swoich sześcioletnich badań nad „wschodzącymi gigantami”, autorzy artykułu opisują trzy strategie, które pozwoliły tym firmom stać się konkurencyjnymi graczami o zasięgu globalnym – mimo finansowych i biurokratycznych przeszkód, jakie musiały pokonać na rynkach macierzystych.

»

Metody

Większe zyski dzięki spójnemu systemowi bonusów i rabatów

Studium przypadku

Kocha, lubi, szanuje: na co postawić, by zostać prezesem?

Kocha, lubi, szanuje: na co postawić, by zostać prezesem?

Lidia Nwolisa

Wspinanie się po szczeblach zawodowej kariery aż do samych szczytów to aspiracja i cel, do jakiego dąży wielu menedżerów. Jednak tylko nieliczni mają szansę wejść na sam szczyt i zająć w firmach najwyższe stanowiska zarządcze. Co ich wyróżnia spośród reszty doświadczonych, ambitnych i w pełni zaangażowanych kandydatów? Przed wyzwaniem objęcia stanowiska dyrektora zarządzającego stanął Maciej Woźniak, menedżer fikcyjnej firmy software’owej Proton Components. Liczy, że to właśnie na dzisiejszym spotkaniu Janusz Korcz, właściciel firmy, który chce odsunąć się od bieżącego zarządzania, zaproponuje mu objęcie nowej funkcji. Wszystko bowiem na to wskazuje: i dotychczasowe dobre relacje szefa z Woźniakiem, i powierzenie mu opracowania nowej strategii ekspansji firmy. Maciek przygotowuje się do spotkania, ale okazuje się, że brakuje ważnych danych, które miała przygotować Dorota Brzozowska. Zamiast tego opiekuje się ciężko chorą siostrą. I choć Maciej znów się na niej zawiódł, nie chce jednak myśleć, że mógłby ją zwolnić z pracy. Sam więc uzupełnia potrzebne dane. Z problemami przychodzą do niego także inni pracownicy, przeszkadzając w przygotowaniu się do spotkania. Kiedy wreszcie dochodzi do rozmowy z Korczem, okazuje się, że zamiast spodziewanej informacji o awansie Maciej słyszy od niego, że nie jest jedynym kandydatem na stanowisko dyrektora zarządzającego. Właściciel firmy bierze pod uwagę nie tylko kandydaturę lubianego przez kolegów i klientów Woźniaka, ale również twardego i bezwzględnego w relacjach Rafała Kuczewskiego. Uważa bowiem, że on lepiej się nadaje do pełnienia tej funkcji i kierowania firmą w nowych realiach rynkowych.

»

Relacja z pierwszej ręki

Znowu w modzie, czyli jak wskrzesiliśmy ikonę brytyjskiego handlu

Raport

Wykorzystaj outsourcing lepiej od konkurencji

Wykorzystaj outsourcing lepiej od konkurencji

Menedżerowie pytani o najważniejszy cel stosowania outsourcingu bez wahania odpowiadają: obniżenie kosztów. Niewielu z nich kładzie podobny nacisk na podniesienie jakości i efektywności przekazanego na zewnątrz procesu biznesowego. Tymczasem w długim okresie o sukcesie outsourcingu decyduje nie obniżenie kosztów, ale przede wszystkim usprawnienie procesu, prowadzące do poprawy sprawności operacyjnej firmy i zwiększenia jej konkurencyjności. Z badania przeprowadzonego przez Harvard Business Review Polska i firmę konsultingową Deloitte wynika, że polskie firmy korzystające z outsourcingu popełniają błędy, które negatywnie wpływają na efektywność i jakość przekazanego na zewnątrz procesu biznesowego. W rezultacie ponad połowa z nich nie jest w pełni zadowolona z przyjętego rozwiązania. Jak uniknąć błędów i w pełni wykorzystać możliwości outsourcingu?

»