X
Następny artykuł dla ciebie

Kiedy zbliża się styczeń, powoli żegnamy się ze starym rokiem a nasze myśli biegną w stronę podejmowania noworocznych postanowień, np. w tym roku zgubię parę kilo, będę mniej pił, przestanę słodzić albo pospłacam długi. Wszystkie są zacne, ale dlaczego za każdym razem wracamy do postanowień, które opierają się na założeniu naprawy wszystkiego, co robiliśmy dotychczas „źle”?

Nie dowiesz się, jakie powinno być twoje postanowienie, dopóki nie ustalisz konkretnego celu. W fotografii ustawienie odpowiedniej rozdzielczości zależy od tego, jaki chcemy uzyskać efekt. Dla zdjęcia w komputerze rozdzielczość 72dpi w zupełności wystarczy, ale chcąc je już wydrukować, potrzebna będzie rozdzielczość o wiele wyższa, powiedzmy 240 dpi. Z kolei chcąc umieścić takie zdjęcie na bilbordzie, będziemy musieli ustawić względnie niższą rozdzielczość, gdyż im dalej od niego staniemy, tym bardziej w naszych oczach kolory będą się stapiały, tworząc wyraźny obraz (jak w malarstwie Georges'a Seurata).

Zostań mistrzem zarządzania sobą »

HBRP Masters „Zarządzanie sobą” – ebook 

Zdobywaj wiedzę od najlepszych.
Sprawdź, jakie wskazówki na temat skutecznego zarządzania sobą i stawania się lepszym przywódcą ma dla Ciebie Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych umysłów XX wieku.

Dlatego też uważam, że robienie postanowień noworocznych jest działaniem, do którego zabieramy się od niewłaściwej strony. Zamiast zaczynać styczeń od „naprawienia” wszystkich grzeszków, pomyślmy chwilę o naszych faktycznych celach.

Zacznijmy marzyć

W odróżnieniu od postanowień, które dotyczą tego, co „powinniśmy zrobić”, marzenia opierają się na nadziei - i tym, kim możemy zostać. Marzenia są sprężyną sił odśrodkowych, rozbijających stary porządek - jedynie kiedy marzymy, możemy mieć nadzieję, że stworzymy coś naprawdę nowego, coś, co pokona nasze stare przyzwyczajenia, zwyczaje, mentalność czy to, kim dotychczas byliśmy. Teraz już wiemy, że nasze szanse na sukces rosną, kiedy poprzez nasze działania staramy się fundamentalnie zmienić stary porządek.

Psycholog Timothy Pychyl w artykule „Teenagers, Identity Crises and Procrastination” - „Natolatkowie, kryzys tożsamości i odkładanie wszystkiego na później” twierdzi, że „dopóki nie stworzymy wizji tego, kim jesteśmy i kim chcemy być, niewiele jesteśmy w stanie zdziałać”. Pychyl tłumaczy połączenie między tożsamością a poczuciem podmiotowości w sposób następujący: „Tożsamość to wiedza o tym, kim jesteśmy. Poczucie podmiotowości zaś jest wiarą w to, że kontrolujemy swoje decyzje i jesteśmy odpowiedzialni za uzyskiwane wyniki. Oznacza to, że dokonujemy zmiany; sprawiamy, że coś się dzieje, prowadzimy operację na otaczającej nas rzeczywistości. Dlatego też nasza aktywność zależy od tożsamości oraz wiedzy o nas samych”.

Innymi słowy im więcej o sobie wiesz, tym rzadziej odkładasz działanie na później. Im więcej z kolei marzymy o tym, kim chcielibyśmy się stać, tym bliżsi stajemy się spełnienia naszych postanowień.

Jeżeli już powziąłeś jakieś postanowienia, mogą one dostarczyć ci kilku wskazówek na temat twoich głębszych pragnień. Zwłaszcza jeżeli te postanowienia powstały w chwili wpatrywania się w Zwierciadło Ain Eingarp, czyli lustro, które - wg autorki Harry'ego Pottera J. K. Rowling - „pokazuje ni mniej, ni więcej tylko najgłębsze i najbardziej utęsknione pragnienia naszego serca”. Kiedy profesor Dumbledore widzi Harry'ego, jak ten oczarowany patrzy na swoje odbicie w zwierciadle, tłumaczy mu, dlaczego lustro to jest takie urzekające i zarazem niebezpieczne: „Ty, który nigdy nie poznałeś swoich rodziców, widzisz ich, jak stoją tuż obok ciebie. Zwierciadło to jednak ani nie przysporzy ci wiedzy, ani też nie powie prawdy. Wielu ludzi zmarnowało życie, wpatrując się w to zwierciadło, zauroczeni tym, co zobaczyli. Nie wiedzieli jednak, czy to, co widzą, jest prawdą albo czy jest przynajmniej prawdopodobne...”.

Podejrzewam, że większość z nas skrywa w głębi serca jakieś wielkie pragnienie - coś, na co możemy nawet zasługiwać - które pozostawało dotychczas niezrealizowane lub jest w ogóle niemożliwe. Kiedy przyjrzysz się swoim postanowieniom, zadając sobie pytanie „dlaczego”, możesz odkryć to utęsknione pragnienie, które je podsyca. Np. Harry Potter nie może odzyskać rodziców, ale może być kochanym. W pragnieniach, których nie można urzeczywistnić, często da się odnaleźć siłę i „narzędzia”, dzięki którym możesz zrealizować to, co jest możliwe.

Czyż może być lepszy czas na przekształcenie naszych najskrytszych pragnień w marzenia i posianie ziaren gruntownej osobistej zmiany niż te najkrótsze dni nowego roku? Carl Jung pisał, że „cień jest siedliskiem kreatywności”. Po kilku tygodniach, może po miesiącu autorefleksji, ukształtują się w nas takie postanowienia, które pomogą nam w realizacji naszych faktycznych marzeń. Zamiast odkładać wszystko na później albo - co gorsza - po kilku dniach czy tygodniach w ogóle odstąpić od postanowienia, w tym roku możemy je naprawdę zrealizować. Może nawet odkryjemy, że niektóre z naszych nieznośnych przyzwyczajeń po prostu przestały istnieć.

A więc do dzieła. Ale zacznij od lutego. W styczniu oddaj się marzeniom.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Realizowanie celów »

Co zrobić, by twoje postanowienia były trwałe 

Rebecca Knight

Wypracuj strategię realizacji swoich celów.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy