X
Następny artykuł dla ciebie

Z badań wynika, że Polacy częściej niż Niemcy, Belgowie i Brytyjczycy są skłonni zapłacić więcej za produkt, jeśli jego opakowanie zawiera mniej plastiku. Mając tego świadomość, dostawca opakowań DS Smith podejmuje szereg działań wychodzących naprzeciw najnowszym trendom związanym ze zrównoważonym rozwojem.

DS Smith jest jednym z czołowych producentów opakowań z tektury falistej, papieru i rozwiązań recyklingowych w 37 krajach na świecie. Firma stawia na innowacyjność. Wykorzystując połączoną wiedzę strategów opakowań z ponad 270 fabryk – DS Smith współpracuje z klientami w celu dostarczenia zrównoważonych usług. Jej najnowsze działania i plany związane ze zrównoważonym rozwojempromocją gospodarki obiegu zamkniętego są odpowiedzią na trendy rynkowe oraz oczekiwania konsumentów dotyczące ograniczenia szkodliwego wpływu opakowań na środowisko.

Polacy chcą być eko

Z badania L’ObSoCo przeprowadzonego w lipcu tego roku na zlecenie DS Smith (zobacz ramkę O badaniu) wynika, że zdecydowana większość ankietowanych (86%) twierdzi, że problemy środowiskowe są obecnie głównym wyzwaniem, przed jakim stoi społeczeństwo, a rodzaj opakowań produktów jest przedmiotem troski konsumentów w całej Europie. Najbardziej zaniepokojeni wpływem opakowań na środowisko są Niemcy (83%), następnie Brytyjczycy (78%), Belgowie (73%) i Polacy (71%). W związku z tym nie dziwi, że Europejczycy, w tym Polacy, deklarują chęć zakupu produktów w opakowaniach zawierających mniej tworzyw sztucznych.

Aż 62% europejskich konsumentów twierdzi, że byliby skłonni zapłacić więcej za produkty spożywcze w opakowaniach z mniejszą ilością tworzyw sztucznych. Podobna liczba (59%) przyznaje, że sortuje i poddaje recyklingowi więcej odpadów niż pięć lat temu. Ponadto, mając do wyboru dwie opcje opakowania zawierającego produkt o tej samej jakości, ponad 90% Europejczyków twierdzi, że wybiera opakowanie zawierające o 85% mniej plastiku. Na pytanie, czy zapłaciliby 12,5% więcej za taki produkt, 62% respondentów przyznało, że są skłonni to zrobić.

Według badania najbardziej wrażliwi na ceny są Belgowie – nieco ponad połowa z nich (54%) jest skłonna zapłacić więcej za produkt w opakowaniu o mniejszej zawartości tworzyw sztucznych. Co ciekawe, ze wszystkich nacji biorących udział w badaniu Polacy są najbardziej skłonni zapłacić więcej, aż 72% Polaków deklaruje taką gotowość. Większość Brytyjczyków (60%) i Niemców (63%) nie ma nic przeciwko temu, żeby zapłacić więcej, a wyniki w tych krajach były bliższe średniej europejskiej.

O badaniu

Badanie, którego wyniki przytaczamy, zostało przeprowadzone przez L’ObSoCo w panelu Respondi w lipcu 2019 na zlecenie DS Smith. Przebadano 1000 osób w wieku 18–70 lat w Niemczech, 999 osób w wieku 18–70 lat w Wielkiej Brytanii, 996 osób w wieku 18–70 lat w Polsce i 400 osób w wieku 18–70 lat w Belgii. Badanie to miało na celu zrozumienie postaw i nawyków konsumentów dotyczących wpływu na środowisko różnych form opakowań, recyklingu i zarządzania odpadami.

Plastik największym problemem

Duża zawartość plastiku w opakowaniach stanowi największy problem w całej Europie. Wspomina o tym średnio siedmiu na dziesięciu respondentów. Drugą pozycję na liście najważniejszych problemów zajmują kapsułki z kawą, ale wymieniło je znacznie mniej badanych – zaledwie 6% respondentów. Opakowania metalowe (puszki, tacki aluminiowe itp.) budziły obawy u 5% respondentów, a opakowania wodoodporne, w których przechowuje się na przykład mleko i soki owocowe, wymieniło 4% badanych. Najmniej kontrowersyjne dla Europejczyków są opakowania kartonowe – wspomniał o nich zaledwie 1% respondentów w czterech krajach.

„Nadmiar opakowań i zbyt duża zawartość w nich tworzyw sztucznych budzą największe obawy wśród europejskich konsumentów – do tego stopnia, że są gotowi zapłacić więcej za mniejszą zawartość plastiku – komentuje wyniki badania Krzysztof Sadowski, dyrektor zarządzający w DS Smith Poland & Baltics. – Europejczycy zmienili nastawienie na zdecydowanie bardziej proekologiczne. Sortują i poddają recyklingowi więcej odpadów niż pięć lat temu. Ludzie rozumieją, że opakowania kartonowe stanowią znacznie mniejszy problem dla środowiska: są to zrównoważone opakowania alternatywne dla plastiku i nadające się do recyklingu. W trosce o naszą planetę musimy stworzyć gospodarkę o obiegu zamkniętym, w której opakowanie jest zredukowane do niezbędnego minimum, a opakowania towarów konsumpcyjnych są coraz częściej wytwarzane z materiałów nadających się do recyklingu, takich jak karton” – dodaje Sadowski.

Jakie rodzaje opakowań w największym i najmniejszym stopniu stanowią przedmiot troski Europejczyków?

Recykling w modzie

Z badania wynika, że nawyki Europejczyków dotyczące segregacji odpadów w ostatnich latach znacznie się poprawiły. Średnio sześciu na dziesięciu (59%) respondentów z czterech badanych rynków twierdzi, że obecnie sortują i przetwarzają więcej odpadów niż pięć lat temu. Reprezentują oni większość respondentów we wszystkich krajach – 62% w Belgii, 64% w Wielkiej Brytanii i 65% w Polsce. W Niemczech, gdzie nawyki związane z sortowaniem i recyklingiem są już mocno ugruntowane w społeczeństwie, 55% respondentów twierdzi, że nie zmieniło zachowań od pięciu lat, 44% twierdzi, że sortuje i poddaje recyklingowi więcej odpadów.

Co zwiększa świadomość konsumentów? Z badania wynika, że w Europie głównymi czynnikami zwiększającymi świadomość konsumentów dotyczącą problemów związanych z opakowaniami są informacje przekazywane w mediach (30% ankietowanych) i wycofanie darmowych plastikowych toreb ze sklepów (26%). Natomiast w Polsce czynnikiem, który w największym stopniu wpłynął na wzrost świadomości konsumentów, jest eliminowanie plastikowych toreb ze sklepów (32%). W sumie 67% ankietowanych Polaków oceniło, że troska o środowisko znacząco wpływa na ich zachowania konsumpcyjne lub jest ich bardzo ważnym aspektem. Jest to najwyższy wynik w całej Europie. Jedynie 61% Belgów, 56% Niemców oraz 51% Brytyjczyków wyraziło podobną opinię. Polacy uznają, że największa odpowiedzialność za to, aby na rynku znajdowały się opakowania nadające się do recyclingu, spoczywa na ich producentach. Natomiast respondenci z innych krajów odpowiedzialnością za to obarczają wytwórców dóbr konsumpcyjnych.

Ambitne cele na pierwszym miejscu

Mając świadomość wyzwań, z którymi musi się zmierzyć społeczeństwo, by móc rozwiązać problemy związane z zanieczyszczeniem środowiska, DS Smith prowadzi szereg działań promujących zrównoważony rozwój oraz gospodarkę obiegu zamkniętego. W maju 2019 roku firma podjęła m.in. współpracę z organizacją Ellen MacArthur Foundation, która wraz z biznesem, naukowcami i rządem opracowuje rozwiązania na rzecz szybszego wdrożenia rozwiązań gospodarki obiegu zamkniętego. Partnerstwo to ma sprzyjać m.in. tworzeniu innowacji w modelu biznesowym DS Smith.

Zrównoważony rozwój stał się elementem kluczowym jednego z czterech celów strategicznych DS Smith. Firma wyznaczyła szereg zobowiązań długoterminowych, które mają odpowiadać na potrzeby biznesu, środowiska i ludzi. Mając na uwadze biznes, DS Smith dąży do tego, aby do 2025 roku wytwarzać tylko opakowania wielokrotnego użytku lub nadające się do recyklingu. Chce też, aby wszyscy dostawcy firmy spełniali standardy zrównoważonego rozwoju. Do 2020 roku wszystkie opakowania będzie produkować z papierów makulaturowych lub przychodzących z certyfikowanych źródeł. W trosce o środowisko firma zamierza do 2030 roku zredukować o 30% emisję dwutlenku węgla na tonę produkcji (w odniesieniu do 2015 roku), a także zmniejszyć zużycie wody i odpadów. Mając na uwadze dobro ludzi, DS Smith chce m.in. zapewnić im bezpieczeństwo, zaangażować się w odpowiedzialne działania na rzecz lokalnych społeczności oraz kształtowanie zrównoważonego i zaangażowanego środowiska pracy. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Skuteczna realizacja strategii wymaga umiejętnego skoordynowania konkurujących ze sobą potrzeb »

Dobra strategia wymaga zrównoważenia czterech napięć 

Michael Connerty , Simon Horan

Praktyczna realizacja strategii jest niezmiernie trudna. Dowiedz się, jaką główną przeszkodę, napotyka się w tym procesie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy