Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Luksus w oczach Polaków

· · 2 min

Polacy w tym roku wydadzą prawie 37 mld złotych na dobra, które sami postrzegają za luksusowe. Tak wynika z raportu ogłoszonego właśnie przez KPMG.

Wartość ta odnosi jednak do deklaracji badanej próby, a więc obejmuje też wydatki przeznaczane na dobra subiektywnie oceniane jako luksusowe. Wartość 36,8 mld zł to o prawie 5 mld więcej, niż rok wcześniej. Z raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2012”, który trzeci raz z rzędu opublikował KPMG, wynika też, że zamożni i bogaci wydają na luksus ok. 18,5 % swoich dochodów, zaś aspirujący do tego grona, około 13 % prywatnych budżetów.

„W związku z rosnącymi wynagrodzeniami oraz zwiększającą się liczbą potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych, z roku na rok obserwuje się systematyczny wzrost wydatków na tego typu dobra. Szacujemy, że rzeczywiste wydatki Polaków na luksus, a więc pominąwszy te subiektywne oceny i wartościowanie kupowanych dóbr, wyniosą w tym roku 10,2 mld zł, a w 2015 roku mogą wzrosnąć od 13 mld złotych” – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG i jeden z autorów raportu.

Wśród Polaków o ponadprzeciętnych zarobkach, najczęściej kupowanymi dobrami o luksusowych walorach były perfumy (58 % wskazań), odzież (43 %), a także obuwie (42 %) i alkohol (39 %). Jakimi cechami wyróżniają się dobra luksusowe? W ocenie naszych rodaków są to: wysoka jakość, prestiż i bogata tradycja marki, a także reprezentowane przez nią wartości.

„Przyzwyczajenia Polaków mocno się zmieniają, zmierzając w kierunku zachodnich standardów. Zmiany te dotyczą zwłaszcza kilku ostatnich lat. W przypadku naszej branży, zakup luksusowych alkoholi, jak szampan nie stanowi już wyrazu uczczenia szczególnej okazji. Jest znakomitym dodatkiem, aby przyjemnie spędzać czas, kontemplować chwilę z kieliszkiem luksusowego trunku w ręku” - uważa Aleksandra Klaman, Country Manager w Moët Hennessy Polska, podając za przykład dwa niedawno otwarte bary szampanowe - przy ul. Mokotowskiej uchodzącej za jedną z najbardziej prestiżową w Warszawie oraz w Galerii Mokotów.

Wedle szacunków KPMG, na polskim rynku dostępnych jest już 2/3 kluczowych, globalnych marek luksusowych. Największy wybór mamy wśród alkoholi i używek (88 %) i urządzeń elektronicznych (86 %). Ciekawie prezentują się wskazania Polaków, jeśli chodzi o konkretne marki uznane za najbardziej znane i luksusowe. Wśród samochodów - są nimi BMW, Jaguar, Porsche, Ferrari, ale i Mercedes (auta luksusowe i premium). Największy prestiż, zdaniem respondentów, daje Rolls‑Royce, Maybach, Lamborghini i Ferrari, a najbardziej pożądane jest Porsche. Najlepiej rozpoznawalne prestiżowe marki odzieżowe wśród Polaków to Armani, Gucci i Chanel.

Ciekawe, że z badań KPMG wynika, iż 1/3 bogatych Polaków (dochód powyżej 20 tys. zł brutto), korzysta z usług i produktów bankowości prywatnej.

„Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2012” jest kontynuacją badania z poprzednich lat. Raport został oparty na badaniach metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 499 dorosłych Polaków o ponadprzeciętnych dochodach, wywiady telefoniczne oraz spotkania z przedstawicielami firm oferujących dobra luksusowe w Polsce, a także analizy statystyczne przeprowadzone w oparciu o dane Ministerstwa Finansów oraz dane i raporty firm analitycznych specjalizujących się w badaniu sektora dóbr luksusowych. 

Zapraszamy do zapoznania się z naszym magazynem EGO INSPIRACJE dotyczącym luksusu, który będzie dołączony do grudniowo‑styczniowego numeru Harvard Business Review Polska.

Krzysztof Ratnicyn

Redaktor naczelny StrategiaLean.pl. Wcześniej redaktor "Harvard Business Review Polska", magazynów "Brief" i "Marketing&More" oraz dziennikarz Polskapresse.

Polecane artykuły

Polecane artykuły