W celu świadczenia Państwu jak najlepszych usług, wykorzystujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Zawsze mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Waszych przeglądarkach lub konfiguracjach usługi.
Rozumiem Więcej
MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
0

Powiadomienia

Newsletter
Harvard Business Review Polska MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
0

Powiadomienia

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
Newsletter
Newsletter
Harvard Business Review Polska
Strategia
Zarządzanie i przywództwo
Marketing i sprzedaż
Technologie
Efektywność i finanse
Zarządzanie sobą
Wszystkie tematy
Harvard Business Review Polska
0

Powiadomienia

Menu Ukryj

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
Newsletter
Powiększ tekst Pomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
Zarządzanie

Na co zwrócić uwagę, planując ekspansję zagraniczną?

Magdalena Zasiewska
Powiększ tekstPomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się

CFC, GAAR, BEPS, – te tajemnicze skróty są ostatnio dość często używane przez doradców podatkowych w rozmowach o zmianach i trendach w regulacjach podatkowych w Polsce i w Unii Europejskiej. Co one oznaczają?

CFC (Controlled Foreign Corporation) – to zagraniczna spółka kontrolowana, której pewne dochody będą raportowane i opodatkowane w Polsce, nawet jeśli jej polski udziałowiec ich jeszcze nie otrzyma – przepisy wprowadzające pojęcie, definicję oraz zasady opodatkowania i sprawozdawczości zagranicznej spółki kontrolowanej najprawdopodobniej wejdą w życie od 1 stycznia 2015 r., zarówno w regulacjach dotyczących opodatkowania dochodów osób prawnych, jak i fizycznych.

GAAR (General Anti‑Avoidance Rule) – czyli klauzula obejścia prawa, to kolejna koncepcja mająca dać organom podatkowym instrument do walki z działaniami, których głównym lub jedynym celem jest osiągnięcie korzyści podatkowych. Klauzula ta, której treść nie jest jeszcze znana, ma zostać wprowadzona do przepisów Ordynacji podatkowej i zacząć obowiązywać, według planów Ministerstwa Finansów, w połowie 2015 roku.

BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) – to koncept opracowywany przez OECD, mający na celu zapobieżenie sztucznym strukturom zakładanym w celu obniżenia bazy podatkowej i przenoszenia dochodów do krajów umożliwiających ich zwolnienie z opodatkowania lub opodatkowanie niższą stawką. Czy i w jaki sposób ten koncept będzie inkorporowany do polskiego prawa podatkowego, obecnie trudno przewidzieć, ale zważywszy, że wpisuje się on w ogólny trend uszczelniania systemu podatkowego, można założyć, że przynajmniej pewne jego elementy staną się częścią naszego wewnętrznego prawa podatkowego.

Konsekwencje dla biznesu

Czy te koncepty i wynikające z nich zmiany w polskich przepisach podatkowych wpłyną na działalność polskich przedsiębiorstw? Bezsprzecznie tak. Firmy, które prowadzą lub zamierzają prowadzić działalność poza granicami Polski lub dokonują czy zamierzają dokonywać restrukturyzacji z wykorzystaniem podmiotów usytuowanych w innych krajach, będą musiały przeanalizować swe działania i plany pod kątem ich postrzegania przez nowe przepisy i ewentualnego wpływu nowych regulacji na zastosowane rozwiązania biznesowe, ich opłacalność oraz związane z nimi dodatkowe obowiązki sprawozdawcze. Będzie to istotne zwłaszcza w początkowym okresie funkcjonowania nowych regulacji, zanim ukształtują się doktryna i praktyka ich dotyczące. Już dzisiaj widać, że proponowane przez polskiego ustawodawcę przepisy, np. te dotyczące CFC (prace nad którymi są najbardziej zaawansowane) będą nastręczały wielu praktycznych trudności – nawet w określeniu, czy dotyczą one danego podatnika. Dlatego ważne jest, aby nie dać się zaskoczyć wprowadzeniem tych przepisów i nie czekać do ostatniej chwili z ewentualnymi działaniami uzdrawiającymi czy naprawczymi.

To kolejny przykład, kiedy działania legislacyjne wpłyną w znacznym stopniu na biznes. Czy możemy coś z tym zrobić? Oczywiście, możemy protestować, jednak faktycznie jedyną opcją jest… dostosowanie się do zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej i przygotowanie się na czekające na zmiany.

Polecamy również:
Co każdy z nas powinien wiedzieć o polityce biurowej?
Zarządzanie sobą | Kooperacja, Kultura organizacyjna
Dana Rousmaniere
Jak zminimalizować stres przed i po urlopie
Zarządzanie sobą | Work life balance, Stres
Tristan Elizabeth Gribbin
Kiedy jednostka nie ma znaczenia
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
Michael J. Mauboussin
Jak najlepiej zakończyć spotkanie?
Zarządzanie sobą | Spotkania, Zarządzanie czasem
Paul Axtell
Jak poprawić koncentrację i być bardziej efektywnym? Poznaj cztery strategie
Zarządzanie sobą | Zarządzanie czasem, Mierzenie wydajności
Chris Bailey
Zarządzanie to nie przywództwo
Zarządzanie i przywództwo | Kierowanie zespołami, Przywództwo i zarządzanie ludźmi
John P. Kotter

Magdalena Zasiewska Dyrektor w dziale doradztwa prawno-podatkowego PwC.

To artykuł z kategorii: Zarządzanie
Polecamy również:
Co każdy z nas powinien wiedzieć o polityce biurowej?
Zarządzanie sobą | Kooperacja, Kultura organizacyjna
Dana Rousmaniere
Jak zminimalizować stres przed i po urlopie
Zarządzanie sobą | Work life balance, Stres
Tristan Elizabeth Gribbin
Kiedy jednostka nie ma znaczenia
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
Michael J. Mauboussin
Jak najlepiej zakończyć spotkanie?
Zarządzanie sobą | Spotkania, Zarządzanie czasem
Paul Axtell
Jak poprawić koncentrację i być bardziej efektywnym? Poznaj cztery strategie
Zarządzanie sobą | Zarządzanie czasem, Mierzenie wydajności
Chris Bailey
Zarządzanie to nie przywództwo
Zarządzanie i przywództwo | Kierowanie zespołami, Przywództwo i zarządzanie ludźmi
John P. Kotter
Harvard Business Review Polska
Poznaj HBRP
PrenumerataAplikacjaRedakcjaInformacje dla autorówSklep biznesowyNewsletterCzęsto zadawane pytaniaPolityka prywatności
Współpraca
KontaktDla prasyPatronatyReklamaKariera
Dołącz do nas
FacebookLinkedInTwitterYoutubeInstagram
wydawca „Harvard Business Review Polska”

ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.
al. Niepodległości 18,
02-653 Warszawa

Dział obsługi klienta:
tel. 22 11 33 444
tel. 22 250 11 44
fax. 22 250 20 99
infolinia@hbrp.pl

© 2019 ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone
Polityka prywatności
  • Logowanie
  • Rejestracja