X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Medytacja? Dziś przyda się bardziej niż kiedykolwiek wcześniej

Matthias Birk  · 3 min

Medytacja? Dziś przyda się bardziej niż kiedykolwiek wcześniej

Choć nieco przyzwyczailiśmy się już do panującej pandemii, z niecierpliwością wyczekujemy jej końca, szczególnie obserwując to, co dzieje się na rynku. Firmy zmagają się z niepewnością, zwalniają pracowników, upadają. Widmo globalnej recesji każdego może przytłoczyć.

Stres, strach to zupełnie normalne reakcje w tej sytuacji. Kiedy postrzegamy zagrożenie, uruchamia się obszar mózgu odpowiedzialny za przetrwanie (głównie ciało migdałowate) i zawęża naszą uwagę. Przydaje się to, kiedy mamy do czynienia z bezpośrednim zagrożeniem, ale też sprawia, że zaczynamy myśleć w nieefektywny sposób: znacznie częściej roztrząsamy najgorsze możliwe scenariusze lub, wręcz przeciwnie, wypieramy zagrożenie; trudniej nam dotrzeć do kreatywnych, analitycznych części mózgu; mamy też osłabioną zdolność do okazywania empatii, słuchania i rozumienia innych.

Znajdź czas dla siebie nawet w kryzysowej sytuacji! »

HBRP Excellence „Zarządzanie stresem” – ebook 

Skąd się bierze stres? Jak z nim sobie radzić?
Czy z największego wroga może stać się Twoim przyjacielem?
Poznaj odpowiedzi na te i wiele innych pytań i osiągnij przewagę nad stresem – jednym z największych współczesnych zagrożeń.

Cóż, właśnie dokładnie tych umiejętności potrzebujemy jako liderzy w czasach kryzysu. Potrzeba nam pełnego potencjału mózgu, aby rozważać najlepsze możliwe opcje, kwestionować dotychczasowe założenia, proponować nowe, kreatywne sposoby działania i zachowywać spokój, by dodać otuchy pracownikom.

W takich czasach niezwykle przydatna może być medytacja. Udowodniono, że praktykowanie jej ogranicza niepokój, uspokaja ciało migdałowate, zwiększa zdolność do kreatywnego myślenia i empatycznego przyjmowania poglądów innych osób. Steve Jobs, który jako jeden z pierwszych zastosował medytację, tak opisywał swoje doświadczenia: „Zaczyna się widzieć rzeczy w bardziej klarowny sposób i jest się bardziej obecnym. Umysł po prostu zwalnia, otwierając przed nami ogromną przestrzeń. Widzi się znacznie więcej, niż można było zauważyć wcześniej”.

Zaczynaj dzień od medytacji

W niepewnych czasach kusi nas bardzo, aby rozpocząć dzień od sprawdzenia e‑maili i najnowszych wiadomości. Ale kiedy to robimy, wciągamy się w tryb reaktywnego działania, częstokroć zmagając się z gaszeniem kolejnych pożarów. Dla odmiany rozpoczęcie dnia od kilku chwil medytacji może pomóc w skupieniu i uspokojeniu myśli. Można to zrobić jeszcze przed wstaniem z łóżka, wykorzystując do tego jedną z wielu dostępnych aplikacji. Ja preferuję medytację uważności po wstaniu i wypiciu filiżanki kawy.

Z czasem zauważysz, że zaczynasz dzień z większą otwartością i świadomością możliwości, które w przeciwnym razie trudno byłoby dostrzec. Mistrz zen Shunryū Suzuki, jeden z pionierów medytacji na Zachodzie, nazywał to „umysłem początkującego”. Dopiero kiedy uspokoimy myśli, otwiera się umysł, umożliwiając nam dostrzeżenie rzeczywistości w mniej oceniający sposób, bez z góry przyjętych założeń. Marc Benioff, dyrektor generalny Salesforce, miłośnik medytacji, tak opisuje efekty medytacji: „Mój umysł podpowiada mi, że czas zrobić krok wstecz i stworzyć coś, co ma być, a nie coś, co było. Wiem, że przyszłość nie równa się przeszłości. Wiem, że muszę być obecny tutaj w tej chwili”.

Zapewnij sobie przestrzeń na odpoczynek! »

KOMPENDIUM: Jak osiągnąć równowagę w życiu. Work-life balance 

Idealna równowaga pomiędzy życiem osobistym a zawodowym: czy to w ogóle możliwe w świecie zdominowanym przez wieczny pośpiech, stres, piętrzące się obowiązki i kolejne nadgodziny? Jak osiągnąć mityczny work-life balance? Okazuje się, że proste rozwiązania na szczęśliwe życie osobiste i zawodowe są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy, że skorzystasz z naszych praktycznych wskazówek.

Zacznij każde spotkanie od kilku minut medytacji

Obecne czasy zachęcają nas do działania, co jest w pełni zrozumiałe. Jednak poświęcenie chwili na początku spotkania (wirtualnego lub twarzą w twarz) na skupienie się na teraźniejszości, dostrzeżenie własnych emocji i rozpoczęcie spotkania ze zwiększoną zdolnością słuchania i otwartości na pomysły może pomóc zespołom w bardziej rozważnym podejściu do rozwiązywania problemów.

Dla większości zespołów może to być całkowicie nowe doświadczenie, a znajdą się i tacy, którzy uznają to za całkowicie bezsensowny pomysł. Dlatego też na początku uprzedź zespół, że zależy ci na obecności i koncentracji wszystkich uczestników spotkania. Następnie zasugeruj eksperyment: poproś ich, aby przez minutę skoncentrowali się na własnym oddechu. Kiedy się rozproszą, zasugeruj, aby ponownie skupili się na oddechu. Większość osób, które robią to po raz pierwszy, jest zaskoczona tym, jak bardzo rozporoszona jest ich uwaga i jak trudno im skoncentrować się na obecnej chwili choćby przez minutę. Gwarantuję jednak, że po wykonaniu zadania doświadczą oni większego spokoju i poczucia obecności.

Cofnij się, kiedy pojawią się bezproduktywne schematy myślenia

Kiedy w ciągu dnia odczuwasz niepokój, poświęć chwilę na oddychanie i obserwację swoich myśli. Najpewniej oderwałeś się od teraźniejszości i zacząłeś rozmyślać nad scenariuszami działania w przyszłości. Chociaż planowanie przyszłych scenariuszy ma istotne znaczenie, ważne jest, aby robić to w stanie uważności i uspokojenia umysłu, analizując rzeczywiste fakty i nie dając się ponieść wytworom własnego umysłu. W praktyce wygląda to następująco: usiądź na krześle, zamknij oczy i skoncentruj uwagę na tym, jak podczas wdechu i wydechu porusza się twój brzuch. Po chwili zauważysz uspokojenie myśli i poczujesz większą obecność i energię. Zaczniesz zauważać pojawianie się szans i możliwości.

Wyjdź poza własny punkt widzenia

Jedną z najważniejszych zalet medytacji jest to, że umożliwia ona wyjście poza myślenie skoncentrowane na własnym przetrwaniu i nawiązanie kontaktu z innymi w empatyczny sposób. Ma to istotne znaczenie, ponieważ – jak pokazują badania – bojąc się, prezentujemy większy egocentryzm i trudniej nam dostrzec punkt widzenia innych. Dzisiejsza bardzo trudna sytuacja dotyczy jednak nas wszystkich – zarówno osób wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz niej. Jest to więc okazja, aby z większą empatią okazywać współczucie i troskę swojemu zespołowi i całej organizacji, a także zaprezentować się jako prawdziwy lider.

Matthias Birk

Praktyk medytacji od ponad 20 lat, uczył medytacji i przywództwa setki menedżerów wyższego szczebla w Columbia Business School, NYU i firmach takich, jak Goldman Sachs oraz McKinsey & Company.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy