X
Następny artykuł dla ciebie

Odkąd Coco Chanel odsłoniła swoją kultową małą czarną w Paryżu w 1926 roku, stała się ona czymś, co każda kobieta musi mieć w swojej szafie.

Idąc tym tropem, ja też współpracuję od dziesięciu lat z międzynarodowym zespołem badawczym, z którym chcemy odkryć niezbędne elementy zarządzania. Nasz zespół - badacze z Harvard Business School, Cambridge University, London School of Economics, McKinsey & Company i Stanford University - przeprowadził badania w ponad 10 tys. firm z ponad 20 krajów, rozmawiał z setkami dyrektorów zarządzających, a nawet przeprowadził eksperymenty w dziedzinie zarządzania, których koszt wyniósł wiele milionów dolarów. To przedsięwzięcie badawcze na niespotykaną wcześniej skalę miało na celu zidentyfikowanie najlepszych praktyk, które powinien stosować każdy menedżer.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Ocena praktyk menedżerów

Nasz zespół wykorzystał narzędzie oceny w oparciu o wywiad, opracowane przez McKinsey & Company. Zostało w nim zdefiniowanych 18 podstawowych praktyk menedżerów, którym przyznawane są punkty od 1 („najgorsza praktyka”) do 5 („najlepsza praktyka”).

Aby uniknąć naprowadzania naszych respondentów na odpowiedzi, zadawaliśmy menedżerom zakładów produkcyjnych serię pytań otwartych, takich jak: „Proszę powiedzieć, w jaki sposób monitoruje pan procesy produkcyjne w swojej firmie”, po czym kontynuowaliśmy rozmowę, zadając bardziej szczegółowe pytania dotyczące faktycznych praktyk i przykładów. Ponadto, osobom przeprowadzającym te rozmowy niczego wcześniej nie mówiono na temat wyników osiąganych przez daną firmę. Znali tylko jej nazwę, numer telefonu i branżę, w której działała. Jako że wybraliśmy przypadkową próbę firm średniej wielkości (zatrudniających od 100 do 10 tys. pracowników), o których zwykle nie pisze się w prasie biznesowej, osoby przeprowadzające rozmowy ogólnie rzecz biorąc nie słyszały wcześniej o tych organizacjach, więc nie miały na ich temat żadnego wyobrażenia.

Zasadnicze elementy zarządzania

Porównaliśmy nasze dane dotyczące zarządzania pochodzące z ponad 10 tys. organizacji z dostępnymi sprawozdaniami finansowymi. Pozwoliło nam to zidentyfikować praktyki z zakresu zarządzania, które zwiększały prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu. Znaleźliśmy trzy kluczowe, niezbędne elementy dobrego zarządzania.

Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów »

Decyzje doskonałe 

Decyzje doskonałe. Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów i tak jak oni dokonuj świetnych wyborów.
Sięgnij po przewodnik myślenia zintegrowanego dla przywódców – bestseller „Wall Street Journal” i najlepszą książkę biznesowa według The Glob and Mail. To bezcenne źródło praktycznych wskazówek dla każdej osoby, która chce podejmować lepsze decyzje w życiu i biznesie!

1. Rygorystyczny monitoring

Firmy, których praktyki biznesowe uznane zostały za najlepsze, niestrudzenie monitorują cały swój proces produkcji. Najlepsze z przebadanych przez nas przedsiębiorstw z branży produkcyjnej i handlowej nieustannie zbierały szczegółowe dane dotyczące każdego etapu realizowanych w nich procesów, codziennie oceniały te dane i wykorzystywały je, by na ich podstawie wynatychmiast generować proces nieustannych udoskonaleń. Wszelkie niedociągnięcia zauważano i eliminowano. Znajdowano i wykorzystywano wszystkie, bez wyjątku, nadarzające się szanse. W opiece zdrowotnej i szkolnictwie, stan zdrowia pacjentów i wyniki studentów oceniano na bieżąco, aby zidentyfikować pojawiające się problemy i szanse. Podstawowy przekaz jest następujący: najważniejsza jest informacja, a firmy, które zbierają, przetwarzają i wykorzystują informacje, mają przewagę nad tymi przedsiębiorstwami, które tego nie robią.

2. Ambitne cele

Ponadto firmy, których praktyki biznesowe uznane zostały za najlepsze, wyznaczały sobie ambitne krótkoterminowe i długoterminowe cele na każdym etapie realizowanych w nich procesów. Na przykład w branży produkcyjnej wiele dobrze prosperujących firm wyznaczało sobie cele dzienne, tygodniowe, miesięczne, kwartalne, roczne i pięcioletnie. Umożliwia to pracownikom dążenie do osiągania coraz lepszych wyników. Cele te były ambitne, a zarazem sprawiedliwe, więc ich opracowanie wymagało czasu i wysiłku. Jednak z naszych obserwacji wynika, że firmy wyznaczające sobie szerokie i ambitne cele na wszystkich obszarach działalności, osiągają lepsze wyniki, niż ich konkurencja.

3. Nagradzanie i motywowanie

Najlepsze firmy doceniają i nagradzają swoich najlepszych pracowników, przyznając im liczne premie i awansując ich. Niezwłocznie identyfikowani są pracownicy, których wyniki są niezadowalające i poddawani są szkoleniom. Jeżeli próby poprawy osiąganych przez nich wyników nie przynoszą skutku, muszą oni odejść z firmy. Taki solidny system motywacyjny stanowi dla pracowników zachętę do osiągania jak najlepszych rezultatów swojej pracy i wygrywania ze słabszą konkurencją.

Oczywiście te praktyki najlepiej sprawdzają się wtedy, gdy występują wszystkie naraz. Skuteczna motywacja wymaga wszechstronnego monitoringu i szerokich celów, dzięki którym firmy są w stanie zidentyfikować gwiazdy w szeregach swoich pracowników. Odkryliśmy więc, że najlepsze organizacje wdrażają te praktyki we wszystkich obszarach działalności. Są jednak za to sowicie wynagradzane - zastępując złe praktyki menedżerskie (pierwszy kwartyl praktyk zarządzania) dobrymi praktykami (trzeci kwartyl) niesie ze sobą o 3% wyższy zwrot z zainwestowanego kapitału, o 26% wyższą wartość rynku i o 70% szybszy rozwój.

A jak jest w twojej organizacji? Więcej o naszym zakrojonym na szeroką skalę projekcie badawczym, The World Management Survey, możesz przeczytać tutaj. Możesz też porównać swoją firmę do innych naszych respondentów i zobaczyć, jak wypada na ich tle - kliknij tutaj.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Co czyni cię strategiem? »

Właściwa strategia to kwestia praktyki 

Roger Martin

Nigdy nie spotkałem osoby, która byłaby dobrym strategiem i nie posiadała w tym względzie żadnej praktyki. Być może takie osoby istnieją, ale ja nikogo takiego nie poznałem. Wątpię również, że kiedykolwiek poznam, gdyż strategia to rodzaj dyscypliny.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy