X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Jak zrobić świetne pierwsze wrażenie

Rebecca Knight  · 4 min

Jak zrobić świetne pierwsze wrażenie

Powiedzenie „masz tylko jedną szansę, żeby zrobić pierwsze wrażenie” sprawdza się przy różnych okazjach – od rozmów kwalifikacyjnych po spotkania sprzedażowe. Co zrobić, żeby dobrze wypaść w każdej z tych sytuacji? Co powinniśmy w istocie mówić? Co robić, żeby rozwinąć relację?

Pierwsze wrażenie ma znaczenie, ponieważ pojawia się szybko i jest trwałe, mówi Whitney Johnson, autorka książki Disrupt Yourself: Putting the Power of Disruptive Innovation to Work. Osądzamy innych ludzi w ciągu nanosekund, przekonuje. A kiedy powstanie takie wrażenie, bardzo trudno je zmienić. Mówiąc w skrócie: nasze relacje i interakcje byłyby znacznie prostsze, gdyby od razu udało się nam dobrze wypaść. Wątpliwości działają wtedy na naszą korzyść, dodaje Dorie Clark, autorka Reinventing You: Define Your Brand, Imagine Your Future. Dlatego też, kiedy zdarzy się nam powiedzieć coś niewłaściwego, popełnić błąd, spóźnić do pracy, mamy większe szanse, że potraktuje się nas z wyrozumiałością. Dodaje też, że dzięki mocnemu pierwszemu wrażeniu mamy więcej przestrzeni, aby móc okazać naszą ludzką stronę.

Oto kilka strategii, które sprawią, że inni od początku będą nas widzieć w jak najlepszym świetle.

Przygotuj tematy rozmowy

Zanim spotkasz kogoś nowego – czy to potencjalnego pracodawcę, czy nowego klienta – odrób pracę domową. Dowiedz się czegoś o osobie, z którą się spotykasz, na czym jej zależy, czego może chcieć od ciebie. Twoim celem, jak zauważa Johnson, powinno być pokazanie, że rozumiesz problem, jaki stara się rozwiązać rozmówca, oraz jak możesz pomóc dzięki swoim umiejętnościom. Clark sugeruje przygotowanie dwóch, trzech tematów do rozmowy, które uważasz za ważne, i które chcesz omówić podczas spotkania. Powinny być one zróżnicowane w zależności od sytuacji, ale ogólnie powinny pokazywać twoją wiedzę, umiejętności planowania strategicznego oraz „wyczucie biznesowe”. Byłoby najlepiej, gdyby naturalnie wynikały z dyskusji, ale jeśli ich nie poruszysz do końca rozmowy, możesz na przykład powiedzieć: „Zanim zakończymy, chciałbym jeszcze wspomnieć o kilku kwestiach”.

KOMPENDIUM: Jak zrobić dobre wrażenie. Sztuka Autoprezentacji 

Budowanie własnej marki to dziś nie tylko domena firm. Coraz częściej, mówiąc „marka”, mamy na myśli… siebie. W dobie mediów społecznościowych i coraz większych możliwości w zakresie kreowania wizerunku mamy jeszcze większy wpływ na to, jak postrzegają nas inni. I najwyższa pora, by to wykorzystać. Dowiedz się, jak!

Świadomie korzystaj z mowy ciała

Kiedy spotykamy kogoś nowego, normalne jest to, że się denerwujemy, lecz nie chcemy tego okazać. Zdaniem Clark, język ciała powinien wyrażać naszą pewność siebie i rozluźnienie. Oczywiście łatwiej to powiedzieć, niż zrobić, dlatego też Clark sugeruje, aby [przed spotkaniem] zastosować metodę przyjmowania póz będących wyrazem siły, obniżając w ten sposób poziom kortyzolu. Stawiaj długie kroki. Siedź prosto. Chodź z wyprężoną piersią. Nawet jeśli nie jest to twój naturalny sposób zachowania, możesz przyjmować te proste pozy, aby zwiększyć swoją pewność siebie.

Przed bardzo ważnymi spotkaniami warto też nagrać się na wideo, aby zobaczyć, jak będziemy widziani przez drugą osobę, dodaje Johnson. Obserwowanie się w ten sposób pomoże ci ustalić, co możesz poprawić w twojej prezentacji.

Koncentruj się na swoich mocnych stronach

Dobrze mieć grono zaufanych przyjaciół i znajomych, którzy pomogą nam zrozumieć, jak wypadamy w oczach innych, wyjaśnia Clark. Zapytaj ich, co postrzegają jako twoje mocne strony, cechy, które zapewniają ci sukces lub zjednują do ciebie innych, a następnie koncentruj się na tych elementach, spotykając kogoś nowego.

Johnson radzi, by zastanowić się nad komplementami, które słyszymy od współpracowników i szefów. *Zdarza się, że lekceważymy komplementy dotyczące spraw, które przychodzą nam naturalnie, ale w istocie są to rzeczy, w których jesteśmy najlepsi i które powinniśmy akcentować, starając się zrobić dobre wrażenie.

Kolejną rzeczą jest przełożenie tych komplementów na coś wymiernego. Na przykład jeśli twoi współpracownicy mówią, że świetnie zarządzasz ludźmi, postaraj się znaleźć jakieś mierniki na poparcie takiej opinii. Być może twoi bezpośredni podwładni szybciej awansują, a twój zespół osiąga lepsze wyniki. Nie przechwalaj się. Przedstaw dowody, które będą cię zachwalać, radzi Clark.

Znajdź jakieś podobieństwa

Innym sposobem budowania dobrego kontaktu jest znalezienie czegoś, co by nas łączyło lub co mamy wspólnego z drugą osobą, wyjaśnia Clark. Nie musi to być coś głębokiego – wystarczy, że studiowaliśmy na tej samej uczelni, mamy dzieci w podobnym wieku, przeczytaliśmy ostatnio tę samą książkę. Chodzi o wytworzenie więzi na poziomie międzyludzkim.

Ustalenie, co nas łączy z rozmówcą, może wymagać od nas podjęcia pewnych działań detektywistycznych. Zwracaj uwagę na takie rzeczy, jak kibicowanie tym samym zespołom sportowym, zamiłowanie do jakiegoś regionu na świecie lub podziw dla jakiejś postaci historycznej. W obecnych czasach normalne jest sprawdzanie kogoś na LinkedIn, co często zapewnia gotowe tematy do rozmowy, dodaje Johnson. Chodzi o to, aby nie lekceważyć pogawędek towarzyskich. Są często prawdziwą żyłą złota.

Okazuj i budź zainteresowanie

Najczęstszym błędem, jaki popełnia się, starając zrobić dobre wrażenie, jest przekonanie, że można to osiągnąć, imponując innym swoją rozległą wiedzą, zauważa Clark. Tymczasem nie należy starać się zabłysnąć czy zaimponować, lecz raczej nawiązać rozmowę, która utkwiłaby w pamięci oraz wzbudziłaby zainteresowanie. Dlatego też postaraj się zachęcić rozmówcę do wypowiedzi. Słuchaj, co ma do powiedzenia. Im lepiej się dzięki nam poczuje rozmówca, tym łatwiej będzie zrobić na nim pozytywne wrażenie, podkreśla Clark.

Pamiętaj, że ludzie uwielbiają mówić o sobie, dlatego też zadawaj pytania otwarte typu Co pana/panią najbardziej w tej chwili pasjonuje?, które będą wyrazem zaciekawienia. Dzięki temu możemy przybliżyć się do tego, co zajmuje rozmówcę. Może to być nowy projekt zawodowy, nadchodząca podróż czy też nowa linia produktów. Johnson zwraca też uwagę na ogromy potencjał, jaki ma udana rozmowa poświęcona wzajemnym obszarom wiedzy fachowej rozmówców. W ten sposób naturalnie rozwija się poczucie koleżeństwa.

Podtrzymuj kontakt

Twoje zadanie nie kończy się jeszcze wraz z zakończeniem rozmowy. Aby zadbać o utrzymanie się pierwszego wrażenia, warto napisać parę osobistych słów wyrażających szczere uznanie, radzi Johnson. Liścik ten powinien podsumowywać rozmowę tak, aby pokazać, że się o niej myślało lub że się dzięki niej nauczyło czegoś nowego. Jeśli rozmówca jest obecny w mediach społecznościowych, należy zasugerować nawiązanie kontaktu, wyjaśnia. Udostępnij blog rozmówcy na LinkedIn. Wyślij tweeta z linkiem do artykułu, który wspomina jego lub jego firmę. Przeczytaj książkę, którą napisał, i prześlij mu swój komentarz. Należy pokazać, że rozmowa miała na nas wpływ, a jednocześnie „zaprezentować siebie”.

Zasady, o których należy pamiętać

Tak:

  • Wcześniej zaplanuj tematy, które chcesz poruszyć podczas rozmowy.

  • Dowiedz się od zaufanych współpracowników, jakie są twoje najmocniejsze strony, i staraj się je uwypuklić, spotykając kogoś nowego.

  • Zadawaj pytania i staraj się wciągnąć drugą stronę do rozmowy; im lepiej rozmówca poczuje się w kontakcie z tobą, tym lepsze będzie miał związane z tobą wrażenie.

Nie:

  • Twój język ciała powinien wyrażać rozluźnienie, pewność siebie i swobodę.

  • Nie lekceważ towarzyskich pogawędek. Możesz dzięki nim ujawnić rzeczy, które łączą cię z drugą osobą.

  • Zamiast tego przedstaw informacje, które świadczą o twojej wiedzy w danej dziedzinie i doświadczeniu menedżerskim.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Nie udało się za pierwszym razem? »

Druga szansa, aby zrobić dobre wrażenie 

Heidi Grant Halvorson

Aby zatrzeć złe pierwsze wrażenie, powinieneś sprawić,  że ludzie będą chcieli zweryfikować opinię na twój temat.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy