Magazyn

Myśl jak projektant
Najnowsze wydanie

Nr 156, luty 2016

Myśl jak projektant

Gdy Thomas Edison wynalazł żarówkę elektryczną, szybko stworzył wokół niej branżę elektryczną, wówczas zupełnie nowy sektor gospodarki. Ponad sto lat później, Steve Jobs wprowadził Apple na rynek muzyczny z odtwarzaczem iPod i równocześnie uruchomił internetowy sklep muzyczny iTunes Store. Ci wybitni przedsiębiorcy doskonale wiedzieli, że ich przełomowe innowacje pozostaną jedynie gadżetami, jeżeli nie powstanie wokół nich infrastruktura, która nada im walor użytkowy.

Istotą sukcesu tych wybitnych przedsiębiorców była niebywała zdolność przewidywania, do czego ludziom przydadzą się ich produkty i kreowania w pełni rozwiniętych rynków, a nie tylko gadżetów niemających szerszego zastosowania. Takie podejście, typowe dla projektantów, jest niezwykle potrzebne współczesnym firmom, działającym na utowarowionych i turbulentnych rynkach. Przyjęcie przez nie sposobu myślenia projektanta może zaprocentować nie tylko zdolnością do tworzenia nowych, lepszych produktów i usług, ale też procesów, struktur organizacyjnych, a nawet strategii, o czym piszemy w tym wydaniu HBRP.

Polecam też Państwu pozostałe artykuły i życzę samych udanych projektów, które przełożą się na doskonałe wyniki krótko - i długoterminowe.

Witold Jankowski
redaktor naczelny "Harvard Business Review Polska"

Lista artykułów

Nr 156, luty 2016

Trendy

Przywództwo to nieustanna nauka

PREMIUM

Koncentracja na globalnym rozwoju, świadomość technologiczna, zdolność do współpracy i gotowość do ciągłej nauki okażą się kluczowe dla sukcesu liderów w przyszłości.

Nowa generacja robotów

PREMIUM

Nowoczesne, dostosowujące się do otoczenia, zautomatyzowane maszyny lepiej współpracują z ludźmi i mają znacznie większą wydajność.

Ekspansja zagraniczna nie gwarantuje wzrostu

PREMIUM

Wyjście z ofertą poza granice kraju może przynieść firmom szereg korzyści, jednak wiąże się też z wyzwaniami organizacyjnymi i menedżerskimi, które mogą postawić pod znakiem zapytania jej ostateczny wpływ na wyniki finansowe. 

Silna marka, słaba płaca

PREMIUM

Menedżerowie wyższego szczebla lubią być kojarzeni z pracodawcami będącymi właścicielami dobrze znanych marek i okazuje się, że są gotowi „zapłacić” za te skojarzenia, godząc się na wyraźnie niższe wynagrodzenie. 

Zmienia się rola funkcji zakupowych

PREMIUM

W 1983 roku Peter Kraljic na łamach „Harvard Business Review” po raz pierwszy zwrócił uwagę na wartość płynącą z zarządzania funkcją zakupową. Czy trzy dekady później polski biznes zrozumiał wartość zaproponowanej przez Kraljica zmiany?

Czy grywalizacja zwiększa produktywność

PREMIUM

Coraz więcej organizacji zarządza efektywnością pracowników, opierając się w dużym stopniu na „danych”. Przedsiębiorstwa te starają się oceniać ludzi wyłącznie według ich zasług.

Ryzyko powinno mieć właściciela

PREMIUM

W dzisiejszych czasach przedsiębiorstwa muszą sprostać gwałtownie zmieniającemu się otoczeniu. Przeobrażenia na rynku, w światowej gospodarce, kryzysy geopolityczne, reformy regulacyjne czy cyberprzestępstwa tworzą kalejdoskop różnorodnych wyzwań, powiązanych z różnymi rodzajami ryzyka.

Jak uczą się maszyny

PREMIUM

Jedyną rzeczą, jaką musisz wiedzieć, jest to, że uczenie się maszyn polega na stosowaniu modeli statystycznych do analizy danych, którymi dysponujesz, w celu sporządzenia mądrych prognoz danych, których nie posiadasz.

Temat numeru: myśl jak projektant

Projektowanie służące działaniu

PREMIUM

Jak wykorzystać myślenie zgodne z zasadami projektowania do wcielania w życie wspaniałych pomysłów?

Mikołaj Molenda: Design thinking to naturalny kierunek rozwoju młodych firm

PREMIUM

Myślenie zgodne z zasadami projektowania prowadzi do lepszego dopasowania organizacji do potrzeb rynku i ułatwia świadome wdrażanie produktów dostosowanych do oczekiwań klientów. Takie podejście to szansa jak i wyzwanie dla firm.

Projektowanie ujawnia potencjał

PREMIUM

Podejście, które niegdyś stosowano głównie we wzornictwie produktów zaczyna przenikać do kultury organizacyjnej.

Agnieszka Pilarczyk: W projektowaniu ważna jest wstrzęmiężliwość

PREMIUM

Dobrze zaprojektowana oferta produktowa to taka, która rozwiązuje konkretne problemy konsumenta. Można to osiągnąć za pomocą nowych rozwiązań technologicznych oraz designerskich, nie gubiąc z pola widzenia głównej cechy produktu – użyteczności.

Jak Samsung został potęgą w dziedzinie projektowania

PREMIUM

Samsung koncentruje się na projektowaniu i odnosi w tej dziedzinie liczne sukcesy.

Wywiad

Projektowanie wpisane w strategię

PREMIUM

Indra Nooyi, prezes PepsiCo, w rozmowie z redaktorem naczelnym HBR Adim Ignatiusem opowiada o tym, jak zmieniła kulturę organizacyjną w koncernie, wprowadzając podejście oparte na zasadach projektowania.

Artykuły

Najskuteczniejsi prezesi świata

PREMIUM

Którzy globalni liderzy rzeczywiście wypracowują solidne wyniki długookresowe?

Przyszłość: sposób na przetrwanie

PREMIUM

Zyski korporacji wkroczyły w fazę długookresowego spadku. Przygotujmy się na chudsze lata.

Zyski na dole piramidy

PREMIUM

Przedstawiamy mapę możliwości - narzędzie, za pomocą którego ocenisz swoje szanse na najuboższych rynkach.

Yann Gontard: Łączenie celów biznesowych z poprawą jakości życia

PREMIUM

Nie trzeba wdrażać trudnych i kosztownych projektów, aby połączyć cele biznesowe z misją i wartościami i w ten sposób skutecznie wpływać na jakość życia ludzi.

Zarządzanie efektywnością po nowemu

PREMIUM

Jedna z firm podważa celowość ocen 360 stopni i dorocznej ewaluacji wysiłków personelu, próbując stworzyć system  nastawiony na poprawę wysiłków.

Zwiększ siłę perswazji

PREMIUM

Im pewniejsi jesteśmy swoich poglądów, tym mocniej utrwalają się w umyśle i tym wyraźniej wpływają na nasze działania.

Jak to zrobiłem

Ryzyko w reklamie przynosi korzyści

PREMIUM

Nawet te firmy, które twierdzą, że zależy im na mocnej kampanii, często są zszokowane propozycjami przedstawionymi przez agencje.

Zarządzanie sobą

15 zasad negocjowania warunków zatrudnienia

PREMIUM

Autor artykułu, profesor Harvard Business School, specjalista w dziedzinie negocjacji, radzi jak odnieść sukces podczas pertraktacji z potencjalnym pracodawcą.

Studium przypadku

Czy outsourcing nam pomoże, czy zaszkodzi?

PREMIUM

Prywatna przychodnia działająca z powodzeniem od ponad dwudziestu lat musi zmierzyć się z nową placówką założoną przez młody, dynamiczny zespół lekarzy z zagranicznym doświadczeniem.

Anna Rulkiewicz: wysokie oceny mogą być iluzją

PREMIUM

Samozadowolenie uśpiło czujność zarządu, a dobre samopoczucie zburzyło pojawienie się drugiej prywatnej placówki medycznej. 

Wojciech Popławski: receptą może być outsourcing

PREMIUM

Pod presją konkurenta firma BalticMed znalazła się w trudnej sytuacji, co nie oznacza, że nie może wybrnąć z kłopotów. Receptą na obecne problemy przychodni może okazać się właśnie skorzystanie z usług nowoczesnej firmy outsourcingowej. 

Marek Grodziński: niektórzy są w stanie zapłacić więcej za całościowe doświadczenie

PREMIUM

Sytuacja, w jakiej znalazła się przychodnia BalticMed, jest dość powszechna wśród firm zmuszonych do ograniczenia kosztów. 

Refleksje

Neil deGrasse Tyson: pozwólmy ludziom podążać za ciekawością

Kiedy jako dziewięcioletni chłopiec po raz pierwszy odwiedził nowojorskie Hayden Planetarium, postanowił, że będzie astrofizykiem.

Raport

Zrozumieć rynek nieruchomości biurowych

PREMIUM

Dla każdej firmy jednym z kluczowych czynników sukcesu jest przestrzeń, w jakiej funkcjonuje.

Dlaczego pracownicy nienawidzą otwartej przestrzeni

PREMIUM

Pracownikom z otwartych biur przeszkadza wszechobecny ruch, odgłosy rozmów i inne hałasy, co znacząco wpływa na wydajność ich pracy. Tego problemu można jednak uniknąć dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu przestrzeni. 

Budujemy wartość dla miasta

PREMIUM

Wokół inwestycji biurowych powstają prawdziwe oazy zieleni, tworzone nie tylko z myślą o pracownikach biur, ale także o Warszawie i jej mieszkańcach. Pionierem tego typu rozwiązań jest Ghelamco Poland.

Biuro na miarę

PREMIUM

Firma, której zależy na przyciągnięciu najlepszych pracowników, musi oferować komfortowe i inspirujące warunki pracy. Pomoże w tym odpowiednio zaprojektowane biuro. Bardzo dobrze wie o tym międzynarodowa grupa deweloperska HB Reavis.

Połączyć elegancję z ergonomią

PREMIUM

Planując przeprowadzkę, firma DSV International Shared Services czerpała inspirację z duńskiej centrali, gdzie ergonomia i atrakcyjność przestrzeni dla pracowników były priorytetem.

Rozświetlone nowe centrum Bydgoszczy

PREMIUM

Zielone Arkady to otwarte niedawno nowoczesne centrum handlowe w Bydgoszczy. Jego znakiem rozpoznawczym jest intrygująca forma architektoniczna oraz zastosowane w środku innowacyjne rozwiązania. 

Odkryć biurowiec na nowo

PREMIUM

Zdaniem wielu najemców, remont lub aranżacja przestrzeni budynku wiąże się z licznymi utrudnieniami i niedogodnościami. Tymczasem prace można zaplanować w taki sposób, aby uzyskać zamierzony efekt bez uciążliwości dla przebywających w niej ludzi.

Biuro budowane z myślą o ludziach

PREMIUM

Przy dynamicznie  zmieniającym się stylu naszej pracy równie szybkim przemianom podlegają oczekiwania wobec przestrzeni biurowej.

Biuro w ogrodzie

PREMIUM

Biurowce nie mogą być tylko upakowanymi blisko siebie budynkami, które pracownicy w pośpiechu opuszczają natychmiast po zakończeniu pracy. 

Sekcja specjalna

Jak technologia może uratować biznes

PREMIUM

Jak radzić sobie w ekstremalnych warunkach katastrofy IT i minimalizować straty po stronie firmy?