Magazyn

Kto mówi dobrze o Tobie?
Najnowsze wydanie

Nr 15, maj 2004

Kto mówi dobrze o Tobie?

Lista artykułów

Nr 15, maj 2004

Trendy

Europejskie Rady Zakładowe: szanse i zagrożenia dla firm

PREMIUM

Członkostwo Polski w UE oznacza dla naszych firm nie tylko nowe wyzwania rynkowe. Część z firm, działających także w innych krajach Wspólnoty, czekają na przykład zmiany na płaszczyźnie dialogu z pracownikami. Pracodawcy powinni jak najwcześniej przejąć inicjatywę w tej dziedzinie.

Niczego nie rób, po prostu sobie stój!

PREMIUM

Pierwszy domowy robot firmy Sony, AIBO, nie potrafi robić niczego pożytecznego. Jednak prezentując go jako maskotkę, firma znalazła sposób na wykorzystanie niedoskonałości wyrobu i przyciągnięcie niezwykle różnorodnej grupy nowych klientów.

Sieć wynalazczości

PREMIUM

Więzi społeczne i zawodowe odgrywają decydującą rolę w rozwoju innowacji. Z nowo przeprowadzonych badań wynika, że wystarczy kilku aktywnych wynalazców do pobudzania łączenia się wielu małych sieci w bardziej rozgałęzione i zwiększania innowacyjności w całym regionie.

Chcesz lepiej zarządzać biznesem? Zadawaj właściwe pytania!

PREMIUM

Informacje o takich sprawach jak przerwy w działaniu sieci, prace nad nowymi wyrobami czy stopień zadowolenia klientów są cały czas dostępne, ale niewielu menedżerów z nich korzysta. Wynika to stąd, że nie zadają właściwych pytań.

Artykuł

Proces badań i rozwoju wkracza do usług

PREMIUM

Oto paradoks współczesnego biznesu: gospodarka w coraz większym stopniu opiera się na usługach, a proces powstawania innowacji jest wciąż zorientowany na produkty materialne. Znamy już wypróbowane, naukowe metody doskonalenia dóbr materialnych, ale większość z nich nie pasuje do świata usług.

Najważniejszy jest wskaźnik wzrostu

PREMIUM

Firmy poświęcają mnóstwo czasu i pieniędzy na drobiazgowe badania poziomu zadowolenia klientów. Nie przynoszą one jednak większego pożytku. Najlepszym prognostykiem wzrostu jest w większości przypadków ankieta zawierająca tylko jedno pytanie: „Czy poleciłbyś firmę X przyjacielowi?”.

Klient nam się wymyka!

PREMIUM

Wybór strategii dystrybucji produktu na rynku jest ważną decyzją w każdej firmie. W czasach tradycyjnego marketingu decyzję o tym, czy towar ma trafić do dyskontowego supermarketu czy do eleganckiego butiku, podejmowano, kierując się wiekiem nabywcy. Po przeprowadzeniu segmentacji rynku firma określała segment docelowy i odpowiednie dla niego kanały dystrybucji, opierając się na uzasadnionym wówczas założeniu, że nabywcy z tej samej grupy pozostają wierni „swojemu kanałowi”, jeśli nie od kolebki do grobu, to przynajmniej od początkowego zainteresowania produktem do faktycznego zakupu.

Transformacja firmy poprzez innowację operacyjną

PREMIUM

Przełomowe innowacje w działaniach operacyjnych – a nie jedynie ciągłe usprawnienia – mogą zniszczyć konkurentów i wywołać wstrząs w całym sektorze. Spójrzmy na Della, Toyotę i Wal‑Marta. Dlaczego więc tylko mniej niż 10% wielkich firm podjęło poważne próby doprowadzenia do innowacji operacyjnej? Autor stawia tezę, że jedną z przyczyn jest niedocenianie działalności operacji – nie są to posunięcia tak błyskotliwe jak fuzje i przejęcia czy działania w wymiarze strategii. Ponadto wielu menedżerów awansujących na wysoki szczebel z pionu finansowego lub sprzedaży nie zna się na działaniach operacyjnych. Wreszcie nikt w firmie nie nosi tytułu wiceprezesa ds. innowacji operacyjnych. Są one z natury bezdomne i łatwo je przeoczyć.

Komentarz

Niech żyje rozwój! - komentarz 2

PREMIUM

Podchodziłbym do tej „ucieczki do przodu” dość sceptycznie. Głównie ze względu na nieprzygotowanie kierownictwa Unimo do działań związanych z przejęciem innej spółki i zmianą kierunku rozwoju firmy.

Niech żyje rozwój! - komentarz 1

PREMIUM

Inicjatywy zmierzające do rozwoju firmy powinny jednocześnie przynosić wzrost jej wartości. W przypadku Unimo gołym okiem widać, jak wiele jest w tej kwestii niewiadomych.

W stałym dialogu z klientem

PREMIUM

Wygląda na to, że dzisiejsze środowisko biznesowe, szczególnie w sferze usług, to permanentne laboratorium. Szybkość wprowadzania zmian, rosnąca konkurencja i niskie bariery wejścia powodują, że na miano innowatora może zasłużyć tylko ten, kto wprowadza zmiany prawie w biegu.

Debata redakcyjna

Dokąd zmierza konsulting

PREMIUM

Menedżerowie firm narzekają na konsultantów od lat. Aż 70% z 787 firm twierdziło, że teorie i narzędzia podsuwane im przez konsultantów przynoszą faktycznie mniej, niż obiecują.

Najlepsze praktyki

Głos klienta w procesie innowacji produktu. Ważny! Ale jak i czego słuchać?

PREMIUM

Trudno dzisiaj znaleźć firmę, która nie jest zainteresowana opiniami swoich klientów na temat oferowanych produktów. Szkoda tylko, że większość z nich nie rozumie istoty tej formy współpracy z nabywcami w procesie tworzenia innowacji. Błędna metodologia gromadzenia i przetwarzania informacji pochodzących od klienta przekreśla sens innowacji i pogarsza wynik finansowy.

Metody

Niech wartości naprawdę coś znaczą

PREMIUM

Proszę przyjrzeć się następującemu zestawowi wartości firmy: otwartość, poszanowanie innych, prawość, perfekcja. Brzmi nieźle, prawda? Być może nawet przypomina system wartości twojej firmy. Jeśli tak jest, powinieneś mieć się na baczności. Bo jest to lista wartości Enronu, umieszczona w raporcie rocznym tej firmy za 2000 r. A jak dowiodły późniejsze wypadki, wartości te nic dla niej nie znaczyły.

Klasyka HBR

Na czym naprawdę polega praca lidera

PREMIUM

Dziś firmy stoją przed wyzwaniami adaptacyjnymi. Zmiany rynków, klientów, konkurencji i technologii zmuszają je do opracowywania nowych strategii, weryfikacji uznawanych wartości i uczenia się skuteczniejszych sposobów działania. 

Studium przypadku

Niech żyje rozwój!

PREMIUM

Spółka Unimo wydaje dużo pieniędzy na rozwój kosztem bieżących zysków. Jak długo powinna czekać, zanim inicjatywy rozwojowe przyniosą pierwsze efekty?

Raport

Zmierzch tradycyjnego konsultingu trendy na rynku doradztwa gospodarczego na świecie i w Polsce

PREMIUM

Niedawna recesja gospodarcza spowodowała, że firmy bardziej krytycznie podchodzą dziś do wydawania pieniędzy na usługi doradcze. Wydają na konsultantów mniej, a wymagają
więcej niż dotąd. Aby przeżyć, firmy doradztwa gospodarczego czym prędzej wchodzą w alianse, rozszerzają ofertę, dzielą się odpowiedzialnością za efekty projektów. Wszystko po to, by udowodnić klientowi, że mogą mu przynieść rzeczywiste, a nie papierowe zyski.