Magazyn

Kalendarz lidera
Najnowsze wydanie

Nr 187, wrzesień 2018

Kalendarz lidera

Opanowanie sztuki zarządzania czasem jest jednym z fundamentalnych warunków osiągania sukcesów biznesowych, ale i poważnym wyzwaniem, z którym muszą się dziś mierzyć liderzy. Realizacja celów, konieczność podejmowania szybkich decyzji, myślenie strategiczne i bieżące obowiązki – spotkania, telefony, rozwiązywanie nagłych problemów – to codzienność każdego lidera. Poza sferą zawodową warto byłoby jeszcze wspomnieć o czasie na życie prywatne, które niejednokrotnie umyka przy tak dużym natłoku zadań. Czy istnieje sposób na rozwiązanie tego problemu? W jaki sposób planować swój kalendarz, by jak najlepiej gospodarować najbardziej deficytowym towarem, czyli czasem?

W tym numerze dowiesz się: 

  • Jak skutecznie oceniać wagę poszczególnych działań? 
  • Jak monitorować swoje aktywności? 
  • Jak wdrażać i rozwijać zwinne metody pracy? 
  • Jak wykorzystać odniesiony sukces i uzyskać długofalowe efekty? 
  • Jak skutecznie prosić innych o pomoc, by nie czuli się wykorzystywani?
  • Jak zbudować kulturę wysokiej efektywności?

Lista artykułów

Nr 187, wrzesień 2018

Magazyn do słuchania

PREMIUM

Zachęcamy do wygodnego odsłuchania wersji audio wybranych artykułów z numeru 187.

Trendy

Poszerzanie inteligencji w sprzedaży

PREMIUM

Sztuczna inteligencja w obecnym kształcie przypomina bardziej zaawansowane narzędzie analityczne, pozwalające uzyskiwać taniej niż kiedyś dane prognostyczne.

Jak znaleźć idealny rytm oferowania nowych produktów

Wczesną jesienią, jeśli tradycji stanie się zadość, Apple przedstawi jeden lub kilka nowych iPhone’ów, a prezentacja ta będzie jednym z najważniejszych w skali roku wydarzeń w branży elektroniki użytkowej. Smartfon pomógł Apple’owi stać się najdroższą firmą na świecie, mimo że Samsung i inni rywale o wiele częściej oferują nowe produkty.

Jeśli oferujesz za szybko zbyt wiele nowych produktów, uzyskujesz relatywnie słaby efekt

Wypuszczanie na rynek nowych produktów wymaga ścisłej synchronizacji pomiędzy działem rozwoju i działem marketingu, w związku z czym warto utrzymać starannie dopracowane tempo i rytm tego procesu.

Każdy strategiczny zwrot wymaga uzasadnienia

Założyciele firm wiedzą, że niezależnie od pierwotnego biznesplanu zarządzanie start-upem wymaga stawiania wielu hipotez, przeprowadzania eksperymentów i dokonywania zmian kierunku działalności, co często kończy się przyjęciem odmiennego modelu biznesowego.

Kiedy warto ukrywać część asortymentu

Branża modowa tradycyjnie oferuje nowe wzory ubrań dwa razy w roku, przy czym większość sieci odzieżowych prezentuje od razu całą swoją ofertę. Jednak w ciągu ostatniej dekady zyski zaczął przynosić nowy model, noszący nazwę „szybkiej mody” (fast fashion), którego liderami są sieci Zara i H&M.

Dlaczego nienawidzimy zmieniać zdania

Większość ludzi nie lubi wycofywać się ze swoich decyzji nawet w obliczu niepodważalnych dowodów na to, że popełnili błąd. Autorzy przeprowadzonego niedawno badania starali się zrozumieć przyczyny tej niechęci.

Tradycyjny biznes zmierza ku cyfryzacji

PREMIUM

Jednym z głównych wyzwań współczesnych przedsiębiorstw jest dostosowywanie się do zmieniającego się otoczenia i wdrażanie nowych technologii, które usprawniają działania operacyjne i budowanie wartości dla klienta.

Dlaczego ekstrawertyczni prezesi dominują na rynku M&A

W przeprowadzonym niedawno badaniu naukowcy użyli nowatorskiej techniki językoznawczej do zbadania jednego z czynników, który może mieć wpływ na nastawienie menedżerów do fuzji i przejęć oraz na ich rezultaty. Tym czynnikiem była ekstrawersja prezesa firmy.

Przestań odhaczać łatwe zadania

Jak reagujesz na spiętrzenie zadań, które musisz wykonać? Jeśli nie różnisz się od większości ludzi, zaczynasz pracować dłużej.

Internet rzeczy rewolucjonizuje rzeczywistość biznesową

PREMIUM

W perspektywie najbliższych trzech lat technologiami, które w największym stopniu przyczynią się do zmian w gospodarce i transformacji społecznej, będą internet rzeczy (IoT) i sztuczna inteligencja (AI).

Koszty biurokracji

Wielu pracowników skarży się, że w ich firmach panuje nadmierna biurokracja, co spowalnia procesy decyzyjne. Aby wyrazić ten problem w liczbach, naukowcy opracowali "wskaźnik masy biurokratycznej" (bureaucracy mass index --- BMI) i zapytali ponad 7 tysięcy czytelników HBR, jak biurokracja wpływa na ich pracę.

 Troska o otoczenie przyciąga talenty

Na świecie wypełnianie misji społecznej przez firmy należy do głównych trendów HR w 2018 roku, natomiast w Polsce trend ten dopiero się rozwija.

Wypełnianie misji społecznej wpływa na przywództwo

Lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i w Europie Środkowej w firmie Deloitte, Irena Pichola, opowiada, w jaki sposób transformacja kultury organizacyjnej z uwzględnieniem zmian społecznych wpływa na przywództwo i zaangażowanie milenialsów.

Negatywne oceny rzadko skutkują zmianą na lepsze

PREMIUM

Doktorant z Harvard Business School, Paul Green, i jego dwaj współpracownicy poddali analizie badania terenowe przeprowadzone w firmie, która stosowała metodę przejrzystych ocen pracowników przez ich kolegów. Organizacja pozwoliła ponadto, aby pracownicy mieli pewien wpływ na definiowanie własnych stanowisk i tym samym na to, z kim będą pracowali.

Okiem czytelnika

Talent nie znosi nudy

Branża automotive często bywa uważana za szczególnie zmaskulinizowaną. Temu popularnemu poglądowi zadaje kłam firma Volkswagen Poznań.

Jak to zrobiliśmy

Wyróżniamy się dzięki nowym technologiom

PREMIUM

Firma LINK4 wykorzystała nowoczesne rozwiązania do stworzenia unikalnej oferty w tradycyjnej branży, gdzie o wyborach klientów najczęściej decyduje cena.

Jak to zrobiłem

Jak zmierzyć siłę oddziaływania idei

PREMIUM

Pokazanie realnego wpływu naszej organizacji na politykę publiczną było moim pierwszym istotnym wyzwaniem w roli prezesa think tanku AEI.

Temat numeru

Jak prezesi gospodarują czasem

PREMIUM

Czas stanowi najbardziej deficytowy zasób przywódców. Dlatego ogromnie ważne jest, na co go przeznaczają.

Pamiętaj przede wszystkim o swoich celach

PREMIUM

Aby dobrze zarządzać czasem, warto wykorzystywać konkretne narzędzia pozwalające skutecznie identyfikować wagę poszczególnych działań.

Prezes powinien samodzielnie zarządzać kalendarzem

PREMIUM

Częstą bolączką prezesów jest to, że mają trudność z ustaleniem priorytetów i próbują zajmować się wszystkim jednocześnie. Rozwiązaniem tego problemu jest świadome, rozsądne i samodzielne zarządzanie własnym kalendarzem.

Co właściwie robią prezesi

PREMIUM

Jak przywódcy dzielą swój czas między różne działania, miejsca pobytu, cele, spotkania i grupy interesariuszy? Podsumowanie badań.

Strategiczne podejście do zarządzania kalendarzem

PREMIUM

Jak efektywnie zarządzać czasem? Tom Gentile, prezes firmy Spirit AeroSystem opowiada o tym, jakie zmiany wprowadził w kalendarzu, by skuteczniej realizować swoje zadania. 

Koncepcje

Nie schodź ze sceny po pierwszym akcie

PREMIUM

Jak przedłużyć sukces osiągnięty dzięki przełomowej innowacji?

Zwinność na dużą skalę

PREMIUM

Jak przejść od kilku zwinnych zespołów innowacyjnych w dziale tworzenia oprogramowania do kilkuset takich teamów w całej firmie i uczynić zwinną metodykę jej dominującym sposobem działania?

Jakiej transformacji w obszarze IT potrzebuje służba zdrowia

PREMIUM

Dobrze zaprojektowane systemy IT mogą obniżyć koszty leczenia i podnieść jego jakość. Dowiedz się, jak to zrobić.

Publiczne e-zdrowie podąża za sektorem prywatnym

PREMIUM

Elektroniczna dokumentacja medyczna, telemedycyna, portale ułatwiające umówienie wizyty u lekarza i inne rozwiązania IT są coraz częściej wykorzystywane we współczesnych placówkach medycznych, choć głównie w prywatnych. Publiczna służba zdrowia jest na początku cyfrowej transformacji.

Kultura na miarę ery cyfrowej

PREMIUM

Nowe wyzwania sprawiły, że Pratt & Whitney, blisko stuletnie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją silników do samolotów cywilnych i wojskowych, podjęło decyzję o gruntownej zmianie kultury organizacyjnej. O tym, jak przeprowadzić taką zmianę w dużej, międzynarodowej firmie i czego można się nauczyć z tak ambitnego procesu, opowiada Kevin P. Smith, wiceprezes ds. HR w Pratt & Whitney Canada.

Raport specjalny -Wyzwania strategiczne w branży leasingowej

Wyzwania strategiczne w branży leasingowej

Na przeszkodzie digitalizacji firm leasingowych stoi jeden przepis – art. 7092 kodeksu cywilnego.  Ale nie tylko regulacje prawne są wyzwaniem dla tej branży.

Branża leasingowa buduje polskie PKB

Znaczenie leasingu w tworzeniu PKB rośnie od wielu lat. 

Tylko technologia daje przewagę na rynku

Firmy zdają sobie sprawę, że trudno dziś konkurować na rynku leasingu w inny sposób niż technologią, zwłaszcza tym, którzy mają wysoki wolumen sprzedaży oraz wielu klientów.

Cyfrowe technologie w wynajmie krótkoterminowym

Wynajem krótkoterminowy auta zdobywa wielu sympatyków. Odkąd pojawiła się w Polsce usługa współużytkowania aut, firmy rozważają możliwość skorzystania z podobnej technologii. Express Car Rental w tym roku będzie ją testował.

Wyprzedzić konkurencję

Telemetria to obecnie jedyna skuteczna metoda pozwalająca na zarządzanie flotą samochodową. Umożliwia ona pozycjonowanie auta, wyznaczanie geostref, ale również efektywne zarządzanie komunikatami wysyłanymi przez opomiarowany samochód.

Samochód w abonamencie

Blisko 70% nowych samochodów w Polsce kupują dziś firmy. Wzrost liczby pojazdów służbowych przekłada się także na rosnące zainteresowanie efektywnymi kosztowo usługami zewnętrznego finansowania, szczególnie wynajmu długoterminowego.

Dobre praktyki

Prawo do bezpiecznego drukowania

Do niedawna na zewnątrz zlecano głównie zadania z obszaru finansów i księgowości. Obecnie jest ich coraz więcej, włącznie z archiwizacją dokumentów czy zarządzaniem drukiem.

Zarządzanie sobą

Zyskaj potrzebną pomoc

PREMIUM

Ludzie zaskakująco chętnie udzielają innym wsparcia, jeśli tylko zostaną o nie poproszeni w odpowiedni sposób.

Raport specjalny -Most między nauką a biznesem 

Most między nauką a biznesem

Współpraca między nauką a biznesem w dalszym ciągu wymaga poprawy, by polska gospodarka mogła stale zwiększać swoją konkurencyjność. 

Alternatywa dzięki współpracy

Konsorcjum RegSOC przygotowuje dla podmiotów publicznych system zwiększający bezpieczeństwo cybernetyczne, który docelowo może być wykorzystywany również przez sektor prywatny.

Kompetencje z certyfikatem

Co łączy takie firmy, jak m.in. Shell, UBS, Hewlett Packard Enterprise i Heineken? Wszystkie uczestniczą w programach Instytutu CIMA na siedmiu renomowanych polskich uczelniach ekonomicznych. Dzięki tej współpracy studenci zdobywają przydatną na rynku wiedzę, a biznes zyskuje świetnie wykształconych pracowników.

Marketing oparty na danych

Współpraca biznesu ze światem nauki to duża szansa na kreowanie wartości na rynku. Dobrym przykładem może być firma Accorp i Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego.

Studium przypadku

Jak pobudzić innowacyjność w firmie

PREMIUM

Dostawca rozwiązań informatycznych traci klientów na rzecz konkurentów. Prezes stara się wykorzystać stare sposoby na pobudzenie kreatywności w zespole, jednak tym razem nie zdają one egzaminu.

Bartosz Łopiński: W kryzysie trzeba wyjść poza strefę komfortu

PREMIUM

Innowacja jest oddolna, zdecentralizowana i dość nieprzewidywalna. Nie oznacza to jednak, że w strukturach firmy nie można nią zarządzać. Jeśli jest rozumiana jako proces działający w całej organizacji, rzeczywiście ma szansę zadziałać.

Grzegorz Kuczyński: Prezes musi zmienić nawyki i otworzyć się na zwinne zarządzanie

PREMIUM

Przełomowe innowacje, transformacja cyfrowa, wyzwania współczesnego świata, które zawiera akronim VUCA (volatility, czyli zmienność, uncertainty, czyli niepewność, complexity, czyli złożoność, ambiguity, czyli niejednoznaczność), wymagają od każdego menedżera zasadniczej zmiany podejścia i gruntownej rewizji dotychczasowych praktyk zarządzania.

Sylwia Pawełczyk - Maśluk: Problem ITellectu leży w kulturze organizacyjnej

PREMIUM

W firmie ITellect mamy problem dotyczący kultury organizacyjnej. Prezes firmy ewidentnie przegapił moment, w którym dawny model zarządzania – oparty na hierarchii, centralizacji decyzji i skupieniu władzy w jednych, jego własnych, rękach – przestał być adekwatny do otoczenia biznesowego. Nie dziwi więc fakt, że atmosfera w firmie jest sztywna.

Refleksje

Piotr Siemion: zwykle działam wbrew regułom

Jest pisarzem, ale dał się też poznać jako skuteczny menedżer oraz prawnik. Piotr Siemion opowiada o łączeniu przeciwieństw i poszukiwaniu twórczej inspiracji.