X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Koronawirus pogłębi cyfrową przepaść między firmami

Marco Iansiti, Greg Richards  · 2 min

Koronawirus pogłębi cyfrową przepaść między firmami

Spora część firm jest w stanie funkcjonować z domów. Uniwersytety przestawiają się na nauczanie online. Restauracje przechodzą na zdalne zamawianie i dostawy pod drzwi. Z kolei producenci samochodów zamykają swoje salony. Jesteśmy świadkami najgwałtowniejszej przemiany organizacyjnej firm we współczesnej historii.

Wiele firm zmagało się ze skutkami kryzysu finansowego w 2008 roku, wiele odczuło pęknięcie bańki internetowej na początku XXI w. Niejedna przetrwała zmiany władz i systemów politycznych, kryzysy związane z groźnymi chorobami, ataki terrorystyczne, a nawet wojny. Nigdy jednak wcześniej dojrzałe i rozwinięte gospodarki nie miały do czynienia z tego typu wstrząsem. Bezprecedensowy jest też rozziew pomiędzy światem fizycznym a cyfrowym, który ujawnia pandemia Covid‑19 oraz to, jak wpływa on na charakter pracy.

Stwórz efektywny zespół! »

HBRP Trends: Wirtualne zespoły – wyzwania pracy zdalnej 

Jak stworzyć dobry wirtualny zespół?
Sięgnij po sprawdzone rady i studia przypadku, dzięki którym poznasz najlepsze zasady budowania relacji i komunikacji w zespole oraz skutecznego motywowania i współdziałania.

W czołówce cyfrowi giganci

W pewnym stopniu źródeł tych rozbieżności i ich pogłębiania się w obecnej sytuacji można szukać w transformacji cyfrowej. Część firm od lat już zajmuje się budową cyfrowego rdzenia swojej działalności, opierając go na oprogramowaniu, danych i sieciach cyfrowych. Od Ant Financial po Facebooka firmy cyfrowe zdobywają przewagę konkurencyjną na trzy sposoby:

  • produkując więcej niższym kosztem jednostkowym (skala),

  • osiągając większe zróżnicowanie produkcji (zakres) lub

  • dążąc ku doskonaleniu i innowacyjności (uczenie się).

Pandemia koronawirusa pokazuje jeszcze jeden wymiar, którym jest możliwość pracy wirtualnej. Dziś dygitalizowane są już nie tylko relacje pomiędzy firmą a jej klientami, ale również relacje pomiędzy firmą a pracownikami. W rezultacie biura tracą na znaczeniu - praca z domu okazuje się czymś nie tylko możliwym, ale i akceptowalnym.

Problematyczna digitalizacja

Potrzeba digitalizacji pracy spowodowana pandemią Covid‑19 w niewiarygodnym tempie napędza transformację cyfrową oraz pogłębia różnice pomiędzy ludźmi i firmami. Wystarczyło kilka dni, a każdy proces, który można było błyskawicznie zdygitalizować, został zwirtualizowany – przykładem mogą być wideokonferencje czy telemedycyna. Giełda nowojorska zamknęła właśnie swój parkiet i wprowadziła handel elektroniczny. Na naszych oczach digitalizuje się wiele bastionów tradycyjnego biznesu.

Część firm i procesów wymaga jednak bliskości fizycznej – dotyczy to m.in. hoteli, salonów samochodowych, tradycyjnego handlu detalicznego. Poza tym nie wszystkie firmy zbudowane wokół cyfrowego rdzenia operacyjnego da się zdigitalizować w tym samym stopniu. Dla przykładu - choć działalność Ubera w znaczniej mierze jest skoncentrowana na oprogramowaniu i danych, opiera się ona jednak na tradycyjnej pracy wymagającej kontaktu z drugim człowiekiem. Podobnie jest z Amazonem, który zatrudnia dziesiątki tysięcy pracowników fizycznych obsługujących magazyny i dostawców.

Wybierz szkolenie online najlepsze dla ciebie! »

Szkolenie online ICAN Business Advisor - Business Adaptability 

Jak przetrwać kryzys i być przygotowanym na jego nieprzewidywalne skutki? Jak umiejętnie dostosować się do zmian turbulentnej rzeczywistości biznesowej! Jak zachować spokój i mieć podejście typu can-do w obliczu kryzysu?
Szkolenie zawiera 3 lekcje, dzięki którym wzmocnisz swoją elastyczność biznesową.

Uwaga! Produkt w angielskiej wersji językowej

Produkt cyfrowy - dostęp ważny przez 3 miesiące od daty zakupu

Stawka wyższa niż…

Stawka transformacji cyfrowej drastycznie wzrosła. Obecnie dygitalizacja architektury operacyjnej firmy nie jest receptą na lepszą wydajność, ma raczej fundamentalne znaczenie dla zatrudnienia pracowników i zdrowia publicznego. To tworzy kolejną przepaść cyfrową, która jeszcze bardziej pogłębi istniejące podziały społeczne. Firmy, które nie będą w stanie błyskawicznie się przestawić, pozostaną w tyle, narażając pracowników na ryzyko fizyczne i finansowe. Przepaść tę widać nie tylko pomiędzy firmami, ale również wewnątrz nich. Znów można się tu posłużyć przykładem Amazona.

Podział ten bez wątpienia będzie się rozprzestrzeniać. Podczas gdy działalność, którą można łatwo zdigitalizować (np. edukację lub tworzenie oprogramowania), będzie się rozwijać, inne obszary są narażone na zamknięcia i zwolnienia. Już 26 marca amerykańskie ministerstwo pracy podało, że 3,3 mln Amerykanów wystąpiło z wstępnym wnioskiem o zasiłek dla bezrobotnych, co stanowi największy tego typu wzrost w historii. W tak trudnym momencie jak ten, musimy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że gospodarki nie pociągną same firmy cyfrowe. Kryzys Covid‑19 w przerażający sposób pokazuje nam, że przepaść cyfrowa pomiędzy firmami będzie się pogłębiać. Czy biznes i rządy mogą podjąć współpracę, aby uchronić nas przed takim rozwojem wypadków?

Marco Iansiti

Profesor zarządzania Harvard Business School w Bostonie. Razem z R. Levienem są autorami książki: The Keystone Advantage: What the New Dynamics of Business Ecosystems Mean for Strategy, Innovation, and Sustainability (Harvard Business School Press 2004).

Greg Richards

Współzałożyciel i dyrektor naczelny Keystone Strategy. Doradca w dziedzinie strategii, ekonomii, innowacji technologicznej i transformacji cyfrowej.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy