X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Mentalność założyciela to dar, który należy pielęgnować

James Allen  · 3 min

Mentalność założyciela to dar, który należy pielęgnować

Według szacunków Bain & Company tylko jedna na 500 tysięcy firm, które zostały w rękach właścicieli, osiąga po 10 latach wartość na poziomie ponad 100 milionów dolarów. Jeśli komuś uda się przebrnąć ten etap, musi liczyć się z wieloma wyzwaniami.

Każdy założyciel firmy osiągającej sukces charakteryzuje się innymi cechami osobowości. Mimo to możemy wyróżnić ich wspólne atrybuty, pozwalające przetrwać etap start‑upu i przejść do fazy samowystarczalności. Zestaw tych cech określany jest właśnie jako tzw. mentalność założyciela (ang. Founder’s Mentality).

Los wielu firm jest taki sam jak los ludzi: przedwcześnie się starzeją, gubią koncentrację i elastyczność oraz zmniejszają intensywność działań. Tracą więc elementy, które były kluczem do wcześniej osiąganych sukcesów. Na mentalność założyciela składa się zestaw sprawdzonych cech, umożliwiających uzyskanie przewagi, które można rozwijać dzięki pracy.

Mentalność założyciela to dar, który należy pielęgnować

Sukces zależy od mentalności

Jakiś czas temu Chris Zook, partner w Bain & Company i autor książek o mentalności założyciela, przemawiał na ten temat na jednym z największych kongresów dla przedsiębiorców z USA. Na konferencji obecnych było około 300 osób. Przed wygłoszeniem prezentacji otrzymali oni ankiety do wypełnienia. Po analizie odpowiedzi oraz rozmowach z częścią z nich doszliśmy do wniosku, że przedsiębiorcy będący jednocześnie założycielami są świadomi, że utrzymanie mentalności założyciela stanowi przewagę konkurencyjną. Aż 94% z nich było zdania, że ma ona istotne znaczenie dla sukcesu i konkurencyjności ich firm. Przedsiębiorcy byli zdania, że mentalność założyciela przynosi najlepsze korzyści w 5 obszarach:

  • nastawienia właściciela firmy w kwestiach podejmowania pilnych decyzji i zarządzania środkami pieniężnymi,

  • wiarygodnej i inspirującej misji, która nie ogranicza się do przetrwania na rynku,

  • fascynacji ich klientami i problemami osób mających bezpośrednią styczność z nimi,

  • chęci rozwoju młodych talentów i bezpośrednim mentoringu prowadzonym przez samych założycieli,

  • poszerzaniu zdolności koncentracji i prostoty w działaniu.

Nawet w takiej grupie względnie niewielkich firm, których wartość nie przekracza 100 milionów dolarów, siedmiu na dziesięciu właścicieli było zdania, że zachowanie tych atrybutów w miarę rozrastania się przedsiębiorstwa jest bardzo trudnym zadaniem. Warto więc sobie wyobrazić, przed jakim problemami stoją zatem większe firmy.

CZY ZNASZ TAJEMNICZY I NIEWIDZIALNY SKŁADNIK SUKCESU FIRMY? »

Kultura firmy 

Nowy kluczowy zasób strategiczny, którym jak najszybciej musisz zacząć zarządzać.
Poznaj tajemniczy składnik sukcesu firm: wykorzystaj go w swojej organizacji, by zwiększyć jej atrakcyjność wśród klientów i pracowników. W czasach, gdy wszystko można skopiować, to dobrze zarządzana kultura organizacyjna staje się wyróżnikiem gwarantującym sukcesy.

Wyjść z pułapki krótkoterminowości

Jeden z przedsiębiorców z RPA w ciągu kilku ostatnich lat notował wzrost swojej sieci restauracji o prawie 50 proc. rocznie. Dziś jego spółka prowadzi ponad 600 placówek i jest notowana na giełdzie. O mentalności założyciela mówił tak:

Po pierwsze, gdy weszliśmy na giełdę, wpadliśmy w pułapkę osiągania krótkoterminowych zysków. W efekcie, podejmując decyzje, nie zawsze stawialiśmy klientów na pierwszym miejscu. Ostrzegano nas, że to może się zdarzyć, teraz zatem wdrażamy pewne jasne zasady, które pomogą nam walczyć z tym nawykiem. Po drugie, szybki rozwój może spowodować osłabienie firmowego ducha zespołu. Kiedyś na przykład mieliśmy w zwyczaju chować w restauracjach jajka i kazać ich szukać pracownikom, żeby wspólnie usmażyć z nich omlet. Zaprzestaliśmy częściowo tych praktyk, ale teraz próbujemy je przywrócić. Po trzecie, wahaliśmy się między wdrożeniem skomplikowanego instrumentu, jakim jest zrównoważona karta wyników pracy, a kilkoma innymi bardzo prostymi środkami.

Zdając sobie sprawę z błędów, które popełniał, starał się wracać do sprawdzonych rozwiązań bądź wprowadzać nowe:

Mieliśmy centrum dowodzenia, w którym śledziliśmy wiele wskaźników konkurencji. Z biegiem czasu przestaliśmy o to dbać, dlatego obecnie staramy się przywrócić w tych obszarach poczucie nadzoru założyciela, który bezustannie trzyma rękę na pulsie. Wreszcie zdaliśmy sobie sprawę, że musimy wypracować pewne niepodlegające kompromisom zasady zachowań, obejmujące wszystkie piony i stosujące się do każdego pracownika. W ramach tego projektu w coraz większym stopniu wykorzystujemy SurveyMonkey, czyli metodę szybkiego ankietowania franczyzobiorców i pracowników obsługujących klientów. Przede wszystkim staramy się zachować przejrzystość informacji. W miarę rozwoju firmy można ją utracić, a naszym zadaniem jest temu zapobiec.

Sztuka zachowania wartości

Badania Bain & Company wykazały, że spółki potrafiące utrzymać pięć wymiarów mentalności założyciela są w stanie szybciej i z większym zyskiem skalować swoją działalność, często odbierając udział w rynku wolniejszym lub bardziej zbiurokratyzowanym firmom.

Dla wielu spółek mentalność założyciela to jeden z najcenniejszych atutów konkurencyjnych, którym należy zarządzać świadomie. Jeśli organizacja jest w stanie utrzymać ją mimo upływu czasu – co można znów porównać do osoby, która zachowuje sprawność fizyczną w starszym wieku – cecha ta może stać się jeszcze większą zaletą. Firmy takie jak IKEA, Nike, Starbucks, AB InBev i Enterprise Rent‑A-Car odnoszą duże sukcesy, a obecną silną pozycję zawdzięczają częściowo zdolności skalowania działalności przy jednoczesnym zapobieganiu powolnej utracie wartości mentalności założyciela.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Radzimy, jak poczuć ducha firmy »

Jak odzyskać mentalność założycieli w dużej firmie? 

James Allen

Oto 7 działań, które mogłyby zapoczątkować rewolucję w twojej firmie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy