X
Następny artykuł dla ciebie

Myślisz o przejściu na emeryturę? Zastanów się nad planem sukcesji

Karen Firestone

„Kiedy zamierzasz przejść na emeryturę?”. Przyzwyczaiłam się już do tego pytania. Zwykle pada ono po godzinie spotkania z potencjalnym klientem naszej firmy inwestycyjnej. „A jaki macie plan sukcesji w firmie?”.

Początkowo byłam zaskoczona. Czy wyglądałam tak staro? Odpowiadałam, że nie zamierzam w najbliższym czasie przechodzić na emeryturę oraz że mamy doskonały zespół młodszych dyrektorów, w tym obecnego prezesa, którego wyznaczyłam na osobę mającą przejąć po mnie stery firmy. Potem ogarniały mnie rozmaite emocje: od rozdrażnienia pytaniem; zmartwienia, że nadal uważa się, że kobiety mniej poświęcają się pracy w porównaniu z mężczyznami, nawet jeśli kierują firmą; a także pragnienia, aby lepiej zrozumieć, dlaczego ktoś uważa, że powinien zapytać mnie o emeryturę.

Okazuje się, że nie jestem jedyną osobą, która się nad tym zastanawia. Przeprowadziłam nieoficjalną ankietę wśród 280 liderów biznesu w wieku ponad 55 lat, z których większość pracuje dla małych i średnich firm w USA. Okazało się, że 30% spotkało się z pytaniami o przejście na emeryturę, głównie ze strony obecnych lub potencjalnych klientów. O emeryturę pytano zarówno mężczyzn, jak i kobiety, zwykle po przekroczeniu 60 roku życia, we wszystkich branżach. Wiele osób uważało, że pytano je w celu rozwiania obaw.

Faktem jest, że dyrektorzy generalni są zwykle twarzą organizacji, zwłaszcza w małych i średnich przedsiębiorstwach, w których współpracują z najważniejszymi klientami – i przy okazji są założycielami tych biznesów. Potencjalnych klientów może przyciągać do firmy reputacja, jaką cieszy się kierujący nią dyrektor generalny. Dlatego też jak najbardziej uzasadnione jest to, że klienci, którzy wiążą z tobą swoje plany na przyszłość, chcieliby wiedzieć, kiedy planujesz emeryturę.

CZY ZNASZ TAJEMNICZY I NIEWIDZIALNY SKŁADNIK SUKCESU FIRMY? »

Kultura firmy 

Nowy kluczowy zasób strategiczny, którym jak najszybciej musisz zacząć zarządzać.
Poznaj tajemniczy składnik sukcesu firm: wykorzystaj go w swojej organizacji, by zwiększyć jej atrakcyjność wśród klientów i pracowników. W czasach, gdy wszystko można skopiować, to dobrze zarządzana kultura organizacyjna staje się wyróżnikiem gwarantującym sukcesy.

Szefowie firm muszą przewidywać tę obawę i podchodzić do niej w proaktywny sposób. Rozwój twojego biznesu może zależeć od tego, na ile dobrze uda ci się zapewnić klientów, że firma będzie prosperować pod kierownictwem twojego następcy. Im więcej lat dzieli cię od emerytury, tym dłużej możesz zaspokajać potrzeby danego klienta, ale im bliżej jesteś odejścia, tym skuteczniej musisz go przekonać, że twoi współpracownicy są równie dobrzy – jeśli nie lepsi niż ty. (A jeżeli naprawdę daleko ci do emerytury, po prostu powiedz, że uwielbiasz swoją pracę, masz wiele planów i chcesz je realizować wraz ze swoimi współpracownikami i klientami).

Brak komunikowania planów sukcesji klientom, pracownikom i udziałowcom może spowodować wewnętrzny chaos, grożąc utratą klientów, teraz i w przyszłości, oraz spadkiem wartości akcji. Kierując firmą, masz obowiązek zwracać uwagę na obawy klientów i starannie zastanowić się nad swoją kadencją, przekazaniem obowiązków, przybliżonym terminem przejścia na emeryturę oraz właściwą komunikacją. Jeśli tego nie zrobisz, możesz narazić na ryzyko swoją firmę oraz osobę, która ostatecznie cię zastąpi.

Oto plan działania, który może ci pomóc przejść przez sukcesję majątkową firmy:

Jeśli kierujesz firmą małej lub średniej wielkości, musisz zacząć myśleć o swoim odejściu na wiele lat przed przejściem na emeryturę. Obejmuje to ustalenie, kiedy przejdziesz na emeryturę i w jakim tempie będziesz przekazywać bieżące obowiązki.

Na tej podstawie możesz zdecydować, na kogo scedować zadania i czy masz już odpowiednich kandydatów, a jeśli nie – jak przyciągnąć i przeszkolić kolejną generację liderów. Dopiero wtedy możesz rozpocząć wdrażanie tych zmian.

Mając plan, możesz udzielać bardziej szczegółowych odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące tego, kiedy przejdziesz na emeryturę i kto cię zastąpi. Jeśli chodzi o horyzont czasowy, możesz zawsze przedstawić jakiś zakres dat (np. 4–6 lat od tej chwili) lub wyjaśnić, że masz zamiar zachować pełną aktywność przez wiele kolejnych lat.

Następnie klientom będzie zależeć na zapewnieniu, że twój zespół potrafi przejąć większość twoich obowiązków. Podkreśl zaufanie, jakim darzysz swoich podwładnych. W ciągu roku poprzedzającego przejście na emeryturę przedstaw obecnym i potencjalnym klientom najważniejsze osoby w twoim zespole, a także podkreślaj ich osiągnięcia w firmie. Wielu szefów organizacji decyduje się na stopniowe przekazywanie sterów, co wymaga rozważnego wyjaśnienia, które role planują zachować dla siebie najdłużej. Umożliwia to zrozumienie procesu przez zespół oraz przekazanie tych planów innym. Ponieważ o stanowisko szefa firmy może konkurować więcej osób, postaraj się jak najszybciej jasno określić swój wybór, aby uniknąć wewnętrznych napięć i niesnasek.

Potencjalnych klientów interesuje, kiedy zamierzasz przejść na emeryturę. To ukłon w stronę twojej reputacji. Konieczne jest jednak dokładne i szczere wyjaśnienie zarówno tego, jak długo będziesz jeszcze służyć swoją wiedzą fachową, jak też na ile dobrze udało ci się zgromadzić, prowadzić i wykształcić zespół zarządzający, którego umiejętności powinny być jeszcze lepsze od twoich. Możesz o tym mówić, nie czekając, aż ktoś zada ci pytanie o emeryturę.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Sukcesja to złożony proces »

Proces sukcesji od środka 

Mark Thompson nazywa złotym okresem czas, jaki upływa od ogłoszenia przez firmę wyboru nowego prezesa do formalnego rozpoczęcia przez niego pracy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy