Magazyn

Kiedy magnes niskich cen nie działa
Najnowsze wydanie

Nr 35, styczeń 2006

Kiedy magnes niskich cen nie działa

Lista artykułów

Nr 35, styczeń 2006

Trendy

Praktyka zarządzania cenami w Polsce

PREMIUM

W ostatnich latach polskie przedsiębiorstwa pokazały, że potrafią skutecznie zwiększać sprzedaż oraz ograniczać koszty. Dążąc do dalszej poprawy wyników finansowych, trzeba dziś szukać usprawnień również w polityce cenowej. Wyniki badania Simon, Kucher & Partners i „HBRP” wskazują, że jest tu jeszcze wiele do zrobienia.

Jasny cel, potrzebne lepsze rozwiązania

PREMIUM

Niedawne badanie „HBRP” pokazało, że najlepiej przygotowane do pogłębiania relacji z klientem są firmy z sektora usługowego (prawie 45% z nich deklarowało, że ma wdrożony system CRM). Firma doradcza Accenture postanowiła pójść krok dalej i sprawdzić, jak sytuacja wygląda w jednym z najbogatszych podsektorów usługowych w Polsce, który – z racji swojej pozycji i kapitałów – powinien być najbardziej zaawansowany w relacjach z klientami.

Dąż do koleżeństwa, nie do rywalizacji

PREMIUM

Aby zachęcić pracowników do intensywnej wymiany informacji, nie nagradzaj ich za efektywność indywidualną.

Analiza porównawcza twojego personelu

PREMIUM

Autorzy pokazują, w jaki sposób można ustalić optymalną liczebność i skład personelu zatrudnionego w centrali korporacji.

Komentarz

Jedna technologia, wiele możliwości

PREMIUM

Znacznie tańsze, a lepiej dostosowane do potrzeb odbiorców systemy telefoniczne, większa mobilność pracowników, sprawniejsze procesy biznesowe to główne korzyści ze stosowania w firmach technologii VoIP.

Niewykorzystane szanse własności pracowniczej

PREMIUM

Własność pracownicza stała się w polskich przedsiębiorstwach sposobem na pozyskanie kapitału, a nie metodą budowania kultury własnościowej.Wprawdzie od 1989 roku powstało wPolsce około 2000 spółek pracowniczych lub z akcjonariatem pracowniczym, jednak tylko nieliczne działają do dziś i odnoszą sukcesy.

Awans czy zesłanie? - komentarz 3

PREMIUM

Jacek Woźniak, menedżer międzynarodowej firmy Cooldrink, nie potrafił konsekwentnie zaplanować swojej kariery zawodowej. Teraz znalazł się na rozdrożu. Ma do wyboru wyjazd do oddziału w Rumunii lub pozostanie na dotychczasowym stanowisku w Polsce. Jeśli nie wie, jakie ma być jego miejsce w korporacji i co chce w niej dalej robić,powinien poszukać sobie nowej pracy w kraju.

Awans czy zesłanie? - komentarz 2

PREMIUM

Jeśli menedżer chce robić karierę w strukturach międzynarodowej korporacji, musi liczyć się z tym,że szefowie powierzą mu stanowisko w którymś z zagranicznych oddziałów. Jest to naturalny sposób zdobywania doświadczenia w globalnych firmach, więc zatrudnieni w nich menedżerowie powinni być na takie sytuacje przygotowani.

Awans czy zesłanie? - komentarz 1

PREMIUM

Szefowie korporacji Cooldrink prawdopodobnie już podjęli decyzję. Wszystko na to wskazuje, że szefem polskiego oddziału zostanie Bożena Grądzka. A Jacek Woźniak, który tak liczył na to stanowisko, powinien skorzystać z propozycji wyjazdu do Rumunii. Jeśli nie jest gotowy na to wyzwanie, musi poszukać sobie nowej pracy.

Telefonia IP w firmie Kronopol

PREMIUM

Prawie 100 tys. dolarów przeznaczyła firma Kronopol na unowocześnienie i zindywidualizowanie systemu łączności telefonicznej i komputerowej wewnątrz grupy KRONO zakładów wschodnich. Wykorzystując technologię telefonii IP, udało się nie tylko ograniczyć wydatki na połączenia, lecz także ujednolicić system komunikacyjny, dzięki czemu koszt inwestycji powinien zwrócić się już w ciągu roku.

Najlepsze praktyki

Czy twoje alianse nie są zanadto stabilne?

PREMIUM

Z adresowanej do ponad 30 przedsiębiorstw ubiegłorocznej ankiety firmy McKinsey wynika, że ponad 70% z tych firm zaangażowało się w poważne wspólne przedsięwzięcia, które nie spełniają oczekiwań i wymagają reorganizacji. Inne badania dowodzą natomiast, że alianse, które poszerzają lub w jakikolwiek inny sposób modyfikują swoją skalę działania, mają znacznie większe szanse na sukces (79%) niż alianse, w których nie zachodzą żadne istotne zmiany (33%). Tymczasem firmy matki nie dokonują regularnych analiz swoich aliansów pod kątem potrzeby ich reorganizacji lub podjęcia doraźnych działań naprawczych. W ten sposób tracą ogromną szansę. Firma, która zdecyduje się na restrukturyzację tylko jednego dużego aliansu, ma szanse zwiększyć swoje roczne zyski o 100 – 300 milionów dolarów. Oto przepis na to, jak przekształcić alians w bardziej dochodowe przedsięwzięcie.

Artykuł

Światełko w tunelu: otwarta architektura i niezależne doradztwo

PREMIUM

Odpowiedzią instytucji finansowych na rosnące wymagania zamożnych klientów private bankingu jest tzw. otwarta architektura produktowa, dzięki której bank oferuje usługi i produkty wielu różnych dostawców. Równolegle rozwija się rynek niezależnego doradztwa, który dotychczas działał na obrzeżach rynku finansowego.

VoIP jako narzędzie konkurencji

PREMIUM

Telefonia internetowa (VoIP) szybko wypiera telefonię konwencjonalną. W ubiegłym roku amerykańskie firmy po raz pierwszy zamówiły więcej nowych internetowych łączy telefonicznych niż łączy współdziałających z tradycyjną siecią. Głównym motorem tego trendu są niższe koszty. Zdaniem konsultanta Kevina Werbacha, technologia VoIP to jednak nie tylko nowy sposób na to, by tradycyjne połączenia telefoniczne stały się tańsze.  

Każdy pracownik właścicielem (To nie mrzonka)

PREMIUM

Z przeprowadzonych ankiet wynika, że po wejściu w życie przepisów, które wymagają zaliczania opcji na zakup akcji w koszty firmy, wiele amerykańskich przedsiębiorstw przypuszczalnie ograniczy liczbę szeregowych pracowników uprawnionych do pobierania części wynagrodzenia w formie akcji. Na dłuższą metę rezerwowanie opcji tylko dla menedżerów okaże się jednak nieopłacalne. Rezultaty licznych badań przekonują o tym, że prawidłowo realizowane, szeroko zakrojone plany własności pracowniczej skutkują wzrostem produktywności, spadkiem rotacji personelu, wyższym poziomem kandydatów do pracy oraz poprawą zysków.

Keiretsu – prawdziwe partnerstwo z kooperantami

PREMIUM

Przedsiębiorstwa coraz częściej wymagają od swoich kooperantów obniżenia kosztów, poprawy jakości oraz innowacji, co więcej – żądają, by to robili szybciej niż kooperanci konkurentów. Wśród ekspertów w zasadzie panuje zgodność co do tego, że aby umożliwić kooperantom spełnienie tych wymagań, amerykańskie firmy powinny pójść śladem swoich japońskich rywali i tworzyć keiretsu, czyli sieci kooperantów, którzy uczą się, usprawniają swoje działania i rozkwitają wraz z firmą macierzystą.

Idealna wiadomość w idealnym momencie

PREMIUM

Marketingowcy planujący kampanie promocyjne zadają sobie zazwyczaj kilka pytań mających zwiększyć szansę, że ich wiadomości zostaną dobrze przyjęte. Kto powinien otrzymać wiadomość? Jaka powinna być jej treść? Jak należy ją przekazać? Rzadko jednak zadają pytanie: Kiedy powinniśmy ją przekazać?

Jak przyciągnąć klienta i nie wpaść w pułapkę niskich cen?

PREMIUM

Dynamiczny rozwój tanich sieci handlowych skłania wielu graczy ze środkowej półki cenowej do pójścia w ich ślady i realizowania strategii niskich cen. Tymczasem badania przeprowadzone przez McKinsey & Company na 10 000 konsumentów w pięciu krajach Europy, w tym w Polsce, podważają przekonanie o zorientowaniu klientów tylko na cenę. Aż 80% z nich uważa bowiem cenę za czynnik ważny, ale drugorzędny w wyborze sklepu, choć trzeba pamiętać, że istotne znaczenie ma tu również kategoria produktu. Bardziej od ceny liczą się dla nich takie elementy wartości dodanej, jak wysoki poziom obsługi, skrócenie czasu trwania zakupu, wysoka jakość produktów, czy też szerokość i unikalność asortymentu.

Pułapki czyhające na klientów private bankingu

PREMIUM

Czy doradca finansowy, obsługujący zamożnego menedżera, kieruje się tylko interesem swojego klienta? Z pewnością nie zawsze. Czy produkty finansowe oferowane przez departament private bankingu na pewno zaspokajają wszystkie potrzeby zamożnego klienta? Zdarza się, że tak nie jest. Może więc warto ponosić wysokie koszty obsługi w zagranicznej instytucji finansowej? Niekoniecznie. Warto natomiast poznać pułapki czyhające na klienta private bankingu przy wyborze instytucji finansowej, doradcy i strategii inwestycyjnej, i wreszcie konkretnych narzędzi oraz produktów finansowych.

Wyzwania dla posiadaczy dużych pieniędzy

PREMIUM

Pieniądze – co tu kryć – nie dają spać po nocach. Tak było zawsze, ale dziś to stwierdzenie jest szczególnie aktualne. Coraz szybciej zmieniające się warunki makroekonomiczne, niespodziewane kryzysy i zaskakujące hossy sprawiają, że efektywne i zarazem bezpieczne zarządzanie kapitałem wymaga dziś prawdziwej maestrii finansowej. Z tego też powodu zarządzanie majątkiem nie może się już dziś obyć bez porad prawnych, podatkowych, a często też doradztwa w zakresie nieruchomości, sztuki, czy nawet winiarstwa. Instytucje oferujące usługi private bankingu muszą więc sprostać coraz większym oczekiwaniom.

Klasyka HBR

Narzucanie tempa: jak konkurować na rynkach, które nie chcą stać w miejscu

PREMIUM

Większość firm zmienia się pod wpływem zdarzeń, takich jak działania konkurentów, nowe technologie albo pojawienie się nowych wymagań klientów. Na stabilnych rynkach działanie pod wpływem zdarzeń jest dobrym sposobem radzenia sobie ze zmianą. Jednakże skuteczne firmy działające w mało stabilnych, silnie konkurencyjnych sektorach stosują inne podejście. Aktywnie wprowadzają zmiany w regularnych odstępach czasu. Autorki nazywają tę strategię narzucaniem tempa.

Studium przypadku

Awans czy zesłanie?

PREMIUM

Czy niechęć do firmowych "gierek" wystarczy, aby szefowie koncernu powierzyli naszemu bohaterowi stanowisko dyrektora polskiego oddziału?

Raport

Jak efektywnie korzystać z ofert private bankingu?

PREMIUM

Zamożni Polacy coraz częściej spotykają się z zachętami banków i instytucji finansowych do korzystania z usług private bankingu. Tych najbogatszych kuszą także zagraniczni bankowcy, którzy dostrzegają już potencjał polskiego rynku. Często jednak atrakcyjnie brzmiąca nazwa „private banking” stosowana jest na wyrost, a oferta doradztwa finansowego oznacza de facto ofertę sprzedaży. Z tego właśnie względu zamożni biznesmeni powinni poznać najważniejsze pułapki, czyhające na klienta rynku private bankingu.