Kryzys zaufania

X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Utracone zaufanie

PREMIUM

Shalene Gupta, Sandra Sucher  · 18 min

Utracone zaufanie

Utracone zaufanie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Firmy wkładają mnóstwo wysiłku w zaspokajanie różnorakich potrzeb interesariuszy – klientów, inwestorów, pracowników i społeczeństwa ogółem. Nie poświęcają jednak wystarczająco dużo uwagi jednemu czynnikowi, który ma bardzo istotne znaczenie dla owocnych relacji z tymi grupami. Tym czynnikiem jest zaufanie.

Według naukowców zajmujących się teorią organizacji zaufanie oznacza gotowość do ponoszenia konsekwencji działań innych osób, wynikającą z naszej wiary w to, że osoby te mają dobre intencje i że zachowają się wobec nas przyzwoicie. Innymi słowy, pozwalamy pewnym osobom i organizacjom, aby miały nad nami władzę, ponieważ uważamy, że nas nie skrzywdzą, a w rzeczywistości nam pomogą. Gdy postanawiamy wejść w interakcję z jakąś firmą, wierzymy w to, że ta firma nas nie oszuka ani nie nadużyje wzajemnych relacji. Zaufanie jest jednak bronią obosieczną. Nasza gotowość do otwarcia się na innych oznacza również, że mogą oni zawieść zaufanie, jakim ich obdarzamy. I właśnie raz po raz firmy robią to wobec interesariuszy.

Weźmy firmę Facebook. W kwietniu 2018 roku jej prezes Mark Zuckerberg stawił się w Kongresie, aby odpowiedzieć na pytania dotyczące przestrzegania przez jego organizację zasady poufności danych osobowych. Przesłuchanie Zuckerberga było następstwem ujawnienia faktu, że Facebook udostępnił dane 87 milionów użytkowników firmie doradztwa politycznego Cambridge Analytica, która użyła ich w celu dotarcia do osób biorących udział w amerykańskich wyborach prezydenckich w 2016 roku. Później, we wrześniu, Facebook przyznał, że hakerzy uzyskali dostęp do informacji potrzebnych do zalogowania się na konta 50 milionów jego użytkowników. Mocnym akcentem na zakończenie tamtego roku było śledztwo dziennikarskie „New York Timesa”, które dowiodło, że Facebook przekazał firmom Netflix, Spotify, Microsoft, Yahoo i Amazon dostęp do osobistych danych użytkowników, co w niektórych przypadkach oznaczało również prywatną korespondencję.

...

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy