X
Następny artykuł dla Ciebie

Jak zwiększyć inteligencję emocjonalną – swoją i innych?

Tomas Chamorro-Premuzic, Michael Sanger

Wśród rozmaitych cech odpowiadających za talent i sukces zawodowy niewiele skupiło w ostatniej dekadzie większą uwagę niż inteligencja emocjonalna (EQ), czyli zdolność rozpoznawania emocji własnych i innych osób oraz radzenia sobie z nimi. Co ważne, w przeciwieństwie do większości kompetencji, które tworzą chwytliwe hasła w świecie HR, EQ nie jest przelotną modą.

W istocie tysiące badań akademickich wykazało, że naukowa ocena EQ jest narzędziem umożliwiającym trafne przewidywanie wydajności pracy, potencjału przywódczego, przedsiębiorczości oraz zatrudnialności. Co więcej znaczenie EQ wyraźnie widać poza kontekstami związanymi z pracą, ponieważ wyższe wyniki oceny są powiązane z sukcesem w relacjach, zdrowiem psychicznym i fizycznym oraz poczuciem szczęścia.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Dobre wiadomości

To wszystko dobre wieści dla ludzi z wyższym EQ. Ale jak osoby, które mają niższe wyniki, mogą udoskonalić swoje umiejętności intra- i interpersonalne? Czy można poprawić EQ – swoje i innych osób – powyżej naturalnego poziomu? Choć Goleman i inni popularni autorzy twierdzą, że inteligencja emocjonalna (w przeciwieństwie do kognitywnej – IQ) jest plastyczna i możliwa do wyszkolenia, stanowi jedynie to kombinację cech osobowości. Co za tym idzie, nie jest określona raz na zawsze, jest natomiast w znaczniej mierze dziedziczona, ukształtowana przez doświadczenia z dzieciństwa i dość stabilna w czasie.

Nie oznacza to, że wysiłki zmierzające do wykształcenia emocjonalnie inteligentnych zachowań są stratą czasu, a jedynie że wymagają skupienia i poświęcenia. To samo dotyczy pomagania innym w działaniu z EQ, kiedy nie mają naturalnie takich skłonności. Oto pięć istotnych kroków służących doskonaleniu EQ.

1. Zamień samooszukiwanie w samoświadomość

Osobowość, a co za tym idzie – EQ, składa się z dwóch elementów: tożsamości (jak się postrzegamy) oraz reputacji (jak nas postrzegają). U większości ludzi istnieje zasadnicza rozbieżność między tożsamością a reputacją, która może powodować ignorowanie informacji zwrotnej i popełnianie błędów. Prawdziwa samoświadomość polega na uzyskaniu realistycznego obrazu własnych mocnych i słabych stron oraz tego, jak mają się one do mocnych i słabych stron innych osób. Na przykład większość ludzi wysoko ocenia własne EQ, choć tylko część zostanie uznana za inteligentnych emocjonalnie w opinii innych osób. Nie da się przejść od samooszukiwania się do samoświadomości bez dokładnych informacji zwrotnych, jak te, które pochodzą z ocen popartych danymi – np. testów osobowości lub oceny 360 stopni. Tego typu narzędzia odgrywają fundamentalną rolę, pomagając nam ujawnić związane z EQ „martwe pola” – choćby dlatego, że inne osoby są zwykle zbyt grzeczne, aby przekazać nam negatywną zwrotną.

2. Przekieruj uwagę z siebie na innych

Poświęcanie odpowiedniej uwagi innym ma decydujące znaczenie dla sukcesu w karierze. Ale osobom z niższym poziomem EQ trudno spojrzeć na świat z perspektywy innych, szczególnie kiedy brakuje jasno określonej słusznej lub niesłusznej drogi do przodu. Rozwijanie postawy polegającej na skupieniu na innych zaczyna się od docenienia oraz uznania indywidualnych mocnych i słabych stron oraz poglądów członków zespołu. Dzięki krótkim, lecz częstym rozmowom z zespołem można lepiej zrozumieć sposoby motywowania jego członków i wywierania wpływu. Tego typu rozmowy powinny inspirować do tworzenia okazji do współpracy, pracy zespołowej lub budowania sieci kontaktów zewnętrznych.

Jak emocje wpływają na Twoją pracę? »

HBRP Emocje w życiu i w biznesie: SZCZĘŚCIE, SIŁA, EMPATIA, UWAŻNOŚĆ 

Jak lepiej rozumieć innych i dzięki temu współpracować efektywniej? I jak osiągać więcej w pracy, umiejętnie zarządzając w każdej z kluczowych sfer emocji?
Sięgnij po najnowszą serię HBRP, z którą zwiększysz swoją inteligencję emocjonalną dzięki umiejętnemu działaniu w 4 obszarach: siły, szczęścia, uważności oraz empatii!.

3. Spraw, by kontakt z tobą był bardziej satysfakcjonujący

Kontakt z osobami, które mają większe szanse na zatrudnienie i osiągają sukces w karierze, postrzega się jako bardziej satysfakcjonujący. Takie osoby chętniej współpracują, są przyjazne, ufne i bezinteresowne. Osoby, z którymi kontakt nie przynosi satysfakcji, są bardziej ostrożne i krytyczne; potrafią otwarcie wypowiadać swoje zdanie i się sprzeciwiać, ale też mogą zyskać reputację osób kłótliwych, pesymistycznych i skorych do konfrontacji. Choć taka reputacja pomaga we wdrażaniu wysokich standardów pracy, jest tylko kwestią czasu, zanim pogorszy relacje oraz osłabi wsparcie dla inicjatyw, które standardom tym towarzyszą. Ważne jest, aby osoby te zadbały o odpowiedni poziom kontaktów interpersonalnych przed wyznaczeniem komuś zadania lub zwróceniem się o pomoc. Wiele można zyskać, często i proaktywnie dzieląc się wiedzą i zasobami bez oczekiwania wzajemności.

4. Opanuj napady złości

Pasja i wielki entuzjazm łatwo przeradzają się w zmienność nastrojów i nadmierną pobudliwość w sytuacjach presji. Płaczliwość nie wzbudza niczyjej sympatii. W świecie biznesu okazywanie szczególnego rozczarowania lub zniechęcenia w obliczu nieprzewidzianych problemów postrzega się jako świadectwo niedojrzałości. Jeśli jesteś jedną z wielu osób, które w nadmierny sposób okazują swoje emocje, zastanów się nad sytuacjami, które wyzwalają w tobie uczucia gniewu lub frustracji i kontroluj tendencję do nadmiernego reagowania w przypadku niepowodzeń. Na przykład jeśli dostajesz z samego rana kilka denerwujących e‑maili, nie odpowiadaj od razu – poczekaj, aż ochłoniesz. Podobnie jeśli irytuje cię czyjaś wypowiedź podczas spotkania, kontroluj swoją reakcję i zachowaj spokój. Nawet jeśli nie uda ci się zmienić z Woody’ego Allena w Dalai Lamę, możesz unikać stresujących sytuacji i ograniczać gwałtowne reakcje, ucząc się rozpoznawać bodźce, które je wywołują. Zacznij pracować nad taktyką, co pomoże ci uświadomić sobie własne emocje w czasie rzeczywistym nie tylko z perspektywy tego, jak ich doświadczasz, ale, co ważniejsze, pod względem tego, jak przeżywają je inni.

5. Okazuj skromność, nawet udawaną

Czasami możesz mieć poczucie, że pracujesz na wyspie, którą zarządzają przedszkolaki. Ale jeśli jesteś osobą, która w której głowie często pojawia się myśl: „otaczają mnie idioci”, to zapewne twoja pewność siebie będzie odbierana jako przejaw arogancji, narzucania opinii oraz niezdolności do przyznania się do błędów. Wspinanie się po szczeblach drabiny organizacyjnej wymaga niezwykłej dozy wiary w siebie, która do pewnego momentu może stanowić inspirację. Niemniej najskuteczniejsi liderzy to tacy, którzy nie wyglądają na zapatrzonych w siebie i sprawiają wrażenie osób skromnych.

Jedną z najtrudniejszych umiejętności do opanowania jest znalezienie właściwej równowagi między asertywnością a skromnością, okazywaniem otwartości na informację zwrotną i zdolnością przyznawania się do błędów. Kiedy rzeczy idą nie tak, członkowie zespołu szukają niezachwianego przywództwa, ale mają również nadzieję, że w wolny od arogancji sposób otrzymają wsparcie i poradę w dążeniu do poprawy sytuacji. Aby udoskonalić ten element EQ, konieczne jest czasami udawanie pewności siebie, ale jeszcze ważniejsze jest udawanie skromności. Żyjemy w świecie, który nagradza ludzi za ukrywanie swojej niepewności, ale prawdą jest też to, że jeszcze ważniejsze jest skrywanie własnej arogancji. Oznacza to schowanie dumy do kieszeni, podejmowanie i wybieranie batalii, jakie chcemy toczyć, oraz szukanie okazji, aby docenić innych, nawet jeśli uważamy, że sami mamy rację, a inni się mylą.

Choć powyższe rekomendacje mogą być trudne do zrealizowania we wszystkich sytuacjach, skorzystasz, jeśli nawet czasami się do nich dostosujesz. Podobnie jak w przypadku innych interwencji coachingowych, celem nie będzie zmiana twojej osobowości, lecz zastąpienie kontrproduktywnych zachowań działaniami wykazującymi większą zdolność do adaptacji – budowa nowych nawyków, które zastąpią toksyczne tendencje i poprawią sposób, w jaki cię postrzegają inni. To dlatego skuteczny coaching zadaje kłam wynikom testów osobowości: twoje wrodzone predyspozycje przestają już być widoczne w twoich zachowaniach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Rozumowanie strategiczne wymaga inteligencji emocjonalnej »

Inteligencja emocjonalna ważniejsza od IQ 

Ludzie postrzegają strategiczne rozumowanie jako ważną, kierowniczą funkcję mózgu, a myślenie taktyczne jest dla nich odrębną aktywnością niższego rzędu. W rzeczywistości rozumowanie strategiczne wymaga w takim samym stopniu inteligencji emocjonalnej, co wysokiego IQ.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy