Magazyn

Motory innowacyjności
Najnowsze wydanie

Nr 93, listopad 2010

Motory innowacyjności

Lista artykułów

Nr 93, listopad 2010

Trendy

Wzrost złożoności jako sygnał ostrzegawczy

PREMIUM

Firmy stają się coraz bardziej złożone w wyniku stosowania coraz bardziej skomplikowanych modeli biznesowych. Ale wzrost złożoności ma swoje granice - przedsiębiorstwa osiągają krytyczny punkt, w  którym spada ich stabilność i elastyczność. Receptą na uniknięcie tego problemu jest zastosowanie nowych metod pomiaru złożoności.

Gdy jesteś zły, podejmujesz gorsze decyzje

PREMIUM

Ludzie odczuwają napady złości z wielu powodów - od rodzinnej sprzeczki po zajęte ostatnie miejsce parkingowe - i odbija się to na ich decyzjach podejmowanych w pracy. 

Współkonsumpcja: Zipcar był tylko początkiem

PREMIUM

Współkonsumpcja zapewnia ludziom korzyści wynikające z tytułu własności, w połączeniu z mniejszym indywidualnym obciążeniem i niższymi kosztami, a także mniejszą szkodliwością dla środowiska. I okazuje się być przekonującą alternatywą dla tradycyjnych form nabywania i posiadania.

Firmy same zapraszają cyberprzestępców

PREMIUM

Wielu menedżerów wciąż nie zdaje sobie do końca sprawy, że tak pomocny w ich codziennej działalności internet jest równocześnie źródłem ogromnej liczby zagrożeń bezpośrednio związanych z dostępem do firmowych aplikacji sieciowych.

Inteligencja emocjonalna ważniejsza od IQ

PREMIUM

Ludzie postrzegają strategiczne rozumowanie jako ważną, kierowniczą funkcję mózgu, a myślenie taktyczne jest dla nich odrębną aktywnością niższego rzędu. W rzeczywistości rozumowanie strategiczne wymaga w takim samym stopniu inteligencji emocjonalnej, co wysokiego IQ.

Chcesz być lepszym menedżerem? Wyjedź za granicę

PREMIUM

Na zagranicznych podróżach zyskują firmy i pracownicy. Z badań przeprowadzonych przez autorów wynika, że ludzie z doświadczeniem międzynarodowym lepiej radzą sobie z  problemami i wykazują większą kreatywność.

Ludzie obdarzeni władzą są lepszymi kłamcami

PREMIUM

Poczucie władzy łagodzi stres towarzyszący mówieniu nieprawdy i zwiększa prawdopodobieństwo, że kłamstwo nie zostanie wykryte. Wyniki badań pokazują, że kłamiący szefowie zdradzają mniej mimowolnych oznak stresu i nieczystego sumienia niż ich podwładni.

Raport

Sekrety dobrej współpracy

PREMIUM

Rosnący poziom komplikacji operacji i szereg barier wynikających z lokalnej specyfiki sprawiają, że coraz więcej procesów w ramach zintegrowanego łańcucha dostaw opiera się na współpracy z zewnętrznymi partnerami outsourcingowymi. Jak ograniczyć do minimum ryzyko zakłóceń w łańcuchu dostaw wynikające z błędów w zarządzaniu relacjami z dostawcami zewnętrznymi?

Zabezpiecz swoją firmę przed nieprzewidzianymi zdarzeniami

PREMIUM

Wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem w zintegrowanym łańcuchu dostaw to pracochłonny proces, który powinien być realizowany etapami.

Ryzyko: niedoceniany wymiar łańcucha dostaw

PREMIUM

Skuteczne zarządzanie łańcuchem dostaw w coraz bardziej złożonym i zintegrowanym świecie wymaga innego spojrzenia na zdarzenia, które mogą zdestabilizować relacje z kooperantami, klientami i konkurentami.

Zintegrowany łańcuch dostaw 2010. W obliczu nowych rodzajów ryzyka.

PREMIUM

Niedawny paraliż linii lotniczych, który nastąpił po wybuchu islandzkiego wulkanu położonego w pobliżu lodowca Eyjafjallajökull, doskonale ilustruje skalę zagrożeń, przed którymi stają dziś przedsiębiorstwa
uczestniczące w zintegrowanych łańcuchach dostaw o charakterze globalnym. W efekcie silnych wahań popytu i związanej z tym coraz większej komplikacji procesów logistycznych firmy muszą poświęcić coraz więcej uwagi zagadnieniom związanym z optymalizacją łańcucha dostaw i zarządzaniem ryzykiem w obrębie wszystkich jego uczestników.

Temat numeru

Otwarta innowacyjność: recepta na trudne czasy

PREMIUM

Recesja często zmusza firmy do obcinania wydatków na badania i  rozwój i koncentrowania się na podstawowych obszarach działalności. Innowacyjności nie można jednak odkładać na później. Przesuwając pewne zasoby i projekty poza firmę, możesz w efekcie utrzymać szanse na przyszły wzrost, a równocześnie wzmocnić mury obronne swojej fortecy. Henry W. Chesbrough z Haas School of Business i Andrew R. Garman z New Venture Partners opisują pięć ruchów strategicznych, które przenosząc działania innowacyjne poza firmę, przewrotnie ułatwiają ich prowadzenie.

DNA innowatora

PREMIUM

Wielu menedżerów wyższego szczebla rozumie, że umiejętność wprowadzania innowacji jest „sekretną przyprawą” decydującą o sukcesie firmy.

Stwórz trzy odmienne ścieżki kariery dla innowatorów

PREMIUM

Duże firmy znacznie lepiej radzą sobie z wprowadzaniem innowacji stopniowych (przyrostowych) niż radykalnych. Aby zrozumieć przyczyny tego zjawiska, naukowcy z Rensselaer Polytechnic Institute przeanalizowali działania 21 dużych przedsiębiorstw, zmierzające do opracowania w ciągu kilku lat potencjalnie przełomowych innowacji. Badacze ustalili, że chociaż przedsiębiorstwa deklarują zaangażowanie w innowacyjność, większość z nich nie umie zorganizować formalnych struktur, które są niezbędne, aby takie programy zakończyły się sukcesem.

Jak to zrobiłem

Jak uzyskać niezależność w strukturach międzynarodowej korporacji

PREMIUM

Szefowa polskiego oddziału SAS Institute opisuje, w jaki sposób osiągnęła wysoki poziom niezależności wobec centrali globalnego dostawcy rozwiązań Business Intelligence.

Punkt widzenia

Chcesz, by ludzie oszczędzali? Zmuś ich do tego

PREMIUM

System emerytalny w Chile rozwiązuje problem o charakterze behawioralnym i instytucjonalnym. Na poziomie behawioralnym uwzględnia fakt, że ludzie nienajlepiej radzą sobie z dwoma aspektami odkładania na emeryturę: trudno im podjąć decyzję o rozpoczęciu oszczędzania, a w późniejszych latach nie umieją zmniejszać poziomu ryzyka. Więc system zmusza ich do roztropniejszego postępowania. Będąc pod wrażeniem tego rozwiązania, autor rozważa, jak zostałoby ono przyjęte w Stanach Zjednoczonych, podejrzewając, że Amerykanie uznaliby chilijskie rozwiązanie za opresyjne i nazbyt restrykcyjne, nazywając je rażącym przejawem kontroli opiekuńczego państwa nad obywatelami.

Sekcja specjalna

Mercedes-Benz: lider innowacji od 125 lat

PREMIUM

125 lat temu genialni konstruktorzy Karl Benz i Gottlieb Daimler dali początek motoryzacji. Innowacyjność i wizjonerstwo towarzyszą marce Mercedes‑Benz do dziś.

Case

Mercedes-Benz Vito i Viano - nowa generacja, nowe standardy

PREMIUM

Najnowsza generacja Mercedes‑Benz Vito i Viano to większa wytrzymałość, oszczędność, dynamika oraz dbałość o środowisko. Dzięki nim pojazdy te wyznaczają nowe standardy w swoich klasach.

Więcej niż tradycyjne przewozy

PREMIUM

Zmieniając swój model biznesowy, CTL Logistics mógł zaoferować klientom bardziej elastyczne i efektywne usługi logistyczne.

Cargosped - ekspert do zadań specjalnych

PREMIUM

w przypadku przewozów niestandardowych wiarygodny i niezawodny partner logistyczny jest kluczem do sukcesu.

Rozmowa

Kultura na tak

PREMIUM

Dwoje redaktorów HBR - Julia Kirby i  Thomas A. Stewart - zapytało Bezosa, założyciela i prezesa firmy, o  to, czym się wyróżnia proces tworzenia strategii w Amazonie. 

Refleksje

James Dyson

PREMIUM

James Dyson zasłynął tym, że wykonał 5127 prototypów swojego bezworkowego odkurzacza Dual Cyclone, zanim zdecydował się wyprodukować model, który uczynił go miliarderem. Jego firma, którą nazwał swoim nazwiskiem, produkuje dziś również wentylatory bez śmigła i energooszczędne suszarki do rąk. Prowadzi działalność w 49 krajach. Dyson ustąpił w tym roku ze stanowiska prezesa, pozostaje jednak jedynym właścicielem firmy i jej głównym inżynierem. Rozmowę przeprowadziła Alison Beard. 

Artykuł

Jak przekazywać złe wiadomości

PREMIUM

Przekazywanie pracownikowi złych wiadomości, takich jak zwolnienie czy redukcja pensji, wywołuje często u  przełożonego silne obciążenie psychiczne. Podobnie, choć znacznie intensywniej, odczuwają ten problem lekarze onkolodzy, którzy codziennie stają przed koniecznością komunikowania swoim pacjentom złych wieści. Aby zmniejszyć stres i depresję wywoływane takimi rozmowami, doktor Andrzej Kudelka wraz z  kilkoma kolegami stworzyli - popartą badaniami i empirycznymi dowodami - metodę prowadzenia trudnej rozmowy, o akronimie SPIKES, opartej na szeregu zachowań: ustawienie miejsca i  umiejętność Słuchania; stwierdzenie stanu wiedzy pacjenta o Powadze sytuacji; gotowość i zgoda pacjenta na otrzymanie Informacji; Kontynuacja podawania faktów o sytuacji; wsparcie poprzez reagowanie na Emocje z Empatią; Strategia i podsumowanie planu działań.

Pułapka przyspieszenia

PREMIUM

Mało która firma zdaje sobie sprawę z tego, że podkręcanie tempa pracy i przyjmowanie na siebie coraz większej liczby zadań nie prowadzi w długim okresie do ponadprzeciętnych wyników. Nadmiar obowiązków gwarantuje raczej wypalenie pracowników, co negatywnie wpływa na ich zaangażowanie i produktywność. Nie wynika to z ich złej woli czy lenistwa, raczej jest naturalną konsekwencją funkcjonowania w warunkach ciągłego stresu, przemęczenia i w szaleńczym tempie.
Stan ten autorzy nazywają „pułapką przyspieszenia”. Jak wynika z ich badań, jest to zjawisko wszechobecne, choć objawia się pod postacią trzech wzorców destrukcyjnego postępowania. Firmy albo obciążają pracowników zanadto pracą, albo wymagają od pracowników, by wykonywali zbyt wiele rodzajów działań, albo też popadają w nawyk ciągłego dokonywania zmian, co z punktu widzenia pracowników oznacza nieustanne zmaganie się z nowymi zadaniami.

Upoważnieni do działania

PREMIUM

Kiedy gitara należąca do Dave'a Carrolla została połamana przez pracowników linii United AirLines, których był pasażerem, a firma odrzuciła jego wniosek o odszkodowanie, muzyk nagrał i umieścił w serwisie YouTube chwytliwy wideoklip pod tytułem W United łamią gitary. Obejrzało go, jak dotąd, ponad 8 milionów internautów. Carroll nie jest bynajmniej jedyną osobą, która użyła mediów społecznościowych do ostrej krytyki przedsiębiorstwa za kiepską obsługę klientów. Na przykład pewna popularna blogerka ostrzegła ponadmilionową rzeszę swoich fanów w serwisie Twitter przed nabywaniem w sklepach z  artykułami AGD marki Maytag.

Jak stymulować przedsiębiorczość

PREMIUM

Stymulowanie przedsiębiorczości w skali kraju z pewnością nie jest zadaniem łatwym. A jednak Rwanda - mimo niesprzyjających, jakby się wydawało, okoliczności związanych chociażby z trudnym okresem wojny domowej - radzi sobie z tym wyzwaniem znacznie lepiej niż np. Włochy, Czechy czy Polska. Jak jej się to udaje? Niemała zasługa przypada przywódcom państwowym, którzy przyczynili się do stworzenia otoczenia przyjaznego lokalnym przedsiębiorcom, które autor artykułu nazywa ekosystemem przedsiębiorczości.

Studium przypadku

Czy warto drugi raz wejść do tej samej rzeki?

PREMIUM

Kariera w korporacjach międzynarodowych budzi mieszane odczucia. Korporację można pokochać, ale można ją też znienawidzić. Dla wielu osób możliwość pracy i awansu w strukturach dużych międzynarodowych organizacji była i jest nadal spełnieniem ich zawodowych marzeń. Nie wszyscy jednak potrafią się w tym odnaleźć. Jedni odchodzą, szukając dla siebie spokojniejszych, mniej absorbujących miejsc pracy, licząc, że „za miedzą trawa jest bardziej zielona”. Inni chcą sprawdzić się we własnym biznesie, a jeszcze inni - w tym głównie kobiety - rezygnują z pracy w dużej korporacji z powodów rodzinnych.

Komentarz

Model rozwoju innowacji w GE

PREMIUM

Model rozwoju innowacyjności przyjęty przez GE zaowocował powstaniem kilku centrów badawczo‑rozwojowych na całym świecie, w tym centrum inżynieryjnego Engineering Design Center, które powstało w kooperacji z Instytutem Lotnictwa. Współpraca ta pozwoliła powołać jednostkę, w której są tworzone i rozwijane najbardziej zaawansowane projekty z zakresu lotnictwa, energetyki oraz wydobycia ropy i gazu.

Kreatywność zespołowa

PREMIUM

Tworzenie innowacyjnych rozwiązań to w IBM gra zespołowa. Staramy się więc tak kierować pracami zespołów projektowych i zapewniać im takie narzędzia, by każdy z nich posiadał jak najwięcej „umiejętności odkrywczych”.

Złe wiadomości w biznesie nie muszą przerodzić się w kryzys

PREMIUM

Przekazanie pracownikowi złej wiadomości nie zrodzi w nim wysokich negatywnych emocji, jeśli menedżer zadba wcześniej o regularną informację zwrotną.

Wspieranie przedsiębiorczości. Polskie realia

PREMIUM

Rekomendacje zachodnich ekspertów oraz przykłady działań wspierających przedsiębiorczość na różnych rynkach mogą być inspiracją także dla polskich decydentów. Na rewolucję w tym obszarze trudno jednak liczyć.

Czy warto drugi raz wejść do tej samej rzeki? - komentarz 3

PREMIUM

Prowadzenie własnego biznesu jest trudnym i nieprzewidywalnym przedsięwzięciem. Agata Zakrzewska właśnie się o tym przekonała i w tych okolicznościach najlepiej zrobi, jeśli skorzysta z propozycji byłego szefa Waldemara Kowalskiego i wróci do pracy w korporacji.

Czy warto drugi raz wejść do tej samej rzeki? - komentarz 2

PREMIUM

Bohaterka artykułu ma do podjęcia trudną, życiową decyzję. Nie stoi jednak pod ścianą. Może spokojnie nadal prowadzić swoją firmę. Wszystko zależy od tego, w jakim kierunku chce się dalej rozwijać zawodowo i co chce osiągnąć.

Czy warto drugi raz wejść do tej samej rzeki? - komentarz 1

PREMIUM

Zakrzewska nie jest jeszcze gotowa na powrót do korporacji. Jeśli nadal będzie rozważać ten pomysł, może powinna zaproponować swoje usługi innej dużej korporacji doradczej lub zaproponować DFG Consulting współpracę z jej firmą.