X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Kiedy zmieniasz pracę, nie zapomnij o kulturze

Bill Barnett  · 4 min

Kiedy zmieniasz pracę, nie zapomnij o kulturze

Istnieją organizacje, które są obiektami naszych marzeń, gdyż sprzyjają rozwojowi i odnoszeniu sukcesów. Są też takie, które są stresogenne i mogą zmusić nas do odejścia, jeszcze zanim uda nam się w nich cokolwiek osiągnąć czy nauczyć się, grzebiąc pokładane w nich nadzieje.

Działając w warunkach podwyższonej presji (lub ekscytacji), która zwykle towarzyszy poszukaniu nowej pracy, łatwo korzystamy z okazji lub przyjmujemy oferty zatrudnienia, nie mając większego pojęcia o tym, jak te organizacje funkcjonują. Zanim zaakceptujemy ofertę pracy, lepiej najpierw zapoznać się z kulturą firmy, w której chcielibyśmy pracować.

Sean (imię zmieniono) opanował tę sztukę do mistrzostwa. Starał się kiedyś o pracę dyrektora ds. administracyjnych (CAO) w spółce z listy Fortune 500. Miał znakomite kwalifikacje, dobrą prezencję, więc ostatecznie otrzymał propozycję pracy. Konkurencja była silna, więc dodatkowo odczuwał dumę z osiągniętego „zwycięstwa”.

Kolejnym krokiem procesu rekrutacyjnego było powtórne spotkanie, po którym zdecydował, że przyjmie tę ofertę. Sean dużo już wiedział o interesach spółki oraz co nieco o samej firmie. Kolejnym priorytetem na jego liście była kultura organizacji oraz to, czy do niej pasuje: „Zapytałem pracowników ‘Co was ekscytuje? Z czego jesteście dumni? Jakich macie przyjaciół w pracy? Jak funkcjonujecie jako grupa?’” Sean dowiedział się, kim są bohaterowie firmy, co jest źródłem ich sukcesów oraz jakie mogą być największe szanse i wyzwania związane z tym stanowiskiem. Na podstawie jego pytań ludzie, z którymi się spotykał, mogli już wiele sobie uświadomić. Wyglądało to tak, jakby już tam pracował – wspólnie ustalali, co zrobić, by jego praca na tym stanowisku była owocna.

Niespodziewanie Sean oświadczył, że jednak rezygnuje. Jego zdaniem to nowoutworzone stanowisko nie pasowało do kultury korporacji.

CZY ZNASZ TAJEMNICZY I NIEWIDZIALNY SKŁADNIK SUKCESU FIRMY? »

Kultura firmy 

Nowy kluczowy zasób strategiczny, którym jak najszybciej musisz zacząć zarządzać.
Poznaj tajemniczy składnik sukcesu firm: wykorzystaj go w swojej organizacji, by zwiększyć jej atrakcyjność wśród klientów i pracowników. W czasach, gdy wszystko można skopiować, to dobrze zarządzana kultura organizacyjna staje się wyróżnikiem gwarantującym sukcesy.

Dlaczego warto pytać o kulturę organizacyjną?

Kiedy już trochę lepiej poznał firmę, Sean zapytał, jak byłby postrzegany jako pierwszy CAO w spółce, w której wszyscy skoncentrują się na wyniku finansowym. Było to środowisko z mnóstwem komórek biznesowych, które było bardzo silnie zorientowane na wyniki. W tym układzie pracownicy odgrywali rolę drugorzędną.

„Spytałem, w jaki sposób weryfikowano by moją wydajność, skąd byłoby wiadomo, że jestem skuteczny”, tłumaczył. „Nigdy nie udało nam się uzyskać zadowalającej odpowiedzi na to pytanie. Niczego nie ukrywali. Stanowisko CAO było dopiero co stworzone i sami jeszcze nie wiedzieli”.

Sean obawiał się, że nowe stanowisko może nie pasować do kultury firmy, że w istocie byłoby nieakceptowane a tym samym nie stanie się dla niego trampoliną do fotela prezesa, na którym chciał zasiąść po 2‑3 latach na stanowisku CAO. Mógł nad tym popracować, ale po co podejmować takie ryzyko?

Użyteczne pytania

Niejednokrotnie osoby poszukujące pracy wstępują do tej czy innej organizacji a, nie wiedząc nic o ich kulturze, po jakimś czasie odchodzą rozczarowane. Zastanawiając się nad nową pracą, nie zapomnij, by dobrze przyjrzeć się kulturze spółki. Mogą nam w tym pomóc poniższe pytania:

Czego trzeba się dowiedzieć?

Trzeba poznać cele organizacji, nie tylko deklaracje, ale również to, jak ich cele wpływają na podejmowane decyzje oraz co sprawia, że czują się dumni z wykonywanej pracy. Dowiedz się, jak dana spółka funkcjonuje: zastanów się np. nad wagą, jaka jest przywiązywana do wydajności, w jaki sposób spółka osiąga swoje cele, w jakim stopniu zatrudnieni pracują zespołowo, jakich ma pracowników, jak przebiega komunikacja oraz jaki jest w niej stosunek do kwestii etycznych.

Poza standardami etycznymi, nie istnieją żadne absolutne normy, które przesądzałyby o tym, co jest najlepsze w kulturze danej organizacyjnej. W zależności od osoby różne cele i cechy organizacji mogą się podobać w mniejszym lub większym stopniu. Kiedy zrozumiemy, jak funkcjonuje dany pracodawca, będzie trzeba zastanowić się, jak jego kultura korporacyjna współgra z twoimi celami. Twoja docelowa kultura organizacyjna powinna być nieodłączną częścią twoich aspiracji.

Jak zdobyć tę wiedzę?

Czytaj wszystko, co tylko zdołasz znaleźć na temat wybranej instytucji i to krytycznie – organizacje publikują oficjalne oświadczenia, w których prezentują swoją wizję, natomiast do kwestii kultury nawiązują często w innych sprawozdaniach dla szerszej publiczności, ale dokumenty te są tworzone w konkretnym celu. Niezależni publicyści patrzą na organizację w sposób obiektywny. Mogą być bardziej krytyczni, ale zdarza im się też pomijać ważne szczegóły czy opacznie przedstawiać fakty.

Rozmawiaj na temat kultury z ludźmi z organizacji. Oczywiście będziesz z nimi rozmawiał w trakcie procesu rekrutacji. Czegoś innego możesz się jednak dowiedzieć od osób, które cię nie rekrutują. Rozmawiaj także z ludźmi spoza organizacji, którzy ją znają – z klientami, dostawcami, partnerami czy byłymi pracownikami. Ich doświadczenia z wiązane z tą instytucją będą miały wpływ na ich poglądy, pytaj więc o te sytuacje, które unaoczniają faktyczne funkcjonowanie kultury firmy.

Kiedy powinienem szukać tej wiedzy?

Na wczesnym etapie poznawania spółki nie jest to łatwe. Ale już samo pierwsze wrażenie, jakie sprawia dana instytucja, może zasugerować, którymi firmami się warto interesować, a których lepiej unikać.

Kultura może objawić się podczas rozmowy kwalifikacyjnej, choć trudno o dociekliwość badacza w sytuacji, kiedy akurat sam próbujesz siebie sprzedać. Czasami ludzie obawiają się, że pytanie o kulturę firmy może wprawić rozmówcę w zakłopotanie i wpłynąć na wycofanie oferty. Temat kultury z pewnością należy do meritum rozmowy, i trzeba ją poznać, by móc później sprawnie funkcjonować w organizacji. Kierownicy ds. rekrutacji powinni się takich pytań spodziewać. Czy to w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, czy też po tym, jak cię zaakceptują, najlepiej zrobisz, jeżeli twoje pytania będą wskazywać na to, że szybko poznajesz organizację, przyjmujesz perspektywę pracodawcy i zaczynasz rozumieć, jak być w niej skutecznym. Pytając o kulturę, możesz zaprezentować się w dobrym świetle. W ocenie prezesa pytania Seana były ważne, co wpłynęło na decyzję o jego zatrudnieniu, nieważne, że Seanowi nie spodobały się odpowiedzi.

Co sądzisz o zadawaniu pytań o kulturę firmy, kiedy ubiegasz się o pracę? Czy kultura miała kiedyś wpływ na twój wybór przyszłego pracodawcy?

PRZECZYTAJ TAKŻE: Poznaj sześć wymiarów kultury organizacyjnej »

Jak kultura organizacyjna kształtuje biuro 

Badacze z Steelcase, firmy produkującej meble biurowe, zidentyfikowali sześć wymiarów kultury organizacyjnej, które kształtują relacje społeczne w biurze. Biorąc je pod uwagę, firmy mogą zaprojektować przestrzenie biurowe w taki sposób, by ułatwić ludziom pracę.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy